Malaysias GP - Loppet
-
- Utvisad
-
- Mr Forza Motorsport
-
Alonso och Kimi - snyggt jobbat!!! Alonso med 38,5 graders feber OCH växlingsproblem och ändå bärga tredjeplatsen. Han motsvarar och överträffar förväntningarna.
Kimi tredje gången gillt - säkerheten själv och välförtjänt.
Trulli - från sista plats upp till en femteplats, snyggt jobbat efter SChumachers överfall och växlingsproblem genom loppet.
Renault är på gång, ska bli kul att se de få en starkare motor sen
Schumacher - Jävla idiotier i starten. Är killen med bästa bilen i fältet och fem titlar så stressad?????? Förstörde Trullis race och satte igång hela startincidenten. Skönt att Schumacher för en gångs skull blir bestraffad ...
Pizzonia - skicka tillbaka killen till jag vet inte vad, något sydamerikanskt touringcar mästerskap eller nåt. Killen massakerade både Montoyas frmavingen och någon annans bil i andra böjen genom att glömma att man måste bromsa inför kurvorna. Skönt att se dåren snurra av amatörmässigt senare i loppet ialla falll
Än en gång ett oförutsägbart och spännande lopp fram till de sista varven. Härligt att F1 har tagit tillbaka greppet igen efter flera års dvala
Kimi tredje gången gillt - säkerheten själv och välförtjänt.
Trulli - från sista plats upp till en femteplats, snyggt jobbat efter SChumachers överfall och växlingsproblem genom loppet.
Renault är på gång, ska bli kul att se de få en starkare motor sen
Schumacher - Jävla idiotier i starten. Är killen med bästa bilen i fältet och fem titlar så stressad?????? Förstörde Trullis race och satte igång hela startincidenten. Skönt att Schumacher för en gångs skull blir bestraffad ...
Pizzonia - skicka tillbaka killen till jag vet inte vad, något sydamerikanskt touringcar mästerskap eller nåt. Killen massakerade både Montoyas frmavingen och någon annans bil i andra böjen genom att glömma att man måste bromsa inför kurvorna. Skönt att se dåren snurra av amatörmässigt senare i loppet ialla falll
Än en gång ett oförutsägbart och spännande lopp fram till de sista varven. Härligt att F1 har tagit tillbaka greppet igen efter flera års dvala
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
Det låter som om Lotto eller Keno kan vara sporten för dig...LuckyStrike1 skrev:Än en gång ett oförutsägbart och spännande lopp fram till de sista varven. Härligt att F1 har tagit tillbaka greppet igen efter flera års dvala
jag för min del ser gärna att det är kombinationen av snabbaste bil och förare...
Och ja! Jag gillar heller inte amerikansk wrestling... något du säkert också uppskattar.
Med ett normalt kval hade inte Renaulten varit i vägen på det här sättet eftersom den helt enkelt inte varit där.
Vad händer förresten med Dc:s bil? Fick man nån förklaring?
Kontentan är nog att F1 trots allt tappar på det här systemet... konstgjord spänning är aldrig bra i längden. För sådant finns filmer att hyra på kiosken. I sport så ska det löna sig att vara snabbast och bäst... något som tyvärr inte gäller idag.
Starkt jobbat av Raffe förresten...
Men jag är nöjd ändå, "huvudsaken är ju att det skiter sig för Tjack och JPM" som en god vän sade förra helgen...
/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
Tycker fortfarande att de nya reglerna fixar till en startgrid som öppnar upp för ett intresant lopp. Dagens prestation tycker jag Alonso stog för. Kimi gjorde också ett felfritt lopp och tog välförtjänt sin första seger som kommer följas av fler. Ruben gjorde även han stabilt lopp men hängde inte med i dag troligtvis hade Kimi än bättre bil idag där framförallt däcken var bättre.
Dagens förlorare var DC som öppnade upp väldigt starkt och hade varit en segerkandidat om bilen inte lagt av. Samt gode Schumacher den äldre som har fått väldigt mycket att fundera på.
Synd om Trulli var det också som inte hade räknat med att bli torpederad bakifån. Sedan presterade han en imponerande uppkörning som hette duga.
Dagens förlorare var DC som öppnade upp väldigt starkt och hade varit en segerkandidat om bilen inte lagt av. Samt gode Schumacher den äldre som har fått väldigt mycket att fundera på.
Synd om Trulli var det också som inte hade räknat med att bli torpederad bakifån. Sedan presterade han en imponerande uppkörning som hette duga.
