jaguar - Launch control

Kungaklassen av motorsport...
sneezingduck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön mar 07, 2004 19:21

jaguar - Launch control

Inlägg av sneezingduck »

dax att koppla in launch controlen igen ??? Jaguar...... :roll:

synd om wirdheim ( vattenhämtaren ) som verkar ha gjort ett bra test-jobb under helgen..

snygg körning igen Klien, borde vara mogen för poäng platser när europasäsongen börjar...
Speedster
Inlägg: 42
Blev medlem: fre sep 20, 2002 02:00
Ort: Rymden

Inlägg av Speedster »

Vet inte om man ska skratta eller gråta åt det fina jobb som Klien för tillfället presterar. Han är ju trots allt en stor anledning till att det inte är BW som kör Gpn i den BRG färgade Jaggan.

En :up: för dagens insats är han iaf värd!
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Kristian Klant kvalar 1,4 sekunder efter Webber. OK han tar bilen i mål, men jag har i alla fall svårt att vara så där rusktigt imponerad.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Håller med JQ! Visst, det var OK i Australien, men nu måste Klien sätta lite fart. Man kan inte vara sekunder efter sin stallkollega per varv under ett GP-lopp!
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

Det är "early days" ännu för Klien. Han skaffar sig viktig erfarenhet och gör inga dumdristiga manövrar i ett stall där Mark Webber är given försteförare. Klien har gjort mycket bra ifrån sig så här långt men visst, frampå mitten av säsongen, speciellt på banorna som han känner igen från F3-serien, får han nog se till att börja matcha Webber tidsmässigt och även ta några poängplatser för att lämna några mer bestående intryck i F1-världen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nu ska vi se ...

Melbourne - första tävlingshelgen i en F1-bil på en ny bana att lära sig, och med begränsad bantid.
Resultat: Felfritt lopp slutfört med målgång.

Sepang - årets varmaste F1-lopp, på en ny och krävande bana. Fortfarande lite bantid att lära sig banan på. Dessutom regn i början av loppet.
Resultat: Felfritt lopp slutfört med målgång.

Hade Björn W. inte varit stallets testförare hade det varit mycket mer positiva tongångar. Nu sprider sig istället början på en liten otäck tendens att hoppas andra unga förare misslyckas ....

Jag är positivt överraskad av Klien så här långt, och hoppas verkligen att han får tid på sig att komma in i F1, lära sig allting och får köra hela säsongen utan pressen att ev. bli sparkad efter några lopp. Det är inte på det sättet jag vill se den första svensken i F1 sedan Stefan Johansson - och jag tror dessutom inte att det är ett särskilt bra sätt att begå sin tävlingsdebut i F1 på: ta över sitsen som andreförare i Jaguar från en annan sparkad förare i ett stall som satsar alla resurser på Mark Webber.

Heja Klien !!!
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Han har väl inte direkt gjort bort sig men Supertalanger utmärker sig inte genom "felfria lopp slutförda med målgång". Och det är just nya unga supertalanger jag sitter och hoppas på skall dyka upp i F1. Och visar han inte snart upp någon indikation på att kunna vara betydligt snabbare än vad han varit hittils så kommer i alla fall jag att att avskriva honom som en sådan.

Kolla tex snabbaste varv. 2,8 sekunder långsammare än Schumacher i en lika dan bilsom kvalade tvåa. Bara Jordanbilarna och Minardi som är långsamare.
Senast redigerad av Joakim Quensel den sön mar 21, 2004 23:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hur utmärker sig unga supertalanger då?

Hur utmärkte sig Fernando Alonso i Minardi 2002, Kimi Räikkönen i Sauber 2001 och Montoya i Williams 2001?

F1 har utvecklat sig ganska mycket de senaste 20 åren. Nu för tiden går det inte att komma in i F1 och bara vara snabb på en gång. Det är så komplicerat och krävande idag, och så olikt någon annan form av racing, att det kräver tid att vänja sig vid det och behärska det.

Det bästa sättet att lära sig och vänja sig på är att köra så mycket som möjligt. Det är vad Klien gör, och jag tycker han gör det alldeles utmärkt.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

LuckyStrike1 skrev:Hur utmärker sig unga supertalanger då?

