Krönika F1 Australien
-
Krönika F1 Australien
"Wirdheim kallades för en föråkare av en krönikör i den statsägda televisionens sportmagasin. Ett kvitto på det vi redan visste: den statskontrollerade televisionens sportredaktion tycker att motorsport är fult. Krönikören missade nog att Formel 1 är större, mycket större, än en uppvisningsgren som sjukamp för damer där det räcker att spexa lite och tävla mot några få likasinnade för att bli världsberömd i nästan hela Sverige. Marginalsporter som sjukamp för damer får man dock inte kritisera i Sverige." Olas F1 krönika!
Det verkar som om jag har fått en ny idol!!
/Star_Peppe
Det verkar som om jag har fått en ny idol!!
/Star_Peppe
-
-
Vad har SVTs ointresserade av F1 med de sjukampande damerna att göra? Varför ska de göras till syndabock för SVT, detta var totalt missriktat och onödigt. Jag känner några av de där tjejerna så jag vet hur hårt de tränar och hur mycket av sin fritid de offrar, de är värda all uppmärksamhet de kan få.
-
Bra kommentar.F1-4-EVER skrev:Vad har SVTs ointresserade av F1 med de sjukampande damerna att göra? Varför ska de göras till syndabock för SVT, detta var totalt missriktat och onödigt. Jag känner några av de där tjejerna så jag vet hur hårt de tränar och hur mycket av sin fritid de offrar, de är värda all uppmärksamhet de kan få.
Sjukamp är visserligen en liten gren men världseliten tränar säkerligen bra mycket mer än F1-förarna. Som jag ser det är 7/10-kamparna de "ultimata" idrottskvinnorna/männen, som behärskar "allt".
Och vad spelar det egentligen för roll vilka idrotter SVT gillar? Med det informationsflöde som finns idag, med satellitkanaler och internet, känns det faktiskt helt oviktigt. Får jag se loppen räcker det för mig - resten tar jag reda på själv via tidningar och webben.
-
-
-
-
-
Sami, jag förstår inte varför du tycker Alonso's körning var var så psykopatisk. Jag antar att du syftar på när han svängde tillbaka till vänstra körhalvan (efter ha tryckt över Montoya till högra sidan), då fick Trulli och två bilar till låsa upp bromsarna ett kort ögonblick. Var det denna händelse?
Visst det hade lika gärna kunnat sluta i en startkrasch, nu gick det bra så det var väl inte så farligt. Det konstiga i den situatioen tycker jag var att Montoya inte oxå gick in i banan utan fortsatte rakt fram, han höll däremot på att köra in i växellådan på Barri. Jag har kollat på detta flera ggr på video och han verkar vara den som är närmast att krocka av alla faktiskt.
Visst det hade lika gärna kunnat sluta i en startkrasch, nu gick det bra så det var väl inte så farligt. Det konstiga i den situatioen tycker jag var att Montoya inte oxå gick in i banan utan fortsatte rakt fram, han höll däremot på att köra in i växellådan på Barri. Jag har kollat på detta flera ggr på video och han verkar vara den som är närmast att krocka av alla faktiskt.
-
Ok, psykopatiskt är ju att överdriva, men han körde på gränsen när hans rattlås gick i och han körde bara höger hela tiden där Montoya fanns, för att sedan som du säger, dyka in hänsynslöst framför stackars Trulli som får bromsa som en tok för att inte köra in i Alonso och då touchar Sato Honom eftersom han också tvingas till en panikbromsning. I krönikan fick Sato skit för detta, fastän det inte var han som skapade situationen.
Det verkar som alla är så kära i Alonso, så att han får göra vad som helst utan att få kritik för det. Montoya gjorde ju inget fult, utan han bromsade bara bort sig själv. Vilket fick honom att se mindre lyckad ut.
Det verkar som alla är så kära i Alonso, så att han får göra vad som helst utan att få kritik för det. Montoya gjorde ju inget fult, utan han bromsade bara bort sig själv. Vilket fick honom att se mindre lyckad ut.
-
Ja att Sato fick skit för det låter obegripligt faktiskt, skulle han lagt i backen eller vad menar de?