-
Malaysias GP - Loppet
Bah. men vänta tills Ferrari kommer med 2003 bilen då blir det och till dom andra...
-
-
-
- Moderator
Tror att vi skulle få se spännande race även om man tog bort den idiotiska regeln med att man måste tävla med samm bränslemängd som man kvalar med. Spänningen är tyvärr alltför konstlad just nu och gör faktiskt att det hela blir än mer obegripligt för tittaren.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Utvisad
Jag gillar nog att höra vad det berodde på ändå... kul att veta vad det är som pajjar...ANFRAN skrev:Nää, vad ska du med det till? Programledarna brukar väl inte förklara varför Kenoboll 18 ramlar ner i stället för Kenoboll 24? Så glöm det där nu och gå vidare...EnzoF1 skrev:Vad händer förresten med Dc:s bil? Fick man nån förklaring?
Jag har redan glömt det, då det knappast lär göra nån skillnad för DC - det blir samma år som vanligt för honom...
/E
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Med de nya reglerna börjar loppet på lördagen vilket en del redan insett. Och hitills har inget stall gjort någon idiotsatsning som placerat dem i täten utan att vara förtjänt av det. Renault gick på två stopp som de andra gjorde i dag vilket innebär att de stog på pole beroende på snabb bil snarare än lätt. Däremot så verkar deras val att skippa testerna och i stället få extra fredagstid varit ett lyckokast. Men när cirkusen kommer till Europa och vädret stabiliserar sig så kanske det inte längre är någon fördel.EnzoF1 skrev:Det låter som om Lotto eller Keno kan vara sporten för dig...LuckyStrike1 skrev:Än en gång ett oförutsägbart och spännande lopp fram till de sista varven. Härligt att F1 har tagit tillbaka greppet igen efter flera års dvala
jag för min del ser gärna att det är kombinationen av snabbaste bil och förare...
Och ja! Jag gillar heller inte amerikansk wrestling... något du säkert också uppskattar.
Med ett normalt kval hade inte Renaulten varit i vägen på det här sättet eftersom den helt enkelt inte varit där.
/E
-
Kenoboll 24 var för långt ifrån hålet.EnzoF1 skrev:Jag gillar nog att höra vad det berodde på ändå... kul att veta vad det är som pajjar...ANFRAN skrev:Nää, vad ska du med det till? Programledarna brukar väl inte förklara varför Kenoboll 18 ramlar ner i stället för Kenoboll 24? Så glöm det där nu och gå vidare...EnzoF1 skrev:Vad händer förresten med Dc:s bil? Fick man nån förklaring?
Jag har redan glömt det, då det knappast lär göra nån skillnad för DC - det blir samma år som vanligt för honom...
/E
-
Precis. Renault tog inte sin pole genom att lätta bilen i kvalet och stanna tidigt i loppet. De hade en hyfsat normal två stopps strategi och hittade helt enkelt helrätt i båda kvalen och i loppet. Renault är nog som Martin Brundle sa inför säsongen den sovande jätten i F1...Nisse skrev:Med de nya reglerna börjar loppet på lördagen vilket en del redan insett. Och hitills har inget stall gjort någon idiotsatsning som placerat dem i täten utan att vara förtjänt av det. Renault gick på två stopp som de andra gjorde i dag vilket innebär att de stog på pole beroende på snabb bil snarare än lätt. Däremot så verkar deras val att skippa testerna och i stället få extra fredagstid varit ett lyckokast. Men när cirkusen kommer till Europa och vädret stabiliserar sig så kanske det inte längre är någon fördel.EnzoF1 skrev:Det låter som om Lotto eller Keno kan vara sporten för dig...LuckyStrike1 skrev:Än en gång ett oförutsägbart och spännande lopp fram till de sista varven. Härligt att F1 har tagit tillbaka greppet igen efter flera års dvala
/E
Toyota däremot, och särskilt med Panis bil, hade ju lite konstgjord andning genom att stanna tidigt i första stinten. Nu bröt ju Panis direkt efter det, det hade varit intressant att se hur snabb han hade varit i resten av loppet.
Jag var väldigt kritiskt till det nya tankningsförbudet mellan lördagen och söndagen och var rädd för att det skulle bli för mycket lotteri. Men så här efter två lopp tycker jag inte det är så - på fredagen avgörs vem som är snabbast och sen börjar loppet redan på lördagen. Nu finns det lite mer utrymme till strategival, loppen blir inte följa-John men inte heller lotterier. De bästa vinner, precis som förut. Ferrari har ju varit i topp i båda kvalen, de har bara slängt bort sina race genom en massa korkade misstag och DET är trevligt att see efter fjolöårssäsongen. Jag njuter av Ferraris och Schumachers misstag så länge det går, för till Imola kommer nya bilen och då börjar de nog dominera som ifjol misstänker jag.
