Min Mercedes

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Min Mercedes

Inlägg av Joakim Quensel »

Sommardäck på, nytvättad, nytonade rutor och solen skiner. Jag var tvungen att ta några bilder...
Bild
Bild
Återkommer med bilder på min andra bil när jag bytt däck och tvättat den.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Läckert hus
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

LuckyStrike1 skrev:Läckert hus
Ja, det är läckert. Utsikten är underbar med vy över alperna.
Tyvär är inte hela huset vårt, vi bor i vänstra halvan av nedre botten. längst upp bor ägaren och arkietekten. Ovanför oss :argh2: bor en 30-årig advokat och hans flickvän. Han är helt dum i huvudet :finger: och skriver brev till ägaren :read: där han säger att vi är för högljuda :crie:, slår i dörrarna :smash: (väggen är sned, omöjligt för våran dotter att stänga ytterdörren tyst), grillar för mycket :o mm mm).

Till höger om oss bor våra svenska vänner. Dom skall dock flytta om ett par veckor, och in flyttar Florian Ast, en Schweizisk pop-stjärna :guitar: tillsammans med sin flickvän. Mina kollegor blev mycket förvånade :o . "Va, Florian är ju bög!"
Användarens profilbild
4tex
Inlägg: 15
Blev medlem: tis mar 11, 2003 20:21
Ort: Kullavik

doesn't sound good

Inlägg av 4tex »

Låter inte kul, fast en popstar kan ju vara kul att ha som granne... :rock:
"2 hjul är 2 för lite, kör på alla 4"
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Min 1989 300SL 8)
Bild
Senast redigerad av Joakim Quensel den sön jul 20, 2003 14:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Joakim Quensel skrev: Tyvär är inte hela huset vårt, vi bor i vänstra halvan av nedre botten. längst upp bor ägaren och arkietekten. Ovanför oss bor en 30-årig advokat och hans flickvän. Han är helt dum i huvudet och skriver brev till ägaren :read: där han säger att vi är för högljuda , slår i dörrarna (väggen är sned, omöjligt för våran dotter att stänga ytterdörren tyst), grillar för mycket :o mm mm).

Till höger om oss bor våra svenska vänner. Dom skall dock flytta om ett par veckor, och in flyttar Florian Ast, en Schweizisk pop-stjärna tillsammans med sin flickvän. Mina kollegor blev mycket förvånade :o . "Va, Florian är ju bög!"
Hehe, det där påminner ju om en Lindeman-sketch med Hasse Alfredsson och Tage Danilesson. Den handlade om en hyresgäst Lindeman som bodde i en trea, men hyrde ut två av rummen. Den som hyrde dom två rummen hyrde i sin tur ut ett av rummen till ytterligare en person. Den personen i sin tur hyrde ut garderoben och garderobsgästen hyrde ut en handväska till en dvärg (som bodde i väskan alltså). Antar att ni inte är lika trångbodda, men att det ändå är rätt dyrt med hus i Schweiz. Vad kostar stugorna där i krokarna?
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Lemon skrev:Antar att ni inte är lika trångbodda, men att det ändå är rätt dyrt med hus i Schweiz. Vad kostar stugorna där i krokarna?
Det är hiskligt dyrt att köpa hus i Schweiz. Ett litet radhus kostar fran ca 3 miljoner och uppat. Hyrorna är ocksa rätt sa höga, vi betalar 16,000 för 115 kvadratmeter och tva garage i Rubigen ca 10 minuter utanför Bern omgiven av bondgardar och kossor betandes runt knuten :) . Fast det gar att hitta billigare lägenheter i samma storlek, kanske för 10,000, men da är dom inte fräscha.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Men villaräntorna är väl ganska låga, eller?
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Och slutligen en bild på min MC, en årsmodell 2000 Harley Davidson RoadKing (tillsammans med mina "grannar" kossorna)
Bild
Senast redigerad av Joakim Quensel den sön jul 20, 2003 13:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Slasher
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av Slasher »

ah, quelle belle vache! :)
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Vet merca-experten vad det här är för modell då?

Bild

Den är lite ombyggd så det kan vara svårt att se.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Lustigt, jag gick precis in på det här forumet för att lägga in den här länken:
www.benzworld.org/forums/messages.asp?m ... =12&view=t

Vad gillar du mina nya fälgar föresten?

