Svensk rallyframtid??
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Har varit i Tyskland förra helgen fick då se PG Andersson körning med Renaulten blev verkligen impornerad.
Innan han fick bryta med växellådsproblem på SS11 så ledde han sin klass med nästan 5 minuter då hade han vunnit 10 ss av 10
Å på den 10 SS så va han totalåtta med en GPN 2WD Renault ca 190 hk endast 40 sek efter Mathias Kahle Skoda Octavia WRC på en 15 Km lång sträcka och på denna sträcka va han nästan en minut snabbare än närmaste bil sin klass å de va Ca 30 startande!!!
Innan han fick bryta med växellådsproblem på SS11 så ledde han sin klass med nästan 5 minuter då hade han vunnit 10 ss av 10
Å på den 10 SS så va han totalåtta med en GPN 2WD Renault ca 190 hk endast 40 sek efter Mathias Kahle Skoda Octavia WRC på en 15 Km lång sträcka och på denna sträcka va han nästan en minut snabbare än närmaste bil sin klass å de va Ca 30 startande!!!
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
ärligt talat är jag extas när jag ser hans körning han ha aldrig blivit Tvåa iår antingen ha han vunnit eller brutit pga matriallera problem!!!
I finnskoga var han 6:a totalt efter dag 1 enda han undrade va varför de kör så sakta utan att vara kaxig!
Ha följt rally i 30 år å jag ha nog aldrig sett en sån körstil kan jämföra med Stig å Per!!!
I finnskoga var han 6:a totalt efter dag 1 enda han undrade va varför de kör så sakta utan att vara kaxig!
Ha följt rally i 30 år å jag ha nog aldrig sett en sån körstil kan jämföra med Stig å Per!!!
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Låter ju riktigt bra. Hur gammal är han, finns några team som är intresserade, snackas det något, går rykten eller så? Skulle ju vara bra med en svensk som kan köra snabbt utan att krasha också i en bra bil. Den man hör nämnas mest är ju Daniel Carlsson. Hur skiljer sig klasserna de kör åt. Kör Daniel i en juniorklass eller?
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det begriper du väl att Jari inte skulle komma med nedlåtande kommentarer, det gör han ju aldrig!
Han kanske gottar sig åt fransmännens sätt att vinna VM med hjälp av finnar, vad vet jag...
När det gäller svensk rallyframtid så borde väl Tobias Johansson också nämnas. Han har iofs bra stöd från pappa Erik "Eken" Johansson och har fått en konkurrenskraftig bil från början men han har visat att han kan köra rätt fort även om han inte är lika snabb som de bästa än.
Daniel C måste nog få till det i England om han skall komma vidare, han har säkert haft tungt att hitta sponsorer. Hörde ett rykte om att Tobias skulle få Olsbergs förtroende nästa år, inte Daniel...
Vi får se.
Han kanske gottar sig åt fransmännens sätt att vinna VM med hjälp av finnar, vad vet jag...
När det gäller svensk rallyframtid så borde väl Tobias Johansson också nämnas. Han har iofs bra stöd från pappa Erik "Eken" Johansson och har fått en konkurrenskraftig bil från början men han har visat att han kan köra rätt fort även om han inte är lika snabb som de bästa än.
Daniel C måste nog få till det i England om han skall komma vidare, han har säkert haft tungt att hitta sponsorer. Hörde ett rykte om att Tobias skulle få Olsbergs förtroende nästa år, inte Daniel...
Vi får se.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Nu börjar det röra på sig
Oscar Svedlund
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-11-30 11:19 ]</font>
Oscar Svedlund
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-11-30 11:19 ]</font>
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Visst är det så. Keke Rosberg och Marcus Grönholm är svenskar, Tobias och Danne är finnar. Helt i sin ordning.On 2002-12-19 12:03, Jari wrote:
Du ska se att det snart visar sig att både Danne och Tobbe egentligen är finnar med tagna namn
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag resonerar som så att ni finnar får Danne och Tobbe om vi svenskar får Rosberg (född i Solna) och Grönholm (som låter som han är född i Huddinge ) i utbyte. Helt okay för vår del.
Men lev du på i 1000 år
Men lev du på i 1000 år
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Kalle Grundel, Leif Asterhag, Björn Blomquist, Staffan Parmander (kunde köra bil själv också), Sussane Kotulinski, Lasse Gundler + medlemar som Eken Johansson, Arne Allansson och även SLC.
I SM-tävlingar på 80-talet kunde startfältet bestå av 20-30 st Huddigeekipage varav 10-15 var seadade.
Hur bra de är på Colin McRae 3 vet jag ej. Men det räckte till både segrar och SM-tecken med riktig bil.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-12-19 23:48 ]</font>
I SM-tävlingar på 80-talet kunde startfältet bestå av 20-30 st Huddigeekipage varav 10-15 var seadade.
Hur bra de är på Colin McRae 3 vet jag ej. Men det räckte till både segrar och SM-tecken med riktig bil.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-12-19 23:48 ]</font>
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
"I olika medier har man senaste tiden kunnat läsa och höra att det är helt klart att Kenneth Eriksson fortsätter i Skoda-teamet.