Senast redigerad av LuckyStrike1 den sön mar 23, 2003 10:40, redigerad totalt 1 gång.
-
- Utvisad
Det är ju så att NU måste man även som toppförare visa att man klarar av trängda situationer i första kurvorna - förut hade ju "endel förare" fördelen att slippa en av de svåraste momenten i ett race.
Skönt var det också att se att det är flere förare som "inte stiger åt sidan" för MS framfart.
- Oj vad jag väntar på nästa race. Stall med mindre pengar har nuförtiden bättre chanser till reel fight om poängen och det måste vi väl anse som ett stort steg framåt för motorsporten.
Skönt var det också att se att det är flere förare som "inte stiger åt sidan" för MS framfart.
- Oj vad jag väntar på nästa race. Stall med mindre pengar har nuförtiden bättre chanser till reel fight om poängen och det måste vi väl anse som ett stort steg framåt för motorsporten.
-
Fredagskvalet skall nog inte enbart ses som vem som är snabbast utan en del tar nog chansen att köra det med en bil som ligger nära lördagskvalet i form av vikt och setupp för att få chansen till extra träning och test. Det har nog hitills inte haft så stor betydelse om du start som 10 eller 20 bil på lördagskvalet.
-
Det tråkiga är väl att lördagskvalet är fullständigt ointressant. När det gäller Renault så gick de in ganska tidigt för sitt första stopp, så de tjänade säkert en halvsekund på kvalet jämfört med de bakom. Bara för att man har lika många stopp behöver ju inte det innebära att man inte är lättare... Jag tyckte ändå att Renault förtjänade sin placering i loppet, speciellt när man såg hur lätt Trulli höll Schumi bakom sig. Däremot fattar jag inte vad Trulli satt och viftade om.
Trevligt mycket klantiga misstag Schumi och Ferrari gör nuförtiden, de verkar onekligen vara under press. Ruggigt snabbt byte av framvinge för övrigt. Förutom att han tappade nån placering i början av loppet så drabbades inte Rubens av några särskilda problem, utan verkade helt enkelt vara långsammare än Kimi. Stort grattis till Räkan också, stabilt och väldigt jämnt kört. Lite snabbare till första vinsten än Häkkinen. Det var väl formellt hans 34 lopp det här? Från att köra gokart -99 till att ta sin första F1-vinst i en McLaren knappt 4 år senare har det gått ganska fort... I vilket lopp tog förresten Schumi sin första seger, borde väl vara nåt liknande? Fin start av McLaren med två vinster i rad.
Trevligt mycket klantiga misstag Schumi och Ferrari gör nuförtiden, de verkar onekligen vara under press. Ruggigt snabbt byte av framvinge för övrigt. Förutom att han tappade nån placering i början av loppet så drabbades inte Rubens av några särskilda problem, utan verkade helt enkelt vara långsammare än Kimi. Stort grattis till Räkan också, stabilt och väldigt jämnt kört. Lite snabbare till första vinsten än Häkkinen. Det var väl formellt hans 34 lopp det här? Från att köra gokart -99 till att ta sin första F1-vinst i en McLaren knappt 4 år senare har det gått ganska fort... I vilket lopp tog förresten Schumi sin första seger, borde väl vara nåt liknande? Fin start av McLaren med två vinster i rad.
-
Det tror jag knappast. De kör ju bara ett enda varv, så det tillför knappast något till räjssetuppen. Alla vill nog kvala så sent som möjligt, eftersom det i regel är en fördel med något snabbare bana och möjligthet att välja strategi med utgångspunkt ifrån vad de andra klarar.Nisse skrev:Fredagskvalet skall nog inte enbart ses som vem som är snabbast utan en del tar nog chansen att köra det med en bil som ligger nära lördagskvalet i form av vikt och setupp för att få chansen till extra träning och test. Det har nog hitills inte haft så stor betydelse om du start som 10 eller 20 bil på lördagskvalet.
-
-
-
Det är lätt att mitt i all kritik av det nya faktiskt glömma bort hur trist det gamla kunde vara .....
Fredagarna var då rätt ointressanta att titta på med bara en massa träningar där alla körde på olika program.
