Dålig förlorare?
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor apr 03, 2003 09:21
- Ort: Götlaborg
Dålig förlorare?
Hur pinsam får man bli?
http://f1.racing-live.com/en/headlines/ ... 5231.shtml
Om han nu gnäller om alla fyra däcken på banan så kan han även förklara varför han inte kan ge varken MS eller DC en ynklig millimeter att köra på när alla andra kan det i liknande situationer. Karln är väl inte blind heller? Sportsmanship är tydligen bara enkelriktat hos vissa. Drick mer vatten istället för vin till nästa race så kanske du pallar trycket.
http://f1.racing-live.com/en/headlines/ ... 5231.shtml
Om han nu gnäller om alla fyra däcken på banan så kan han även förklara varför han inte kan ge varken MS eller DC en ynklig millimeter att köra på när alla andra kan det i liknande situationer. Karln är väl inte blind heller? Sportsmanship är tydligen bara enkelriktat hos vissa. Drick mer vatten istället för vin till nästa race så kanske du pallar trycket.
Forza Il Tempo Gigante
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag vill inte på något sätt skydda Trulli, men precis som jag skrev i en annan topic så irriterar det mig att man kan använda asfalten utanför banan för att tjäna positioner. Det är ju samma sak som att gena i Monacochikanen eller första Monzachikanen.. Tillbaka med gruset eller högre curbs, det ska straffa sig att vara utanför banan menar jag..
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Det är ju dock stor skillnad på att tex gena över gräset till en chikan, och att prejas till att ta ett ytterspår i en hårnål. Ett patetiskt klagomål från Trulli.
Föresten tycker jag att det börjar bli för mycket bestraffningar i F1. Orimligt att Ralf skall bestraffas för start-incidenten. Vet inte vad reglerna säger, men sunt förnuft tycker jag är att man skall bestraffas om man medvetet försöker köra någon annan av banan, eller kör uppenbart vårdslöst. Ralf gjorde ingadera.
Föresten tycker jag att det börjar bli för mycket bestraffningar i F1. Orimligt att Ralf skall bestraffas för start-incidenten. Vet inte vad reglerna säger, men sunt förnuft tycker jag är att man skall bestraffas om man medvetet försöker köra någon annan av banan, eller kör uppenbart vårdslöst. Ralf gjorde ingadera.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Inte för att jag är Ferrari fan men personligen tycker jag att Trulli var den som var "fulast" i den duellen. Han gav ingen plats alls till Micheal trots att dom låg jämnsides.
Appropå höga kurbs, var det efter imola 94? som man införde lägre kurbs. Rubens krash på fredagen berodde ju på att kurben va så hög. när han kom där (i alldeles för hög fart) vart kurben som en ramp och han missade däcksbariären och landade på den.
Appropå höga kurbs, var det efter imola 94? som man införde lägre kurbs. Rubens krash på fredagen berodde ju på att kurben va så hög. när han kom där (i alldeles för hög fart) vart kurben som en ramp och han missade däcksbariären och landade på den.
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Pinsamt? Patetiskt?
Hade kurvan haft gräs eller grus direkt utanför kurbsen hade ingen funtad förare hållt nere gasen där på yttern och förlitat sig till den asfalt som finns UTANFÖR banan. Han hade backat av eftersom han inte var en noslängd före utan snarare en noslängd efter i det skedet av kurvan.
Jag gillar asfalt utanför banan. Men det ska vara vid avåkningszoner framför en inbromsning av säkerhetsskäl. Inte efter apex vid kurvors utgångar för att reparera förarmisstag eller så att förare kan få vinning av detta.
/M100R
Hade kurvan haft gräs eller grus direkt utanför kurbsen hade ingen funtad förare hållt nere gasen där på yttern och förlitat sig till den asfalt som finns UTANFÖR banan. Han hade backat av eftersom han inte var en noslängd före utan snarare en noslängd efter i det skedet av kurvan.
Jag gillar asfalt utanför banan. Men det ska vara vid avåkningszoner framför en inbromsning av säkerhetsskäl. Inte efter apex vid kurvors utgångar för att reparera förarmisstag eller så att förare kan få vinning av detta.
/M100R
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor apr 03, 2003 09:21
- Ort: Götlaborg
Så du anser att Trullis uppförande var ursäktligt och sportsligt? Jag och säkert många med mig tycker att MS och DC satte honom på plats om än något regelvidrigt för sitt beteende.M100R skrev:Pinsamt? Patetiskt? ... blablabla ... för att reparera förarmisstag eller så att förare kan få vinning av detta.