Hur utmärkte sig Fernando Alonso i Minardi 2002, Kimi Räikkönen i Sauber 2001 och Montoya i Williams 2001?
Alsonso körde väl för Minardi 2001 eller? Jag är ingen kalenderbitare, men jag har för mig att han körde skjortan av sin teamkamrat, och hade oftast några bilar eftersig i kvalet (vilket är en bedrift när man sitter i en Minardi).

Montoya körde väl ganska jämnt med Ralf från start, även om han körde väldigt vårdslöst. Men det är lite som med en F1bil, jag ser mer potential i en snabb bil som bryter än en långsam bil som fullföljer.

Räikonen imponerade stor då han direkt från Formel Renault kommer in och kör jämnt med Heidfeldt.

Tyvärr så är ju den tiden förbi när man fick se förarna köra absolut max under kvalet (vilket dominte gör nu med bara ett försök) pluss att man inte vet hur tung bilen är, annarz är det främst i kvalen som jag tydker att man snabbast ser en förares potential.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Denna där Michael Schumacher var väl rätt snabb från första början, Jack.V var rätt snabb han med.
En del kommer som oslipade diamanter men utvecklas till riktiga fina, en del kommer med fin slipning från början.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kliens bästa varvtid i loppet var 1,37,0 mot Webber 1,36,9. Det tycker jag är riktigt bra av en förare som kommer direkt från F3, fick sitsen sent, endast är 20 år gammal och körde på en för honom helt ny bana i årets varmaste lopp med regn i början.

Webber satte sin bästa varvtid på varv 9 och Klien satte sin närmast identiska tid på varv 12.

Tyvärr fick ju Webber punktering tidigt och gick i depå, så vi vet inte när han annars skulle ha gått i depå och kan bedöma om han kvalade in lättare än Klien eller inte.

Klien hade också ganska jämna tider under hela loppet och även mot slutet körde han på 1,37-tider.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:Hur utmärker sig unga supertalanger då?

Hur utmärkte sig Fernando Alonso i Minardi 2002, Kimi Räikkönen i Sauber 2001 och Montoya i Williams 2001?

F1 har utvecklat sig ganska mycket de senaste 20 åren. Nu för tiden går det inte att komma in i F1 och bara vara snabb på en gång. Det är så komplicerat och krävande idag, och så olikt någon annan form av racing, att det kräver tid att vänja sig vid det och behärska det.

Det bästa sättet att lära sig och vänja sig på är att köra så mycket som möjligt. Det är vad Klien gör, och jag tycker han gör det alldeles utmärkt.
Räkan kom väl 6:a isitt första lopp och kvalade några tiondelar bakom Heidfelt. Sauber är ju inte heller det stall som testar mest precis, så han hade väl inte allt för mycket körvana. Alonso är kanske lite svårare att säga nåt om då han väl inte hade det bästa motståndet och Montoya var ju tämligen erfaren, även om han verkligen utmärkte sig i CART.

