Återkommer med bilder på min andra bil när jag bytt däck och tvättat den.
Ja, det är läckert. Utsikten är underbar med vy över alperna.LuckyStrike1 skrev:Läckert hus
Hehe, det där påminner ju om en Lindeman-sketch med Hasse Alfredsson och Tage Danilesson. Den handlade om en hyresgäst Lindeman som bodde i en trea, men hyrde ut två av rummen. Den som hyrde dom två rummen hyrde i sin tur ut ett av rummen till ytterligare en person. Den personen i sin tur hyrde ut garderoben och garderobsgästen hyrde ut en handväska till en dvärg (som bodde i väskan alltså). Antar att ni inte är lika trångbodda, men att det ändå är rätt dyrt med hus i Schweiz. Vad kostar stugorna där i krokarna?Joakim Quensel skrev: Tyvär är inte hela huset vårt, vi bor i vänstra halvan av nedre botten. längst upp bor ägaren och arkietekten. Ovanför oss bor en 30-årig advokat och hans flickvän. Han är helt dum i huvudet och skriver brev till ägarendär han säger att vi är för högljuda , slår i dörrarna (väggen är sned, omöjligt för våran dotter att stänga ytterdörren tyst), grillar för mycket
mm mm).
Till höger om oss bor våra svenska vänner. Dom skall dock flytta om ett par veckor, och in flyttar Florian Ast, en Schweizisk pop-stjärna tillsammans med sin flickvän. Mina kollegor blev mycket förvånade. "Va, Florian är ju bög!"
Det är hiskligt dyrt att köpa hus i Schweiz. Ett litet radhus kostar fran ca 3 miljoner och uppat. Hyrorna är ocksa rätt sa höga, vi betalar 16,000 för 115 kvadratmeter och tva garage i Rubigen ca 10 minuter utanför Bern omgiven av bondgardar och kossor betandes runt knutenLemon skrev:Antar att ni inte är lika trångbodda, men att det ändå är rätt dyrt med hus i Schweiz. Vad kostar stugorna där i krokarna?
Nej du tar inte min Mercedes
Mercedes är min bäste vän
Du tar inte min Mercedes
Nej då kan du hälsa hem
Jag sa skjut min hund, prygla min katt, gör av med mina pengar på en lördagsnatt
Ta min fru, gör det du, men du om nån borde veta att: vill du göra mig riktigt illa
Så ta min Mercedes Benz
Vill du åsamka mig smärta och förtvivlan utan gräns
Vill du se hur mina tårar trillar, så ta min Mercedes Benz
Läste om en kille som fick sin i december 2002, några veckor före mig, han böt nu i februari och fick 25000 mindre för bilen än han gav... på 145 månader och över 5000 mil... jag är lite sugen på att byta just pga detta, att ha kört en ny och relativt "het" bil i över ett år för nästan inga pengar alls. Var och tittade på en BMW 530, det kommer ju en kombi nu... tyvärr lär den gå på över 500000 med lagom utrustning och det är bara inihelvete för mycket pengar...LuckyStrike1 skrev:Enzo: Jag kan glädja dig med att andrahandsvärdet på XC902 verkar bestå - det är ett stort sug på marknaden efter begagnade XC90 och det betalas stora summor.
Jag trivs mycket bra... underbar bil att åka i och helt enkelt alldeles underbar att köra på vintervägar i norrland... visst, den är ju inte så "sportig" men för övrigt är det kanske den perfekta familjebilen. Grymt flexibel, tyst, säker (får man anta) och ganska skönt vrid i snurran...Joakim Quensel skrev:Gäller budet "HD-moppen" eller "Dallas-moppen"?
Kan inte sälja förän i Augusti (pga flyttgudsreglerna) om jag nu skall sälja dom.
Dollarn har ju gått ner, vet inte hur mycket det påverkar priserna på HD, men jag tror nog att jag kan få 150,000 för hojen (har bara gåt 500 mil) och kanske 200,000 för Mercan (har bara gått 5000 mil). Kombin behåller jag nog i några år till.
Hur trivs du föresten med din XC90?
V70R (om det är den där modellen du menar som brukar vara blå och kostar över 500,000) är ju löjligt dyr tycker jag.EnzoF1 skrev:... så antingen kör jag vidare eller så blir det en V70 2.5T AWD eller en V70R...
Joakim Quensel skrev:V70R (om det är den där modellen du menar som brukar vara blå och kostar över 500,000) är ju löjligt dyr tycker jag.EnzoF1 skrev:... så antingen kör jag vidare eller så blir det en V70 2.5T AWD eller en V70R...
Amerikanska bilar börjar bli intresasnta nu i och med med dollarraset, i alla fall om man gillar USA bilar. Skulle kunna tänka mig att köra en Cheva Suburban eller Ford Excursion med V8 turbodiesel. Då slipper man hyra lastbil på Statoil när man tex skall flytta.Men hur är det med skatten? Går det att lastbilsregga en sådan bil och slippa den extrema vägskatten?
Nu har jag varken kört nya 5-serien eller V70R, men jag har svårt att tänka mig att V70R skulle ha ett chassi överlägset en BMW 545 med den nya adaptiva styrningen och det aktiva chassiet som lovordats i pressen.En 545 är billigare men har inte heller den lika mkt utrustning samt har ett underlägset chassi
LuckyStrike1 skrev:Nya BMW 5-serien är ju löjligt, löjligt dyr så i den jämförelsen hamnar ju V70 R bra till. Men att betala mer än en halv miljon kronor för en relativt gammal konstruktion med stor Turbomotor skulle jag nog inte göra - personligen skulle jag aldrig betala de pengarna för en Volvo-kombi eller för den delen för en relativt "vanlig" BMW 5-serie som numera är groteskt dyr.
Då skulle jag hellre välja t.ex en V70 2,5T eller T5 om det skulle vara prestanda jag var ute och lägga resten av pengarna på något annat som t.ex lite F1-resor eller en beggad entusiastbil.
LuckyStrike1 skrev:Jag skulle nog påstå att M5 har väsentligt mycket mer prestanda än V70-R - för mig är prestanda inte bara att det går fort rakt fram. Desto viktigare är att de går fort när det svänger också samt att det går fort inte bara att accelera utan att bromsa också.
Jag föredrar ju F1 framför dragracing även om en dragracing slår en F1:a i acc ...
Så välbyggd är inte Volvon att den motiverar en prislapp på 500Tkr + oavsett prestanda. Men det är ju min personliga åsikt. Mercedes anser jag vara ännu sämre köp för de pengarna, det är ett märke som har utvecklats sig till en riktigt katastrofbil kvalitetsmässigt tycker jag.
Jag tycker faktiskt man kan välja mellan en V70-R och en V70 2,5T faktiskt, alternativt köpa en begagnad M5 istället. För mig är M5:an den överlägset bästa kombinationen sportbil/familjebil. Jag tycker inte det finns några andra bra kombinationer sportbil/familjebil värda att köpa, så då väljer jag hellre antingen sportbil eller familjebil.