Bild
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Den här sidan tror jag inte är för dig, JQ: www.ihatemymercedes.co.uk ;)
ecce
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 24, 2004 21:21
Ort: Umeå

Photo shop

Inlägg av ecce »

ja du vad ska man göra för att "impa" på sina polare

det där är tekniskt omöjligt !!

Vissa är bra på att hantera photo shop
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag säger som Gunde:
iiingenting är omöjligt! :D
ecce
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 24, 2004 21:21
Ort: Umeå

Inlägg av ecce »

synd att det omöjliga måste gå till överdrift bara för att andra ska tycka
att du har en rå ball MB :down:
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

que?


Ser jag att du skrivit sju inlägg på Forza. Vet inte hur länge du läst på det här forumet men själv har jag varit aktiv på det här formuet sedan 1998. I F1 forumet har jag mest varit en passiv läsare de senaste åren, har inte haft tid att hålla mig au jour och tycker därför att jag inte tillför diskussionerna så mycket. Men jag tycker om att diskutera bilar, och när jag startade en tråd där jag la in bilder på mina bilar (och MC) var det för att jag gillar att diskutera bilar med likasinnade. Jo, jag tycker själv att jag har fina bilar, och om det är att "impa" att lägga in bilder på dom så får det väl vara så då.

Sedan installerade Photoshop i min dator och började testa lite olika funktioner och gjorde en absurd förstoring av fälgarna. Själv tycker jag att resultatet blev ganska häftigt (om än som du säger lite orealistiskt) men jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att någon skulle komma på tanken att jag förökte lura någon.
ecce
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 24, 2004 21:21
Ort: Umeå

Inlägg av ecce »

Det stämmer bra jag har inte varit värksam så länge, men har oftast läst på F1 forumet .
Så en dag tänkte jag kolla in detta forum och det första jag läser är din bil
och det jag mest reagerar på är den photo shopade bilden ,Ok jag
överreagerade nog lite och tängte att den här killen kan nog inte mena
allvar med det du skrev då, men jag fick en annan syn på det hela efter det senaste du skrev!! så ok sorry.

kul med leksaker i alla fall ,nice med mc där du bor ,har själv kört lite i
alperna för ett par år sedan det var kanon !!

Mvh Ecce
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Ok, då är vi cool.

Fast numera bor jag i Sverige.
Och cabben+ HDn vet jag inte om jag har råd att behålla (har precis separerat. :( )

Får mig osökt att tänka på Orup...
Nej du tar inte min Mercedes
Mercedes är min bäste vän
Du tar inte min Mercedes
Nej då kan du hälsa hem

Jag sa skjut min hund, prygla min katt, gör av med mina pengar på en lördagsnatt
Ta min fru, gör det du, men du om nån borde veta att: vill du göra mig riktigt illa
Så ta min Mercedes Benz

Vill du åsamka mig smärta och förtvivlan utan gräns
Vill du se hur mina tårar trillar, så ta min Mercedes Benz
ecce
Inlägg: 17
Blev medlem: tis feb 24, 2004 21:21
Ort: Umeå

Inlägg av ecce »

Cool !

inte kul när man måste sälja något ...
om jag får välja ! behåll caben faktiskt mkt snygg kaross :)
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

ecce skrev: om jag får välja ! behåll caben faktiskt mkt snygg kaross :)
Fast lite opraktisk när man har två småbarn...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Joakim Quensel skrev:
ecce skrev: om jag får välja ! behåll caben faktiskt mkt snygg kaross :)
Fast lite opraktisk när man har två småbarn...
Sälj allt och köp den där E55 AMG kombin som är till salu nu för 255...

Jag kan köpa moppen för 70-tusen direkt...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Gäller budet "HD-moppen" eller "Dallas-moppen"?
Kan inte sälja förän i Augusti (pga flyttgudsreglerna) om jag nu skall sälja dom.

Dollarn har ju gått ner, vet inte hur mycket det påverkar priserna på HD, men jag tror nog att jag kan få 150,000 för hojen (har bara gåt 500 mil) och kanske 200,000 för Mercan (har bara gått 5000 mil). Kombin behåller jag nog i några år till.

