Sauber C23-(GA) Lanserad.

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Styggve

Sauber C23-(GA) Lanserad.

Inlägg av Styggve »

Bild

Ja så var den lanserad, det som alla trodde, årets Sauber är förra årets Ferrari. Dock med årest Ferrari motor.

Massa kan bilen utan och innan och Fisichella får äntligen köra sina drömbil, dock i blå färg.

Ett farmarlag med potetntial på pallplacering.
Tråkigt att man inte fick se nåt nytt bara.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Ja, den väldigt lik förra årets Ferrari. Jag tror inte dom kommer att slåss om pallplatser, utan det blir nog att ligga kvar där i mitten som vanligt. Ok, regnar det så kan nog Fisichella knipa någon pallplats.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Frågan är om den har lika lång hjulbas som förra årets Ferrari, det framstod ju mer o mer som en nackdel i jämförelse med Williams kortare skapelse!
Användarens profilbild
Dietrick

Inlägg av Dietrick »

Men eftersom Michelin utvecklar sina däck efter vad som passar Ferrari bäst så har dom knappast nåt val heller.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Du menade Bridgestone va....

Inget F1 team utvecklar dock sin bil enbart efter vilket däck de använder, det är bara en av många viktiga komponenter!
Ankan

Inlägg av Ankan »

Ser ut som en ren kopia på GA2003. lite trist att dom inte kunde komma med nåt nyskapande. snacka om brit på inspiration.
Användarens profilbild
Dietrick

Inlägg av Dietrick »

Jo jag menade Bridgestone.

Nej, visst är det bara en del av bilen. Men Sauber har själv sagt att speciellt hjulupphängningen med dess geometri kommer att vara mer eller mindre en kopia av Ferraris. Sen kan de ju utveckla aerodynamiken själva, speciellt nu med nya vindtunneln.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Verkar iof vara naturligt att Sauber närmar sig Ferrari ännu mer, de har ju använt deras motorer nu i flera år. Sauber kan ju ha en hel del att vinna på att kopiera Ferraris lösningar, dels är de som tidigare sagts anpassade efter B-stone förhållanden och man kan förhoppningsvis kapa lite i utvecklingsbudgeten där och föra över det till än mer aerodynamisk utv. Ska bli kul att se hur långt det räcker...
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Lite fakta:

Sauber Petronas C22 -2003
Dimensions: Length 4470 mm
Wheel base: 3100 mm
-------------------------------

Sauber C23 -2004
Dimensions: Length 4600 mm
Wheelbase 3120 mm

Ferrari F1 2003-GA -2003
Overall length: 4545mm
Wheelbase: 3100mm

Renault R23 / R23B -2003
Overall length: 4,600mm
Wheel base: 3100mm
Ferraris F1 2003-GA hjulbas är inte längre än varken Sauber C22 eller Renault R23, en optisk synvilla kanske? Dock förlängdes den med 50 mm från året innan.

Sauber C23 Årsmodell -2004 har växt sig ännu längre än sin föregångare, både hjulbas och total längd. Kanske är detta även en indikation på att Ferrari 2004-GA kommer att växa.

(Kunde tyvärr inte hitta motsvarande information om Williams BMW FW25/26)
Ankan

Inlägg av Ankan »

Satt och funderar på faktumet att dom ska ha samma motor som Ferrari.
Ferrari lär ju förmodligen tjäna på att ha 2 stall som testar motor när det gäller utvecklings tempo. sen tror jag att när dom känner sig hotade av Sauber drar dom ner på spec leveranserna av nya motorer.
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Jag tycker att nospartiet/monocoquen ser lång och smal ut i jämförelse med resten av bilen. Kanske ligger den längre hjulbasen och längre helheten i detta parti? Vad har detta för fördelar och nackdelar i så fall?

/gringo
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Ankan skrev:Satt och funderar på faktumet att dom ska ha samma motor som Ferrari.
Ferrari lär ju förmodligen tjäna på att ha 2 stall som testar motor när det gäller utvecklings tempo. sen tror jag att när dom känner sig hotade av Sauber drar dom ner på spec leveranserna av nya motorer.
Riktigt samma version lär dom väl knappast ha. Jordan hade väl inte likadan Ford motor som Jaguar. :spec:
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Vänta nu!
Jag hoppas ni vet att det är F2003-GA, Ferrari fjolårsbil det är som ni ser på bilden. Sauber har fått ritningarna från Ferrari sedan man inlett ett djupare sammarbete, började 99 med motor och nu även på chassie sidan.
Massa var som ni vet testförare 2003 för Ferrari han testade så sent som förra veckan. Så han har högre miltal än Michael Schumacher i bilen.

Fisichella har ju öppet utalat sig om att han vill köra Ferrari.

Det som skiljer sig från Ferraris bil och den vi ser på bilden är att framvingen ser lite anorlunda och att bakvingen är ändrad för att passa det nya reglementet. Likt Williams har man gjort en stor jävla pryl.

