F1 på Nordslingan

Kungaklassen av motorsport...
Cecotto

F1 på Nordslingan

Inlägg av Cecotto »

Jag var och rotade runt lite på olika forum, så hittade jag en gammal diskussion om hur snabba dagens F1 bilar skulle vara på Nordslingan.

Det var ganska hårda ord ett tag, men stånd punkterna var ganska olika, en del trodde att F1 bilen skulle pulveriseras och slungas utan för räcket, medans en del trodde att det skulle gå aldeles utmärkt att dels slå Laudas gamla F1 rekord på 6.58.600 Eller 6.11.130 Stefan Bellof Porsche 956.

Så tänk till lite och kom med egna synpunkter.

:) javascript:emoticon(':)')
Användarens profilbild
M100R

Inlägg av M100R »

Det går säkert utmärkt att köra dagens f1-bilar på Nordslingan och även vara snabbare än föregångarna. Frågan är väl bara om de kan åka identisk bana med föregångarna. Den moderna GP-slingan med sin depå ingår väl när Nordslingan används och den har ju modifierats lite då och då.
The older I get the faster I was
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Att döma av varvtiderna på de två banor som finns kvar någorlunda intakta sedan 1976, Monaco och Monza, är dagens bilar ca 20% snabbare. Lauda satte pole med 7.06 1976, vilket skulle indikera tider kring 5.40 idag.
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Det forutsatter val att hittar nan forare som ar galen nog att forsoka satsa pa en varvtid ~5:40. Tror inte att nagon av dagens forare skulle vaga sig pa det. Mojligtvis Sato da kanske.
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Vad är det som är så ruskigt med den slingan då? Vad är problemet? Jag vet ju inte hur den ser ut. Tacksam för förklaring.

/gringo
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
M100R

Inlägg av M100R »

gringo skrev:Vad är det som är så ruskigt med den slingan då? Vad är problemet? Jag vet ju inte hur den ser ut. Tacksam för förklaring.

/gringo
Gå in här och välj M3:an längst upp, andra från höger:
http://www.nurburgring.de/event.php3?ev ... 8&lang=eng

Sedan en bit under bilden på M3:an i mitten finns en länk till ett varv på ringen (32 Mb)
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Jag var dar for nastan precis ett ar sedan och hann med ett varv i en M5 ringtaxi. Forst da insag jag vad Nordschleife EGENTLIGEN ar for nagot. Var det inte Stirling Moss som kallade banan 'Det grona helvetet'.

Gor ett besok dar! Ryanair flyger till Frankfurt-Hahn som ligger ca. 30 minuter fran Nurburgring.
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

När sattes räckorna upp runt banan? förr körde de väll utan räcken?
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Man gjorde en uppfräshning av banan till 71 års( har jag för mig) gp tror jag, då gjorde man några små sandfållor och satte upp armco räcken på vissa ställen . Men det är nog förns på senare tid som man har ersatt buskarna runt rakan etc med räcken.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Användarens profilbild
M100R

Inlägg av M100R »

Här finns också en utmärkt karta över banan:
http://www.heiser.net/media/2002.09.nur ... ng_map.jpg
Ett tips är hoj-semester till Nürburg. Vägarna runtomkring är underbara att åka hoj på.
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Någon som vet hur mycket det finns kvar av Südschleife?
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vad jag har förstått så är ganska mycket kvar av den gamla Südschleife förutom de delar som låg där den nuvarande GP-slingan går...

Den här satellitbilden visar Südchleife och den nuvarande GP-slingan

http://home.arcor.de/sudschleife/multimedia/map04.jpg
Gamla Südschleife är den yttre slingan som går ner till Müllenbach (byn nere till vänster) och GP-slingen är den i mitten
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Jo tydligen, det är ju nästan bara betong kurvan och det andra som låg där som är borta

Bild

Men man körde inte så mycket lopp där har jag uppfattat det som, mest lägre motorklasser och motorcyklar. den va ju mycket smalar än vad nordslingan vad vilket inte passade större klasser

Bild

Har en race review från 73 från nordslingan, 350 000 åskådare har jag för mig att dom säger att det är där endast på söndan :D
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Körs det några lopp på Nordslingan nu för tiden eller är det bara "friåkning" som gäller?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

De kör 24-timmars på Nordslingan varje år.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Goran

Inlägg av Goran »

Varför kör man inte F1 på Nordslingan...Hade varit grymmt!
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

LuckyStrike1 skrev:De kör 24-timmars på Nordslingan varje år.
Har nog sett nåt från det på TV. Är det då de kommer ut från Nordslingan, rakt in på start/målrakan av GP-slingan?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
M100R

Inlägg av M100R »

På denna sidan finns ytterligare två klipp från Nordslingan som är mycket sevärda:

http://www.green-flag.com/pages/Nurburgring.php

En kille i T-shirt, tubsockar och loafers som kör skiten ur en RUF-Porsche.
Ett måste i videosamlingen!
Användarens profilbild
Styggve

Inlägg av Styggve »

Goran skrev:Varför kör man inte F1 på Nordslingan...Hade varit grymmt!
Orsaken till att man slutade köra Tyskland GP efter 76 var framför allt av säkerhetsskäl. Lauda överlevde mirakulöst sin eldiga krash. Sen så var det väldigt svår att göra bra TV sändningar med tanke på att banan är 22km lång så blev det oändligt många kameror att sätta ut. Lika många banarbetare. Men framför allt av säkerhetskäl. Annars så hade ju loppen grymt mycket publik. 350 000 endast på söndagen vid 73 års evenemang.