Hur trivs du föresten med din XC90?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Enzo: Jag kan glädja dig med att andrahandsvärdet på XC902 verkar bestå - det är ett stort sug på marknaden efter begagnade XC90 och det betalas stora summor.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Detsamma kan man nog tyvärr inte säga om begagnade Mercedes med stora motorer. Jag tyckte att jag gjorde en bra affär när jag för två år sedan köpte en två år gamma bil med 3000 mil på mätaren för halva nypriset. Men kollar man annonserna på importerade bilar så verkar den ha sjunkit ytterligare 100,000 kronor de senaste två åren.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nää, Mercor idag är hemska när det gäller andrahandsvärdet- Det är skrämmande att se hur dåligt andrahandsvärde det är på begagnade Mercor nu för tiden.

Volvos modeller fungerar däremot fortfarande riktigt bra - V70-modellerna och XC90 är det ett stort sug efter. Även de flesta BMW-modellerna (minus fläskiga 7-serien) är det också en stor efterfrågan på för att inte tala om VW Passat Diesel Kombi - det är en guldgruva.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Generationsskifte är inte heller bra för andrahandsvärdet. Jag köpte nog min bil lite för tidigt, nya E-klassen (4-dörrars) hade precis presenterats och det hade inte hunnit komma ut så många inbytesbilar på marknaden ännu.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Enzo: Jag kan glädja dig med att andrahandsvärdet på XC902 verkar bestå - det är ett stort sug på marknaden efter begagnade XC90 och det betalas stora summor.
Läste om en kille som fick sin i december 2002, några veckor före mig, han böt nu i februari och fick 25000 mindre för bilen än han gav... på 145 månader och över 5000 mil... jag är lite sugen på att byta just pga detta, att ha kört en ny och relativt "het" bil i över ett år för nästan inga pengar alls. Var och tittade på en BMW 530, det kommer ju en kombi nu... tyvärr lär den gå på över 500000 med lagom utrustning och det är bara inihelvete för mycket pengar...

Jag fick dessutom pruta ganska saftigt på XC90... Volvo trodde väl aldrig att den skulle sälja så bra...

Egentligen vill jag nog helst ha en E-klass men det är samma sak där... alldeles för mycket pengar... så antingen kör jag vidare eller så blir det en V70 2.5T AWD eller en V70R...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Joakim Quensel skrev:Gäller budet "HD-moppen" eller "Dallas-moppen"?
Kan inte sälja förän i Augusti (pga flyttgudsreglerna) om jag nu skall sälja dom.

Dollarn har ju gått ner, vet inte hur mycket det påverkar priserna på HD, men jag tror nog att jag kan få 150,000 för hojen (har bara gåt 500 mil) och kanske 200,000 för Mercan (har bara gått 5000 mil). Kombin behåller jag nog i några år till.

Hur trivs du föresten med din XC90?
Jag trivs mycket bra... underbar bil att åka i och helt enkelt alldeles underbar att köra på vintervägar i norrland... visst, den är ju inte så "sportig" men för övrigt är det kanske den perfekta familjebilen. Grymt flexibel, tyst, säker (får man anta) och ganska skönt vrid i snurran...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

EnzoF1 skrev:... så antingen kör jag vidare eller så blir det en V70 2.5T AWD eller en V70R...
V70R (om det är den där modellen du menar som brukar vara blå och kostar över 500,000) är ju löjligt dyr tycker jag.

Amerikanska bilar börjar bli intresasnta nu i och med med dollarraset, i alla fall om man gillar USA bilar. Skulle kunna tänka mig att köra en Cheva Suburban eller Ford Excursion med V8 turbodiesel. Då slipper man hyra lastbil på Statoil när man tex skall flytta. :) Men hur är det med skatten? Går det att lastbilsregga en sådan bil och slippa den extrema vägskatten?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Tycker du?

Om du ser till vad du får så är den väl närmast löjligt billig.

SKa du ha en kombi med de prestanda och utrustning så kostar det väl 200000 till om det ska vara ett tyskt märke, och då kommer deras chassi inte i närheten. Vi pratar alltså om prestanda i paritet med en E500 eller en BMW 545i. Ta och plocka på samma utrustning på dem och se vad det kostar - och då hänger de ändå inte med när vägen svänger lite...