Att Montoya valde att ligga kvar på den smutsiga delen av banan var ju ett uppenbart misstag, ingen kan dock beskylla honom för att det var fult! Alonso mörsade ju utrymme åt sig själv och 4 bilar i bredd, så det fanns gott om plats.
Att Montoya valde att ligga kvar på den smutsiga delen av banan var ju ett uppenbart misstag, ingen kan dock beskylla honom för att det var fult! Alonso mörsade ju utrymme åt sig själv och 4 bilar i bredd, så det fanns gott om plats.
-
?F1-4-EVER skrev:Vad har SVTs ointresserade av F1 med de sjukampande damerna att göra? Varför ska de göras till syndabock för SVT, detta var totalt missriktat och onödigt. Jag känner några av de där tjejerna så jag vet hur hårt de tränar och hur mycket av sin fritid de offrar, de är värda all uppmärksamhet de kan få.
"Jag känner några av de där tjejerna så jag vet hur hårt de tränar och hur mycket av sin fritid de offrar, de är värda all uppmärksamhet de kan få." !!!! Kom igen, skall man tänka så så finns det hur mycket som helst som SVT ska sända, tex. luftpistolsskytte, knyppling och tunnbrödsbakning. Vi som dock har koll på SVT sändningsuppdrag och målet med deras verksamhet förstår Olas poäng!
Nu råkade det vara sjukamp på Tv den helgen. Det hade lika gärna kunna vara någon annan marginell ytterlighet som SVT hade blåst upp till världens viktigaste sak! Likväl hade Olas krönika pekat på problemet!
Peppe
Senast redigerad av Peppe den sön mar 14, 2004 01:35, redigerad totalt 1 gång.
-
Nu är det trots allt inte så att Olas poäng är att SVT skall visa F1 utan att SVT inte lever upp till de målsättningar som sändningstillståndet ålägger dem!Gonzo skrev:Måste instämma!
Man behöver inte gilla 7/10-kamp men att använda sitt egna ointresse för den sporten som ett slagträ för att SVT inte visar F1 var väl inte så nyanserat och smart kanske!
Krönikans skribent får för den kommentaren men för resten av krönikan!
Peppe
-
-
-
Är du säker på det?Peppe skrev:Nu råkade det vara sjukamp på Tv den helgen. Det hade lika gärna kunna vara någon annan marginell ytterlighet som SVT hade blåst upp till världens viktigaste sak! Likväl hade Olas krönika pekat på problemet!
Peppe
(Däremot såg jag att det var inomhus-VM i friidrott, men nån sjukamp såg jag inte )
Keep on Boppin´
-
-
Vad menar du, skulle inte SVT ha sänt friidrotts-VM p.g.a. deras sändningsuppdrag, eller?Peppe skrev:Vi som dock har koll på SVT sändningsuppdrag och målet med deras verksamhet förstår Olas poäng!
Nu råkade det vara sjukamp på Tv den helgen. Det hade lika gärna kunna vara någon annan marginell ytterlighet som SVT hade blåst upp till världens viktigaste sak! Likväl hade Olas krönika pekat på problemet!
Peppe
Det var 1,6 milj. svenska TV-tittare som kollade på de olika friidrotts-VM-sändningarna som mest och totalt lär det ha varit bra mycket mer, så varför skulle de inte ha visat det?
Vore förstås ännu roligare för mig personligen om de visade mer motorsport, även om F1-sändningen den helgen bara drog en tiondel av friidrottens tittarsiffror. Men hur strider just den fördelningen mot sändningsuppdraget?
-
-
-
Ett förtydligande: Mitt inlägg hade inte nåt speciellt med friidrott i sig att göra, utan mer hur det kan strida mot SVT:s sändningsuppdrag. Jag har inte helpejl på hur SVT:s sändningsuppdrag är skrivet så det vore skoj att få veta hur det här strider mot det uppdraget. Det kan ju inte vara popularitetsmässigt eftersom världsidrotten friidrott är bland det populäraste de brukar visa på TV.
-
-
-
-
-