Sennas död?
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Sennas död?
Som en liten fortsättning på mitt förra inlägg om Imola och eftersom det e lite dö stämning här tänkte ja lätta upp stämningen o snacka om en död legend.
Det jag undrar e vad ni tror orsakade den dödliga krashen i Tamburello kurvan.
Somliga säjer att Styrstången gick av när han skulle svänga.. Senna hade tidigare klagat på utrymmet i monococken och man gjorde styrstången smalare för att skapa mer plats åt Sennas knän. Detta är en teori men en annan är att:
Eftersom det var en stor startkrash i början så kallades Safety Car:en in och ledde bilarna runt banan fram till varv 5 då man släppte lös fältet igen. Somliga tror att sennas bil var så lågt inställd att när han kom in i kurvan åkte fjädringen i botten så att han gled på underredet med noll styrförmåga. Men hur kunde man ställa in bilen för lågt? En förklaring kan vara att Varven bakom säkerthetsbilen gjorde att däcken kallna och gjorde dem avsevärt mindre än vad man räknat med.(Senna hade redan tidigare kritiserat säkerhetsbilen för att dom va för långsama) Man kan även se på varvet innan han krasha (varv5) att det gnistrar ordentligt när han passar svängen för sista gången.
Den mest osannolika teorin är att han skall ha slocknat till av nån anledning, sjukdom etc. Men den teoring är numera skrotad eftersom man kunde se när man avläste den svarta lådan att Ayrton gjort allt för att få ner farten. Han lyckades också få ner bilen från en fart av dryga 320 till cirka 200 km/h.
Nån som vet nån annan förklaring?
Och tror ni att Senna hade dött om man hade behållt alla hjälpmedeln som aktiv fjädring.. anti-spinn etc. Även här hade Senna kritiserat FIA och sagt att det var farligt att ta bort hjälpmedlen för att bilarna var så svårkörda, han sa att det skulle bli en säsong med flertal svåra krasher.
Troligtvis hade han inte dött i nån av dagens bilar.. bilarna då hade alldeles för dåligt skydd för huvudet så trots att monococken var hel vid krashen så fick han nåt av treangelbenen lite över höger ögonlob.
Det jag undrar e vad ni tror orsakade den dödliga krashen i Tamburello kurvan.
Somliga säjer att Styrstången gick av när han skulle svänga.. Senna hade tidigare klagat på utrymmet i monococken och man gjorde styrstången smalare för att skapa mer plats åt Sennas knän. Detta är en teori men en annan är att:
Eftersom det var en stor startkrash i början så kallades Safety Car:en in och ledde bilarna runt banan fram till varv 5 då man släppte lös fältet igen. Somliga tror att sennas bil var så lågt inställd att när han kom in i kurvan åkte fjädringen i botten så att han gled på underredet med noll styrförmåga. Men hur kunde man ställa in bilen för lågt? En förklaring kan vara att Varven bakom säkerthetsbilen gjorde att däcken kallna och gjorde dem avsevärt mindre än vad man räknat med.(Senna hade redan tidigare kritiserat säkerhetsbilen för att dom va för långsama) Man kan även se på varvet innan han krasha (varv5) att det gnistrar ordentligt när han passar svängen för sista gången.
Den mest osannolika teorin är att han skall ha slocknat till av nån anledning, sjukdom etc. Men den teoring är numera skrotad eftersom man kunde se när man avläste den svarta lådan att Ayrton gjort allt för att få ner farten. Han lyckades också få ner bilen från en fart av dryga 320 till cirka 200 km/h.
Nån som vet nån annan förklaring?
Och tror ni att Senna hade dött om man hade behållt alla hjälpmedeln som aktiv fjädring.. anti-spinn etc. Även här hade Senna kritiserat FIA och sagt att det var farligt att ta bort hjälpmedlen för att bilarna var så svårkörda, han sa att det skulle bli en säsong med flertal svåra krasher.
Troligtvis hade han inte dött i nån av dagens bilar.. bilarna då hade alldeles för dåligt skydd för huvudet så trots att monococken var hel vid krashen så fick han nåt av treangelbenen lite över höger ögonlob.
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Jag tycker att det syns ganska tydligt på de filmer som jag sett att bilen inte styr riktigt som den ska och att den plötsligt får en lite märklig kurs, ungefär som att den lite lätt slagit i t ex kantstenarna kurvans på insida... kanske p g a brottet på rattstången
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Re: Sennas död?
