Hemmabygge i Motogp?

MotoGP, Roadracing, Speedway, Cross, m.m.
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Jaha mina vänner, gå in och kolla på http://www.crash.net/motogp
f.d. redbull yamma har plats i motogp men inga hojar eller förare kontrakterade för 03.
Så vad gör man?
Enligt denna sida så planerar man att ta en R1 el GSXR 1000, bygga en egen ram och gjuta egna cyllar och vevhus, och simsalabim skulle man ha en hoj så går att trycka in i Motogp!
Och gissa vem som skulle köra denna? Ingen mindre än brittiske superbike-veteranen Steve Hislop.
Vad ska man tro?
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Ja det finns ju t.ex dom som tror på en 2000år gammal sagobok..

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Zetor
Inlägg: 410
Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00

Inlägg av Zetor »

Det vimlar av gamla gp-förare som slängt handskarna i asfalten,
och förklarat att nu ska dom bygga värdens bästa racingmaskin.
Brukar sluta i ekonomiskt fiasko, eller total tystnad.
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Jag är lite småskeptisk jag också. Jag är dock inte förvånad att det är just WCM-teamet som försöker sig på ett dylikt projekt.

Fast jag tror nog att det kan gå vägen om man är seriös, tror nog på sätt och vis att det är enklare att bygga en privat-MotoGP-hoj än vad det var att bygga en privat-500. Trots att fyrtaktarna är mer tekniskt komplicerade, så finns det troligtvis betydligt mer "tredjeparts"-kompetens om fyrtaktare än om tvåtaktare, både från motorcykelsidan, men framförallt från bilsidan.

Dessutom finns det ju en hel del kompetens just i England, både på chassisidan och på motorsidan.
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Tror ju mer på detta projekt än på 22000rpm...
el toro
Inlägg: 27
Blev medlem: tis nov 05, 2002 01:00

Inlägg av el toro »

och Hislop tackade nej!
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Någon som har hört något mer om detta projekt, eller kommer WCM att försöka leasa ut sin plats? Såg bilder på Moriwakin, verkade vara ganska lik Aprilian, i alla fall framifrån. Kör dessutom på Öhlinsfjädring...
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Vad tror ni om Harrisbygget då? Nu är det klart att WCM kommer att köra med en Harrisbyggd hoj, där motordelar kommer att tas från en Yamaha R1. Se nyheten på Forza..
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Hm.....Jag minns ett team som hade ambitioner att bygga racer av andras delar, de heter Sabre Sport.
Deras framgång var väl så att säga begränsad.
Vem vill sponsra ett sånt här projekt?
Vem vill köra den?
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

hehe det låter ju som ett projelt för Stiggy :wink:
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

:grin:
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Tror ändå att detta projekt kan bli mer lyckat än Sabre Sport. Harris har nog betydligt mer erfarenhet än Sabreteamet, samt att WCM är nog mer välorganiserat än Sabre. Det som dock aldrig slutar att förvåna mig är att sådana här projekt alltid startar i december och inte i augusti...
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

Jag trode att det var förbjudet att åka med motorer från produktions cycklar? Hur kommer det sig att dom får använda dom eller blir det egna motorer när nog många delar är utbytta ?
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Därför att de inte åker med produktionsmotorer per definition. De delar som de måste bygga egna, kommer de också att göra så.
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Vem kan vara aktuell för att köra?
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Mycket bra fråga. Tror dock att minst en av förarna kommer från ett engelsktalande land. Den andre blir kanske Stiggy :cool2:
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

De torde köra med Öhlinsfjädring i alla fall, då Harris verkar vara importör för Öhlins i Storbritannien.
Förvisso körde Sabre Sport med Öhlins sist också... :grin:


Vilka förare finns tillgängliga? Någon från brittiska superbike? Simon Crafar? Jamie Hacking (AMA)? Katja Poensgen? Stiggy? Miguel DuHamel? Anthony West? Pierfrancesco Chili?
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Som jag ser det så skall en förare för ett sånt här projekt
- Vara tillräckligt bra förare att platsa i Motogp.
- Vara bra på att utveckla hojen och kunna prata "samma språk" som stallets tekniker.
- Helst dra med sig en hög sponsorer.

