Jag var och rotade runt lite på olika forum, så hittade jag en gammal diskussion om hur snabba dagens F1 bilar skulle vara på Nordslingan.
Det var ganska hårda ord ett tag, men stånd punkterna var ganska olika, en del trodde att F1 bilen skulle pulveriseras och slungas utan för räcket, medans en del trodde att det skulle gå aldeles utmärkt att dels slå Laudas gamla F1 rekord på 6.58.600 Eller 6.11.130 Stefan Bellof Porsche 956.
Det går säkert utmärkt att köra dagens f1-bilar på Nordslingan och även vara snabbare än föregångarna. Frågan är väl bara om de kan åka identisk bana med föregångarna. Den moderna GP-slingan med sin depå ingår väl när Nordslingan används och den har ju modifierats lite då och då.
Att döma av varvtiderna på de två banor som finns kvar någorlunda intakta sedan 1976, Monaco och Monza, är dagens bilar ca 20% snabbare. Lauda satte pole med 7.06 1976, vilket skulle indikera tider kring 5.40 idag.
Det forutsatter val att hittar nan forare som ar galen nog att forsoka satsa pa en varvtid ~5:40. Tror inte att nagon av dagens forare skulle vaga sig pa det. Mojligtvis Sato da kanske.
Jag var dar for nastan precis ett ar sedan och hann med ett varv i en M5 ringtaxi. Forst da insag jag vad Nordschleife EGENTLIGEN ar for nagot. Var det inte Stirling Moss som kallade banan 'Det grona helvetet'.
Gor ett besok dar! Ryanair flyger till Frankfurt-Hahn som ligger ca. 30 minuter fran Nurburgring.
Man gjorde en uppfräshning av banan till 71 års( har jag för mig) gp tror jag, då gjorde man några små sandfållor och satte upp armco räcken på vissa ställen . Men det är nog förns på senare tid som man har ersatt buskarna runt rakan etc med räcken.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Jo tydligen, det är ju nästan bara betong kurvan och det andra som låg där som är borta
Men man körde inte så mycket lopp där har jag uppfattat det som, mest lägre motorklasser och motorcyklar. den va ju mycket smalar än vad nordslingan vad vilket inte passade större klasser
Har en race review från 73 från nordslingan, 350 000 åskådare har jag för mig att dom säger att det är där endast på söndan
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Goran skrev:Varför kör man inte F1 på Nordslingan...Hade varit grymmt!
Orsaken till att man slutade köra Tyskland GP efter 76 var framför allt av säkerhetsskäl. Lauda överlevde mirakulöst sin eldiga krash. Sen så var det väldigt svår att göra bra TV sändningar med tanke på att banan är 22km lång så blev det oändligt många kameror att sätta ut. Lika många banarbetare. Men framför allt av säkerhetskäl. Annars så hade ju loppen grymt mycket publik. 350 000 endast på söndagen vid 73 års evenemang.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring