Surfer Paradise När?
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag brukar använda http://sandbox.xerox.com/stewart/tzconvert.cgi
När jag räknar tider till Forza. Den har stämt hitills. Och svt har haft fel förr. Äve när jag räknar tiden från cart.com som är i (ET) blir det 05.00
Ska kolla med Tärnström så att han är vaken i tid.
När jag räknar tider till Forza. Den har stämt hitills. Och svt har haft fel förr. Äve när jag räknar tiden från cart.com som är i (ET) blir det 05.00
Ska kolla med Tärnström så att han är vaken i tid.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Misstänker att jag kommer att få äta upp det här. Jag skulle ha kommenterat men ligger sjuk i en halsinfektion så stackars Mattias fick släpa sig upp i ottan och köra hela vägen från Linköping för att få vara med om det här. Jag avundas honom inte, kan jag säga. Vilket skitlopp! De borde ha ställt in skiten. Sitta å köra 30 varv bakom pacecar är ett hån mot publiken. Att överhuvudtaget dela ut poäng efter loppet är ett hån mot alla, inklusive CART själva. Tyvärr dukade de under för pressen och kände sig tvungna att köra. Ett fiasko i gammal hederlig CART-stil...
Med tanke på att AUstralien kan bjuda på risigt väder kanske det vore bättre med tävling på lördagen och ha söndagen som reserv? Nu har man ju flyttat Surfers från början av säsongen till slutet, kanske regnrisken är högre nu än tidigare på säsongen? I så fall är det ytterligare ett klavertramp av CART.
Undrar om Bernie blev mer sugen på att köpa in sig i CART efter det här?
Tärnström
Med tanke på att AUstralien kan bjuda på risigt väder kanske det vore bättre med tävling på lördagen och ha söndagen som reserv? Nu har man ju flyttat Surfers från början av säsongen till slutet, kanske regnrisken är högre nu än tidigare på säsongen? I så fall är det ytterligare ett klavertramp av CART.
Undrar om Bernie blev mer sugen på att köpa in sig i CART efter det här?
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Klart man blev missnöjd över dagens race (tur att jag inte gick upp kl 5 för att se det). Men jag tycker inte man skall vara för snabb att skylla allt på CART. Det var inte direkt Pook som beställt dagens regn. Dagens regn var det första på länge och önskat (pga torka, skogsbränder, etc).
CART var idag lite "stuck between a rock and a hard place".
Att skjuta på racet till på måndag var tyvärr inte ett alternativ:
Att inte dela ut några poäng hade nog varit bäst.
Angående att flytta på racet eller köra på lördag. Jag vet inte om det finns någon speciell tidpunkt på året då det är marginellt mindre risk för regn .tycker det verkar redan vara ganska liten risk för regn vid Surfers paradise så här års.
Av rent ekonomiska skäl kör man inte på lördagar. Att köra på en lördag kräver att man stänger av gatorna en dag tidigare (en arbetsdag) eller skippar träningar/kval. Att 2 av racehelgens 3 dagar är på arbetsdagar skulle också innebära lägre biljettintäckter. Som oftast kan man faktiskt köra när det regnar på road/street-banor.
Att man kör/körde på lördag i Europa beror nog mest på att man inte vill gå "head-to-head" med formel 1 (vilket skulle vara ännu mer ekonomiskt ohållbart).
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Olof den 2002-10-27 18:55 ]</font>
CART var idag lite "stuck between a rock and a hard place".
