Ja, den väldigt lik förra årets Ferrari. Jag tror inte dom kommer att slåss om pallplatser, utan det blir nog att ligga kvar där i mitten som vanligt. Ok, regnar det så kan nog Fisichella knipa någon pallplats.
Nej, visst är det bara en del av bilen. Men Sauber har själv sagt att speciellt hjulupphängningen med dess geometri kommer att vara mer eller mindre en kopia av Ferraris. Sen kan de ju utveckla aerodynamiken själva, speciellt nu med nya vindtunneln.
Verkar iof vara naturligt att Sauber närmar sig Ferrari ännu mer, de har ju använt deras motorer nu i flera år. Sauber kan ju ha en hel del att vinna på att kopiera Ferraris lösningar, dels är de som tidigare sagts anpassade efter B-stone förhållanden och man kan förhoppningsvis kapa lite i utvecklingsbudgeten där och föra över det till än mer aerodynamisk utv. Ska bli kul att se hur långt det räcker...
Sauber Petronas C22 -2003
Dimensions: Length 4470 mm
Wheel base: 3100 mm
-------------------------------
Sauber C23 -2004
Dimensions: Length 4600 mm
Wheelbase 3120 mm
-------------------------------
Ferrari F1 2003-GA -2003
Overall length: 4545mm
Wheelbase: 3100mm
-------------------------------
Renault R23 / R23B -2003
Overall length: 4,600mm
Wheel base: 3100mm
-------------------------------
Ferraris F1 2003-GA hjulbas är inte längre än varken Sauber C22 eller Renault R23, en optisk synvilla kanske? Dock förlängdes den med 50 mm från året innan.
Sauber C23 Årsmodell -2004 har växt sig ännu längre än sin föregångare, både hjulbas och total längd. Kanske är detta även en indikation på att Ferrari 2004-GA kommer att växa.
(Kunde tyvärr inte hitta motsvarande information om Williams BMW FW25/26)
Satt och funderar på faktumet att dom ska ha samma motor som Ferrari.
Ferrari lär ju förmodligen tjäna på att ha 2 stall som testar motor när det gäller utvecklings tempo. sen tror jag att när dom känner sig hotade av Sauber drar dom ner på spec leveranserna av nya motorer.
Jag tycker att nospartiet/monocoquen ser lång och smal ut i jämförelse med resten av bilen. Kanske ligger den längre hjulbasen och längre helheten i detta parti? Vad har detta för fördelar och nackdelar i så fall?
Ankan skrev:Satt och funderar på faktumet att dom ska ha samma motor som Ferrari.
Ferrari lär ju förmodligen tjäna på att ha 2 stall som testar motor när det gäller utvecklings tempo. sen tror jag att när dom känner sig hotade av Sauber drar dom ner på spec leveranserna av nya motorer.
Riktigt samma version lär dom väl knappast ha. Jordan hade väl inte likadan Ford motor som Jaguar.
Vänta nu!
Jag hoppas ni vet att det är F2003-GA, Ferrari fjolårsbil det är som ni ser på bilden. Sauber har fått ritningarna från Ferrari sedan man inlett ett djupare sammarbete, började 99 med motor och nu även på chassie sidan.
Massa var som ni vet testförare 2003 för Ferrari han testade så sent som förra veckan. Så han har högre miltal än Michael Schumacher i bilen.
Fisichella har ju öppet utalat sig om att han vill köra Ferrari.
Det som skiljer sig från Ferraris bil och den vi ser på bilden är att framvingen ser lite anorlunda och att bakvingen är ändrad för att passa det nya reglementet. Likt Williams har man gjort en stor jävla pryl.
Desutom kommer Sauber att köra med årets Ferrari motorer pga att det nya reglementet där en motor ska hålla en hel tävlingshelg.
Jag tror helt klart att vi kommer att få se Sauber topp 4.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Det var initierade uppgifter, som mycket väl kan stämma. Det enda jag hänger upp mig på är om det är en exakt kopia, dvs de officiella måtten är inte fullkommligt i överrenstämmande för dessa bilar.
