Hemmabygge i Motogp?
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
Jaha mina vänner, gå in och kolla på http://www.crash.net/motogp
f.d. redbull yamma har plats i motogp men inga hojar eller förare kontrakterade för 03.
Så vad gör man?
Enligt denna sida så planerar man att ta en R1 el GSXR 1000, bygga en egen ram och gjuta egna cyllar och vevhus, och simsalabim skulle man ha en hoj så går att trycka in i Motogp!
Och gissa vem som skulle köra denna? Ingen mindre än brittiske superbike-veteranen Steve Hislop.
Vad ska man tro?
f.d. redbull yamma har plats i motogp men inga hojar eller förare kontrakterade för 03.
Så vad gör man?
Enligt denna sida så planerar man att ta en R1 el GSXR 1000, bygga en egen ram och gjuta egna cyllar och vevhus, och simsalabim skulle man ha en hoj så går att trycka in i Motogp!
Och gissa vem som skulle köra denna? Ingen mindre än brittiske superbike-veteranen Steve Hislop.
Vad ska man tro?
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag är lite småskeptisk jag också. Jag är dock inte förvånad att det är just WCM-teamet som försöker sig på ett dylikt projekt.
Fast jag tror nog att det kan gå vägen om man är seriös, tror nog på sätt och vis att det är enklare att bygga en privat-MotoGP-hoj än vad det var att bygga en privat-500. Trots att fyrtaktarna är mer tekniskt komplicerade, så finns det troligtvis betydligt mer "tredjeparts"-kompetens om fyrtaktare än om tvåtaktare, både från motorcykelsidan, men framförallt från bilsidan.
Dessutom finns det ju en hel del kompetens just i England, både på chassisidan och på motorsidan.
Fast jag tror nog att det kan gå vägen om man är seriös, tror nog på sätt och vis att det är enklare att bygga en privat-MotoGP-hoj än vad det var att bygga en privat-500. Trots att fyrtaktarna är mer tekniskt komplicerade, så finns det troligtvis betydligt mer "tredjeparts"-kompetens om fyrtaktare än om tvåtaktare, både från motorcykelsidan, men framförallt från bilsidan.
Dessutom finns det ju en hel del kompetens just i England, både på chassisidan och på motorsidan.
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
De torde köra med Öhlinsfjädring i alla fall, då Harris verkar vara importör för Öhlins i Storbritannien.
Förvisso körde Sabre Sport med Öhlins sist också...
Vilka förare finns tillgängliga? Någon från brittiska superbike? Simon Crafar? Jamie Hacking (AMA)? Katja Poensgen? Stiggy? Miguel DuHamel? Anthony West? Pierfrancesco Chili?
Förvisso körde Sabre Sport med Öhlins sist också...
Vilka förare finns tillgängliga? Någon från brittiska superbike? Simon Crafar? Jamie Hacking (AMA)? Katja Poensgen? Stiggy? Miguel DuHamel? Anthony West? Pierfrancesco Chili?
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
Som jag ser det så skall en förare för ett sånt här projekt
- Vara tillräckligt bra förare att platsa i Motogp.
- Vara bra på att utveckla hojen och kunna prata "samma språk" som stallets tekniker.
- Helst dra med sig en hög sponsorer.
Av de Loranga nämner så låter Crafar med sin erfarenhet av både SBK och 500 som ett bra val, förutom hans jobb med Öhlins.
Chili är egentligen bara bra i Italien nu för tiden, Ant West har väl aldrig kört fyrtakt och du Hamel fick väl nog av obskyra
hojar när han körde HD´s åbäke i AMA SBK.
Stiggy? Vad talar egentligen för honom?
Skulle inte bli förvånad om man tar någon från BSB.
Är Peter Goddard för gammal och långsam?
Det skall bli kul att se vem det blir och framförallt vad det blir av hojen.
- Vara tillräckligt bra förare att platsa i Motogp.
- Vara bra på att utveckla hojen och kunna prata "samma språk" som stallets tekniker.
- Helst dra med sig en hög sponsorer.
