JTarnstrom skrev:Nu har tillverkarna kommenterat förslaget om standardmotorer och de är inte glada. De flesta verkar avvisa förslaget och menar att om det skulle bli verklighet, skulle de dra sig ur. Toppen! Inte helt överraskande ställer de sig bakom att använda standarddelar vad gäller övriga delar av bilen. Helt klart har FIA ett trumfkort att spela ut framöver. Själv ser jag gärna att de gör det så att vi blir av med biltillverkarna och får in lite friskt blod i sporten,
Nu har jag inte följt hela debatten, så jag ber om ursäkt om jag har missat något, men jag reagerade på att du vill bli av med biltillverkarna. Jag tror att det som definitivt kan döda Formel 1 som vi känner det, är om man jagar ut biltillverkarna.
BMW, Mercedes, Ferrari/Fiat, Renault, Toyota, Honda deltar i Formel 1 eftersom det är ett fantastisk skyltfönster för deras verksamhet = att sälja bilar till konsumenter. Bortsett från den tekniska utmaningen finns det enorma känslomässiga värden förknippat med Formel 1 som biltillverkarna kan dra nytta av i sin marknadsföring.
Driver man ut biltillverkarna och försöker återskapa något liknande som fanns på 60- och 70-talen, där små racingstall byggde egna bilar och köpte motorer från Cosworths lagerhylla, reducerar man Formel 1 till någon obetydlig företeelse som ingen bryr sig om, utom förstås vi die hard entusiaster.
För vad gör biltillverkarna om de drivs ut ur Formel 1? Jo, de lägger pengarna på någon annan racingserie där de kan visa sin förträfflighet ur teknisk och kommersiell synpunkt. Det kan bli i form av ett mästerskap för extrema standardbilar typ DTM, eller sportvagnar typ LeMans eller varför inte en ny formelbilsserie som biltillverkarna själva bestämmer över.
Och vart kommer de bästa förarna att ta vägen? Kommer de att stanna kvar i det billiga obetydliga F1-mästerskapet? Eller kommer de att gå till biltillverkarnas serie, där det finns pengar att tjäna? Svaret är givet. De bästa förarna går dit där de får bäst betalt.
Jag för min del tror inte ett ögonblick på domedagsprofetiorna om att alla biltillverkare plötsligt lämnar racingen för att det kostar för mycket. Racingen är en del av deras marknadsföring och så länge det finns en marknad för bilar kommer det att finnas plats för ett racingmästerskap med mycket pengar i omlopp.
För att Formel 1-mästerskapet som det är idag, med världens bästa förare, skall fortleva är det helt avgörande att ha biltillverkarna på sin sida. Kostnadsbesparingar ska man jobba för, det ligger i allas intresse, men man ska utforma dessa besparingar i samarbete med biltillverkarna. Man ska inte sparka ut dem. Den som sparkar ut biltillverkarna är också den som kommer att få ta ansvaret för F1-sportens död.