Överhuvudtaget är det ont om kombis med de prestanda... En E500 4-matic kombi är nästan en sekund slöare till 100 och kostar nästan 150000 mer naken, EN v70 är fullutrustad som den är... dessutom är chassit som sagt överlägset... En 545 är billigare men har inte heller den lika mkt utrustning samt har ett underlägset chassi och är inte fyrhjulsdriven... visst, prestigevärdet må vara högre med tyska bilar... men är det värd 40% mer... Du får en V70 R för mindre pengar än en snikutrustad 240 T ¤-matic... vilken bil är det egentligen som är löjligt dyr???

Prestanda eller prestige - det är det det handlar om!

Joakim Quensel skrev:
EnzoF1 skrev:... så antingen kör jag vidare eller så blir det en V70 2.5T AWD eller en V70R...
V70R (om det är den där modellen du menar som brukar vara blå och kostar över 500,000) är ju löjligt dyr tycker jag.

Amerikanska bilar börjar bli intresasnta nu i och med med dollarraset, i alla fall om man gillar USA bilar. Skulle kunna tänka mig att köra en Cheva Suburban eller Ford Excursion med V8 turbodiesel. Då slipper man hyra lastbil på Statoil när man tex skall flytta. :) Men hur är det med skatten? Går det att lastbilsregga en sådan bil och slippa den extrema vägskatten?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nya BMW 5-serien är ju löjligt, löjligt dyr så i den jämförelsen hamnar ju V70 R bra till. Men att betala mer än en halv miljon kronor för en relativt gammal konstruktion med stor Turbomotor skulle jag nog inte göra - personligen skulle jag aldrig betala de pengarna för en Volvo-kombi eller för den delen för en relativt "vanlig" BMW 5-serie som numera är groteskt dyr.

Då skulle jag hellre välja t.ex en V70 2,5T eller T5 om det skulle vara prestanda jag var ute och lägga resten av pengarna på något annat som t.ex lite F1-resor eller en beggad entusiastbil.
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Ja, BMW och Mercedes är ju också löjligt dyra, speciellt modellerna med stora motorer och mycket utrustning. Men även om dom är ungefär jämnstarka så tycker inte att man kan jämföra en Volvo V70R med de tyska V8:orna. En trevlig motor är för mig inte bara hästkrafter och vridmoment, det är även motorgången, motorljudet, gasresoponsen, samspelet med automatlådan mm.
En 545 är billigare men har inte heller den lika mkt utrustning samt har ett underlägset chassi
Nu har jag varken kört nya 5-serien eller V70R, men jag har svårt att tänka mig att V70R skulle ha ett chassi överlägset en BMW 545 med den nya adaptiva styrningen och det aktiva chassiet som lovordats i pressen.

Min egen erfarenhet vad gäller Volvo kontra Mercedes är förutom en kort provkörning av W211 (nya E-klassen) främst baserad på min egen W210 (förra E-klassen) samt Volvo V702.5T. Dom två bilarna spelar i två helt olika divisioner (vilket man också bör kunna förvänta sig med tanke på prisskillnaden) när det gäller kvalitetskänsla, fjädringskomfort, motor (naturligtvis), automatlåda, stabilitet, styrning mm. Om V70R skall kunna mäta sig med nya E-klassen resp. nya 5-serien måste dom lyckats otroligt bra med upp-hottningen av V70 chassiet. Det enda området där Volvon kan mäta sig är sittkomforten, men då har jag inte provsuttit BMW:s och Mercedes senaste komfortstolar med ställbart allting.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Visst är en halv mille enormt mycket pengar, men vad jag menade var att det inte finns så många "stora" kombibilar med de prestanda. Vi snackar ju om samma prestanda som förra M5 Touring...

Jag håller med att en 2.5T AWD är ett mycket mer prisvärt köp, man n sådan med det "man behöver" för 350 i listpris, dvs kanske 320 efter rabatt...

Men V70R har ju ett unikt chassi, kanske världens bästa kompromiss i familjebilar samt en mängd lullull i priset. Sett till det är det faktiskt inte så dyrt... Visst, lägg de 180 man sparar på en 2.5T på en beg. sportbil, men det är ju inte det vi diskuterar, eller hur?

Har nya 5-serien aktivt chassi, det visste inte jag? Jag har testat med den aktiva styrningen (variabel styrutväxling som inte gör nåt åt väghållningen) samt med aktiva krängningshämmare som ju enbart motverkar sidorullningen. Öhlinsdämparna i Volvon är en helt annan grej...