Desutom kommer Sauber att köra med årets Ferrari motorer pga att det nya reglementet där en motor ska hålla en hel tävlingshelg.
Jag tror helt klart att vi kommer att få se Sauber topp 4.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Det var initierade uppgifter, som mycket väl kan stämma. Det enda jag hänger upp mig på är om det är en exakt kopia, dvs de officiella måtten är inte fullkommligt i överrenstämmande för dessa bilar.
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Något lär de har gjort då de förklarat de misslyckade krocktesterna med att de försökt gjort allt så litet som möjligt....Ferrarin klarade ju krocktestet....de kanske fått ritningarna i 90% skala. :aha:

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Eller varför inte ge dem ritningar med inbyggda små fel, he he!
Bild
Ankan

Inlägg av Ankan »

Sami skrev:
Ankan skrev:Satt och funderar på faktumet att dom ska ha samma motor som Ferrari.
Riktigt samma version lär dom väl knappast ha. Jordan hade väl inte likadan Ford motor som Jaguar. :spec:
Jordan och jaguar går ju inte o jämföra med. finns inga andra stall som samarbetat på motorsidan så länge som dessa 2. sen i detta fall tror jag dom enbart tjänar på o dela på i stort sett samma motor.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Som ni ser från det första testet.
Bild

så åkte även Ferrari framvingen på. men en anledning till att den inte riktigt har samma mått är för att man kanske har utvecklat den lite aerodynamiskt ( om ni kollar airboxen så är den en aning anorlunda utformat än F2003, mer lik Williams nya skapelse. Det kan bero på de nya regeländringarna till år. Med endast 2 vingplan bak.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

"Den är ju riktigt vacker..."

Sauber kommer nog kunna hänga med bra på typiska "Ferrari" banor, hoppas på framgång även på andra banor, kul ju fler som krigar i toppen.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Ferrari banor? Banor med snabba kurvor eller? Enligt ferrari så var F2003 alledels för lätt fram vilket gjorde den instabil i långsamma kurvor.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Tänker i första hand på Monza och Suzuka, men det kanske finns fler som kvalar som "Ferrari-banor?
Om Sauber dessutom får sin "Ferrari" att fungera bättre i långsamma kurvor så har de förmodligen en riktigt bra bil på gång!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Alla stall som Fisichella kör för blir ju dåliga, så det bådar inte gått för varken Sauber eller Ferrari :saucy:
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Gonzo skrev:Tänker i första hand på Monza och Suzuka, men det kanske finns fler som kvalar som "Ferrari-banor?
Om Sauber dessutom får sin "Ferrari" att fungera bättre i långsamma kurvor så har de förmodligen en riktigt bra bil på gång!
F2002 var bra på alla banor. F2003 var sämst på banor med långsamma kurvor och korta rakor, typ Hungaroring. Kanske inte sämst men vi såg ju hur det gick. hockeheim var dom inte heller bra på.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

- Just det!

Att F2002-GA var så bra på samtliga banor säger en hel del om konkurrenterna och Ferrari den säsongen, men trots F2003-GA tillkortakommanden på banor du nämner förra året så var den troligtvis ändå snabbare än sin föregångare. Och tydligen tillräckligt snabb dessutom, men konkurrenterna var ikapp och delvis förbi!
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Nu tänker jag vara petimeter och messerschmitt samtidigt.

Vad jag vet så var det bara Ferraris 2003:a som fick tillägget "-GA" för att hedra minnet av den då nyligen bortgångne Gianni Agnelli.
:wave:
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Ja och du lyckades med båda sakerna samtidigt, vad det nu hade mad sakfrågan att göra?
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Det finns ingen sådan bil med namnet F2002-GA, utan den heter F2002 endast, så enkelt är det.

Men det går inte riktigt att jämföra F2002 och F2003-GA, en bana som kan vara ferraribana en säsong är inte det en annan. 1997 var monaco en Ferrari-bana, i år var den verkligen inte det osv.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Jaså..................jämför med 2003 modellen då jävla tönt.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

höh?
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

Gonzo skrev:Jaså..................jämför med 2003 modellen då jävla tönt.
Tagga ner lite vá :-?

För övrigt måste jag bara säga att Sauberbilen är fantastiskt tråkig!! Färgerna som de envisas med ser ut som en östtysk skidoverall från åttiotalet. Totalt profillös. :shake: Ta Jordan t ex, deras bilar må gå knackigt men de har iallafall en egen stil, färg, själ!
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Ska dom ha svart likt 93 94 säsongen?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jag håller med manson om att Saubers Layout är svintråkig. Den påminner om något gammalt glasspapper. Sauber nog är det tråkigaste stallet i F1.
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Saubers färgsättning är nog inte en av mina favoriter men jag tycker den är klart bättre än toyotas vars röda partier drar tankarna till det sena 80-talet. Eller kanske tidigt 90-tal. Eller vad säger ni?
Goran

Inlägg av Goran »

