Klart man blev missnöjd över dagens race (tur att jag inte gick upp kl 5 för att se det). Men jag tycker inte man skall vara för snabb att skylla allt på CART. Det var inte direkt Pook som beställt dagens regn. Dagens regn var det första på länge och önskat (pga torka, skogsbränder, etc).
CART var idag lite "stuck between a rock and a hard place".
Att skjuta på racet till på måndag var tyvärr inte ett alternativ:
JOHN LOPES: We actually talked to the promoter early on in the race to see if we could race tomorrow. He said no. It has to do with business interruption and street closure issues. On an oval, typically we would red flag the race and come back and race the next day. That wasn't an option. We also wanted to give the fans, who paid their money, traveled so far to be here, a chance to see the cars on track. We also wanted to have a checkered flag. If not, if we would have red flagged the race, we would have had one of the races in the championship go without points awarded.
Oavsett vilket varv de valt att visa målflaggan, hade de gjort vissa förare glada och flertalet arga. Hade de avslutat på varv 36 så hade Andretti vunnit, 37: Vasser, 38: Junquiera, ... , 50: Kanaan. Det fanns egentligen bara 3 vettiga alternativ, 36, 41, 50. I mitt tycke var valet 41 det vettigaste (minst orättvist)(Sen kanske Dominquez var den som minst förtjänade att vinna).
Att inte dela ut några poäng hade nog varit bäst.
Angående att flytta på racet eller köra på lördag. Jag vet inte om det finns någon speciell tidpunkt på året då det är marginellt mindre risk för regn .tycker det verkar redan vara ganska liten risk för regn vid Surfers paradise så här års.
Av rent ekonomiska skäl kör man inte på lördagar. Att köra på en lördag kräver att man stänger av gatorna en dag tidigare (en arbetsdag) eller skippar träningar/kval. Att 2 av racehelgens 3 dagar är på arbetsdagar skulle också innebära lägre biljettintäckter. Som oftast kan man faktiskt köra när det regnar på road/street-banor.
Att man kör/körde på lördag i Europa beror nog mest på att man inte vill gå "head-to-head" med formel 1 (vilket skulle vara ännu mer ekonomiskt ohållbart).
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Olof den 2002-10-27 18:55 ]</font>