Kvalet

Kungaklassen av motorsport...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Kvalet

Inlägg av Joakim Quensel »

Oj då! :o

Och Alonso hade feber i morse...

Nu börjar spekulationerna om bensinmängder, fast även som Renault hade en lätt bil så är resultatet imponerande!
Kan knappt hålla mig till racet i morgon.
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

DC före Kimi som gjorde en liten miss, när ska han sluta med sina små misstag?
Han som är så snabb!! :saucy:
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Ja, Kimi är snabb :saucy: , men det är synd att han gjorde nån miss och körde på sniskan genom någon av kurvorna. Kohard gjorde ett stabilt kval idag. Det ser spännande ut inför loppet och det ser mer ut att bli en duell mellan McLaren och Ferrari, än Williams och ferrari.

Renault verkar ju vara på en två stoppare men Alonso är rätt imponerande, där har williams en bra ersättare till Ralf! Han klarade dock att spöa Minardi! Imponerande...


Button smiskade upp Villeneuve. Har Villeneuve sänkt sig till Buttons nivå eller är det så att Button har gått upp och förbi Villeneuves nivå?
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Ser ut som det kan bli ett riktigt race i morgon igen. Det är väl bara Ralf som floppade riktigt mycket av de förväntade toppnamnen. Kan bara säga att jag gillar de nya kvalreglerna mer och mer. Det är länge sedan det var så mycket frågetecken om hur loppen skulle utveckla sig.

I fall Mclaren går på enstopps strategi så har de oneklingen fått betydligt mer fart i sin bil än förra året. Så Ferrari behöver nog få fart på sin 2003 för att inte bli akterseglade. :D
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Glömde att nämna da Matta som faktiskt gjorde ett bra kval. Han kanske är bättre än Zanardi trots allt :crazy:
Senast redigerad av Sami den lör mar 22, 2003 09:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Coulthard hade ändå snabbare sektortider än Räikkönen så det är tveksamt om missen spelade så stor roll. Villenueve, Ralf och Jaguar framstår som de stora förlorarna nu när kvalet är avgjort. Jag tror att Jaguar skulle behöva minst en erfaren förare för att få lite stadga i stallet med tanke på de tekniska problemen man verkar ha.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Eftersom Räikkönen gick i depå på sitt kvalvarv, ska han då inte starta sist imorgon? Han körde ju aldrig över mållinjen vad jag kunde se utan gick direkt i depå, eller missade jag något genom mina sömniga ögon imorse?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Molgan
Inlägg: 16
Blev medlem: sön feb 16, 2003 01:00

Inlägg av Molgan »

Det var DC de visade. Klantig TV produktion.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ahhh tackar. De förklarar ju också Räikkönens tid - den var ovanligt bra för att ha tagits i depån .... kommentatorerna på danska Viasat Sport missade det fullständigt.

För övrigt är jag besviken på Villeneuve - alldeles för många småmisstag i båda kvalen som han betalade dyrt för. ândå är han inte långt efter Button. Det är en bitter strid den där, Montoya och Ralf framstår ju som rena bästisarna i jämförelse. För övrigt gillar jag inte alls Button har jag upptäckt. Får bygga mig en liten Button vodoo docka ;)

Ralf erkänner att han har problem med nya kvalformatet för övrigt. En Jordan och två Minardi är de enda bilarna bakom honom - det är alldeles för dåligt. Ralf måste nog ta och sk¨rpa till sig om han inte ska äventyra sin framtid i stallet. Han är ju inte känd för att ha det starkaste psyket heller så med lite mer press är det frågan om han klarar sig att bryta trenden. Vore kul att se två Williamsbilar där uppe.

Börjar gilla det nya kvalsystemet lite mer nu. På fredagen får man se vem som är snabbast. På lördagen får man istället försöka gissa sig till de olika strategierna inför loppet. Och båda dagarna får man följa samtliga förare i kvalet och kan jämföra de olika körstilarna och bilarna. Jag gillar det här.

Slutligen - nog tur för Firman och Wilson att 107% regeln är struken i år. DE såg ut att ligga farligt nära den gränsen.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

Många (alla?) Bridgestone-förare såg ut att ha stora problem med graining eller blistering på däcken. Om inte det är ngt som blir bättre när däcken slits lite mer får de problem i racet imorgon.