/M100R
Forza Il Tempo Gigante
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Jag ser inget konstigt eller osportsligt i att Trulli åkte idealspåret ut ur kurvan. Jag säger det igen, hade kurvan haft gräs istället för asfalt utanför kurbsen hade Schumacher backat av och denna tråden hade inte existerat. Man såg inga konstiga rattvridningar eller manövrar från någon av förarna. Schumacher såg föga överaskad ut utan bara åkte med på utsidan och gjorde det till en chansning som gick hem. Inte heller har han kommenterat Trullis agerande .Reodor skrev:Så du anser att Trullis uppförande var ursäktligt och sportsligt? Jag och säkert många med mig tycker att MS och DC satte honom på plats om än något regelvidrigt för sitt beteende.
Ska racing bedrivas utanför banan så kan dom lika gärna asfaltera en åker och sätta ut konor som man rekommenderar förarna att hålla sig inom.
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
När två förare ligger jämsides är det väldigt svårt att bedöma vem som ska ge plats för vem. Trulli försvarade sin placering till varje pris. Hårt men inte regelvidrigt. Prejja tycker jag är något man gör när man lämnar racelinjen för att avsiktligen hindra någon annan.
Tyvärr bandade jag inte loppet. Är det ingen som har några bilder från duellen?
Tyvärr bandade jag inte loppet. Är det ingen som har några bilder från duellen?
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
För det första tyckte jag det var smutsigt kört av Trulli och för det andra så kan man diskutera hurivida MS körde om honom på avfårtsområdet eller om han bara accelerade förbi honom efter att ha varit utanför.
På videon jag har, hämtad från www.f1onboard.com , är det väldigt svårt att se vilket som var fallet.
På videon jag har, hämtad från www.f1onboard.com , är det väldigt svårt att se vilket som var fallet.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ja, efter att ha sett videon igen så måste jag erkänna att jag kom ihåg det hela lite annorlunda. Det är ju en liten sandfålla mellan banan och den asfalterade avåkningzonen. Både MS och DC (äsrskillt MS) går tidigt ut på asfalten utanför sandfållan för att kunna accelerera på asfalt.
Fast jag tycker att det är bandesignen som det är fel på, och man kan inte bestraffa MS eller DC i det här fallet. Tar dock tillbaka det jag sa om Trulli, jag skulle också lagt in en protest.
Fast jag tycker att det är bandesignen som det är fel på, och man kan inte bestraffa MS eller DC i det här fallet. Tar dock tillbaka det jag sa om Trulli, jag skulle också lagt in en protest.
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Tack integralmannen för länken. Har tittat på klippet ett antal gånger. Tittade också på det hela varv man kunde åka med Ralf och det styrutslag han använder. Om man tänker på att Trulli tog ett stängspår och fick en klart mindre radie så tror jag faktiskt inte att han hade kunnat ge så våldsamt mycket plats. Vad som fascinerar mig är den fart Schumacher lyckades ta med sig ut på en sådan ytterrökare. Efter tre fjärdedelar av kurvan försöker han ju inte ens följa med Trulli utan tar ett spår två bilbredder längre ut.
Bandesignen är fel som du säger Joakim. Finns ingen anledning att ha asfalt på den ytan.
Bandesignen är fel som du säger Joakim. Finns ingen anledning att ha asfalt på den ytan.
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Då läggar jag mig i även det här ämnet.frongor skrev:Jag vill inte på något sätt skydda Trulli, men precis som jag skrev i en annan topic så irriterar det mig att man kan använda asfalten utanför banan för att tjäna positioner. Det är ju samma sak som att gena i Monacochikanen eller första Monzachikanen.. Tillbaka med gruset eller högre curbs, det ska straffa sig att vara utanför banan menar jag..
Försök att se hela perspektivet istället för att bara fokusera på en del/detalj.
Troligt scenario:
Om banan hade varit av den karaktär som önskas av "Frongor" så hade detta blivit en racing-incident. Om Trulli inte lämnar tillräcklig plats fast han förlorat i position, (dvs både DC o MS hade nosen före i utgången) så hade han varit orsak till incidenten och troligtvis blivit straffad för det, detta med åtanke på Ralfs bestraffning.
Men det är inte nog med det, han hade inte kört särskilt fair för att det var ingen fråga om DC o MS var snabbare på banan.
Det är oxå troligt med en bana som åsyftats i inlägget hade säkert Trulli lämnat mer plats, även han hade poäng att ta, inte förlora alla!
Resten är media som blåser upp detta till något stort + vissa stallchefer, det var ju tur att DC aldrig kom om just där, annars hade utpekad stallchef aldrig opponerat sig.
Dessutom kan ju Raikkonens rökare på yttern i starten diskuteras, snygg start men fanns det verkligen plats för 3 bilar rad.
Min åsikt är att RS o Raikkonen är lika skyldiga till startincidenten. Rubens var den enda som försökte undvika smällen.
Allt just nu!
