Japans gp, Suzuka

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Årets sista kval.

Kod: Markera allt

P. No  Pilote        Team - Moteur    Pneus     Temps       Moyenne Tours  
 1.  1  M.SCHUMACHER  Ferrari             B   1'31"317  229.482 Km/h   9    
 2.  2  BARRICHELLO   Ferrari             B   1'31"749    + 0'00"432  12    
 3.  3  COULTHARD     McLaren Mercedes    M   1'32"088    + 0'00"771  12    
 4.  4  RAIKKONEN     McLaren Mercedes    M   1'32"197    + 0'00"880  10    
 5.  5  R.SCHUMACHER  Williams BMW        M   1'32"444    + 0'01"127  10    
 6.  6  MONTOYA       Williams BMW        M   1'32"507    + 0'01"190  10    
 7. 10  SATO          Jordan Honda        B   1'33"090    + 0'01"773  12    
 8.  9  FISICHELLA    Jordan Honda        B   1'33"276    + 0'01"959  12    
 9. 11  VILLENEUVE    BAR Honda           B   1'33"349    + 0'02"032  11    
10. 15  BUTTON        Renault             M   1'33"429    + 0'02"112  12    
11. 14  TRULLI        Renault             M   1'33"547    + 0'02"230   8    
12.  7  HEIDFELD      Sauber Petronas     B   1'33"553    + 0'02"236  12    
13. 24  SALO          Toyota              M   1'33"742    + 0'02"425  11    
14. 16  IRVINE        Jaguar Cosworth     M   1'33"915    + 0'02"598   8    
15.  8  MASSA         Sauber Petronas     B   1'33"979    + 0'02"662  11    
16. 12  PANIS         BAR Honda           B   1'34"192    + 0'02"875  10    
17. 17  DE LA ROSA    Jaguar Cosworth     M   1'34"227    + 0'02"910  12    
18. 25  MCNISH        Toyota              M   1'35"191    + 0'03"874   5    
19. 23  WEBBER        Minardi Asiatech    M   1'35"958    + 0'04"641  11    
20. 22  YOONG         Minardi Asiatech    M   1'36"267    + 0'04"950  12
Som väntat krossade Maestro allt motstånd. Cuben ovanligt bra med en tredjeplats på en bana han alltid kört som en kratta på. Räkan höll inte riktigt vad Jari lovade. Glömde han sisun på hotellet imorse? Men Ron Dennis är säkert nöjd ändå att hans bilar spöade Williams. Bra fart på Honda-bilarna oxå. Håller dom hela vägen imorgon?

Ruggig krasch av McNish i 130R tydligen :eek: Det är inte klokt vad säkra bilarna har blivit. Det tog ju bortåt en timme att laga barriären efter smällen.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Det här var för övrigt Schumis femte pole på Suzuka i rad och sjunde totalt :up: :up:
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Det är inte klokt vad säkra bilarna har blivit. Det tog ju bortåt en timme att laga barriären efter smällen.
Armcoräckena har m a o inte utvecklats i samma takt som bilarna :wink:
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det var verkligen en supersmäll - rakt igenom räcket. Blev inte mycket kvar av den bilen. Otroligt att han bara kunde hoppa ut direkt efter. Men det var nog som sagt tur att han åkte med bakändan först in i räcket. Det måste väl ha gått 250 km/h eller nåt rätt in i ett stålräcke. Om man tittar på ett typiskt armco-räcke så är det ju inga klena grejer, så det verkar onekligen svårt att tänka sig att man kan köra rakt igenom det utan svårare skador.


Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Räkan var förresten en liten besvikelse. Häkkinen har väl aldrig varit efter Coulthard på ett Suzuka-kval nån av de 6 gånger de kvalat i varsin McLaren och ofta dessutom tämligen långt före. Visserligen var Kimi inte långt efter men om han skall vara den näste världsmästaren så borde han nog vara en bra bit före DC. T.o.m. Coulthard själv säger ju att han inte brukar lyckas så bra på Suzuka.

Användarens profilbild
Ainisse
Inlägg: 74
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Västerås

Inlägg av Ainisse »

Kolla in kvalresultatet! JAg tycker det bevisar problemet med F1 idag, att det är så f-nat tråkigt. Det är ju BILARNA som regerar. Föraren är bara en robot. Han har igen som helst påverkat på resultatet. Sätt dit en apa i ferrari så vinnar han. Hur kan man annars tolka ett resultat där BÅDA bilarna i stallet hamnar efter varandra!?

Nä FIA, bort med alla förarhjälpmedel. Låt förarna köra bilarna så blir det mycket jämnare loppp och den bäste förareen vinner.

Jag har tex hört att föraran inte längre växlar ner själva. De bara trycker på en knapp för nedväxling till lämplig växel för en viss kurva, så sköter automatiken resten. Nä fy fan!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Sato imponerade stort. Inte dåligt att slå sin betydligt mer erfarne teamkompis första gången på Suzuka i en F1:a. Fisi kanske får hoppas att han får någon annan bredvid sig nästa år...


Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

On 2002-10-12 12:11, AndersF1 wrote:
Sato imponerade stort. Inte dåligt att slå sin betydligt mer erfarne teamkompis första gången på Suzuka i en F1:a.
Han kanske har åkt där någongång i en lägre serie... han är ju ifrån de där trakterna, har jag hört. :saucy:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kimi förlorade ett försök på McNish's smäll så att...
Med tanke på det så kanske det var bra gjort att tränga sig förbi Williamsförarna på slutet.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

On 2002-10-12 11:40, Ainisse wrote:
Kolla in kvalresultatet! JAg tycker det bevisar problemet med F1 idag, att det är så f-nat tråkigt. Det är ju BILARNA som regerar. Föraren är bara en robot. Han har igen som helst påverkat på resultatet. Sätt dit en apa i ferrari så vinnar han. Hur kan man annars tolka ett resultat där BÅDA bilarna i stallet hamnar efter varandra!?

Nä FIA, bort med alla förarhjälpmedel. Låt förarna köra bilarna så blir det mycket jämnare loppp och den bäste förareen vinner.

Jag har tex hört att föraran inte längre växlar ner själva. De bara trycker på en knapp för nedväxling till lämplig växel för en viss kurva, så sköter automatiken resten. Nä fy fan!
Kan hålla med dig i princip att det är för mycket automatik i dagens bilar. Men att påstå att förarna inte spelar någon roll är inte sant. Varför är Rubens Barrichello 0,432 sekunder efter Michael Schumacher i samma bil? Jo, Suzuka är en teknisk racerbana som utmanar en förare. Tror en apa skulle få det svårt. :wink:
Bild
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Filmklipp på kraschen här: http://home.arcor.de/f1onboard/mcnish.avi
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-10-12 13:26, llowgren wrote:
On 2002-10-12 12:11, AndersF1 wrote:
Sato imponerade stort. Inte dåligt att slå sin betydligt mer erfarne teamkompis första gången på Suzuka i en F1:a.
Han kanske har åkt där någongång i en lägre serie... han är ju ifrån de där trakterna, har jag hört. :saucy:
Om det är allt för stor skillnad mellan bilarna hjälper nog inte det så mycket, förutom att man vet att det kommer en vänsterkurva nästa gång... Dessutom har han ju inte kört mycket i Japan ö.h.t., utan har väl kört i Europa under nästan hela sin formelbilskarriär.

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-10-12 15:38, Jari wrote:
Kimi förlorade ett försök på McNish's smäll så att...
Med tanke på det så kanske det var bra gjort att tränga sig förbi Williamsförarna på slutet.
Det är ju bra att Kimi inte kommer med lika många dålig ursäkter som vissa av hans fans:
"The red flag didn't really affect me as I had already abandoned my flying lap, because I made a mistake in the first sector,"

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-12 15:50, Pastis wrote:
Varför är Rubens Barrichello 0,432 sekunder efter Michael Schumacher i samma bil? Jo, Suzuka är en teknisk racerbana som utmanar en förare. Tror en apa skulle få det svårt. :wink:
Problemet heter vänsterbroms och då framför allt i sista chikanen där Rubens förlorade alla sina varv.
Kimis sista försök blev inte helt rent och hade utan en miss kunnat vara bättre än DCs, men McL hade inte mycket att sätta emot Ferrari annars även om de nu var betydligt närmare än vanligt.
Jag tror Ferrari får fullt upp med Kimi i själva loppet. :rock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-10-12 17:37, AndersF1 wrote:
Det är ju bra att Kimi inte kommer med lika många dålig ursäkter som vissa av hans fans:
"The red flag didn't really affect me as I had already abandoned my flying lap, because I made a mistake in the first sector,"
Ingen ursäkt, men han förlorade ett försök tack vare att han förlorade både utvarvet och sitt flygande den gången...
(Han körde totalt 10v i kvalet)
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Det försöket säger ju grabben att han redan sumpat, han tjänade 2 varv på krashen, men behövde 3 för ett nytt försök. Därav bara 10 körda varv.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Eh, kom Ralf femma eller sexa?
Enligt den här Autosportartikeln kom han efter Montoya:
Montoya happy to beat Ralf
Utdrag:
Montoya held second before the session was interrupted by Allan McNish's crash and fell back to fifth, one place ahead of his team-mate.

"I was running quite well until McNish had his accident and I had to abort my lap and was called back into the pits, but you can't do anything about it," he said. "It is always nice to be in front of your team-mate."
Hmm, förvirrande...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Åter är ett spännande lopp slut. Vilken dramatik, man får uppleva som TV tittare. Man sitter och biter på naglarna när man ser de stenhårda fighterna för placeringar.