Av de Loranga nämner så låter Crafar med sin erfarenhet av både SBK och 500 som ett bra val, förutom hans jobb med Öhlins.
Chili är egentligen bara bra i Italien nu för tiden, Ant West har väl aldrig kört fyrtakt och du Hamel fick väl nog av obskyra
hojar när han körde HD´s åbäke i AMA SBK.
Stiggy? Vad talar egentligen för honom?
Skulle inte bli förvånad om man tar någon från BSB.
Är Peter Goddard för gammal och långsam?
Det skall bli kul att se vem det blir och framförallt vad det blir av hojen.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
JGM:s analys låter bra. Skulle tro att den ene föraren får stå för de två första punkterna, och den andre för den sista.
Crafar är nog en bra utvecklingsförare så länge som han slipper Michelin. Han verkar ju inte gilla dem. Dock verkar Michelindäcken vara sladdvänligare i år enligt Colin Edwards.
Goddard är nog ett säkert kort att satsa på, lite långsammare än Crafar, men samtidigt kanske lite mer erfaren än Crafar.
Jay Vincent och David de Gea skulle jag inte alls satsa på. Hellre Alex Hoffman, även om inte han heller är det ultimata valet enligt mig.
Ant West och Stiggy är borta från diskussionen nu De skall köra 250-VM...
Crafar är nog en bra utvecklingsförare så länge som han slipper Michelin. Han verkar ju inte gilla dem. Dock verkar Michelindäcken vara sladdvänligare i år enligt Colin Edwards.
Goddard är nog ett säkert kort att satsa på, lite långsammare än Crafar, men samtidigt kanske lite mer erfaren än Crafar.
Jay Vincent och David de Gea skulle jag inte alls satsa på. Hellre Alex Hoffman, även om inte han heller är det ultimata valet enligt mig.
Ant West och Stiggy är borta från diskussionen nu De skall köra 250-VM...
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
Nu är ju Abe lös och ledig.
Han är ju väldigt poppis i Japan och kan nog ta med mycket sponsorpengar.
Frågan är om han är intresserad av ett sådant projekt.
Vad skall Jurgen vd G göra 03?
Skulle kunna tänka att Crafar, Goddard samt J vd G skulle kunna funka i rollen som utvecklingsförare,de har kört mycket olika hojar och kan de aktuella banorna.
Abe som "Cash-Cow"?
Han är ju väldigt poppis i Japan och kan nog ta med mycket sponsorpengar.
Frågan är om han är intresserad av ett sådant projekt.
Vad skall Jurgen vd G göra 03?
Skulle kunna tänka att Crafar, Goddard samt J vd G skulle kunna funka i rollen som utvecklingsförare,de har kört mycket olika hojar och kan de aktuella banorna.
Abe som "Cash-Cow"?
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
Jag tror, utan att på något sätt påstå att det är så, att FIM helt enkelt inte vill ha med denna hojen i Motogp då den inte passar in i konceptet kring denna klass. Därför denna segdragna process, som rimligen skulle kunna lösas snabbt och diskret om FIM ville ha med WCM-Harris.
Håller med om att den inte är en riktig racerprototyp, och därför egentligen inte hör hemma i klassen.
Men man förstår ju att WCM vill ta vara på sin plats i Motogp.
Att köra med fjolårs tvåtaktarn är väl inget alternativ, den var väl bara leasad från Yamaha och har väl gått tilbaka dit?
Vad jag förstår då har inte WCM något annat alternativ för denna säsong än att försöka få sin hoj godkänd, det skulle vara kul att se den och som sagt, verkligen sätta press på Kawa.
Håller med om att den inte är en riktig racerprototyp, och därför egentligen inte hör hemma i klassen.
Men man förstår ju att WCM vill ta vara på sin plats i Motogp.
Att köra med fjolårs tvåtaktarn är väl inget alternativ, den var väl bara leasad från Yamaha och har väl gått tilbaka dit?
Vad jag förstår då har inte WCM något annat alternativ för denna säsong än att försöka få sin hoj godkänd, det skulle vara kul att se den och som sagt, verkligen sätta press på Kawa.