Av de Loranga nämner så låter Crafar med sin erfarenhet av både SBK och 500 som ett bra val, förutom hans jobb med Öhlins.
Chili är egentligen bara bra i Italien nu för tiden, Ant West har väl aldrig kört fyrtakt och du Hamel fick väl nog av obskyra
hojar när han körde HD´s åbäke i AMA SBK.
Stiggy? Vad talar egentligen för honom?

Skulle inte bli förvånad om man tar någon från BSB.
Är Peter Goddard för gammal och långsam?
Det skall bli kul att se vem det blir och framförallt vad det blir av hojen.
tl1000s
Inlägg: 271
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Ume

Inlägg av tl1000s »

På MCN spekulerade dom om Jay Vincent, David de Gea och Alex Hoffman som möjliga förare.
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

JGM:s analys låter bra. Skulle tro att den ene föraren får stå för de två första punkterna, och den andre för den sista. :smile:

Crafar är nog en bra utvecklingsförare så länge som han slipper Michelin. Han verkar ju inte gilla dem. Dock verkar Michelindäcken vara sladdvänligare i år enligt Colin Edwards.
Goddard är nog ett säkert kort att satsa på, lite långsammare än Crafar, men samtidigt kanske lite mer erfaren än Crafar.

Jay Vincent och David de Gea skulle jag inte alls satsa på. Hellre Alex Hoffman, även om inte han heller är det ultimata valet enligt mig.

Ant West och Stiggy är borta från diskussionen nu :up: De skall köra 250-VM...
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Nu är ju Abe lös och ledig.
Han är ju väldigt poppis i Japan och kan nog ta med mycket sponsorpengar.
Frågan är om han är intresserad av ett sådant projekt.
Vad skall Jurgen vd G göra 03?

Skulle kunna tänka att Crafar, Goddard samt J vd G skulle kunna funka i rollen som utvecklingsförare,de har kört mycket olika hojar och kan de aktuella banorna.

Abe som "Cash-Cow"?
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

vd Goorbergh är en mycket tänkbar kandidat! Brukar besöka hans hemsida ibland, det verkar inte vara som han har något kontrakterat för 2003.
Abe är säkert anställd av Yamaha...men varför inte?
Skall man ha en "cash-cow" skall man nog dock skaffa en spanjor...Cardoso kanske?
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Det ryktas om de Gea som andreförare. Han har kanske cash? :)
Synd för WCM i Japan, det gick bättre än jag trodde. Synd bara att man inte hade tillräckligt många motorer med sig, deras motorbyggare är visst skadad på grund av någon trafikolycka... :-?
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Det blir de Gea enl officiella källor som kör den andra cykeln.
Loranga
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Det verkar ta lång tid för FIM att bestämma sig för huruvida cykeln är reglementsenlig eller inte.

Prestandamässigt skulle jag dock inte bli förvånad ifall den är snabbare än Kawasakin...
JGM
Inlägg: 84
Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00

Inlägg av JGM »

Jag tror, utan att på något sätt påstå att det är så, att FIM helt enkelt inte vill ha med denna hojen i Motogp då den inte passar in i konceptet kring denna klass. Därför denna segdragna process, som rimligen skulle kunna lösas snabbt och diskret om FIM ville ha med WCM-Harris.
Håller med om att den inte är en riktig racerprototyp, och därför egentligen inte hör hemma i klassen.
Men man förstår ju att WCM vill ta vara på sin plats i Motogp.
Att köra med fjolårs tvåtaktarn är väl inget alternativ, den var väl bara leasad från Yamaha och har väl gått tilbaka dit?
Vad jag förstår då har inte WCM något annat alternativ för denna säsong än att försöka få sin hoj godkänd, det skulle vara kul att se den och som sagt, verkligen sätta press på Kawa.