Såg inget sådant på Michelin-däcken.

/Martin
Användarens profilbild
frongor
Inlägg: 783
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av frongor »

Nya kvalsystemet är ju verkligen trevligt, visst handlar det om olika strategier men nu måste iallafall Ms passera två bilar innan han kan vinna. Det kommer ju garanterat bli omkörningar imorgon.. Och jag hoppas på ett lika oförusägbart lopp som down under.

Och grattis Alonso också, där har vi en kommande världsmästare tror jag.
____________
In med Sato!!
Piju
Inlägg: 63
Blev medlem: fre jul 19, 2002 02:00

f1

Inlägg av Piju »

Kommer att bli häftigt att se starten imorn när schummi startar bredvid coulthard och raikkonen bredvid montoya. De tre topp teamen har nog en stopps strategi allihopa men vissa kör säkert en längre första stint än andra så det kan ju ha påverkat en del varför kimi var efter coulthard lite grann. Hursomhelst så blir det väldigt spännande.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Precis som ifjol verkar det här bli en däckshistoria. Håller Bridgestone imorgon tar Ferrari hem det annars ligger nog Coulthard eller Montoya bra till.

Renault med sin klena spis tror jag inte på. Dom liksom Nick Heidfeld startar loppet väldigt lätta.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Vive la France!

Inlägg av jajo »

Två ganska så franska bilar startar först i morgon.
Det är som på beställning.
/Jan
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ganska franska... :D :D Det enda franska är den tämpligen mediokra motorn, som de tydligen har gett upp nu. Nej, kul med det brittiska stallet i topp, som också är passande. :)

Annars var Ralf verkligen dålig utan stora missar. Ville var också medioker, men hade ett flertal missar. Button hade också nån miss, den verkar inte helt stabil BAR-bilen, men ser ändå ganska lovande ut. DC och Schumi bredvid varandra kan ju bli kul, liksom Montoya och Räkan.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

JTarnstrom skrev:Coulthard hade ändå snabbare sektortider än Räikkönen så det är tveksamt om missen spelade så stor roll.
Tärnström
Tack för faktauppgifterna - det grämer mig lite mindre nu när man vet att inte missen var sååå avgörande ändå.
Användarens profilbild
manson
Inlägg: 274
Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
Ort: Karlskrona

Inlägg av manson »

Riktigt spännande kvalresultat! Synd bara att Ferrari var så överlägsna i fredags, det visar ju att de garanterat har en hel del soppa i tanken... Men allt kan ju hända då Montoya och Maccarna startar preci intill ;-)) Jag vill se loppet nuuuu!!!
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Efter att ha sett kvalet nu för första gången måste jag säga att jag inte blev speciellt imponerad. Dels vet man ju inte vilken strategi dom kör på och sen verkar dom flesta förarna köra med en hel del marginal. Dessutom är den första halvtimmen tämligen trist med bottenstallen på banan. Nej, tillbaks med det gamla kvalformatet eller låt åtminstone bilarna få tanka innan loppet.
Powerslide
Inlägg: 38
Blev medlem: sön feb 16, 2003 01:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Powerslide »

Lemon skrev:Efter att ha sett kvalet nu för första gången måste jag säga att jag inte blev speciellt imponerad. Dels vet man ju inte vilken strategi dom kör på och sen verkar dom flesta förarna köra med en hel del marginal. Dessutom är den första halvtimmen tämligen trist med bottenstallen på banan. Nej, tillbaks med det gamla kvalformatet eller låt åtminstone bilarna få tanka innan loppet.
Jag kan bara hålla med om det, jag vill också ha tillbaka fantomvarven, nu är det ju bara strategitrams inför morgondagen.
a.k.a SPEEDKING @DF1 since 99-06
nicolas
Inlägg: 2688
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Solna

Inlägg av nicolas »

ett kval där Fernando Alonso och hans stallkompis är etta och tvåa bevisar ju hur misslyckat kvalsystemet är. Finns ingen som helst prestige att ta pole längre. skam! :zz:
Årets forza-medlem år 2001 samt 2002
medlem sedan 15 feb 2001
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Det gamla kvalsystemet var ju det bästa under hela helgen... nja, kanske inte riktigt men nästan. Det här är ju nästan helt ointressant.

