P. No Pilote Team - Moteur Pneus Temps Moyenne Tours
1. 1 M.SCHUMACHER Ferrari B 1'31"317 229.482 Km/h 9
2. 2 BARRICHELLO Ferrari B 1'31"749 + 0'00"432 12
3. 3 COULTHARD McLaren Mercedes M 1'32"088 + 0'00"771 12
4. 4 RAIKKONEN McLaren Mercedes M 1'32"197 + 0'00"880 10
5. 5 R.SCHUMACHER Williams BMW M 1'32"444 + 0'01"127 10
6. 6 MONTOYA Williams BMW M 1'32"507 + 0'01"190 10
7. 10 SATO Jordan Honda B 1'33"090 + 0'01"773 12
8. 9 FISICHELLA Jordan Honda B 1'33"276 + 0'01"959 12
9. 11 VILLENEUVE BAR Honda B 1'33"349 + 0'02"032 11
10. 15 BUTTON Renault M 1'33"429 + 0'02"112 12
11. 14 TRULLI Renault M 1'33"547 + 0'02"230 8
12. 7 HEIDFELD Sauber Petronas B 1'33"553 + 0'02"236 12
13. 24 SALO Toyota M 1'33"742 + 0'02"425 11
14. 16 IRVINE Jaguar Cosworth M 1'33"915 + 0'02"598 8
15. 8 MASSA Sauber Petronas B 1'33"979 + 0'02"662 11
16. 12 PANIS BAR Honda B 1'34"192 + 0'02"875 10
17. 17 DE LA ROSA Jaguar Cosworth M 1'34"227 + 0'02"910 12
18. 25 MCNISH Toyota M 1'35"191 + 0'03"874 5
19. 23 WEBBER Minardi Asiatech M 1'35"958 + 0'04"641 11
20. 22 YOONG Minardi Asiatech M 1'36"267 + 0'04"950 12
Som väntat krossade Maestro allt motstånd. Cuben ovanligt bra med en tredjeplats på en bana han alltid kört som en kratta på. Räkan höll inte riktigt vad Jari lovade. Glömde han sisun på hotellet imorse? Men Ron Dennis är säkert nöjd ändå att hans bilar spöade Williams. Bra fart på Honda-bilarna oxå. Håller dom hela vägen imorgon?
Ruggig krasch av McNish i 130R tydligen Det är inte klokt vad säkra bilarna har blivit. Det tog ju bortåt en timme att laga barriären efter smällen.
Det var verkligen en supersmäll - rakt igenom räcket. Blev inte mycket kvar av den bilen. Otroligt att han bara kunde hoppa ut direkt efter. Men det var nog som sagt tur att han åkte med bakändan först in i räcket. Det måste väl ha gått 250 km/h eller nåt rätt in i ett stålräcke. Om man tittar på ett typiskt armco-räcke så är det ju inga klena grejer, så det verkar onekligen svårt att tänka sig att man kan köra rakt igenom det utan svårare skador.
Räkan var förresten en liten besvikelse. Häkkinen har väl aldrig varit efter Coulthard på ett Suzuka-kval nån av de 6 gånger de kvalat i varsin McLaren och ofta dessutom tämligen långt före. Visserligen var Kimi inte långt efter men om han skall vara den näste världsmästaren så borde han nog vara en bra bit före DC. T.o.m. Coulthard själv säger ju att han inte brukar lyckas så bra på Suzuka.
Kolla in kvalresultatet! JAg tycker det bevisar problemet med F1 idag, att det är så f-nat tråkigt. Det är ju BILARNA som regerar. Föraren är bara en robot. Han har igen som helst påverkat på resultatet. Sätt dit en apa i ferrari så vinnar han. Hur kan man annars tolka ett resultat där BÅDA bilarna i stallet hamnar efter varandra!?
Nä FIA, bort med alla förarhjälpmedel. Låt förarna köra bilarna så blir det mycket jämnare loppp och den bäste förareen vinner.
Jag har tex hört att föraran inte längre växlar ner själva. De bara trycker på en knapp för nedväxling till lämplig växel för en viss kurva, så sköter automatiken resten. Nä fy fan!
Sato imponerade stort. Inte dåligt att slå sin betydligt mer erfarne teamkompis första gången på Suzuka i en F1:a. Fisi kanske får hoppas att han får någon annan bredvid sig nästa år...
On 2002-10-12 12:11, AndersF1 wrote:
Sato imponerade stort. Inte dåligt att slå sin betydligt mer erfarne teamkompis första gången på Suzuka i en F1:a.
Han kanske har åkt där någongång i en lägre serie... han är ju ifrån de där trakterna, har jag hört.
On 2002-10-12 11:40, Ainisse wrote:
Kolla in kvalresultatet! JAg tycker det bevisar problemet med F1 idag, att det är så f-nat tråkigt. Det är ju BILARNA som regerar. Föraren är bara en robot. Han har igen som helst påverkat på resultatet. Sätt dit en apa i ferrari så vinnar han. Hur kan man annars tolka ett resultat där BÅDA bilarna i stallet hamnar efter varandra!?
Nä FIA, bort med alla förarhjälpmedel. Låt förarna köra bilarna så blir det mycket jämnare loppp och den bäste förareen vinner.
Jag har tex hört att föraran inte längre växlar ner själva. De bara trycker på en knapp för nedväxling till lämplig växel för en viss kurva, så sköter automatiken resten. Nä fy fan!