Hur som helst, för 500000 får man på sin höjd en 525 med motsvarande utrustning och sett i det perspektivet är V70R som sagt billig. Visst, det är mer prestige och så i MB och BMW, men till vilket pris??

Nu blir det förmodligen ingen sådan i alla fall... men det är fortfarande kanske den bästa kompromissen om man ska ha en familjebil/sportbil...

För som sagt, en 240T blir knappast sportig, och en 525 har kanske god styrkänsla och så, men den lär bli avhängd så det heter duga precis var som helst... och det är det man får för 500000:-...

Självklart är både 545 och E500 bättre bilar annars, men som sagt, till vilket pris?

Sedan är nog V70R fortfarande det sportigare alternativet av dessa samtidigt som man får enorm åkkomfort...

Nya 5-serien är jättetrevlig och jätteful. Däremot avskyr jag den aktiva styrningen. Känns närmast som att hantera en force feedback ratt till ett tv-spel... visst, bekvämt att vrida ett halvt varv på parkeringsplatsen, men till vilken nytta egentligen???


LuckyStrike1 skrev:Nya BMW 5-serien är ju löjligt, löjligt dyr så i den jämförelsen hamnar ju V70 R bra till. Men att betala mer än en halv miljon kronor för en relativt gammal konstruktion med stor Turbomotor skulle jag nog inte göra - personligen skulle jag aldrig betala de pengarna för en Volvo-kombi eller för den delen för en relativt "vanlig" BMW 5-serie som numera är groteskt dyr.

Då skulle jag hellre välja t.ex en V70 2,5T eller T5 om det skulle vara prestanda jag var ute och lägga resten av pengarna på något annat som t.ex lite F1-resor eller en beggad entusiastbil.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag skulle nog påstå att M5 har väsentligt mycket mer prestanda än V70-R - för mig är prestanda inte bara att det går fort rakt fram. Desto viktigare är att de går fort när det svänger också samt att det går fort inte bara att accelera utan att bromsa också.

Jag föredrar ju F1 framför dragracing även om en dragracing slår en F1:a i acc ...

Så välbyggd är inte Volvon att den motiverar en prislapp på 500Tkr + oavsett prestanda. Men det är ju min personliga åsikt. Mercedes anser jag vara ännu sämre köp för de pengarna, det är ett märke som har utvecklats sig till en riktigt katastrofbil kvalitetsmässigt tycker jag.

Jag tycker faktiskt man kan välja mellan en V70-R och en V70 2,5T faktiskt, alternativt köpa en begagnad M5 istället. För mig är M5:an den överlägset bästa kombinationen sportbil/familjebil. Jag tycker inte det finns några andra bra kombinationer sportbil/familjebil värda att köpa, så då väljer jag hellre antingen sportbil eller familjebil.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

V70R har betydligt mer kompetenta bromsar än M5 E34. Fullt i klass med dagens M5. Det sitter helt andra grejer än vanliga V70...

Nya M5 är inte en kombi och därför måste man väl ta 545 touring (som ju kommer snart) som jämförelse... Nya M5 har ju inte heller kommit ännu... men V10 och 500 hästar blir nog kul... även om jag tusen gånger hellre skulle ta en Maserati Quattroporte... eller en AMG E55 som är mycket ballare än M5...

Och V70R håller nog jämna steg med en M5 på bana också... V70R är faktiskt fantastiskt fin (har inte kört den på bana, och inte M5 heller för den delen...). Och som sagt, man måste ju väga in priset...

Men visst, en V70 AWD räcker nog gptt för de flesta, precis som en 525 och en 240 gör det också...

Hur hinner du med att skriva på alla forum samtidigt förresten Jim? :crazy:

LuckyStrike1 skrev:Jag skulle nog påstå att M5 har väsentligt mycket mer prestanda än V70-R - för mig är prestanda inte bara att det går fort rakt fram. Desto viktigare är att de går fort när det svänger också samt att det går fort inte bara att accelera utan att bromsa också.

Jag föredrar ju F1 framför dragracing även om en dragracing slår en F1:a i acc ...

Så välbyggd är inte Volvon att den motiverar en prislapp på 500Tkr + oavsett prestanda. Men det är ju min personliga åsikt. Mercedes anser jag vara ännu sämre köp för de pengarna, det är ett märke som har utvecklats sig till en riktigt katastrofbil kvalitetsmässigt tycker jag.