/Gonzo
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är ju helt självklart att det fanns plats, annars skulle inte Kimi kunnat vara där. Eftersom Rubens körde rakt fram, så kan ju inte Kimi ha trängt ut honom. Varför skall Kimi strunta i att köra om där det finns en klar lucka och ingen befinner sig? Han tr'nde ju inte ut nån för att ta sig dit, som Ralf gjorde när han försökte ta Rubens spår.
Vad det gäller Trulli och Schumi så hade knappast Schumi spåret in i den kurvan och hade det inte varit asfalt utanför så hade han inte bromsat så sent och därför inte varit i närheten av att ta Trullis spår in i kurvan, utan då hade han tvingats att släppa tidigare.
Vad det gäller Trulli och Schumi så hade knappast Schumi spåret in i den kurvan och hade det inte varit asfalt utanför så hade han inte bromsat så sent och därför inte varit i närheten av att ta Trullis spår in i kurvan, utan då hade han tvingats att släppa tidigare.
-
- Inlägg: 122
- Blev medlem: fre apr 18, 2003 15:46
- Ort: Örebro
Trulli tar kurvan mycket snävt efter sin sena inbromsning just för att inte hamna utanför banan. MS väljer att använda den asfalterade delen utanför banan, kan bibehålla högra fart och kan därmed accelerera förbi Trulli. Detta sker dock kraftigt utanför banmarkeringen varför jag anser att MS skulle lämnat tillbaka platsen. Jag ser ingen skillnad mellan detta och att köra rakt fram i en chikan. En miss av domarna och som vanligt ej sportmannamässigt av MS.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån jun 03, 2002 02:00
- Ort: Stockholm
Jag har det på band och har kollat på denna incident ett flertal gånger. Trulli har rätten på sin sida. Han försvarar bara idealspåret och det får man göra. Det man inte får göra är att byta spår mer än 1 gång för att försvara linjen. Trulli körde så som jag kan se det helt korrekt om än hårt. vore jag i samma sits skulle jag ha kämpat ännu mer. Schumi klagade att han särbehandlas och får hårdare bestraffningar men ingenting kan vara mer fel.M100R skrev:När två förare ligger jämsides är det väldigt svårt att bedöma vem som ska ge plats för vem. Trulli försvarade sin placering till varje pris. Hårt men inte regelvidrigt. Prejja tycker jag är något man gör när man lämnar racelinjen för att avsiktligen hindra någon annan.
Tyvärr bandade jag inte loppet. Är det ingen som har några bilder från duellen?
Tack för mig!!
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Jag tittade som sagt på klippen Integralmannen länkade till och det framgår med all sin tydlighet att Schumacher endast i inledningen av kurvan var jämsides. Efter 90 grader, vinkelrätt mot kameran dessutom, har han sitt framhjul i jämnhöjd med Trullis ratt ungefär. Ska Trulli då lyfta på hatten och släppa fram maestro? Nä, det är bara att rätta in sig i ledet.
Vad beträffar Kimi så kör han rakt fram med med alla fyra hjulen på asfalten utan en rattrörelse. Barrichello vet mycket väl var han har Kimi. Ralf vet förmodligen var han har Rubens men vet inte att Kimi är på utsidan. Jag tycker det var en raceincident.
Vad beträffar Kimi så kör han rakt fram med med alla fyra hjulen på asfalten utan en rattrörelse. Barrichello vet mycket väl var han har Kimi. Ralf vet förmodligen var han har Rubens men vet inte att Kimi är på utsidan. Jag tycker det var en raceincident.
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Race-incident helt klart. Ralfs manöver var väl kanske det som initierade det hela men det blir ju löjligt om man ska leta syndabock och straffa någon så fort det inträffar en incident (om det inte är grovt och allvarligt förstås). I princip är det ju alltid någons "fel" om det smäller, men vad tusan, det är ju ändå människor som sitter bakom ratten.M100R skrev:Vad beträffar Kimi så kör han rakt fram med med alla fyra hjulen på asfalten utan en rattrörelse. Barrichello vet mycket väl var han har Kimi. Ralf vet förmodligen var han har Rubens men vet inte att Kimi är på utsidan. Jag tycker det var en raceincident.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Efter en nogrann titt på video-snuttarna så har ändrat åsikt beträffande om MS låg före Trulli eller ej, svårt att säga, positionen som omtalas som "90 graders vinkeln på kameran" är tagen relativt sent i kurvan, då Trulli i kraft av innerspår redan fått en meter. Hur det är innan är svårt att se.
Man kan oxå se att i slutet i kurvan är Trulli med sina yttre däck över kerbsen vilket gör det omöjligt för MS att befinna sig där, Trulli kör tufft men var egentligen chanslös.
MS å sin sida verkar ha förstått att Trulli inte kommer lämna en millimeter och tar ut svängen regelvidrigt mycket, det är lätt att se.
Alltså i ingången till kurvan ligger de jämsides, när bilarna börjar svänga så är Trullis väg kortare pga innerkurva och vinner därmed en noslängd. Trulli håller benhårt kvar sin linje o tvingar MS till kollision alt. MS bryter race linjen och gör pga av den senare omkörningen en regelvidrigt manöver att svänga ut på asfalten bredvid banan.
Slutsatsen är att omkörningar blir än mer svåra att utföra om en långsammare bil inte accepterar att den blivit slagen och lämnar liten plats.
Jämför med JPM omkörning av MS häromsistens, det fanns plats för båda och den snabbare vann.
Så vad är rätt o vad e fel:
- att benhårt säga att "jag försökte bara försvara min position" o inte ta hänsyn till andra bilar
eller
- Jag tvingas köra på ett regelvidrigt sätt, pga av ovan beskrivning.
Man kan oxå se att i slutet i kurvan är Trulli med sina yttre däck över kerbsen vilket gör det omöjligt för MS att befinna sig där, Trulli kör tufft men var egentligen chanslös.
MS å sin sida verkar ha förstått att Trulli inte kommer lämna en millimeter och tar ut svängen regelvidrigt mycket, det är lätt att se.
Alltså i ingången till kurvan ligger de jämsides, när bilarna börjar svänga så är Trullis väg kortare pga innerkurva och vinner därmed en noslängd. Trulli håller benhårt kvar sin linje o tvingar MS till kollision alt. MS bryter race linjen och gör pga av den senare omkörningen en regelvidrigt manöver att svänga ut på asfalten bredvid banan.
Slutsatsen är att omkörningar blir än mer svåra att utföra om en långsammare bil inte accepterar att den blivit slagen och lämnar liten plats.
Jämför med JPM omkörning av MS häromsistens, det fanns plats för båda och den snabbare vann.
Så vad är rätt o vad e fel:
- att benhårt säga att "jag försökte bara försvara min position" o inte ta hänsyn till andra bilar
eller
- Jag tvingas köra på ett regelvidrigt sätt, pga av ovan beskrivning.
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 15:43
- Ort: Vasa
Helt klart tycker jag att man måste få försvara sin position i racet. Det är ju inte fråga om varvningar här.. Det är ju också skillnad på om det handlar om en Minardi-förare som är hopplöst långsamma och håller kvar en Ferrari på sista plats eller om en "rätt" snabb Renault försvarar sin andra/tredje plats. Om man skall vara värd att kallas bäst i F1 ska man väl kunna köra om på banan också, inte vara beroende av att de andra snällt kör åt sidan då det lyser rött i spegeln?
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Vid varje tänkt omkörning där man ska bromsar sig förbi i en kurva så uppkommer alltid ett val för förarna, dvs:
1. Den som försvara sin position kan stänga dörren helt med risken att kollidera med den andre.
2. Den som ska köra om riskerar att kollidera med försvarande förare.
Här måste någon typ av sampel mellan förarna finnas, annars uppstår onödiga kollisioner. Detta är dock mycket svårt att definiera med regler, men det är något förare tillsammans är överrens om, men sen kan man ju alltid tolka situationer olika.
Jag tror det inte var nån tvekan om att Trulli var långsammare än både DC o MS, han har då enligt mitt sätt att se det en skyldighet att inte tokstänga vid omkörningstillfällen, detta skulle uppfattas som vårdslös körning om kollision blev resultatet.
Men här tokstängde Trulli, han hade säkert goda skäl, men han körde inte fair, (inte för att MS heller alltid är så fair eller varit fair iaf) så ursäktar inte Trullis manövrar honom.
Omkörningstillfällena på denna bana är få, så då hjälper det inte att man kallas "bäst i världen", när skillnaden mellan bilarna är marginala.
Till sist ingen skall gå åt sidan för att det just är en Ferrari som dyker upp i backspegeln, MS ska nog ha det tufft och det var nog det han räknade oxå, därför undvek han kollision genom att svänga bort från Trulli, för att sen accelerera ifrån honom.
Domarna tog nog hänsyn till hela situationen och det är nog därför MS gått fri från denna händelse.
1. Den som försvara sin position kan stänga dörren helt med risken att kollidera med den andre.
2. Den som ska köra om riskerar att kollidera med försvarande förare.
Här måste någon typ av sampel mellan förarna finnas, annars uppstår onödiga kollisioner. Detta är dock mycket svårt att definiera med regler, men det är något förare tillsammans är överrens om, men sen kan man ju alltid tolka situationer olika.
Jag tror det inte var nån tvekan om att Trulli var långsammare än både DC o MS, han har då enligt mitt sätt att se det en skyldighet att inte tokstänga vid omkörningstillfällen, detta skulle uppfattas som vårdslös körning om kollision blev resultatet.
Men här tokstängde Trulli, han hade säkert goda skäl, men han körde inte fair, (inte för att MS heller alltid är så fair eller varit fair iaf) så ursäktar inte Trullis manövrar honom.
