Rai uno, comhem?

Kungaklassen av motorsport...
Transalp

Inlägg av Transalp »

Hej på er!
Vet inte om detta är rätt forum men nån kanske kan hjälpa mig..
Jag har comhem och har den italienska kanalen Rai uno. Jag fattar ingen italienska men beställde kanalen pga att de visar från f1 & gp500.. Problemet är att varje gång jag skall titta på nån mc-tävling eller f1-träning så fungerar inte kanalen. Sänder inte Rai uno detta utanför Italien eller vad är det frågan om?? (Jag har inte lust att sitta i comhems telefonkö i 1 timme därför frågar jag här)
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Hej,

Rai kodar vissar sändningar, t ex F1 och fotbollmatcher, utanför Italien pga royaltiesavgifter.

Till analog mottagning av RAI via parabol kan man köpa en enkel dosa som låser upp signalen.

/E
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Du kan inte se F1 via Rai Uno och com hem.
Jag gjorde samma miss och beställde kanalen för ett par år sen. Verstappen hann nästan fram till Stowe på kvalet innan sändningen bröts.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: ANFRAN den 2002-03-06 15:39 ]</font>
FerrariSchumi

Inlägg av FerrariSchumi »

Skaffa piratkort.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Frågan är om det funkar över com hems kabelnät. Men jag är lost när det gäller sånt där...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-06 16:38, ANFRAN wrote:
Frågan är om det funkar över com hems kabelnät. Men jag är lost när det gäller sånt där...
Jag tror att signalen inte ens är där under de "förbjudna" sändningarna. Men skaffa en analog mottagare och en tallrik, borde fås för högst 500 spänn och den lilla dosan (som jag har för mig kostar i den storleksordningen...) Då funkar det!

/E
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jag har piratkort, men jag tänkte inte ens på att prova under gp-helgen som var. Precis som Enzo tror jag att signalen inte ens är där under F1-sändningar.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Det är ju bara en liten hake, Enzo, och det är att man måste skaffa hus innan man skaffar parabolen för 500 spänn.
Martin_Granberg

Inlägg av Martin_Granberg »

Nädå AnFran, det kan bli lite kallt de första och sista loppen - men det räcker med en sommarstuga :smile:

/Martin
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Bor inte du i ett hus då AnFRAN? Eller bor du under någon bro eller så? :wink:

Om du har balkong till din lägenhet så kan du eventuellt få tillstånd att sätta upp en parabol på balkongen. Jag bodde i en av Familjebostäders lägenheter och där fick jag tillstånd att sätta upp en parabol, bara jag inte satte fast den i fasaden utan fäste den i balkongräcket.

Ring värden och fråga.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Mycket flamsande här...
Analoga sändningar släcks ner i parti och minut och om man ändå kan få in RAI digitalt, dvs. man befinner sig på Hotbird, satellitposition 13E, så kan man väl lika gärna söka in RTL som sänder gratis och visar F1. (11054 H, 27500 - 5/6) eller så kan man titta på TF1 eller någon annan kanal som också sänder från samma position.
RAI analogt i PAL på 11363 V är på väg att släckas när som helst går ryktet.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Men eftersom Rai digitalt fortfarande kodar t ex sina F1-sändningar så är det klippt ändå. Visst, man kan köpa en ytterligare CA-modul och ett piratkort alt. ett verkligt kort från Italien, men då kostar det lite mer. Så länge man kan se analogt så är det väl OK. Dessutom måste man ju ha en digitalmottagare med plats för ytterligare CA-moduler och jag vågar nog lova att de flesta sitter med antingen CD:s hyrmottagare (iofs en ledig kortplats) eller sunkiga Viasat-dito...

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Enzo, RAI får inte sända F1 över satellit överhuvudtaget pga kontraktsregler. Det fungerar därför lika dåligt med ett Italienskt digi-kort som ett piratkort. Det samma gäller för många andra nationella kanaler som även sänder över satellit. Man måste i såna fall betala extra för rättigheten och det har varken RAI eller t.ex MTV3 gjort.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-07 15:47, Jari wrote:
Enzo, RAI får inte sända F1 över satellit överhuvudtaget pga kontraktsregler. Det fungerar därför lika dåligt med ett Italienskt digi-kort som ett piratkort. Det samma gäller för många andra nationella kanaler som även sänder över satellit. Man måste i såna fall betala extra för rättigheten och det har varken RAI eller t.ex MTV3 gjort.
Nu är du full av skit igen. Rai sänder F1 analogt över satellit. Farsan tittar på det var och vareviga helg.

Men signalen är krypterad med ett system som jag inte kommer ihåg vad det heter nu. Med med den lilla gråa lådan så funkar det utmärkt.

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Läs färdigt innan du orerar. Jag pratar "digi-kort" och du snackar analogt. Det analoga skall släckas och det är bara en tidsfråga.
En D2Mac-sändning med Viaccess 1-kryptering behöver man ingen mystisk liten låda till med en modern mottagare så full av skit kan du vara själv.
Vet du inte vad du snackar om?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-03-08 08:14, Jari wrote:
Läs färdigt innan du orerar. Jag pratar "digi-kort" och du snackar analogt. Det analoga skall släckas och det är bara en tidsfråga.
En D2Mac-sändning med Viaccess 1-kryptering behöver man ingen mystisk liten låda till med en modern mottagare så full av skit kan du vara själv.
Vet du inte vad du snackar om?
RAI är inte D2Mac-kodat utan i ren PAL-signal.

Du skrev: "Enzo, RAI får inte sända F1 över satellit överhuvudtaget pga kontraktsregler".

Och jag opponerade mig mot det.

Kodningen är nån form av enkel fasförskjutning eller liknande så den är enkel att fixa till med den lilla lådan.

Du får gärna visa mig var RAI sänds i D2MAC!

Precis som om F1 så snackar du en massa teorier bara... :wink:

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

TV-ANA
8
11.363
V RAI Uno
HOT001KS PAL

7.02&7.20
V RAI Uno
HOT234KW MPEG-2

44 27500
2/3
160
80 8190
3401
5200
318

Från Satcodx1, Lyngsat listade bara DVB som FTA, dvs utan kryptering.

RAI är inget av mina favoritkanaler (utom om man just då sänder "Tutti Frutti" och jag medger att det blev lite konstigt i mitt svar.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-03-08 15:35 ]</font>