Vid varje tänkt omkörning där man ska bromsar sig förbi i en kurva så uppkommer alltid ett val för förarna, dvs:
1. Den som försvara sin position kan stänga dörren helt med risken att kollidera med den andre.
2. Den som ska köra om riskerar att kollidera med försvarande förare.
Här måste någon typ av sampel mellan förarna finnas, annars uppstår onödiga kollisioner. Detta är dock mycket svårt att definiera med regler, men det är något förare tillsammans är överrens om, men sen kan man ju alltid tolka situationer olika.
Jag tror det inte var nån tvekan om att Trulli var långsammare än både DC o MS, han har då enligt mitt sätt att se det en skyldighet att inte tokstänga vid omkörningstillfällen, detta skulle uppfattas som vårdslös körning om kollision blev resultatet.
Men här tokstängde Trulli, han hade säkert goda skäl, men han körde inte fair, (inte för att MS heller alltid är så fair eller varit fair iaf) så ursäktar inte Trullis manövrar honom.
Omkörningstillfällena på denna bana är få, så då hjälper det inte att man kallas "bäst i världen", när skillnaden mellan bilarna är marginala.
Till sist ingen skall gå åt sidan för att det just är en Ferrari som dyker upp i backspegeln, MS ska nog ha det tufft och det var nog det han räknade oxå, därför undvek han kollision genom att svänga bort från Trulli, för att sen accelerera ifrån honom.
Domarna tog nog hänsyn till hela situationen och det är nog därför MS gått fri från denna händelse.
Alfa skrev:Helt klart tycker jag att man måste få försvara sin position i racet. Det är ju inte fråga om varvningar här.. Det är ju också skillnad på om det handlar om en Minardi-förare som är hopplöst långsamma och håller kvar en Ferrari på sista plats eller om en "rätt" snabb Renault försvarar sin andra/tredje plats. Om man skall vara värd att kallas bäst i F1 ska man väl kunna köra om på banan också, inte vara beroende av att de andra snällt kör åt sidan då det lyser rött i spegeln?