Omkörningstillfällena på denna bana är få, så då hjälper det inte att man kallas "bäst i världen", när skillnaden mellan bilarna är marginala.
Till sist ingen skall gå åt sidan för att det just är en Ferrari som dyker upp i backspegeln, MS ska nog ha det tufft och det var nog det han räknade oxå, därför undvek han kollision genom att svänga bort från Trulli, för att sen accelerera ifrån honom.
Domarna tog nog hänsyn till hela situationen och det är nog därför MS gått fri från denna händelse.
Alfa skrev:Helt klart tycker jag att man måste få försvara sin position i racet. Det är ju inte fråga om varvningar här.. Det är ju också skillnad på om det handlar om en Minardi-förare som är hopplöst långsamma och håller kvar en Ferrari på sista plats eller om en "rätt" snabb Renault försvarar sin andra/tredje plats. Om man skall vara värd att kallas bäst i F1 ska man väl kunna köra om på banan också, inte vara beroende av att de andra snällt kör åt sidan då det lyser rött i spegeln?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
När han ser att det inte kommer att gå kan ju MS bromsa lite tidigare och helt enkelt släppa Trulli, vilket är ett annat alternativ.
Men visst är det en bedömningsfråga hur sent man kan "stänga dörren". Om han bakom kommit upp jämsides är det ju inget att prata om, liksom om han bakom inte har hunnit fram till bakhjulet när det är dags att vika in för optimalspåret, men gränsen går någonstans mittimellan. Frågan är var? Dessutom beror det ju även på om han dyker på yttern eller innern. Visst var Trulli kanske lite väl hård, om än inte regelvidrig, men att köra om på asfalt utanför banan bör absolut betraktas som regelvidrigt. Det är ju inte bara de två inblandade förarna som drabbas av en oriktig positionsändring.
Men visst är det en bedömningsfråga hur sent man kan "stänga dörren". Om han bakom kommit upp jämsides är det ju inget att prata om, liksom om han bakom inte har hunnit fram till bakhjulet när det är dags att vika in för optimalspåret, men gränsen går någonstans mittimellan. Frågan är var? Dessutom beror det ju även på om han dyker på yttern eller innern. Visst var Trulli kanske lite väl hård, om än inte regelvidrig, men att köra om på asfalt utanför banan bör absolut betraktas som regelvidrigt. Det är ju inte bara de två inblandade förarna som drabbas av en oriktig positionsändring.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Håller med om att MS manöver var regelvidrig om man inte tar hänsyn till hela förloppet som oxå är min poäng, det är nog det som race-domaren gjort. Men som sagt det är ju en bedömningsfråga.....
AndersF1 skrev:När han ser att det inte kommer att gå kan ju MS bromsa lite tidigare och helt enkelt släppa Trulli, vilket är ett annat alternativ.
Men visst är det en bedömningsfråga hur sent man kan "stänga dörren". Om han bakom kommit upp jämsides är det ju inget att prata om, liksom om han bakom inte har hunnit fram till bakhjulet när det är dags att vika in för optimalspåret, men gränsen går någonstans mittimellan. Frågan är var? Dessutom beror det ju även på om han dyker på yttern eller innern. Visst var Trulli kanske lite väl hård, om än inte regelvidrig, men att köra om på asfalt utanför banan bör absolut betraktas som regelvidrigt. Det är ju inte bara de två inblandade förarna som drabbas av en oriktig positionsändring.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Efter att ha tittat på videoslingan av starten så måste jag hålla med dig helt o hållet om orsaken till startincidenten.
I detta fall var det Ralf som försvarade sin position som nog fick oanade konsekvenser för honom. Dvs ibland är det bättre att släppa förbi än att försvara position fram till krasch.
Detta kunde ha hänt mellan Trulli o MS oxå.
I detta fall var det Ralf som försvarade sin position som nog fick oanade konsekvenser för honom. Dvs ibland är det bättre att släppa förbi än att försvara position fram till krasch.
Detta kunde ha hänt mellan Trulli o MS oxå.
AndersF1 skrev:Det är ju helt självklart att det fanns plats, annars skulle inte Kimi kunnat vara där. Eftersom Rubens körde rakt fram, så kan ju inte Kimi ha trängt ut honom. Varför skall Kimi strunta i att köra om där det finns en klar lucka och ingen befinner sig? Han tr'nde ju inte ut nån för att ta sig dit, som Ralf gjorde när han försökte ta Rubens spår.
Vad det gäller Trulli och Schumi så hade knappast Schumi spåret in i den kurvan och hade det inte varit asfalt utanför så hade han inte bromsat så sent och därför inte varit i närheten av att ta Trullis spår in i kurvan, utan då hade han tvingats att släppa tidigare.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Litet kuriosa ang. Trulli/MS-episoden.