Att skjuta på racet till på måndag var tyvärr inte ett alternativ:
Oavsett vilket varv de valt att visa målflaggan, hade de gjort vissa förare glada och flertalet arga. Hade de avslutat på varv 36 så hade Andretti vunnit, 37: Vasser, 38: Junquiera, ... , 50: Kanaan. Det fanns egentligen bara 3 vettiga alternativ, 36, 41, 50. I mitt tycke var valet 41 det vettigaste (minst orättvist)(Sen kanske Dominquez var den som minst förtjänade att vinna).JOHN LOPES: We actually talked to the promoter early on in the race to see if we could race tomorrow. He said no. It has to do with business interruption and street closure issues. On an oval, typically we would red flag the race and come back and race the next day. That wasn't an option. We also wanted to give the fans, who paid their money, traveled so far to be here, a chance to see the cars on track. We also wanted to have a checkered flag. If not, if we would have red flagged the race, we would have had one of the races in the championship go without points awarded.
Att inte dela ut några poäng hade nog varit bäst.
Angående att flytta på racet eller köra på lördag. Jag vet inte om det finns någon speciell tidpunkt på året då det är marginellt mindre risk för regn .tycker det verkar redan vara ganska liten risk för regn vid Surfers paradise så här års.
Av rent ekonomiska skäl kör man inte på lördagar. Att köra på en lördag kräver att man stänger av gatorna en dag tidigare (en arbetsdag) eller skippar träningar/kval. Att 2 av racehelgens 3 dagar är på arbetsdagar skulle också innebära lägre biljettintäckter. Som oftast kan man faktiskt köra när det regnar på road/street-banor.
Att man kör/körde på lördag i Europa beror nog mest på att man inte vill gå "head-to-head" med formel 1 (vilket skulle vara ännu mer ekonomiskt ohållbart).
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Olof den 2002-10-27 18:55 ]</font>
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nja... Portland förra året avgjordes på liknande sätt, fast då hade man iaf grönvarv och man körde hela (eller nästan hela) distansen.
Problemet idag var inte endast regnet uppifrån utan även att regnet blev kvar på banan (vilket förstörde sikten). En Likande situation uppstod på Houston 98 (99?) då banan blev överfull på vatten. Racet rödflaggades tills banan kunde rensas.
Problemet idag var inte endast regnet uppifrån utan även att regnet blev kvar på banan (vilket förstörde sikten). En Likande situation uppstod på Houston 98 (99?) då banan blev överfull på vatten. Racet rödflaggades tills banan kunde rensas.
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Prost vägrade köra i sådan förhållanden som det var i Adelaide -91. Rena monsunfallet. Loppet kördes ialla fall, förare körde av till höger och vänster, kraschade in i varandra. Loppet skulle aldrig ha tillåtits att köra till att börja med. Efter 14 varv eller ngt sånt flaggades det av.
Det borde man ha gjort i CART igår och kört det vid ett senare tillfälle.
Det borde man ha gjort i CART igår och kört det vid ett senare tillfälle.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Portland avgjordes i alla fall under rättvisa förhållanden. Loppet avgjordes av vilka som var bäst på udnerlaget. Papis och Fittipaldi var de två snabbaste och bästa och så blev pckså reultatet. Det fanns ju ingen rättvisa öht i resultatet från Surfers.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Man kan bara spekulera i varför CART ansåg att det var bättre att få racet officiellt än att ställa in racet.
Det är lät att vara lite "Tv-soffs-expert" dagen efter
Jag anser att det var ett solklart fall av Force Majuare (sp?) och CART kunde ställa in med hedern i behåll. Men den Amerikanska "I will sue"-mentaliteten kanske gjorde att de inte ville riskera ett inställt race (Texas2001 färsk i minnet). Jag iof tror inte en sekund på att Australiensarna skulle stämma CART.
De fans på nätet som verkar minst upprörda är Australiensarna. Torkan lär tydligen ha varit den värsta på ett sekel och stora delar av regionen hade vattenransonering och bönder gick i konkurrs dagligen.
Vassers post-race-kommentarer summerar det hela bra:
Det är lät att vara lite "Tv-soffs-expert" dagen efter
Jag anser att det var ett solklart fall av Force Majuare (sp?) och CART kunde ställa in med hedern i behåll. Men den Amerikanska "I will sue"-mentaliteten kanske gjorde att de inte ville riskera ett inställt race (Texas2001 färsk i minnet). Jag iof tror inte en sekund på att Australiensarna skulle stämma CART.