Nej, Klien verkar väl hyfsad men nån mästare blir han inte, utan kommer omärkt att försvinna inom nåt år med texten boooring stämplad i pannan. Lite som din gunstling Firman. Då är det lite roligare med Sato och Massa. De kommer inte heller att bli några mästare, men de är i alla fall kul att titta på.
Senast redigerad av AndersF1 den mån mar 22, 2004 01:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Och fnysa åt.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Joakim Quensel skrev:Tyvärr så är ju den tiden förbi när man fick se förarna köra absolut max under kvalet (vilket dominte gör nu med bara ett försök) pluss att man inte vet hur tung bilen är, annarz är det främst i kvalen som jag tydker att man snabbast ser en förares potential.
Skulle de inte köra absolut max nu för att försöka ta pole, det gör de väl fortfarande. Nu visar väl det om möjligt mer av förarens potential när det bara är ett kvalvarv! Hur mycke soppa de har vet vi väl egentligen inte mer om nu heller...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Gonzo skrev:Skulle de inte köra absolut max nu för att försöka ta pole, det gör de väl fortfarande. Nu visar väl det om möjligt mer av förarens potential när det bara är ett kvalvarv!
Det är väl klart att förarna tar det luganre nu när dom bara har ett försök på sig. Tidigare kvalsystem med ca 4 försök tycker jag bättre visade förarens potential när det gäller ren och skär snabbhet.
Gonzo skrev:Hur mycke soppa de har vet vi väl egentligen inte mer om nu heller...
Nej, det är ju just det, vi vet inte hur mycket soppa bilarna har vilket gör det svårt att jämföra tiderna.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Joakim Quensel skrev:
Gonzo skrev:Skulle de inte köra absolut max nu för att försöka ta pole, det gör de väl fortfarande. Nu visar väl det om möjligt mer av förarens potential när det bara är ett kvalvarv!
Det är väl klart att förarna tar det lugnare nu när dom bara har ett försök på sig. Tidigare kvalsystem med ca 4 försök tycker jag bättre visade förarens potential när det gäller ren och skär snabbhet.
Gonzo skrev:Hur mycke soppa de har vet vi väl egentligen inte mer om nu heller...
Nej, det är ju just det, vi vet inte hur mycket soppa bilarna har vilket gör det svårt att jämföra tiderna.
- Det visar snabbhet under olika 2 förutsättningar i den bilen.
Fast det visar egentligen bara den potentiella snabbheten över kortare distans, vilket inte säger något om kapaciteten över en hel racedistans.

- Soppan ja, jag fick lite släpp där. Man kunde nog utgå ifrån att de kvalade på gaserna förr, det är sant.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Gonzo skrev:Fast det visar egentligen bara den potentiella snabbheten över kortare distans, vilket inte säger något om kapaciteten över en hel racedistans.
Det är just den "potentiella snabbheten under en kortare distans" som jag tycker bäst visar potentialen hos en förare. Har man den så kan man utvecklas till att kunna vara snabb över en hel racedistans.

Vad gäller Björn så tror jag att hans enda chans till en eventuell ordinarie styrning är nog att övertyga stallcheferna att han är en supertalang. Han kör ju med helt andra förutsättningar än Christian och Mark, men om han bli aktuell för en eventuell ordinarie styrning utanför Jaguar nästa år så krävs det nog att han börjar överraska lite och i alla fall lite då och då drämma till med topptider under träningen, alternativt att han får chansen att briljera under något inhopp i år.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Wirdheims uppgift är inte att sätta snabba tider på fredagsträningarna, utan att huvudsakligen testa ut däcken åt racingförarna.

Det kommer troligen att bli en till två lediga platser hos Jaguar nästa år. Så om han fortsätter göra ett bra jobb åt Jaguar, så har han en chans att ta en ordinarie racingsits där nästa år.

Ett inhopp mitt under en säsong är aldrig att rekommendera - fråga Justin Wilson.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

AndersF1 skrev: Nej, Klien verkar väl hyfsad men nån mästare blir han inte, utan kommer omärkt att försvinna inom nåt år med texten boooring stämplad i pannan. Lite som din gunstling Firman. Då är det lite roligare med Sato och Massa. De kommer inte heller att bli några mästare, men de är i alla fall kul att titta på.
Jo, och även Firman var roligare att titta på en Klien. När det gäller Klien så känns det lite hårt att dömma ut honom redan så här tidigt, men jag tvivlar på att killen kommer att bli något särskilt. Han kommer att köra denna säsong och förmodligen blir det hans enda i F1.

Nu dömde jag nog ut honom ändå...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Sami skrev:
AndersF1 skrev: Nej, Klien verkar väl hyfsad men nån mästare blir han inte, utan kommer omärkt att försvinna inom nåt år med texten boooring stämplad i pannan. Lite som din gunstling Firman. Då är det lite roligare med Sato och Massa. De kommer inte heller att bli några mästare, men de är i alla fall kul att titta på.
Jo, och även Firman var roligare att titta på en Klien. När det gäller Klien så känns det lite hårt att dömma ut honom redan så här tidigt, men jag tvivlar på att killen kommer att bli något särskilt. Han kommer att köra denna säsong och förmodligen blir det hans enda i F1.