Det här klippet, där DC ger MS fingret, visar en snarlik incident från Magny Cours 2000.
http://videofiles1.f1gp.ru/video/00/magny/magny7.jpg
Vad jag kan se gjorde MS precis som JT!
Det här klippet, där DC ger MS fingret, visar en snarlik incident från Magny Cours 2000.
http://videofiles1.f1gp.ru/video/00/magny/magny7.jpg
Vad jag kan se gjorde MS precis som JT!
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
När man tittar närmare på bilderna så ser det ut som om MS inte passerar JT förrän han är helt tillbaka på banan. Att ta den väg MS gjorde blev ju trots allt en längre väg att åka än normalt o desssutom är det nog så att MS passerar så är det på bättre acceleration.
Fråga - Tjänade MS något på sin omväg?
SVAR - Ja, han slapp krocka men JT!
Fråga - Gjordes omkörningen utanför banan?
SVAR - Nej, hela MS bil var tillbaka innan JT passerades. Faktum är att JT inte var helt passerad förrän det var 100 m kvar till nästa kurva!
Fråga - Tjänade MS något på sin omväg?
SVAR - Ja, han slapp krocka men JT!
Fråga - Gjordes omkörningen utanför banan?
SVAR - Nej, hela MS bil var tillbaka innan JT passerades. Faktum är att JT inte var helt passerad förrän det var 100 m kvar till nästa kurva!
Freddan skrev:Och för att komma tillbaka till ämnet så förundras man varför Schumme inte fick något straff för sin "omkörning"? Killen kör ju om utanför banan..
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Slapp krocka? Denna situation var långt ifrån nära en incident. Han tog en ytterrökare. Det finns ingen situation som är så lätt att backa ur som en ytterrökare. Den andra bilen, i detta fall Trulli, svänger hela tiden ifrån en. Det räcker att backa av lite så är man med precis bakom.Gonzo skrev: Fråga - Tjänade MS något på sin omväg?
SVAR - Ja, han slapp krocka men JT!
Fråga - Gjordes omkörningen utanför banan?
SVAR - Nej, hela MS bil var tillbaka innan JT passerades. Faktum är att JT inte var helt passerad förrän det var 100 m kvar till nästa kurva!
Tolkar du det som att själva omkörningsögonblicket skedde på banan skulle man kunna med lite timing ligga ca 100-150 meter bakom någon i tunneln i Monaco, låta denne krångla sig igen chickanen medan man själv åker rakt över och passerar EFTER chickanen. Jag hävdar fortfarande att racing ska bedrivas på banan.
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Din jämförelse med Monaco haltar lite, varför?
Jo i ditt exempel är det helt klart att man tjänar 10 tals meter eller mer på köra rakt fram.
Det jag beskriver är ju faktiskt det motsatta, MS förlorar flera meter.
Dessutom får MS slutföra sin sväng senare än JT, trots det kan han accelerera ifrån JT som i ärlighetens namn faktiskt lämnade plats för MS att komma tillbaks på banan, varför han nu gjorde det, det var här hans misstag gjordes, hade JT legat kvar i ytterspår så hade MS inte haft något val än att bromsa sig in bakom JT, nu blev det inte så.
Jo i ditt exempel är det helt klart att man tjänar 10 tals meter eller mer på köra rakt fram.
Det jag beskriver är ju faktiskt det motsatta, MS förlorar flera meter.
Dessutom får MS slutföra sin sväng senare än JT, trots det kan han accelerera ifrån JT som i ärlighetens namn faktiskt lämnade plats för MS att komma tillbaks på banan, varför han nu gjorde det, det var här hans misstag gjordes, hade JT legat kvar i ytterspår så hade MS inte haft något val än att bromsa sig in bakom JT, nu blev det inte så.
M100R skrev:Slapp krocka? Denna situation var långt ifrån nära en incident. Han tog en ytterrökare. Det finns ingen situation som är så lätt att backa ur som en ytterrökare. Den andra bilen, i detta fall Trulli, svänger hela tiden ifrån en. Det räcker att backa av lite så är man med precis bakom.Gonzo skrev: Fråga - Tjänade MS något på sin omväg?
SVAR - Ja, han slapp krocka men JT!
Fråga - Gjordes omkörningen utanför banan?
SVAR - Nej, hela MS bil var tillbaka innan JT passerades. Faktum är att JT inte var helt passerad förrän det var 100 m kvar till nästa kurva!
Tolkar du det som att själva omkörningsögonblicket skedde på banan skulle man kunna med lite timing ligga ca 100-150 meter bakom någon i tunneln i Monaco, låta denne krångla sig igen chickanen medan man själv åker rakt över och passerar EFTER chickanen. Jag hävdar fortfarande att racing ska bedrivas på banan.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Gonzo: MS fick en längre kurva, det är sant, men det är också däri vinsten ligger eftersom radien och därmed kurvhastigheten blir större!