- Det gör mig mycket irriterad, säger Kenneth Eriksson.
- Ingenting är klart än så länge. Inte ett skit!!!
Kenneth Eriksson har fått ett erbjudande från Skoda om att fortsätta att testa för den nya rallybilen, som ska presenteras under 2003. Så långt är det rätt.
- Men jag har svarat att jag inte nöjer mig med att bara testa. Ska jag jobba med testning av den nya bilen, måste jag också få chanen att testa den under realistiska förhållanden. I rallyn. Men det har jag hittills bara fått halva löften om.
Innan Kenneth sätter sin namnteckning någonstans, vill han ha klara papper på hur många rallyn han får köra.
- Senaste snacket har varit att jag skulle få testa den nya bilen i sex rallyn. Om den nu blir byggd på Octavian eller - som jag hoppas - på Fabian. Men nu tror jag inte på någonting, förrän jag ser det på papper. Och att bara testa - utan att få tävla med bilen själv - det ställer jag inte upp på.
Skoda har redan tecknat kontrakt med tre förarteam. Toni Gardemaister och Didier Auriol har fått kontrakt på samtliga VM-rallyn, och Norman Kresta hade skrivit på för ett mindre antal rallyn.
När det gäller Kresta kom dock besked i går att han inte längre är aktuell för Skoda. Han har istället tecknat kontrakt med Peugeot om att ratta en 206 WRC i en blandning av VM-rallyn och de rallyn som ingår i Tjeckiska mästerskapen kommande år.
- Men jag tror inte det innebär någon öppning för mig ändå, spekulerar Kenneth.
- Skoda har från början bara haft budget för två bilar, och det är inte alls säkert att de kommar att satsa på något tredjeteam.
Kenneths kartläsare Tina Thörner rustar just nu för fullt för att köra Dakarrallyt tillsammans med Ari Vatanen. Hur hon gör om Kenneth får ett erbjudande att köra sex rallyn vet hon inte i dag.
- Jag tar ställning till det om och när det blir aktuellt, säger hon.
-När det finns något konkret att fråga mig om är Kenneth välkommen, så ska jag ta ställning då."
- Det gör mig mycket irriterad, säger Kenneth Eriksson.
- Ingenting är klart än så länge. Inte ett skit!!!
Kenneth Eriksson har fått ett erbjudande från Skoda om att fortsätta att testa för den nya rallybilen, som ska presenteras under 2003. Så långt är det rätt.
- Men jag har svarat att jag inte nöjer mig med att bara testa. Ska jag jobba med testning av den nya bilen, måste jag också få chanen att testa den under realistiska förhållanden. I rallyn. Men det har jag hittills bara fått halva löften om.
Innan Kenneth sätter sin namnteckning någonstans, vill han ha klara papper på hur många rallyn han får köra.
- Senaste snacket har varit att jag skulle få testa den nya bilen i sex rallyn. Om den nu blir byggd på Octavian eller - som jag hoppas - på Fabian. Men nu tror jag inte på någonting, förrän jag ser det på papper. Och att bara testa - utan att få tävla med bilen själv - det ställer jag inte upp på.
Skoda har redan tecknat kontrakt med tre förarteam. Toni Gardemaister och Didier Auriol har fått kontrakt på samtliga VM-rallyn, och Norman Kresta hade skrivit på för ett mindre antal rallyn.
När det gäller Kresta kom dock besked i går att han inte längre är aktuell för Skoda. Han har istället tecknat kontrakt med Peugeot om att ratta en 206 WRC i en blandning av VM-rallyn och de rallyn som ingår i Tjeckiska mästerskapen kommande år.
- Men jag tror inte det innebär någon öppning för mig ändå, spekulerar Kenneth.
- Skoda har från början bara haft budget för två bilar, och det är inte alls säkert att de kommar att satsa på något tredjeteam.
Kenneths kartläsare Tina Thörner rustar just nu för fullt för att köra Dakarrallyt tillsammans med Ari Vatanen. Hur hon gör om Kenneth får ett erbjudande att köra sex rallyn vet hon inte i dag.
- Jag tar ställning till det om och när det blir aktuellt, säger hon.
-När det finns något konkret att fråga mig om är Kenneth välkommen, så ska jag ta ställning då."
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Hej nisse jag läste ochså det om kenneth verka som om de ej kan bestämma sig för min del gör det ej något längre..
När Svenska starta ha vi ej någon svensk på starlinjen i WRC klassen hoppas att det här bli vårat uppvaknade igen ...
Vi måste börja ändra oss sluta att jantelagen råda bl.a hjälpa våra ungdomar å det värsta är vi ha fyra talanger som håller en hög klass för min del ha jag nog aldrig sett någon återväxt som vi ha nu!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RALLYTOK den 2002-12-21 22:10 ]</font>
När Svenska starta ha vi ej någon svensk på starlinjen i WRC klassen hoppas att det här bli vårat uppvaknade igen ...