Kan hålla med dig i princip att det är för mycket automatik i dagens bilar. Men att påstå att förarna inte spelar någon roll är inte sant. Varför är Rubens Barrichello 0,432 sekunder efter Michael Schumacher i samma bil? Jo, Suzuka är en teknisk racerbana som utmanar en förare. Tror en apa skulle få det svårt.
On 2002-10-12 12:11, AndersF1 wrote:
Sato imponerade stort. Inte dåligt att slå sin betydligt mer erfarne teamkompis första gången på Suzuka i en F1:a.
Han kanske har åkt där någongång i en lägre serie... han är ju ifrån de där trakterna, har jag hört.
Om det är allt för stor skillnad mellan bilarna hjälper nog inte det så mycket, förutom att man vet att det kommer en vänsterkurva nästa gång... Dessutom har han ju inte kört mycket i Japan ö.h.t., utan har väl kört i Europa under nästan hela sin formelbilskarriär.
On 2002-10-12 15:38, Jari wrote:
Kimi förlorade ett försök på McNish's smäll så att...
Med tanke på det så kanske det var bra gjort att tränga sig förbi Williamsförarna på slutet.
Det är ju bra att Kimi inte kommer med lika många dålig ursäkter som vissa av hans fans:
"The red flag didn't really affect me as I had already abandoned my flying lap, because I made a mistake in the first sector,"
On 2002-10-12 15:50, Pastis wrote:
Varför är Rubens Barrichello 0,432 sekunder efter Michael Schumacher i samma bil? Jo, Suzuka är en teknisk racerbana som utmanar en förare. Tror en apa skulle få det svårt.
Problemet heter vänsterbroms och då framför allt i sista chikanen där Rubens förlorade alla sina varv.
Kimis sista försök blev inte helt rent och hade utan en miss kunnat vara bättre än DCs, men McL hade inte mycket att sätta emot Ferrari annars även om de nu var betydligt närmare än vanligt.
Jag tror Ferrari får fullt upp med Kimi i själva loppet.
On 2002-10-12 17:37, AndersF1 wrote:
Det är ju bra att Kimi inte kommer med lika många dålig ursäkter som vissa av hans fans:
"The red flag didn't really affect me as I had already abandoned my flying lap, because I made a mistake in the first sector,"
Ingen ursäkt, men han förlorade ett försök tack vare att han förlorade både utvarvet och sitt flygande den gången...
(Han körde totalt 10v i kvalet)
Eh, kom Ralf femma eller sexa?
Enligt den här Autosportartikeln kom han efter Montoya: Montoya happy to beat Ralf
Utdrag:
Montoya held second before the session was interrupted by Allan McNish's crash and fell back to fifth, one place ahead of his team-mate.
"I was running quite well until McNish had his accident and I had to abort my lap and was called back into the pits, but you can't do anything about it," he said. "It is always nice to be in front of your team-mate."
Åter är ett spännande lopp slut. Vilken dramatik, man får uppleva som TV tittare. Man sitter och biter på naglarna när man ser de stenhårda fighterna för placeringar.
Även fast klockan är tidig morgon blir man klarvaken när man ser tidsavstånd som hela tiden ändras och man undrar om depåstrategi skall avgöra. Men till slut så visar det sig att körskikligheten blir avgörande och materialet är utan betydelse.
F1 visar att de fortfarande är ett vinnande koncept som inte behöver ändra på sig.
Japp, nu skulle i alla fall jag gärna se om Sato kan fortsätta uppåt i F1 nästa såsong. Eftersom det sägs att hans första säsong i F3 liknade den nyss avslutade i F1 för att sedan nästa säsong fullkomligt pulverisera allt notstånd skulle det vara kul att låta honom mäta sig mot Fisi ännu en säsong fast med lite mer rutin.
Visst var det lite Ferrari i bild idag, har de lyssnat på Irvine eller sket de bara i allt som hände på banan för att filma Honda och Toyota...
Hur många sekunder skymtade nån Jaguar förbi?
Så ni påstår att Montoyas tredjeplats i VM är av akademiskt intresse, jo ja...
En tredjeplats är en bronspeng och de är fan i mig inte av akademiskt intresse, det krävs lite för att komma trea!
On 2002-10-13 16:24, regenmeister wrote:
Visst var det lite Ferrari i bild idag, har de lyssnat på Irvine eller sket de bara i allt som hände på banan för att filma Honda och Toyota...
Hur många sekunder skymtade nån Jaguar förbi?
Worldfeeden sände väl ifrån digitalen idag, och där brukar det alltid vara mycket mindre fokus på Ferrari.
Tror inte det. Har för mig det bara skulle vara ifrån usa.
Hur som helst så märktes att det var japanske producenter, det var nästan bara Jordan, Bar och Toyota i bild. Nåt enstaka klipp på nåt depåstopp och nån williams ibland.
On 2002-10-12 12:11, AndersF1 wrote:
Sato imponerade stort. Inte dåligt att slå sin betydligt mer erfarne teamkompis första gången på Suzuka i en F1:a.
Han kanske har åkt där någongång i en lägre serie... han är ju ifrån de där trakterna, har jag hört.
Om det är allt för stor skillnad mellan bilarna hjälper nog inte det så mycket, förutom att man vet att det kommer en vänsterkurva nästa gång... Dessutom har han ju inte kört mycket i Japan ö.h.t., utan har väl kört i Europa under nästan hela sin formelbilskarriär.
Läste på AtlasF1 att senaste gången Sato körde på Suzuka så var det för 5 år sedan och då i en touring kärra.
OT: Hej allihopa! Jari, bränner du fortfarande runt i 200 blås i en Camaro i Stockholms tunnlar om nätterna?