Nu dömde jag nog ut honom ändå...
:P , ja det gjorde du. Men han har väl inte givit något annat intryck än så länge! Han var dock rätt snabb när han testade för Jaguar...så mmm, ah det är nog bäst att ge honom några lopp till...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

LuckyStrike1 skrev:Det kommer troligen att bli en till två lediga platser hos Jaguar nästa år. Så om han fortsätter göra ett bra jobb åt Jaguar, så har han en chans att ta en ordinarie racingsits där nästa år.
Ja, en ordinarie styring hos Jaguar är nog den mest realistiska förhoppningen, och den styringen kanske han kan gneta till sig genom lång och trogen tjänst som testförare. Temet har ju koll på vad han kör med för föutstättningar. Och i så fall kanske Jaguar var en riktig vinstlott eftersom dom äntligen verkar vara på gång med en hyfsat snabb bil.
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

Klien kommer bli den nya Johnny Dumfries. Han är långt efter stallkamraten, är där trots att en bättre förare egentligen borde ha sitsen och han kommer bara ta några ströpoäng.
:crie:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Klien är lika snabb som Webber i loppen ialla fall, att döma av varvtiderna, och till skillnad från Webber så går han också i mål.

Jag säger inte att han är en blivande världsmästare - det vet jag inte ens om Webber är. Men jag tycker han har skött sig utmärkt hitills, och jag tror inte Björn W. hade kunnat göra det så mycket bättre i sin F1-debut.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

LuckyStrike1 skrev:Klien är lika snabb som Webber i loppen ialla fall, att döma av varvtiderna, och till skillnad från Webber så går han också i mål.

Jag säger inte att han är en blivande världsmästare - det vet jag inte ens om Webber är. Men jag tycker han har skött sig utmärkt hitills, och jag tror inte Björn W. hade kunnat göra det så mycket bättre i sin F1-debut.
Sluta nu med dina negativa vibbar, Klien skall misslyckas och Björn skall ta över hans sits så fort som möjligt.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Trist inställning Pepparkvarnen :down: och det är också en inställning med negativa vibbar.

Jag tycker att TV4 sporten igår gjorde precis det jag tycker är så illa. Inför inslaget om Malaysias GP sa studioreporten:

- Idag tog Björn Wirdheim ett steg närmare mot en racesits i Formel 1.

Sen visade man följande bilder:
Starten med Mark Webber inringad
Sammanstötningen mellan Webber och Ralf Schumacher
Webbers avåkning

Sen sa man ingenting mer om det, men budskapet var klart:
"Jippiii, Mark Webber gjorde bort sig och nu vill de ha Björn!!!"

Jag tycker den inställningen suger.

Jag hoppas att Jaguar går jättebra i år, jag hoppas att både Mark Webber och Christian Klien har bra säsonger och jag hoppas att Björn W. fortsätter göra ett utmärkt jobb som stallets viktiga testförare. Då är chanserna att Björn tar en av de lediga sitsarna hos Jaguar nästa säsong mycket stora.

Vad jag inte hoppas är att Jaguar fortsätter vara ett stall med rörig organisation, misslyckade prestationer på banan med en ledning som tar panikartade beslut och fortsätter sparka förare mitt under säsongen (och tappar viktiga sponsorspengar dessutom) Jag hoppas inte att Björn W. kastas in i getingboet med mindre än halva säsongen kvar, då alla är inkörda, och han har en hopplös uppgift att utföra. Se hur Wilsons karriär slutade efter inhoppet hos Jaguar och Wilson är en riktigt duktig förare. Jag tror inte Björn under sådana förutsättningar skulle lyckas så mycket bättre och därmed kan F1-karriären vara över ....
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Vet inte riktigt var man skall skriva detta men det får bli här.

Tycker det är riktigt bra att BW hamnade i Jaguar, en bil under utveckling och med helt ok förare i som verkar trivas med BW. Det är det man får se på.

Tänk vilken tur att BW inte fick kontrakt med Minardi eller Jordan, sämre team/bilar får man ju leta efter. Men så går det med lite stålar och betalande förare typ ZB som jag inte vet vad han håller på med.
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)