Och Alonso hade feber i morse...
Nu börjar spekulationerna om bensinmängder, fast även som Renault hade en lätt bil så är resultatet imponerande!
Kan knappt hålla mig till racet i morgon.
Jag kan bara hålla med om det, jag vill också ha tillbaka fantomvarven, nu är det ju bara strategitrams inför morgondagen.Lemon skrev:Efter att ha sett kvalet nu för första gången måste jag säga att jag inte blev speciellt imponerad. Dels vet man ju inte vilken strategi dom kör på och sen verkar dom flesta förarna köra med en hel del marginal. Dessutom är den första halvtimmen tämligen trist med bottenstallen på banan. Nej, tillbaks med det gamla kvalformatet eller låt åtminstone bilarna få tanka innan loppet.
Tycker kompromissen nu är hyfsad faktiskt. På fredagen får man se när stallen kör med kvalinställad bilar och lite bränsle och hyfsat mycket för fullt. På TV ser det ialla fall ut att går fort nog .... Dessutom får man ju på fredagen se de bästa (dvs de bästa i mästerskapet) köra först.Lemon skrev:Efter att ha sett kvalet nu för första gången måste jag säga att jag inte blev speciellt imponerad. Dels vet man ju inte vilken strategi dom kör på och sen verkar dom flesta förarna köra med en hel del marginal. Dessutom är den första halvtimmen tämligen trist med bottenstallen på banan. Nej, tillbaks med det gamla kvalformatet eller låt åtminstone bilarna få tanka innan loppet.
Ja, det stämmer men enligt vad Eje sa så finns det inga monsundäck (vilket skulle kunna behövas i Malaysia), bara intermediatesPeppeF1 skrev:Regnar det på gridden redan får man väl byta till regndäck om jag fattat rätt?
Beåll gärna dagens system med ett varv per förare och inget mekande efter lördagens kval, men ta för guds skull bort tankningsförbudet mellan lördagens kval och loppet. Som det är nu så tycker jag nog att värdet av pole position har devalverats.LuckyStrike1 skrev:Optimala tycker jag dock vore att ha det delvis som nu, dvs två kval och bara ett tidsvarv per förare och så räknar man den sammanlagda tiden från de två dagarna. Gör det tillåtet att ändra på bilen mellan kval och lopp, så bilarna körs för max. Det vore det lite bättre tycker jag.
Jo, säkert. De skär ner på utvecklingen och ger tillbaks lite pengar till sponsorerna - tack skall ni ha, men vi behöver inte era pengar...LuckyStrike1 skrev:Kanske innebär att personalstyrkan i F1 stallen kommer ner på lite mer realistiska nivåer när det inte behövs lika mycket folk för varje GP-helg. En del av de löjligt stora personalstyrkorna på 800-900 personer för att två bilar ska tävla 16 gånger per år kanske kan tas bort då. Synd för de personerna de drabbar, men bra i längden för stallen och sporten tror jag.
Jo men man kan ju hoppas. Men om de inte behöver lika mycket personal som tidigare så minskar ju pengabehovet för en massa personals löner. Inte nog så viktigt i dessa tider när det är så svårt att hitta sponsorspengar om behovet av lika mycket pengar minskar....AndersF1 skrev:Jo, säkert. De skär ner på utvecklingen och ger tillbaks lite pengar till sponsorerna - tack skall ni ha, men vi behöver inte era pengar...LuckyStrike1 skrev:Kanske innebär att personalstyrkan i F1 stallen kommer ner på lite mer realistiska nivåer när det inte behövs lika mycket folk för varje GP-helg. En del av de löjligt stora personalstyrkorna på 800-900 personer för att två bilar ska tävla 16 gånger per år kanske kan tas bort då. Synd för de personerna de drabbar, men bra i längden för stallen och sporten tror jag.
Jag misstänker att man gör av med de pengar man får in och blir det nåt över så går det möjligen till ägarna, men knappast att de frivilligt drar in på inkomsterna.
För övrigt tycer jag det är tråkigt med lördagskvalet och nästan helt ointressant. Det kunde nästan lika gärna lottas, vilket också skulle ge spännande förutsättningar, men inte känns det helt intressant för det. Men amerikanerna har kanske rätt, huvudsaken är att man har underhållning och lite chansartad utgång av loppen - det sportsliga är inte så viktigt.