Även fast klockan är tidig morgon blir man klarvaken när man ser tidsavstånd som hela tiden ändras och man undrar om depåstrategi skall avgöra. Men till slut så visar det sig att körskikligheten blir avgörande och materialet är utan betydelse.

F1 visar att de fortfarande är ett vinnande koncept som inte behöver ändra på sig. :wink:
Användarens profilbild
frongor
Inlägg: 783
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av frongor »

Det finns ju bara en hjälte idag och det är den alltid glade, den alltid ambitiöse och den alltid underhållande Sato...

Han har krashat och spunnit och kört på teamkamrater under säsongen men det kan det vara värt. Det är förare som Takuma som F1 behöver.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Japp, nu skulle i alla fall jag gärna se om Sato kan fortsätta uppåt i F1 nästa såsong. Eftersom det sägs att hans första säsong i F3 liknade den nyss avslutade i F1 för att sedan nästa säsong fullkomligt pulverisera allt notstånd skulle det vara kul att låta honom mäta sig mot Fisi ännu en säsong fast med lite mer rutin.

Visst var det lite Ferrari i bild idag, har de lyssnat på Irvine eller sket de bara i allt som hände på banan för att filma Honda och Toyota...
Hur många sekunder skymtade nån Jaguar förbi?
nicolas
Inlägg: 2688
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Solna

Inlägg av nicolas »

Så ni påstår att Montoyas tredjeplats i VM är av akademiskt intresse, jo ja...
En tredjeplats är en bronspeng och de är fan i mig inte av akademiskt intresse, det krävs lite för att komma trea!
Mika
Inlägg: 24
Blev medlem: fre jun 28, 2002 02:00
Ort: Karlstad

Inlägg av Mika »

On 2002-10-12 16:48, Lemon wrote:
Filmklipp på kraschen här: http://home.arcor.de/f1onboard/mcnish.avi
Fungerar ej, nån som har en annan länk??
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

I ett av förloppen innan F1-loppet var det en riktigt otäck krash.

http://www.formula1.com/news/headlines02/10/s10870.html
Han ska ha återfått medvetandet men har skadat ryggen.

http://members.home.nl/haikob/Crash_Suz ... gramma.avi
kameramannen undkommer med blotta föskräckelsen.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: regenmeister den 2002-10-13 17:32 ]</font>
Användarens profilbild
Viktor
Inlägg: 275
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Viktor »

On 2002-10-13 17:24, Mika wrote:
Fungerar ej, nån som har en annan länk??
http://w1.877.telia.com/~u87727704/suzuka.avi (6.6 Mb 44 sec Divx 5)

/Viktor
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-10-13 16:24, regenmeister wrote:
Visst var det lite Ferrari i bild idag, har de lyssnat på Irvine eller sket de bara i allt som hände på banan för att filma Honda och Toyota...
Hur många sekunder skymtade nån Jaguar förbi?
Worldfeeden sände väl ifrån digitalen idag, och där brukar det alltid vara mycket mindre fokus på Ferrari.

regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Tror inte det. Har för mig det bara skulle vara ifrån usa.
Hur som helst så märktes att det var japanske producenter, det var nästan bara Jordan, Bar och Toyota i bild. Nåt enstaka klipp på nåt depåstopp och nån williams ibland.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Nope, det var gamla vanliga worldfeeden idag.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

OK.

Grattis till middagen förresten, Lucy! :up:
Hur var det med Enzo då, blev det nåt vad där med eller fegade han ur?

Superbar
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 13, 2002 02:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Superbar »

On 2002-10-12 17:33, AndersF1 wrote:
On 2002-10-12 13:26, llowgren wrote:
On 2002-10-12 12:11, AndersF1 wrote:
Sato imponerade stort. Inte dåligt att slå sin betydligt mer erfarne teamkompis första gången på Suzuka i en F1:a.
Han kanske har åkt där någongång i en lägre serie... han är ju ifrån de där trakterna, har jag hört. :saucy:
Om det är allt för stor skillnad mellan bilarna hjälper nog inte det så mycket, förutom att man vet att det kommer en vänsterkurva nästa gång... Dessutom har han ju inte kört mycket i Japan ö.h.t., utan har väl kört i Europa under nästan hela sin formelbilskarriär.
Läste på AtlasF1 att senaste gången Sato körde på Suzuka så var det för 5 år sedan och då i en touring kärra.


OT: Hej allihopa! Jari, bränner du fortfarande runt i 200 blås i en Camaro i Stockholms tunnlar om nätterna? :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, inte med Camaro, men 200 har väl hänt någon gång. (+ moms)
Superbar
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 13, 2002 02:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Superbar »

Firebird? Det är klart, det var ju några år sedan postningen på ras.f1 där....
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, jag är allegisk mot jänkare, deras rattmuffar kliar så förbaskat och när bilen kränger kan man hitta sig själv på fel sida i framsätet.