Eftersom han svängde så mycket åt vänster som det bara gick borde ju inte bilen ha fortsatt rakt fram om det bara hade varit för att den bottnade för en halvsekund. Nej, den där rattstången gick nog av, det kan man i alla fall misstänka när man ser videobilderna som Mako nämner. Och hade inte Head och Williams och Newey riskerat fängelsestraff tror jag att fler skulle veta vad som hände.Styggve skrev:Somliga tror att sennas bil var så lågt inställd att när han kom in i kurvan åkte fjädringen i botten så att han gled på underredet med noll styrförmåga. Men hur kunde man ställa in bilen för lågt? En förklaring kan vara att Varven bakom säkerthetsbilen gjorde att däcken kallna och gjorde dem avsevärt mindre än vad man räknat med.(Senna hade redan tidigare kritiserat säkerhetsbilen för att dom va för långsama) Man kan även se på varvet innan han krasha (varv5) att det gnistrar ordentligt när han passar svängen för sista gången.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Vilken film i sånna fall.. för det finns en officiell utredingsvideo där man kan se 5 olika vinklar och och en massa telemetrisk fakta man inte förstår sej på..
Det man dock kan se e att han drar huvudet bort från den allt närmare muren. En annan sak som kan ses som märklig e att en av de två svarta lådorna var trasig och oanvändbar.. har det någonsin hänt förut?
Det man dock kan se e att han drar huvudet bort från den allt närmare muren. En annan sak som kan ses som märklig e att en av de två svarta lådorna var trasig och oanvändbar.. har det någonsin hänt förut?
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Här finns bilderna Mako pratar om. Den gröna markeringen har följt den gula knappen på ratten under det sista varvet. Plötsligt drar sig knappen nedåt åt den röda markeringen...
http://www.cineca.it/HPSystems/Vis.I.T/ ... ssing.html
http://www.cineca.it/HPSystems/Vis.I.T/ ... ssing.html
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Något gick sönder på bilen. Det är helt uppenbart. Det syns på filmen att bilen inte går att styra som den ska. Ifall det är rattstången tror jag är lite tveksamt. En rattstång går sällan av på mitten om inte någon har sågat sönder den med bågfil.
Däremot så hade Williams problem med hjulupphängningen som var alldeles för klen. Gick sönder fler gånger under säsongen. Lyckligtvis inte i guppet i Tamburello dock.
Man ser tydligt att bilen kör över ett gupp och efter det så har något gått sönder.
Sen hade han ju en väldig otur. Han hade kunnat gå bort från kraschen om cockpiten hade varit lägre skyddad.
Däremot så hade Williams problem med hjulupphängningen som var alldeles för klen. Gick sönder fler gånger under säsongen. Lyckligtvis inte i guppet i Tamburello dock.
Man ser tydligt att bilen kör över ett gupp och efter det så har något gått sönder.
Sen hade han ju en väldig otur. Han hade kunnat gå bort från kraschen om cockpiten hade varit lägre skyddad.
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: fre sep 20, 2002 02:00
- Ort: Rymden
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Det där med hjälmen är intressant...
jag såg ett ovallopp i CART för några år sedan där en förare (minns inte vem) med hög hastighet brakade in i muren. Han fick, liksom Senna, en del av hjulupphängningen mitt i pannan men tack vare att han hade en modernare hjälm så klarade han sig med en rejäl bula. Jag minns att Tromark eller den där andra kisen på Eurosport också drog parallellen med Senna och påstod att Senna kanske hade klarat sig om han hade haft en hjälm som de som finns idag.
jag såg ett ovallopp i CART för några år sedan där en förare (minns inte vem) med hög hastighet brakade in i muren. Han fick, liksom Senna, en del av hjulupphängningen mitt i pannan men tack vare att han hade en modernare hjälm så klarade han sig med en rejäl bula. Jag minns att Tromark eller den där andra kisen på Eurosport också drog parallellen med Senna och påstod att Senna kanske hade klarat sig om han hade haft en hjälm som de som finns idag.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
Nej, enligt de bilder jag har sett så ser det alltså ut som materialutmattning. Orsak för dåligt dimensionerat alternativt miss i underhållet (alltså inte utbyt). Personligen tycker jag att sådan här saker ska överdimensioneras ordentligt...El Scorcho skrev:Ifall det är rattstången tror jag är lite tveksamt. En rattstång går sällan av på mitten om inte någon har sågat sönder den med bågfil.