Jag tycker faktiskt man kan välja mellan en V70-R och en V70 2,5T faktiskt, alternativt köpa en begagnad M5 istället. För mig är M5:an den överlägset bästa kombinationen sportbil/familjebil. Jag tycker inte det finns några andra bra kombinationer sportbil/familjebil värda att köpa, så då väljer jag hellre antingen sportbil eller familjebil.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Automobil testade S60R med det enl. Volvo-älskarna överlägsna chassit på Gotland Ring för ett tag sedan. Det gick väl inte så jättebra, fick bl.a. stryk mot en Smart Roadster...
"Volvons chassi och tyngd gör att Smarten med sina 82 hästar kör ifrån Volvons 300 fyrhjulsdrivna hästkrafter. Högröd av genans försöker Volvon hänga på Smarten genom kurvorna men den driftar brett med framhjulen och den tänkta skärningen av apex passeras medan föraren hjälplöst tittar på. Det smäller och knakar fran bakdiffen medan Haldexsystemet jobbar med att få bakhjulen att hjälpa till med drivningen."

Autocar har också testat S60R på bana, nämligen Rockingham(inte ovalen):
Audi S4
Lap time: 1.25,2
Peak lateral g: 0.97
Peak speed (straight): 163 km/h
Peak speed (corner): 109 km/h

Honda Accord Type-S
Lap time: 1.30,0
Peak lateral g: 0.90
Peak speed (straight): 145 km/h
Peak speed (corner): 106 km/h

Volvo S60R
Lap time: 1.30,5
Peak lateral g: 0.91
Peak speed (straight): 155 km/h
Peak speed (corner): 100 km/h

Tidigare tester:

911 GT3 1.20,2
Murciélago 1.22,2
Audi S4 1.25,2
BMW Z4 1.25,7
Porsche Boxster 1.26,4
E55 AMG 1.27,3
Jaguar XJR 1.29,0
Mazda RX-8 1.29,0


Det där med kurvor verkar inte vara det överlägnsa chassits gebit, men det är kanske ett dragracingchassi? :D

Den sågades väl i Evo också, har jag för mig.

Öhlins kanske skulle ha valt en bättre modell att utgå ifrån med sitt nya system? Hur man än kammar en gris är det fortfarande en gris. :D


Men Audi RS6 kan kanske vara något? Nu är väl inte Audi precis kända för att bygga svängavänliga bilar, men som motorvägsracer och liknande kan den kanske vara ett alternativ till V70R?
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

911 GT3 1.20,2
Audi S4: 1.25,2
Volvo S60R: 1.30,5

Lika stort avstånd i varvtid mellan Porsche GT3 och Audi S4 som mellan S4 och Volvo S60R.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Gotland Ring kan väl närmast jämföras med Järfällabanan och där är nog din Sport2000 snabbare än en M5 också...

Sedan snackas det ofta om bana, hur ofta kör du din BMW på bana. På vanlig väg kan förhållandena vara ganska så omvända.

Jag känner till banor där s60R var snabbare än M3, så vad bevisar det? INgenting särskilt. Eller som ett aktuellt exempel: McLaren Mp4-19 var snabbare än Ferrari 2004 på vissa försäsongstester... i verkliga livet var saken en annan.

En annan sak som Anders "glömmer" att berätta var att de förseriebilarna av R-modellerna inet hade rätt styrprogramvara för fyrhjulsdriften, de körde med XC90-program som har en helt annan karaktär. Efter bl a det och andra test (var TV som "upptäckte" det) blev det andra bullar...

Jämför gärna testerna nedan mot AMG 55, den bilen har 200 hästar mer och är bara bråkdelen snabbare. Då är det inte så illa av lilla Volvo att hänga med för halva priset. Chassit kanske inte är så dåligt ändå.

Nu har ju inte alla Anders ekonomi att köpa nästan nya BMW-bilar gång på gång så vi är kanske ganska glada att lilla Volvo mer eller mindre kan mäta sig med mycket större biltillverkare - till ett betydligt lägre pris.

Sedan förstår jag inte varför man ska jämför en Smart med en V70, det är väl knappast samma målgrupp. Du får väl plocka ut din 525 mot en V70R och se hur det går - de kostar ju lika mycket med samma utrustning...

Jag garanterar att det går fortare att frakta runt 5 vuxna med packning runt Gotland Ring med en V70 R än i en Smart, eller en Z4, eller en GT3.