Något lär de har gjort då de förklarat de misslyckade krocktesterna med att de försökt gjort allt så litet som möjligt....Ferrarin klarade ju krocktestet....de kanske fått ritningarna i 90% skala.
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Ankan skrev:Satt och funderar på faktumet att dom ska ha samma motor som Ferrari.
Ferrari lär ju förmodligen tjäna på att ha 2 stall som testar motor när det gäller utvecklings tempo. sen tror jag att när dom känner sig hotade av Sauber drar dom ner på spec leveranserna av nya motorer.
Riktigt samma version lär dom väl knappast ha. Jordan hade väl inte likadan Ford motor som Jaguar.
Jordan och jaguar går ju inte o jämföra med. finns inga andra stall som samarbetat på motorsidan så länge som dessa 2. sen i detta fall tror jag dom enbart tjänar på o dela på i stort sett samma motor.
så åkte även Ferrari framvingen på. men en anledning till att den inte riktigt har samma mått är för att man kanske har utvecklat den lite aerodynamiskt ( om ni kollar airboxen så är den en aning anorlunda utformat än F2003, mer lik Williams nya skapelse. Det kan bero på de nya regeländringarna till år. Med endast 2 vingplan bak.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Tänker i första hand på Monza och Suzuka, men det kanske finns fler som kvalar som "Ferrari-banor?
Om Sauber dessutom får sin "Ferrari" att fungera bättre i långsamma kurvor så har de förmodligen en riktigt bra bil på gång!
Gonzo skrev:Tänker i första hand på Monza och Suzuka, men det kanske finns fler som kvalar som "Ferrari-banor?
Om Sauber dessutom får sin "Ferrari" att fungera bättre i långsamma kurvor så har de förmodligen en riktigt bra bil på gång!
F2002 var bra på alla banor. F2003 var sämst på banor med långsamma kurvor och korta rakor, typ Hungaroring. Kanske inte sämst men vi såg ju hur det gick. hockeheim var dom inte heller bra på.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Att F2002-GA var så bra på samtliga banor säger en hel del om konkurrenterna och Ferrari den säsongen, men trots F2003-GA tillkortakommanden på banor du nämner förra året så var den troligtvis ändå snabbare än sin föregångare. Och tydligen tillräckligt snabb dessutom, men konkurrenterna var ikapp och delvis förbi!
Det finns ingen sådan bil med namnet F2002-GA, utan den heter F2002 endast, så enkelt är det.
Men det går inte riktigt att jämföra F2002 och F2003-GA, en bana som kan vara ferraribana en säsong är inte det en annan. 1997 var monaco en Ferrari-bana, i år var den verkligen inte det osv.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Gonzo skrev:Jaså..................jämför med 2003 modellen då jävla tönt.
Tagga ner lite vá
För övrigt måste jag bara säga att Sauberbilen är fantastiskt tråkig!! Färgerna som de envisas med ser ut som en östtysk skidoverall från åttiotalet. Totalt profillös. Ta Jordan t ex, deras bilar må gå knackigt men de har iallafall en egen stil, färg, själ!
Saubers färgsättning är nog inte en av mina favoriter men jag tycker den är klart bättre än toyotas vars röda partier drar tankarna till det sena 80-talet. Eller kanske tidigt 90-tal. Eller vad säger ni?
Hampus skrev:Saubers färgsättning är nog inte en av mina favoriter men jag tycker den är klart bättre än toyotas vars röda partier drar tankarna till det sena 80-talet. Eller kanske tidigt 90-tal. Eller vad säger ni?
Toyota har ju en snygg färgsättning, tycker då jag i alla fall. I alla fall mycket snyggare än Saubers.
Sami skrev:Jag håller med manson om att Saubers Layout är svintråkig. Den påminner om något gammalt glasspapper. Sauber nog är det tråkigaste stallet i F1.
Nä fulast är Minardi
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Minardi, Sauber eller Jaguar!