Jag har inte sett kvalen live då jag inte har tv4+. Tänkte skaffa kanalen men det verkar ju totalt meningslöst med tanke på de här fjant kvalen.
Användarens profilbild
MGRacing
Inlägg: 1394
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av MGRacing »

Feber och ta pole? :o

En annan är onykter och kan knappast hitta tangentbordet. :bang:

Ska bli intressant race imorgon... nya kvalsystemet är verkligen underhållande. :horny:
ESRL Driver of the year 2002
IWSC Champion 2002
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

Jag tycker kvalet är bra med det nya sysemet.
Förut var det två röda Vebe-bilar längst fram fan så tråkigt
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Webes-bilar menar du? :D
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Scenariot imorgon kan bli:
Scattered thunderstorms in the morning followed by occasional showers in the afternoon. High 92F. Winds light and variable. Chance of rain 50%.



Tänk om det regnar vid start och alla måste in i depå och byta däck direkt, det bör renault tjäna mycket tid på .....
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Regnar det på gridden redan får man väl byta till regndäck om jag fattat rätt?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Lemon skrev:Efter att ha sett kvalet nu för första gången måste jag säga att jag inte blev speciellt imponerad. Dels vet man ju inte vilken strategi dom kör på och sen verkar dom flesta förarna köra med en hel del marginal. Dessutom är den första halvtimmen tämligen trist med bottenstallen på banan. Nej, tillbaks med det gamla kvalformatet eller låt åtminstone bilarna få tanka innan loppet.
Tycker kompromissen nu är hyfsad faktiskt. På fredagen får man se när stallen kör med kvalinställad bilar och lite bränsle och hyfsat mycket för fullt. På TV ser det ialla fall ut att går fort nog .... Dessutom får man ju på fredagen se de bästa (dvs de bästa i mästerskapet) köra först.

På lördagen kommer det in strategi i spelet, det är sant. Men å andra sidan kan man redan då börja spekulera och fundera över de olika förarna och stallens strategival istället för som tidigare inför och i början av loppet på söndagen.

Så blandningen är bra tycker jag, även om det fungerade utmärkt som det gjorde förut. En stor fördel med det nya systemet tycker jag dock är att man nu får chansen att se samtliga förare köra ett helt varv var. Tidigare såg man ju vanligtvis bara toppstallen köra hela varv, och med lite tur de andra förarna köra en del. Då var också den första halvtimmen meningslös för inga gav sig ändå ut och körde då. Med det nya systemet är det händelserikt under hela timmen, och man får en chans att se alla förare.

Det var kul att höra kommentaren från Sam Michael i Williams om det nya systemet för övrigt. Han tyckte det kändes konstigt att kunna åka tillbaka till hotellet på lördagskvällen 19,30 och sova en hel natt innan loppet. Något han inte gjort på många år. Kanske innebär att personalstyrkan i F1 stallen kommer ner på lite mer realistiska nivåer när det inte behövs lika mycket folk för varje GP-helg. En del av de löjligt stora personalstyrkorna på 800-900 personer för att två bilar ska tävla 16 gånger per år kanske kan tas bort då. Synd för de personerna de drabbar, men bra i längden för stallen och sporten tror jag.

Optimala tycker jag dock vore att ha det delvis som nu, dvs två kval och bara ett tidsvarv per förare och så räknar man den sammanlagda tiden från de två dagarna. Gör det tillåtet att ändra på bilen mellan kval och lopp, så bilarna körs för max. Det vore det lite bättre tycker jag. Men jag är än ås länge nöjd med det nya systemet, det har ialla fall överträffat mina inte alltför högt ställda förväntningar jag hade innan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