Jag trodde du kunde skilja äpplen från päron men de blåvita glasögonen är tydligen lite mörka idag.

Som vanligt sågar Anders bilar utan att ge dem en chans - men det är en vanlig åkomma hos förarna av "hans" märke. De vågar helt enkelt inte se med öppna ögon, men det är OK för mig, de vet inte vad de missar...



Autocar har också testat S60R på bana, nämligen Rockingham(inte ovalen):
Audi S4
Lap time: 1.25,2
Peak lateral g: 0.97
Peak speed (straight): 163 km/h
Peak speed (corner): 109 km/h

Honda Accord Type-S
Lap time: 1.30,0
Peak lateral g: 0.90
Peak speed (straight): 145 km/h
Peak speed (corner): 106 km/h

Volvo S60R
Lap time: 1.30,5
Peak lateral g: 0.91
Peak speed (straight): 155 km/h
Peak speed (corner): 100 km/h

Tidigare tester:

911 GT3 1.20,2
Murciélago 1.22,2
Audi S4 1.25,2
BMW Z4 1.25,7
Porsche Boxster 1.26,4
E55 AMG 1.27,3
Jaguar XJR 1.29,0
Mazda RX-8 1.29,0


Det där med kurvor verkar inte vara det överlägnsa chassits gebit, men det är kanske ett dragracingchassi? :D

Den sågades väl i Evo också, har jag för mig.

Öhlins kanske skulle ha valt en bättre modell att utgå ifrån med sitt nya system? Hur man än kammar en gris är det fortfarande en gris. :D


Men Audi RS6 kan kanske vara något? Nu är väl inte Audi precis kända för att bygga svängavänliga bilar, men som motorvägsracer och liknande kan den kanske vara ett alternativ till V70R?[/quote]
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Läs gärna AMS om när de testar S60R med rätt programvara. De lovprisar chassi och körkänsla och den hänger av S4 (heter den så, audin) i kurvorna så det visslar om det.

Men nu gällde det som sagt V70, en familjebil med dessa prestanda. Anders kommer med konkurrent som har två sittplatser och inget bagageutrymme och man får väl se det som ett d-a erkännande att han måste ta till sådana kanoner för att bräcka lilla Volvo, men kom gärna med lite konkurrenter med fem sittplatser, god komfort och rejält bagageutrymme... hoppsan, där fanns det inte så mycket tydligen...

Jag blir så trött på denna okunskap och fördomar som grasserar och då främst bland vissa BMW-förare. Det är den heliga kon man aldrig, aldrig får trampa på. BMS måste helt enkel alltid vara bäst.

Det är som att diskutera med en viss taxichaufför... logik biter helt enkelt inte... :D

Kort sagt, för pengarna får man en E240T, en 525 Touring eller kanske en A6 3,0 Avant... och det var det som diskussionen handlade om innan AF1 dödade den med en massa irrellevanta inlägg...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det var väldigt vad du tar i, är fakta så svårsmält, Enzo? :D Man skulle kunna tro att du tillverkat bilen själv hemma i sovrummet...
Visst, bilens prestanda på bana är inte allt, därför undrade jag om inte RS6 kunde vara ett alternativ, men Volvo och du påstår ju att den har ett fantastiskt chassi och då är ju bana en bra värdemätare. Vilka banor har oberoende tester visat att en S60R kör ifrån en M3:a?
Känner några M3-ägare som det faktumet skulle vara roligt att trycka ned i halsen på. :) Om det nu skulle existera några sådana tester... :roll:
Användarens profilbild
Jobe
Inlägg: 92
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Järfälla

Inlägg av Jobe »

Ursäkta om jag lägger mig i diskusionen, men så länge inte volvo stoppar i riktiga motorer i sina bilar som kommer de aldrig att ta klivet upp till en högre klass.
Bonntrimmad 2,5 liters femma för en halvmille!!! Aldrig i livet, då köper jag hellre en långsammare bil för gångkulturens skull. Tex en 525:a eller en A6 3,0
Hur ofta behöver du använda de extra kusarna i volvon? Nä då åker jag hellre med en skön sexa o lyssnar på det sköna motorljudet och njuter av den vibrationsfria gången istället för att lyssna på en fjantig dumpventil :D med ketchupeffekt
/Jörgen