synd om wirdheim ( vattenhämtaren ) som verkar ha gjort ett bra test-jobb under helgen..
snygg körning igen Klien, borde vara mogen för poäng platser när europasäsongen börjar...
Alsonso körde väl för Minardi 2001 eller? Jag är ingen kalenderbitare, men jag har för mig att han körde skjortan av sin teamkamrat, och hade oftast några bilar eftersig i kvalet (vilket är en bedrift när man sitter i en Minardi).LuckyStrike1 skrev:Hur utmärker sig unga supertalanger då?
Hur utmärkte sig Fernando Alonso i Minardi 2002, Kimi Räikkönen i Sauber 2001 och Montoya i Williams 2001?
Räkan kom väl 6:a isitt första lopp och kvalade några tiondelar bakom Heidfelt. Sauber är ju inte heller det stall som testar mest precis, så han hade väl inte allt för mycket körvana. Alonso är kanske lite svårare att säga nåt om då han väl inte hade det bästa motståndet och Montoya var ju tämligen erfaren, även om han verkligen utmärkte sig i CART.LuckyStrike1 skrev:Hur utmärker sig unga supertalanger då?
Hur utmärkte sig Fernando Alonso i Minardi 2002, Kimi Räikkönen i Sauber 2001 och Montoya i Williams 2001?
F1 har utvecklat sig ganska mycket de senaste 20 åren. Nu för tiden går det inte att komma in i F1 och bara vara snabb på en gång. Det är så komplicerat och krävande idag, och så olikt någon annan form av racing, att det kräver tid att vänja sig vid det och behärska det.
Det bästa sättet att lära sig och vänja sig på är att köra så mycket som möjligt. Det är vad Klien gör, och jag tycker han gör det alldeles utmärkt.
Skulle de inte köra absolut max nu för att försöka ta pole, det gör de väl fortfarande. Nu visar väl det om möjligt mer av förarens potential när det bara är ett kvalvarv! Hur mycke soppa de har vet vi väl egentligen inte mer om nu heller...Joakim Quensel skrev:Tyvärr så är ju den tiden förbi när man fick se förarna köra absolut max under kvalet (vilket dominte gör nu med bara ett försök) pluss att man inte vet hur tung bilen är, annarz är det främst i kvalen som jag tydker att man snabbast ser en förares potential.
Det är väl klart att förarna tar det luganre nu när dom bara har ett försök på sig. Tidigare kvalsystem med ca 4 försök tycker jag bättre visade förarens potential när det gäller ren och skär snabbhet.Gonzo skrev:Skulle de inte köra absolut max nu för att försöka ta pole, det gör de väl fortfarande. Nu visar väl det om möjligt mer av förarens potential när det bara är ett kvalvarv!
Nej, det är ju just det, vi vet inte hur mycket soppa bilarna har vilket gör det svårt att jämföra tiderna.Gonzo skrev:Hur mycke soppa de har vet vi väl egentligen inte mer om nu heller...
- Det visar snabbhet under olika 2 förutsättningar i den bilen.Joakim Quensel skrev:Det är väl klart att förarna tar det lugnare nu när dom bara har ett försök på sig. Tidigare kvalsystem med ca 4 försök tycker jag bättre visade förarens potential när det gäller ren och skär snabbhet.Gonzo skrev:Skulle de inte köra absolut max nu för att försöka ta pole, det gör de väl fortfarande. Nu visar väl det om möjligt mer av förarens potential när det bara är ett kvalvarv!
Nej, det är ju just det, vi vet inte hur mycket soppa bilarna har vilket gör det svårt att jämföra tiderna.Gonzo skrev:Hur mycke soppa de har vet vi väl egentligen inte mer om nu heller...
Det är just den "potentiella snabbheten under en kortare distans" som jag tycker bäst visar potentialen hos en förare. Har man den så kan man utvecklas till att kunna vara snabb över en hel racedistans.Gonzo skrev:Fast det visar egentligen bara den potentiella snabbheten över kortare distans, vilket inte säger något om kapaciteten över en hel racedistans.
Jo, och även Firman var roligare att titta på en Klien. När det gäller Klien så känns det lite hårt att dömma ut honom redan så här tidigt, men jag tvivlar på att killen kommer att bli något särskilt. Han kommer att köra denna säsong och förmodligen blir det hans enda i F1.AndersF1 skrev: Nej, Klien verkar väl hyfsad men nån mästare blir han inte, utan kommer omärkt att försvinna inom nåt år med texten boooring stämplad i pannan. Lite som din gunstling Firman. Då är det lite roligare med Sato och Massa. De kommer inte heller att bli några mästare, men de är i alla fall kul att titta på.
Sami skrev:Jo, och även Firman var roligare att titta på en Klien. När det gäller Klien så känns det lite hårt att dömma ut honom redan så här tidigt, men jag tvivlar på att killen kommer att bli något särskilt. Han kommer att köra denna säsong och förmodligen blir det hans enda i F1.AndersF1 skrev: Nej, Klien verkar väl hyfsad men nån mästare blir han inte, utan kommer omärkt att försvinna inom nåt år med texten boooring stämplad i pannan. Lite som din gunstling Firman. Då är det lite roligare med Sato och Massa. De kommer inte heller att bli några mästare, men de är i alla fall kul att titta på.
Nu dömde jag nog ut honom ändå...
Ja, en ordinarie styring hos Jaguar är nog den mest realistiska förhoppningen, och den styringen kanske han kan gneta till sig genom lång och trogen tjänst som testförare. Temet har ju koll på vad han kör med för föutstättningar. Och i så fall kanske Jaguar var en riktig vinstlott eftersom dom äntligen verkar vara på gång med en hyfsat snabb bil.LuckyStrike1 skrev:Det kommer troligen att bli en till två lediga platser hos Jaguar nästa år. Så om han fortsätter göra ett bra jobb åt Jaguar, så har han en chans att ta en ordinarie racingsits där nästa år.
Sluta nu med dina negativa vibbar, Klien skall misslyckas och Björn skall ta över hans sits så fort som möjligt.LuckyStrike1 skrev:Klien är lika snabb som Webber i loppen ialla fall, att döma av varvtiderna, och till skillnad från Webber så går han också i mål.
Jag säger inte att han är en blivande världsmästare - det vet jag inte ens om Webber är. Men jag tycker han har skött sig utmärkt hitills, och jag tror inte Björn W. hade kunnat göra det så mycket bättre i sin F1-debut.