Annars håller jag med om att Trulli inte borde släppt in honom på banan igen. Kanske antog han att MS skulle tillbaka platsen eftersom han kört om utanför banan, precis som brukligt är vid Monaco-chikanen?
Annars håller jag med om att Trulli inte borde släppt in honom på banan igen. Kanske antog han att MS skulle tillbaka platsen eftersom han kört om utanför banan, precis som brukligt är vid Monaco-chikanen?
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Jag erkänner Gonzo, att min jämförelse inte är rättvis. Men trots att Trulli tokstänger i inbromsningen och därmed får en väldigt liten radie på kurvan och inte kan gå på fullt förrän väldigt sent så rättfärdigar inte detta Schumacher att ta det vidare spåret. Okej, han kör fler meter men kan också börja accellerationen mycket tidigare.
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Ok Cuscino, håller med om att kurvhasigheten blir högre.
Hur som helst måste domarna tagit hänsyn till hela situationen, hur JT körde respektive MS.
Dessutom blir det ju lite konstigt att RS får ett straff för att försvara sin position men att det inte ger någon reprimand när JT gör det. Detta är en annan fråga, jag vet det men ändå. Jämförelsen bygger på att om MS försökt vara kvar på banan och de hade åkt av båda två så är jag ganska säker på att JT ansetts som skyldig, dvs att han inte lämnat någon plats.
Här var JPM ett bra exempel för ett tag sen när MS fick gott om plats men krokade i ändå, ingen kunde påstå att JPM inte lämnade plats.
Hur som helst måste domarna tagit hänsyn till hela situationen, hur JT körde respektive MS.
Dessutom blir det ju lite konstigt att RS får ett straff för att försvara sin position men att det inte ger någon reprimand när JT gör det. Detta är en annan fråga, jag vet det men ändå. Jämförelsen bygger på att om MS försökt vara kvar på banan och de hade åkt av båda två så är jag ganska säker på att JT ansetts som skyldig, dvs att han inte lämnat någon plats.
Här var JPM ett bra exempel för ett tag sen när MS fick gott om plats men krokade i ändå, ingen kunde påstå att JPM inte lämnade plats.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Jag tror nog att domarna mest tog hänsyn till vems hemmabana det varGonzo skrev:Ok Cuscino, håller med om att kurvhasigheten blir högre.
Hur som helst måste domarna tagit hänsyn till hela situationen, hur JT körde respektive MS.
Tveklöst skaffade sig MS en fördel genom att köra ut på sidan av banan och det är inte tillåtet.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Skillnaden är väl att RS byter spår för att ta kurvan bättre och tvinga Rubens att ta en vidare radie. Nu sa RS visserligen att han inte sett några andra, så det kanske mest var för att gardera sig. JT byter inte spår, men lämnar ingen plats åt MS. Som M100R sa s är det ju dock ganska lätt att undvika en kollision för den som försöker köra om på yttern, det är bara att strunta i att gasa så mycket ut ur kurvan så hamnar man automatiskt bakom. Det är däremot inte lika lätt när man dyker på innern, eftersom man då redan gjort sitt val när man dyker och bara att hoppas att den på yttern/normalspåret lämnar plats, som t.ex. JPM gjorde mot MS. Däremot har man ju större krav på att lämna plats om man är den omkörande, det är kanske inte så bra om man dyker på innern och sedan brutalt trycker ut den som ligger i idealspåret.Gonzo skrev:
Dessutom blir det ju lite konstigt att RS får ett straff för att försvara sin position men att det inte ger någon reprimand när JT gör det.
Men som sagt, många ggr en ren bedömningsfråga var gränsen går.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Jag hade tänkt lämna denna diskution men efter att återigen nogrannt tittat igenom video-snuttet kring denna omkörning så framgår en detalj som inte diskuterats tidigare.
Farten för både JT o MS genom kurvan är betydligt långsammare än för bilarna bakom, framförallt DC tar in säkert 50 m här. Vad betyder detta..?
Jo att JT hade alla möjligheter att lämna plats men valde avsiktligt att preja MS av banan. Skulle MS bara bromsa ännu mer mitt i en sväng som några av er anser, en sån manöver leder troligtvis till oavsiktlig sladd i detta skede. MS förväntar sig givetvis att JT ska köra juste och lämna plats. När detta inte händer ser han sig tvingad att fortsätta utanför i hela kurvan, JT lämnar sen plats för MS och han kommer tillbaks på banan igen och accelererar om. Hela manövern är framtvingad av JT och är inte planerad av MS.
Kanske betalt o kvitterat av JT för startincidenten på Sepang.
Men vem förlorade mest på JT:s manöver, jo JT själv MS går om och DC är honom i haserna direkt som själv får smaka på JT:s medicin nästa varv, men den här gången släpper JT inte in DC så lätt, han fortsätter att hålla ytterspår och DC kommer knappt in på banan igen, nu är dock JT så frustrerad så han gör ett misstag och DC är om 2 kurvor efter.