De fans på nätet som verkar minst upprörda är Australiensarna. Torkan lär tydligen ha varit den värsta på ett sekel och stora delar av regionen hade vattenransonering och bönder gick i konkurrs dagligen.
Vassers post-race-kommentarer summerar det hela bra:
Det känns lite typsikt CART att ha race i en region med århundradets torka och drabbas av ett enorm regnoväder."As for the race, I am really glad for the people of Queensland that they are getting the much needed rain during this drought. The race fans didn't get to see a race today, but the rain is more important than the race. I just hope the fans comeback to see a great race next year."
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Visst kan man säga att CART har otur med vädret men att ställa in ett race är inget ovanligt. Det har man väl fått göra på någon ovalbana vid mer än ett tillfälle. Vad som kan ha bidragit till det felaktiga beslutet att ändå fullfölja loppet i Australien kan ju ha varit det lätt fiaskoanstrukna loppet i Miami. Efter den trista tillställningen kanske man kände att man inte kunde bjuda tv-publiken på två fiaskon i rad. Hittills tycker jag att CART har dragit i rätt riktning när det gäller en mängd av de beslut som har fattats men just tävlingarna i Miami och Surfers är sådant som serien inte har råd att visa upp. Just Chris Pook, med sin erfarenhet från Long Beach, borde ha kunnat försäkra sig om att Miami verkligen kunde erbjuda en bra bana men det gjorde han tyvärr inte.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ovalerna är en lite annurlunda situation, minsta duggregn så kan man inte köra. Och eftersom det är en bana kan man nästan alltid komma tillbaka senare....
Med undantag för Texas har väl CART inte ställt in någon oval de senaste 3-4 åren.
Nazareth 2000 snöade racedagen men det kördes senare.
och Milwaukee 2000 regnade bort, kördes på måndagen.
Rio99 försenades av regn...
Ligger kanske något i det du säger om Miami-spektaklet, men där har man iaf uppmärksammat problemet och vi kan räkna med en annorluna bana nästa år (kurva 4-5-6 lär iaf ryka).
Miami och Denver (som också blev lite av en flopp) är ju temp-banor så testa i förväg har ju inte gått, sen kan man iof tycka att de med deras erfarenhet kan designa en bana som har potensial att ge underhållande racing.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Olof den 2002-10-28 14:09 ]</font>
Med undantag för Texas har väl CART inte ställt in någon oval de senaste 3-4 åren.
Nazareth 2000 snöade racedagen men det kördes senare.
och Milwaukee 2000 regnade bort, kördes på måndagen.
Rio99 försenades av regn...
Ligger kanske något i det du säger om Miami-spektaklet, men där har man iaf uppmärksammat problemet och vi kan räkna med en annorluna bana nästa år (kurva 4-5-6 lär iaf ryka).
Miami och Denver (som också blev lite av en flopp) är ju temp-banor så testa i förväg har ju inte gått, sen kan man iof tycka att de med deras erfarenhet kan designa en bana som har potensial att ge underhållande racing.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Olof den 2002-10-28 14:09 ]</font>
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Texas var ju en helt annan historia än Surfers. Kan inte tänka mig annat än att CART kan ställa in på grund av väder utan att riskera att bli stämda. I annat fall måste de ha välrdshistoriens sämsta jurister. Texas ställdes ju in därför att g-krafterna var för stora, något som man kan tycka att CART borde ha kunnat räkna ut på förhand. Faktorer som gör att man tvingas ställa in som ligger utanför organisatörens kontroll, såsom väder, strejker och annat måste CART ha friskrivit sig ifrån. Andra faktorer, som kan antas bero på deras bristande kompetens, kan ju däremot liggasom grund för en stämning.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666