Detta kanske aldrig kommer erkännas offeciellt eftersom då skulle bilägare alt. teammekaniker vara ansvariga... och det är inte bra för F1.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Okey eftersom llowgren är expert på materialbrott så utgår vi ifrån hans kunnande. Men sej att stången var utsliten så när han slog betongen och hela upphängningen gick sönder... är det itne möjligt att det den gick sönder då?
Såg förresten en intressant sak på årets Indianpolis 500... I kurvorna hade man dubbla betong vallar varav den yttre var mjukare än den inre vilket gjorde att smällarna abosrberades bättre. Sätt på sånna i tamburello... ta bort chikanen och dra kurvan lite snävare som man gjort me 130R på Suzuka. sen så tar man bort villenuve chikanen o vi har en fulländad bana igen
Såg förresten en intressant sak på årets Indianpolis 500... I kurvorna hade man dubbla betong vallar varav den yttre var mjukare än den inre vilket gjorde att smällarna abosrberades bättre. Sätt på sånna i tamburello... ta bort chikanen och dra kurvan lite snävare som man gjort me 130R på Suzuka. sen så tar man bort villenuve chikanen o vi har en fulländad bana igen
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Orsaken till att det inte har offentligjorts någon riktig utredning är åtalet som någon ansvarig riskerar att drabbas av. Därav mörkning av olyckan som skapat läge för konspirationsteorier.
Jag träffade en filur som var involverad ordentligt i F1och i högsta grad Sennas bilåkande. Och hans förklaring är att växellådan sa upp sig och bilen tappade drivning på hjulen. Sant eller inte ? Vet ej men när jag ser filmerna så ser det ut som Sena upptäcker att han får problem och försöker göra något drastiskt för att unvika att fara av.
Hur som helst tillhörde Sena en av profilerna och F1 tappade mycket med hans bortgång.
Jag träffade en filur som var involverad ordentligt i F1och i högsta grad Sennas bilåkande. Och hans förklaring är att växellådan sa upp sig och bilen tappade drivning på hjulen. Sant eller inte ? Vet ej men när jag ser filmerna så ser det ut som Sena upptäcker att han får problem och försöker göra något drastiskt för att unvika att fara av.
Hur som helst tillhörde Sena en av profilerna och F1 tappade mycket med hans bortgång.
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 96
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Halmstad
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Man kan studera brottytorna pa rattstangen och konstatera om den gick sonder vid smallen mot muren eller om sprickan har vaxt under en langre tid. Skillnaden syns tydligt om man vet vad man letar efter. Eftersom jag kanner till det med en vanlig civ. ing. examen utan specialisering mot materialteknik, och uppenbarligen aven Ilowgren, sa utgar jag fran att de som har hogre kunskaper i amnet som undersokte bilen vet om detta.Styggve skrev:Okey eftersom llowgren är expert på materialbrott så utgår vi ifrån hans kunnande. Men sej att stången var utsliten så när han slog betongen och hela upphängningen gick sönder... är det itne möjligt att det den gick sönder då? - snip-
Var det inte en svetsfog eller liknande som gick sonder? Jag har for mig att Williams hade forlangt eller byggt om rattstangen nagra veckor innan tavlingshelgen. Om svetsningen var daligt utford kan det mycket val ha skapat sprickor som tillvaxt fram till tavlingshelgen.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Kan inte vibrationer i rattstången ge upphov till utmattningsbrott?Cuscino skrev:Måste säga att utmattningsbrott i rattstången verkar osannolikt, dvs att mänsklig muskelkraft skulle ge tillräcklig spänningsnivå för denna mekanism.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det låter väldigt märkligt att ett stall som Williams inte skulle kunna svetsa en rattstång så den håller ....
Tyvärr lär vi aldrig få veta svaret eftersom bilen itne finns längre, och de idiotiska italienska juridiska turerna satte ett effektivt stopp för all form av haveriundersökning.