För övrigt så kolla in starten i Melbournes GP, i fjärde kurvan passerar JT F.Alonso helt utanför banan eller om det är tvärtom, det är väl därför Renault varit ganska tysta i denna fråga......!!!!
Favör av att ha hemmabana? Troligtvis det är ju snarare regel än undantag i övriga världen utom i Sverige......!
Farten för både JT o MS genom kurvan är betydligt långsammare än för bilarna bakom, framförallt DC tar in säkert 50 m här. Vad betyder detta..?
Jo att JT hade alla möjligheter att lämna plats men valde avsiktligt att preja MS av banan. Skulle MS bara bromsa ännu mer mitt i en sväng som några av er anser, en sån manöver leder troligtvis till oavsiktlig sladd i detta skede. MS förväntar sig givetvis att JT ska köra juste och lämna plats. När detta inte händer ser han sig tvingad att fortsätta utanför i hela kurvan, JT lämnar sen plats för MS och han kommer tillbaks på banan igen och accelererar om. Hela manövern är framtvingad av JT och är inte planerad av MS.
Kanske betalt o kvitterat av JT för startincidenten på Sepang.
Men vem förlorade mest på JT:s manöver, jo JT själv MS går om och DC är honom i haserna direkt som själv får smaka på JT:s medicin nästa varv, men den här gången släpper JT inte in DC så lätt, han fortsätter att hålla ytterspår och DC kommer knappt in på banan igen, nu är dock JT så frustrerad så han gör ett misstag och DC är om 2 kurvor efter.
För övrigt så kolla in starten i Melbournes GP, i fjärde kurvan passerar JT F.Alonso helt utanför banan eller om det är tvärtom, det är väl därför Renault varit ganska tysta i denna fråga......!!!!
Favör av att ha hemmabana? Troligtvis det är ju snarare regel än undantag i övriga världen utom i Sverige......!
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 15:43
- Ort: Vasa
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Först o främst för att i en sån här situation så vet du aldrig vad den andra föraren kommer att göra, risken för att bilarna tar i varandra och båda åker av är stor. Jag menar det handlade ju inte ens om att vinna loppet så då är det väl bättre att inte riskera allt.
För det andra så kan man ju uppträda mer eller mindre juste. JT bevisade 2 ggr i rad att han kommer tokstänga hur långsam hans bil än är.
För det andra så kan man ju uppträda mer eller mindre juste. JT bevisade 2 ggr i rad att han kommer tokstänga hur långsam hans bil än är.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Du menar som MS själv skulle gjort? Om du inte sett det tidigare, kolla på det här klippet från Magny Cours 2000. DC försöker köra om MS på utsidan och blir stängd. Precis som Trulli körde mot MS.Gonzo skrev:MS förväntar sig givetvis att JT ska köra juste och lämna plats.
http://videofiles1.f1gp.ru/video/00/magny/magny7.asf
Så här gör man i stället om man vill passera:
http://videofiles1.f1gp.ru/video/00/magny/magny6.asf
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Har aldrig påstått att MS skulle köra speciellt juste, det handlar inte om det, för han kör ofta ojuste han med, men skulle det ursäkta att andra oxå gör det? De är väl inga småungar heller...!
Förarna ska kunna köra mer fair.
Det finns heller ingen anledning att särskilt särskåda MS för allt han gör på banan bara för att han anses som världens bästa förare.
Samma regler ska gälla för alla!
Förarna ska kunna köra mer fair.
Det finns heller ingen anledning att särskilt särskåda MS för allt han gör på banan bara för att han anses som världens bästa förare.
Samma regler ska gälla för alla!
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Jag anser forfarande att JT inte gjort något ojuste och han ska absolut inte lämna någon plats bara för att MS förväntar sig detta.Gonzo skrev:MS förväntar sig givetvis att JT ska köra juste och lämna plats.
JT och alla de andra förarna har betalt för att, inom regelverkets råmärken, ta in sin bil på en så bra placering som möjligt.
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Det finns fler än ett sätt att se på saker o ting här i världen, tror inte vi kommer längre.M100R skrev:Jag anser forfarande att JT inte gjort något ojuste och han ska absolut inte lämna någon plats bara för att MS förväntar sig detta.Gonzo skrev:MS förväntar sig givetvis att JT ska köra juste och lämna plats.
JT och alla de andra förarna har betalt för att, inom regelverkets råmärken, ta in sin bil på en så bra placering som möjligt.
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det var Mark Blundell som fick fingret den gången om jag minns rätt, -95 var det i alla fall.Freddan skrev:Ingen som har en bild på Frenzen när han ger fingret i Australien? Han körde för Sauber då. Såg det på Eurosport och killarna som kommenterade sa "..and that is the international sign for thank you.." De var bra!!