Hampus skrev:Saubers färgsättning är nog inte en av mina favoriter men jag tycker den är klart bättre än toyotas vars röda partier drar tankarna till det sena 80-talet. Eller kanske tidigt 90-tal. Eller vad säger ni?
Toyota har ju en snygg färgsättning, tycker då jag i alla fall. I alla fall mycket snyggare än Saubers.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Sami skrev:Jag håller med manson om att Saubers Layout är svintråkig. Den påminner om något gammalt glasspapper. Sauber nog är det tråkigaste stallet i F1.
Nä fulast är Minardi :smash:
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Minardi, Sauber eller Jaguar!
Nog för att det är irrelevant hur bilen gör sig skönhetsmässigt men ingen bil är fulare än Williams elefant. En grotesk skapelse som endast gör sig bakifrån, det duger inte i den tävlingen Head!
De enda som brukar lyckas med både skön form, elegans och speed är Ferrari! Men vad blir det i år?
Mclaren är ändock med o krigar om skönhet i år, de fick till en riktigt snygg bil, brittisk överklass med en klassisk ubermenschen i bagaget.
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Gonzo skrev: En grotesk skapelse som endast gör sig bakifrån.
Det kanske är det enda som andra förare får se av den.
/Jan
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

Hampus skrev:Saubers färgsättning är nog inte en av mina favoriter men jag tycker den är klart bättre än toyotas vars röda partier drar tankarna till det sena 80-talet. Eller kanske tidigt 90-tal. Eller vad säger ni?
'

Ja, jag håller med, Toyotan är inte heller vacker. Det röda ser ut som sådana där "stripes" som man köpte på mackarna och klistrade på för att göra bilen "häftigare" på 80-talet, typiskt asiatiskt för övrigt. Ingen känsla för design. De gör bra och praktiska bilar därborta, men snygga är de då inte, enligt mig då alltså :saucy: . Att utnämna williams till fulast på gridden kan jag omöjligt fatta, och snyggast är Renaulten, retro fast med stil!!! :rock:
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Gonzo skrev:Minardi, Sauber eller Jaguar!
Nog för att det är irrelevant hur bilen gör sig skönhetsmässigt men ingen bil är fulare än Williams elefant. En grotesk skapelse som endast gör sig bakifrån, det duger inte i den tävlingen Head!
De enda som brukar lyckas med både skön form, elegans och speed är Ferrari! Men vad blir det i år?
Mclaren är ändock med o krigar om skönhet i år, de fick till en riktigt snygg bil, brittisk överklass med en klassisk ubermenschen i bagaget.
Hoppas inte att du påstår att Ferrarin från 1996 hade form elgans och speed?
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

Gonzo skrev:Minardi, Sauber eller Jaguar!
Tycker den har sett ungefär likadan ut i X antal år jag. Hyggligt snygg, men inga större utsvävningar. I och för sig ska man ju inte ändra på designen för sakens skull, i vissa fall är det bättre at låta bli, eller hur Jaguar!!??
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Styggve:
Ska erkänna att tidsperspektivet var medvetet satt kort, men som sagt det var ju en ganska irrelevant fråga.
Men det finns ju isf många fler årsmodeller av Ferrari som sett bedrövliga ut.....

Jajo: samma sak där, skönheten en irrelevant fråga i ditt scenario eftersom funktion är det som är avgörande. Dessutom talar mycket för att du får rätt.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Manson, din Renaultälskande typ....Mclaren MP19 skiljer sig ordentligt från MP17, å 18 behövs inte nämnas va!
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

Ja, du har säkert rätt, när jag menar att den sett likadan ut syftar jag enbart på färgsättningen mm, inte på nosen och andra prylar. Där har det ju skett en del förändringar förstås...sen kan det ju ha något med att jag inte är så förtjust i McLaren i allmänhet. Tycker det är ett tråkigt, konservativt stall som dessutom kör med Mercedesmotorer...Jag är allergisk mot Mercedes!!

Mercedes = GUBBE :smash:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

McLaren har ju alltid fina bilar.

Renault däremot har ju en tendens att välja obskyra färger som passar sig bäst på kläder för bebisar :wink:
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Hörru du, vad är det för fel på Gult o Blått va.....
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Fel och fel. Jag har lite svårt för bebisblått. Men vissa tycker säkert det är fint.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Sami skrev:McLaren har ju alltid fina bilar.

Renault däremot har ju en tendens att välja obskyra färger som passar sig bäst på kläder för bebisar :wink:
McLaren ska vara i Orange! =)
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Å Jordan skall vara b*jsbrun för att det är en s*itbil.....

"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

Jordan lyckades väldigt bra med (Honda-) Mugen-morötter.

Sen skulle Stora Honda lägga sig i och leverera Väldigt Bra Motorer.

Det var då det började gå utför med Jordan. Sen har man ju tappat diverse viktiga nyckelpersoner (kanske till följd av detta...), ändå tycker jag att det är strongt av EJ att fortfarande vara med på banan.

Så skäll inte på ett stall som verkligen kämpar för att vara med. Var är t.ex. Arrows eller Prost idag?

För övrigt så är Jordan det snyggaste teamet och är det starkaste varunamnet i F1, efter Ferrari givetvis...
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Jag skäller inte, jag bara tycker.... och det FÅR man göra här.....