I kvalet på lördagarna var det väldigt sällan det inträffade något av betydelse under den första halvtimmen. När alla sen började kvala var det ofta som man fick se snuttar från de bästa förarnas varv och de övriga fick man knappt se alls. Informationen var ju ännu mer svårövergriplig då än nu. Nu får man ju se samtliga förare köra hela varv och kan jämföra bilar och körstilar mycket bättre.
Inget ont som har något gott med sig brukar man ju säga.
Nu behövs det bara lite finjustering av de här nya reglerna. Sammanlagda tiden från fredags- och lördagskvalet ska avgöra startpositionen. Sen kan man ju slopa tankningsförbudet mellan lördag och söndag också om man känner för det. Men ta inte bort ett varv per förare - det ställer lite mer krav på förarna att vara på toppp från början. Vissa verkar klara det bättre än andra ....
Fredagarna var då rätt ointressanta att titta på med bara en massa träningar där alla körde på olika program.
I kvalet på lördagarna var det väldigt sällan det inträffade något av betydelse under den första halvtimmen. När alla sen började kvala var det ofta som man fick se snuttar från de bästa förarnas varv och de övriga fick man knappt se alls. Informationen var ju ännu mer svårövergriplig då än nu. Nu får man ju se samtliga förare köra hela varv och kan jämföra bilar och körstilar mycket bättre.
Inget ont som har något gott med sig brukar man ju säga.
Nu behövs det bara lite finjustering av de här nya reglerna. Sammanlagda tiden från fredags- och lördagskvalet ska avgöra startpositionen. Sen kan man ju slopa tankningsförbudet mellan lördag och söndag också om man känner för det. Men ta inte bort ett varv per förare - det ställer lite mer krav på förarna att vara på toppp från början. Vissa verkar klara det bättre än andra ....
-
-
-
-
Exakt.
Schumacher är alldeles för bra för att det ska funka att köra på gräset och in i andra bilar. Jag kan bara hålla med, rackans till otur har man sälla skådat faktiskt. Han är hårt drabbad av Ferraris misslyckande att inte bygga en bil som klarar sådana manövrar, så helt klart är Schumacher alldeles för bra för dagens och morgondagens chassitekniker.
Orättvist är vad det är.
Schumacher är alldeles för bra för att det ska funka att köra på gräset och in i andra bilar. Jag kan bara hålla med, rackans till otur har man sälla skådat faktiskt. Han är hårt drabbad av Ferraris misslyckande att inte bygga en bil som klarar sådana manövrar, så helt klart är Schumacher alldeles för bra för dagens och morgondagens chassitekniker.
Orättvist är vad det är.
-
-
Bekymra dig inte över byket, FS. När cirkusen återvänder till Europa kommer Ferrari-krossen. Klantigt av Maestro, visst, men även solen har fläckar.
Stabilt kört av Räkan och grattis till första segern Även jättegrattis till Alonso och Renault Synd att Cuben bröt för jag hade velat se kampen mellan honom och Räkan. Montoya tror jag inte hade haft segerchans även om han inte blivit påkörd i starten. Rubens såg tämligen blek ut och jag hade förväntat mig mer.
Stabilt kört av Räkan och grattis till första segern Även jättegrattis till Alonso och Renault Synd att Cuben bröt för jag hade velat se kampen mellan honom och Räkan. Montoya tror jag inte hade haft segerchans även om han inte blivit påkörd i starten. Rubens såg tämligen blek ut och jag hade förväntat mig mer.
-
EnzoF1 skrev:Det låter som om Lotto eller Keno kan vara sporten för dig...LuckyStrike1 skrev:Än en gång ett oförutsägbart och spännande lopp fram till de sista varven. Härligt att F1 har tagit tillbaka greppet igen efter flera års dvala
Vad är det för fel på dej?
Nu är ju kvalet som det är och uppenbarligen var ju Trullis Renault så snabb att Schumi fick nervsammanbrott och bestämde sej för att torpedera ut honom. Uppenbarligen så hade Schumi svårt att hålla koncentrationen uppe i 2 svängar. Ferraris dominans i F1 är slut.
/E
-
Öhhh... vadå i vägen??? De var ju lika snabba i racet som de var i kvalet, eller??
En helt underbar dag för Renault, Kimi och F1 överhuvudtaget. Kimi var helt enkelt snabbast och Barri hade inget at skylla på!! Alonso = RESPECT!!
Yeeehaaaa!!
Öhhh... vadå i vägen??? De var ju lika snabba i racet som de var i kvalet, eller??
En helt underbar dag för Renault, Kimi och F1 överhuvudtaget. Kimi var helt enkelt snabbast och Barri hade inget at skylla på!! Alonso = RESPECT!!