Vi måste börja ändra oss sluta att jantelagen råda bl.a hjälpa våra ungdomar å det värsta är vi ha fyra talanger som håller en hög klass för min del ha jag nog aldrig sett någon återväxt som vi ha nu!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RALLYTOK den 2002-12-21 22:10 ]</font>
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Vi saknar en Timo Jouhki i Sverige. Någon som kan hålla talangerna under armarna till de blommar ut.
Talangerna har funnits tidigare i landet. Under 80-talet. Lars-Erik Torph, Mikael Eriksson, Stig Andervang, Kenneth Eriksson, Mats Jonsson, Gullabo, Jerry Ålin, Henrik Morin, Stecka Walfridsson och lillebröderna Eriksson Håkan och Martin.
Jag har glömt några men Flera fick chansen i grupp B bilar och WRC-bilar men de fick inte många chanser. Otur och olyckor gjorde att bara Kenneth lyckades hålla sig kvar i Cirkusen under en längre tid.
Jämför med killar som Grönholm och Tommi Mäkinen de hölls under armarna i flera år innan de lyckades blomma ut. Inte med hjälp av egen talang utan pengar bakifrån.
Talangerna har funnits tidigare i landet. Under 80-talet. Lars-Erik Torph, Mikael Eriksson, Stig Andervang, Kenneth Eriksson, Mats Jonsson, Gullabo, Jerry Ålin, Henrik Morin, Stecka Walfridsson och lillebröderna Eriksson Håkan och Martin.
Jag har glömt några men Flera fick chansen i grupp B bilar och WRC-bilar men de fick inte många chanser. Otur och olyckor gjorde att bara Kenneth lyckades hålla sig kvar i Cirkusen under en längre tid.
Jämför med killar som Grönholm och Tommi Mäkinen de hölls under armarna i flera år innan de lyckades blomma ut. Inte med hjälp av egen talang utan pengar bakifrån.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Såg i startlistan att det va två svenska förare i WRC klassen Andreas Eriksson å den andre kom ej på namnet de verka bli en spännade tävling .....
Men däremot så jobbas det febrilt hos Daniel Carlsson till att finna en WRC bil hoppas att det löser sig
Tony Richardson skall åka i GP N med en mistubishi likså Mattias Ekström...
Men däremot så jobbas det febrilt hos Daniel Carlsson till att finna en WRC bil hoppas att det löser sig
Tony Richardson skall åka i GP N med en mistubishi likså Mattias Ekström...
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Om minnet inte sviker mig helt och hållet så var det Juha som pusha och Timo som slanta.On 2003-01-04 00:41, Jari wrote:
Nisse, förenklar du inte väldigt mycket nu?
Tommi hade inte mycket till hjälp förrän efter Nissanavtalet.
Hittade en artikel i Pravda i dag som nästan kunde vara skriven av mig.
"Talang räcker inte långt
Kontenta:
Talangfulla förare utan en skattkista i bagageutrymmet göre sig icke besväret att försöka ta en plats i framtida rally-VM. Det räcker inte med att bara vara duktig, som Carlos Sainz, om du inte har pengar så du kan visa teamägarna din skicklighet.
Tyvärr.
Sedan kan Svenska Bilsportförbundet anstränga sig hur mycket som helst med ett nybildat juniorlandslag. Det första på 15 år.
Att satsa 500 000 kronor på tre ekipage.
På att låta ett par talanger köra utomlands ett par gånger per år.
Vad som krävs är att en motorintresserad person på exempelvis Sony-Ericsson, Telia eller HM lättar på börsen och lägger upp 20 miljoner på bordet.
Till EN förare under ETT ÅR av satsning.
Det är verkligheten.
En verklighet som varit verklig i Finland under många, många år.
Det är så toppförare som Tommi Mäkinen och Harri Rovanperä lyckats nå framgång.
Tack vare en finansman vid namn; Timo Jouhki.
Tack vare att förarna själva senare "lånar" ut pengar till en ny, ung talang. Och så rullar det på...
Ett rally, en miljon kronor
Verkligheten är också att Mats Johnsson, svensk mästare elva gånger, inte har råd att köra Svenska Rallyt. Det närmaste han kom tävlingen förra året var att göra grusnoterna till Thomas Rådström i Citroên inför tävlingen.
Totalsumma för en WRC-bil för en svensk privatförare under Svenska Rallyt: Cirka en miljon kronor.
Totalsumma för drift av en WRC-bil för ett VM-team under en deltävling: Två miljoner kronor.
Den svenska paradgrenen rallysport är ett minne blott utan en rejäl satsning från ett par stora, svenska företag.
Tyvärr.
Jag gråter om nätterna när jag tänker på det.
Jag ler om dagarna när jag pratar med alla svenska eldsjälar inom rallysporten.
Förare som Mats Johnsson och Daniel Carlsson. För att nämna två.
Hatten av för alla de svenska förare som kämpar mot oslagbara odds.
Tänk om de var lika rika som Carlos Sainz.
Tänk om Sverige var en större marknad för personbilsförsäljning.
Tänk om HM:s Stefan Persson rent av gillar rally?
PS. Undra hur mycket det kostar att ta plats i IFK Göteborgs startelva i den allsvenska premiären?"
Annika Nilsson
Publicerad: 2003-01-04
-
- Inlägg: 939
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Luleå
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden