Rai uno, comhem?
-
Hej på er!
Vet inte om detta är rätt forum men nån kanske kan hjälpa mig..
Jag har comhem och har den italienska kanalen Rai uno. Jag fattar ingen italienska men beställde kanalen pga att de visar från f1 & gp500.. Problemet är att varje gång jag skall titta på nån mc-tävling eller f1-träning så fungerar inte kanalen. Sänder inte Rai uno detta utanför Italien eller vad är det frågan om?? (Jag har inte lust att sitta i comhems telefonkö i 1 timme därför frågar jag här)
Vet inte om detta är rätt forum men nån kanske kan hjälpa mig..
Jag har comhem och har den italienska kanalen Rai uno. Jag fattar ingen italienska men beställde kanalen pga att de visar från f1 & gp500.. Problemet är att varje gång jag skall titta på nån mc-tävling eller f1-träning så fungerar inte kanalen. Sänder inte Rai uno detta utanför Italien eller vad är det frågan om?? (Jag har inte lust att sitta i comhems telefonkö i 1 timme därför frågar jag här)
-
- Utvisad
-
-
-
- Utvisad
Jag tror att signalen inte ens är där under de "förbjudna" sändningarna. Men skaffa en analog mottagare och en tallrik, borde fås för högst 500 spänn och den lilla dosan (som jag har för mig kostar i den storleksordningen...) Då funkar det!On 2002-03-06 16:38, ANFRAN wrote:
Frågan är om det funkar över com hems kabelnät. Men jag är lost när det gäller sånt där...
/E
-
-
-
-
Bor inte du i ett hus då AnFRAN? Eller bor du under någon bro eller så?
Om du har balkong till din lägenhet så kan du eventuellt få tillstånd att sätta upp en parabol på balkongen. Jag bodde i en av Familjebostäders lägenheter och där fick jag tillstånd att sätta upp en parabol, bara jag inte satte fast den i fasaden utan fäste den i balkongräcket.
Ring värden och fråga.
Om du har balkong till din lägenhet så kan du eventuellt få tillstånd att sätta upp en parabol på balkongen. Jag bodde i en av Familjebostäders lägenheter och där fick jag tillstånd att sätta upp en parabol, bara jag inte satte fast den i fasaden utan fäste den i balkongräcket.
Ring värden och fråga.
Mycket flamsande här...
Analoga sändningar släcks ner i parti och minut och om man ändå kan få in RAI digitalt, dvs. man befinner sig på Hotbird, satellitposition 13E, så kan man väl lika gärna söka in RTL som sänder gratis och visar F1. (11054 H, 27500 - 5/6) eller så kan man titta på TF1 eller någon annan kanal som också sänder från samma position.
RAI analogt i PAL på 11363 V är på väg att släckas när som helst går ryktet.
Analoga sändningar släcks ner i parti och minut och om man ändå kan få in RAI digitalt, dvs. man befinner sig på Hotbird, satellitposition 13E, så kan man väl lika gärna söka in RTL som sänder gratis och visar F1. (11054 H, 27500 - 5/6) eller så kan man titta på TF1 eller någon annan kanal som också sänder från samma position.
RAI analogt i PAL på 11363 V är på väg att släckas när som helst går ryktet.
-
- Utvisad
Men eftersom Rai digitalt fortfarande kodar t ex sina F1-sändningar så är det klippt ändå. Visst, man kan köpa en ytterligare CA-modul och ett piratkort alt. ett verkligt kort från Italien, men då kostar det lite mer. Så länge man kan se analogt så är det väl OK. Dessutom måste man ju ha en digitalmottagare med plats för ytterligare CA-moduler och jag vågar nog lova att de flesta sitter med antingen CD:s hyrmottagare (iofs en ledig kortplats) eller sunkiga Viasat-dito...
/E
/E
Enzo, RAI får inte sända F1 över satellit överhuvudtaget pga kontraktsregler. Det fungerar därför lika dåligt med ett Italienskt digi-kort som ett piratkort. Det samma gäller för många andra nationella kanaler som även sänder över satellit. Man måste i såna fall betala extra för rättigheten och det har varken RAI eller t.ex MTV3 gjort.
-
- Utvisad
Nu är du full av skit igen. Rai sänder F1 analogt över satellit. Farsan tittar på det var och vareviga helg.On 2002-03-07 15:47, Jari wrote:
Enzo, RAI får inte sända F1 över satellit överhuvudtaget pga kontraktsregler. Det fungerar därför lika dåligt med ett Italienskt digi-kort som ett piratkort. Det samma gäller för många andra nationella kanaler som även sänder över satellit. Man måste i såna fall betala extra för rättigheten och det har varken RAI eller t.ex MTV3 gjort.
Men signalen är krypterad med ett system som jag inte kommer ihåg vad det heter nu. Med med den lilla gråa lådan så funkar det utmärkt.
/E
Läs färdigt innan du orerar. Jag pratar "digi-kort" och du snackar analogt. Det analoga skall släckas och det är bara en tidsfråga.
En D2Mac-sändning med Viaccess 1-kryptering behöver man ingen mystisk liten låda till med en modern mottagare så full av skit kan du vara själv.
Vet du inte vad du snackar om?
En D2Mac-sändning med Viaccess 1-kryptering behöver man ingen mystisk liten låda till med en modern mottagare så full av skit kan du vara själv.
-
- Utvisad
RAI är inte D2Mac-kodat utan i ren PAL-signal.On 2002-03-08 08:14, Jari wrote:
Läs färdigt innan du orerar. Jag pratar "digi-kort" och du snackar analogt. Det analoga skall släckas och det är bara en tidsfråga.
Du skrev: "Enzo, RAI får inte sända F1 över satellit överhuvudtaget pga kontraktsregler".
Och jag opponerade mig mot det.
Kodningen är nån form av enkel fasförskjutning eller liknande så den är enkel att fixa till med den lilla lådan.
Du får gärna visa mig var RAI sänds i D2MAC!
Precis som om F1 så snackar du en massa teorier bara...
/E
TV-ANA
8
11.363
V RAI Uno
HOT001KS PAL
7.02&7.20
V RAI Uno
HOT234KW MPEG-2
44 27500
2/3
160
80 8190
3401
5200
318
Från Satcodx1, Lyngsat listade bara DVB som FTA, dvs utan kryptering.
RAI är inget av mina favoritkanaler (utom om man just då sänder "Tutti Frutti" och jag medger att det blev lite konstigt i mitt svar.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-03-08 15:35 ]</font>
8
11.363
V RAI Uno
HOT001KS PAL
7.02&7.20
V RAI Uno
HOT234KW MPEG-2
44 27500
2/3
160
80 8190
3401
5200
318
Från Satcodx1, Lyngsat listade bara DVB som FTA, dvs utan kryptering.
RAI är inget av mina favoritkanaler (utom om man just då sänder "Tutti Frutti" och jag medger att det blev lite konstigt i mitt svar.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-03-08 15:35 ]</font>