Yeeehaaaa!!
-
-
-
Det är väl bara att gratulera räkan till segern. Stabilt kört när alla andra föll bort, på eget eller andras grepp.
Mest imponerande är glädjande nog Alonso. Har väntat i över ett år på att få återse honom i F1 så det är kul att det man sagt än så länge infrias.
Hoppas Renault får ordning på motorn, har riktiga problem att hänga med på rakorna, blir svårt att köra om då.
ichelin verkar helt klart ha ett litet övertag än så länge på de varma banorna. För Ferrari verkade sulorna inte hålla mer än några varv.
Det verkar helt klart bli en mer spännande säsong än på ett tag, väntar bara på det första "rena" loppet. Idag klantade sig storSchumi och var helt under isen mest hela dan. Det blir säkert bätrre om 2 veckor.
Schumi vann väl sitt första lopp i sitt 17:e race eller nåt sånt om jag inte minns fel. Debuterade Spa -91 vann Spa -92.
Mest imponerande är glädjande nog Alonso. Har väntat i över ett år på att få återse honom i F1 så det är kul att det man sagt än så länge infrias.
Hoppas Renault får ordning på motorn, har riktiga problem att hänga med på rakorna, blir svårt att köra om då.
ichelin verkar helt klart ha ett litet övertag än så länge på de varma banorna. För Ferrari verkade sulorna inte hålla mer än några varv.
Det verkar helt klart bli en mer spännande säsong än på ett tag, väntar bara på det första "rena" loppet. Idag klantade sig storSchumi och var helt under isen mest hela dan. Det blir säkert bätrre om 2 veckor.
Schumi vann väl sitt första lopp i sitt 17:e race eller nåt sånt om jag inte minns fel. Debuterade Spa -91 vann Spa -92.
-
-
Ännu ett mycket trevlig lopp.. Tonvis med omkörningar och helt oförutsägbart vad som skulle hända.. All heder åt Kimi, Alonso, Trulli och även Schumacher faktiskt.. Det är nyttigt när han hamnar långt bak för att se honom i trafik är faktiskt trevligt.. Och på sjätteplatserna får han gärna stanna ett tag till..
Jag förstår inte hur någon, som ser på f1 av andra orsaker än att se ferrari/schumacher defilera, kan mena att de nya reglerna är dåliga.. Jag instämmer med LSf1, man borde jämföra med hur det var innan.. Det kommer komma tråkiga lopp i år också, men inte lika många tror jag.
Missade Fisi sin ruta igen, det gjorde han 01 också på samma bana?
Jag förstår inte hur någon, som ser på f1 av andra orsaker än att se ferrari/schumacher defilera, kan mena att de nya reglerna är dåliga.. Jag instämmer med LSf1, man borde jämföra med hur det var innan.. Det kommer komma tråkiga lopp i år också, men inte lika många tror jag.
Missade Fisi sin ruta igen, det gjorde han 01 också på samma bana?
Visst det var kul att se schumi lura trulli av banan(nästan) och se att det går att köra om. Körde han inte om button med?
Strunt samma, det var väl en av de få roliga sakerna i det loppet sett från en schumifantasts ögon, men jag måste säga att jag inte är så bedrövad ändå, för det var ett roligt lopp att se, det hände saker för det mesta och det är trevligt att se på sådan racing.
Heder åt räkan, men jag tycker att Barren var lite slö, denna gången kan han inte skylla på HANS....
Strunt samma, det var väl en av de få roliga sakerna i det loppet sett från en schumifantasts ögon, men jag måste säga att jag inte är så bedrövad ändå, för det var ett roligt lopp att se, det hände saker för det mesta och det är trevligt att se på sådan racing.
Heder åt räkan, men jag tycker att Barren var lite slö, denna gången kan han inte skylla på HANS....
-
Var inte Jacky Ickx runt 22 eller 23 år när han tog sin första seger?AndersF1 skrev:Ja just ja, Schumi vann ett lopp både -92 och -93. Så det var hans andra vinst som tog drygt två år.
Jag läste att Kimi var den tredje yngste GP-vinnaren. Vilka har varit yngre?
Jag tror att Bruce McLaren var nyss fyllda 22 när han vann, men vem mer?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Jag vet inte, ung var han väl iallafall. Annars var nog Emerson Hanpaldi ganska ung också. För han var väl den yngste världsmästaren någonsin och han fick väl ihop nån vinst innan det. Jag har för mig att han vann samma lopp som var Reine Wisells premiärlopp, där Reine slutade trea. Slutet av 1970 alltså.
-
-