PeppeF1 skrev:Regnar det på gridden redan får man väl byta till regndäck om jag fattat rätt?
Ja, det stämmer men enligt vad Eje sa så finns det inga monsundäck (vilket skulle kunna behövas i Malaysia), bara intermediates
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Optimala tycker jag dock vore att ha det delvis som nu, dvs två kval och bara ett tidsvarv per förare och så räknar man den sammanlagda tiden från de två dagarna. Gör det tillåtet att ändra på bilen mellan kval och lopp, så bilarna körs för max. Det vore det lite bättre tycker jag.
Beåll gärna dagens system med ett varv per förare och inget mekande efter lördagens kval, men ta för guds skull bort tankningsförbudet mellan lördagens kval och loppet. Som det är nu så tycker jag nog att värdet av pole position har devalverats.
Senast redigerad av Razor den lör mar 22, 2003 21:38, redigerad totalt 1 gång.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:Kanske innebär att personalstyrkan i F1 stallen kommer ner på lite mer realistiska nivåer när det inte behövs lika mycket folk för varje GP-helg. En del av de löjligt stora personalstyrkorna på 800-900 personer för att två bilar ska tävla 16 gånger per år kanske kan tas bort då. Synd för de personerna de drabbar, men bra i längden för stallen och sporten tror jag.
Jo, säkert. De skär ner på utvecklingen och ger tillbaks lite pengar till sponsorerna - tack skall ni ha, men vi behöver inte era pengar... :roll:
Jag misstänker att man gör av med de pengar man får in och blir det nåt över så går det möjligen till ägarna, men knappast att de frivilligt drar in på inkomsterna.

För övrigt tycer jag det är tråkigt med lördagskvalet och nästan helt ointressant. Det kunde nästan lika gärna lottas, vilket också skulle ge spännande förutsättningar, men inte känns det helt intressant för det. Men amerikanerna har kanske rätt, huvudsaken är att man har underhållning och lite chansartad utgång av loppen - det sportsliga är inte så viktigt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:Kanske innebär att personalstyrkan i F1 stallen kommer ner på lite mer realistiska nivåer när det inte behövs lika mycket folk för varje GP-helg. En del av de löjligt stora personalstyrkorna på 800-900 personer för att två bilar ska tävla 16 gånger per år kanske kan tas bort då. Synd för de personerna de drabbar, men bra i längden för stallen och sporten tror jag.
Jo, säkert. De skär ner på utvecklingen och ger tillbaks lite pengar till sponsorerna - tack skall ni ha, men vi behöver inte era pengar... :roll:
Jag misstänker att man gör av med de pengar man får in och blir det nåt över så går det möjligen till ägarna, men knappast att de frivilligt drar in på inkomsterna.

För övrigt tycer jag det är tråkigt med lördagskvalet och nästan helt ointressant. Det kunde nästan lika gärna lottas, vilket också skulle ge spännande förutsättningar, men inte känns det helt intressant för det. Men amerikanerna har kanske rätt, huvudsaken är att man har underhållning och lite chansartad utgång av loppen - det sportsliga är inte så viktigt.
Jo men man kan ju hoppas. Men om de inte behöver lika mycket personal som tidigare så minskar ju pengabehovet för en massa personals löner. Inte nog så viktigt i dessa tider när det är så svårt att hitta sponsorspengar om behovet av lika mycket pengar minskar....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Jag tycker att tanken med sporten har förvanskats...
Förare som kör och bilar som körs, designas och justeras till perfektion.
Att inte få röra bilen efter lödagen gör bara att den som har bäst kontakt med john pohlman har en bil som funkar bäst...
Och inte ens då har man en bil som är perfekt på söndagen...
JÄVLA LOTTERI!!!!!
Användarens profilbild
frongor
Inlägg: 783
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av frongor »

Hellre ett underhållande lotteri än ett tråkigt lopp där den bäste man alltid vinner.
____________
In med Sato!!
Användarens profilbild
Firestoned
Inlägg: 69
Blev medlem: lör jan 11, 2003 01:00
Ort: gbg

Inlägg av Firestoned »

Är ändå inte så förvånad! Kommer lite tidigt men jag har trot på att renault kan bli nåt sen förra året, lite snabbare än jag trot men det kan säkert bli i år! Kör Ferarri på ett stop kommer dom få problem med däcken!!!! om det är sol !! hoppas!