Tyvärr lär vi aldrig få veta svaret eftersom bilen itne finns längre, och de idiotiska italienska juridiska turerna satte ett effektivt stopp för all form av haveriundersökning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Kanske det, men jag tycker spänningsamplituden från dessa skulle vara för låg. Det krävs ju en viss minsta spänning för att spricktillväxt skall ske och i en rattstång blir väl vibrationerna bara låga vridspänningsökningar(?)Razor skrev:[
Kan inte vibrationer i rattstången ge upphov till utmattningsbrott?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tror Williams skrotade bilen efter att ha fått tillbaka den i delar ifjol ....Styggve skrev:Så vitt ja vet så ligger bilen hos Williams för till fället. Dom fick tillbaka den nån ggn under förra året.. kolla s-files om ni se bilder. har inte läst vad som står där på det senaste men senaste så var man itne säker på om man skulle skrota den eller inte.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Ar det inte toppvardet fran vibrationerna som fortplantas fran hjulupphangningen som efterfragas. Pa en vanlig personbil sa har du ju gummielement overallt i hjulupphangningen. Vad gor det for fortplantning av vibrationer till rattstangen och ratten? Jamfor med en gocart t.ex. Det skakar, rycker, sliter och drar ganska mycket i ratten, speciellt om du kor over 'kerbs'. Dessutom ar det en helt annan hjulvinkel-rattvinkel utvaxling pa en tavlingsbil an en personbil.Cuscino skrev:Kanske det, men jag tycker spänningsamplituden från dessa skulle vara för låg. Det krävs ju en viss minsta spänning för att spricktillväxt skall ske och i en rattstång blir väl vibrationerna bara låga vridspänningsökningar(?)Razor skrev:[
Kan inte vibrationer i rattstången ge upphov till utmattningsbrott?
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: lör apr 13, 2002 02:00
Jag är ganska övertygad om att det var bilen som bottnade. Om man tittar på videon så ser man att däcken rör sig när han styr men bilen bara fortsätter. Tittar man även på telemetrin och bilden uteifrån ser man gnistorna som slår om bakdelen som då är ett tecken på att bilen bottnar. Jag tror inte på ideen om att styrstaget gick åt pipan.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jo men det var många bilar som "bottnade" då - det var först efter Sennas olycka som man införde träplankan undertill. Fram till och med Imola -94 var det vanligt att se bilar slå i marken och ge ifrån sig gnistor vid vissa tillfällen.
Tamburello var också en kurva där det skedde - snabb kurva, inte helt jämn asfalt och stora krafter.
Tamburello var också en kurva där det skedde - snabb kurva, inte helt jämn asfalt och stora krafter.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Orkar inte göra nån ny tråd så jag drar igång den här igen, tjatig som jag är. Men jag har fått ner en hel del nytt bevismateriel från DC huben jag tipsade om några inlägg under.
Något som slår mej är att doktorn som dödförklarade Senna och i ett utalande efter obduktionen sa att han "troligtvis" dog direkt vid krashen.
Men på dom TV bilder som finns så rör han på huvudet. Visst det kanske är ett dödsryck eller liknande men han nickar tydligt till. Plus att det tar upp mot 1-2 minuter innan nån som helst läkarpersonal börjar få loss honom.
Ladda också ner nåt amerikanskt prodram som heter Countdown to danger eller nåt i den stilen. Iaf så har dom ett klipp från en demonstration av flexibiliteten av rattstången. Många tror ju att rattstången gick av för att knapparna som syns på OnBoard kameran inte har ett regelbundet rörelse spår. Men stången var konstruerad så att den kunde flexa rejält för att inte föraren skulle tappa greppet när de körde igen svängar med höga G tal. Med tanke på att man utsattes för ungefär 3.6 g i tamburello så kan han böjt stången rejält.
Ni som vill se videon/videorna kan ju adda mig på msn så skickar jag dom.. Väldigt intressanta faktiskt.
Något som slår mej är att doktorn som dödförklarade Senna och i ett utalande efter obduktionen sa att han "troligtvis" dog direkt vid krashen.
Men på dom TV bilder som finns så rör han på huvudet. Visst det kanske är ett dödsryck eller liknande men han nickar tydligt till. Plus att det tar upp mot 1-2 minuter innan nån som helst läkarpersonal börjar få loss honom.
Ladda också ner nåt amerikanskt prodram som heter Countdown to danger eller nåt i den stilen. Iaf så har dom ett klipp från en demonstration av flexibiliteten av rattstången. Många tror ju att rattstången gick av för att knapparna som syns på OnBoard kameran inte har ett regelbundet rörelse spår. Men stången var konstruerad så att den kunde flexa rejält för att inte föraren skulle tappa greppet när de körde igen svängar med höga G tal. Med tanke på att man utsattes för ungefär 3.6 g i tamburello så kan han böjt stången rejält.
Ni som vill se videon/videorna kan ju adda mig på msn så skickar jag dom.. Väldigt intressanta faktiskt.