Nog för att det är irrelevant hur bilen gör sig skönhetsmässigt men ingen bil är fulare än Williams elefant. En grotesk skapelse som endast gör sig bakifrån, det duger inte i den tävlingen Head!
De enda som brukar lyckas med både skön form, elegans och speed är Ferrari! Men vad blir det i år?
Mclaren är ändock med o krigar om skönhet i år, de fick till en riktigt snygg bil, brittisk överklass med en klassisk ubermenschen i bagaget.
Hampus skrev:Saubers färgsättning är nog inte en av mina favoriter men jag tycker den är klart bättre än toyotas vars röda partier drar tankarna till det sena 80-talet. Eller kanske tidigt 90-tal. Eller vad säger ni?
'
Ja, jag håller med, Toyotan är inte heller vacker. Det röda ser ut som sådana där "stripes" som man köpte på mackarna och klistrade på för att göra bilen "häftigare" på 80-talet, typiskt asiatiskt för övrigt. Ingen känsla för design. De gör bra och praktiska bilar därborta, men snygga är de då inte, enligt mig då alltså . Att utnämna williams till fulast på gridden kan jag omöjligt fatta, och snyggast är Renaulten, retro fast med stil!!!
Gonzo skrev:Minardi, Sauber eller Jaguar!
Nog för att det är irrelevant hur bilen gör sig skönhetsmässigt men ingen bil är fulare än Williams elefant. En grotesk skapelse som endast gör sig bakifrån, det duger inte i den tävlingen Head!
De enda som brukar lyckas med både skön form, elegans och speed är Ferrari! Men vad blir det i år?
Mclaren är ändock med o krigar om skönhet i år, de fick till en riktigt snygg bil, brittisk överklass med en klassisk ubermenschen i bagaget.
Hoppas inte att du påstår att Ferrarin från 1996 hade form elgans och speed?
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Gonzo skrev:Minardi, Sauber eller Jaguar!
Nog för att det är irrelevant hur bilen gör sig skönhetsmässigt men ingen bil är fulare än Williams elefant. En grotesk skapelse som endast gör sig bakifrån, det duger inte i den tävlingen Head!
De enda som brukar lyckas med både skön form, elegans och speed är Ferrari! Men vad blir det i år?
Mclaren är ändock med o krigar om skönhet i år, de fick till en riktigt snygg bil, brittisk överklass med en klassisk ubermenschen i bagaget.
Tycker den har sett ungefär likadan ut i X antal år jag. Hyggligt snygg, men inga större utsvävningar. I och för sig ska man ju inte ändra på designen för sakens skull, i vissa fall är det bättre at låta bli, eller hur Jaguar!!??
Styggve:
Ska erkänna att tidsperspektivet var medvetet satt kort, men som sagt det var ju en ganska irrelevant fråga.
Men det finns ju isf många fler årsmodeller av Ferrari som sett bedrövliga ut.....
Jajo: samma sak där, skönheten en irrelevant fråga i ditt scenario eftersom funktion är det som är avgörande. Dessutom talar mycket för att du får rätt.
Ja, du har säkert rätt, när jag menar att den sett likadan ut syftar jag enbart på färgsättningen mm, inte på nosen och andra prylar. Där har det ju skett en del förändringar förstås...sen kan det ju ha något med att jag inte är så förtjust i McLaren i allmänhet. Tycker det är ett tråkigt, konservativt stall som dessutom kör med Mercedesmotorer...Jag är allergisk mot Mercedes!!
Jordan lyckades väldigt bra med (Honda-) Mugen-morötter.
Sen skulle Stora Honda lägga sig i och leverera Väldigt Bra Motorer.
Det var då det började gå utför med Jordan. Sen har man ju tappat diverse viktiga nyckelpersoner (kanske till följd av detta...), ändå tycker jag att det är strongt av EJ att fortfarande vara med på banan.
Så skäll inte på ett stall som verkligen kämpar för att vara med. Var är t.ex. Arrows eller Prost idag?
För övrigt så är Jordan det snyggaste teamet och är det starkaste varunamnet i F1, efter Ferrari givetvis...