Finanskrisen och framtiden för F1
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Visst ser det dystert ut för banker osv som i dag är stora sponsorer inom F1. Men vi får inte glömma att det finns massor av pengar i t ex Tv-spelbranschen.
Om Max kan tänka sig att byta bekantskapskrets, byta bort fina kostymer, flotta salonger och skaffa sig polare med kepsen bakåfram och Gällivarehäng så kan det nog rulla på ett tag till.
Jag tror egentligen inte att F1 i sig har problem även om kostnaderna har skenat iväg. F1 är prestige och då ska det kosta och jag ser det inte som omöjligt att det blir fler sponsorer med mindre andelar i framtiden, eller branschorienterat.
Om Bank-eran nu går mot sitt slut inom F1 så får vi kanske vänja oss vid att det står Nintendo, Playstation eller Xbox på bilarna om några säsonger.
Inte omöjligt enligt min mening.. Kanske Coca Cola vs, Redbull osv...
Om Max kan tänka sig att byta bekantskapskrets, byta bort fina kostymer, flotta salonger och skaffa sig polare med kepsen bakåfram och Gällivarehäng så kan det nog rulla på ett tag till.
Jag tror egentligen inte att F1 i sig har problem även om kostnaderna har skenat iväg. F1 är prestige och då ska det kosta och jag ser det inte som omöjligt att det blir fler sponsorer med mindre andelar i framtiden, eller branschorienterat.
Om Bank-eran nu går mot sitt slut inom F1 så får vi kanske vänja oss vid att det står Nintendo, Playstation eller Xbox på bilarna om några säsonger.
Inte omöjligt enligt min mening.. Kanske Coca Cola vs, Redbull osv...
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det är till exempel fortfarande billigare att driva ett F1-stall än att lansera en ny liten stadsjeep från Volvo eller SAAB globalt.
Jag håller med Gösta. Det finns dessutom pengar i omlopp, fråga Abramovich, Murdoch, Soros och deras gelikar.
Fan, till och med Ron och Bernie kan driva flera stall alldeles på egen hand.
Jag håller med Gösta. Det finns dessutom pengar i omlopp, fråga Abramovich, Murdoch, Soros och deras gelikar.
Fan, till och med Ron och Bernie kan driva flera stall alldeles på egen hand.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Ja pengarna har ju inte tagit slut precis - bara omfördelats. F1 bana i Moskva ligger på lut och blir nog verklighet - där fattas det inga pengar.
Om amerikaner är beredda att satsa på F1 utan lopp "over there" är litet tveksamt, men å andra sidan är ju ekonomin global och den Amerikanska ekonomin är inte vad den en gång varit.
Att det är Asien som blickarna riktas mot känns lika logiskt som vemodigt, och redan nu körs det ju nästa lika många lopp utanför europa som innanför.
Läste någonstans att de stora stallen gör åt med ca 3 miljarder per säsong, ganska mycket pengar, men å andra sidan så rullar ju pengarna och genererar jobb osv. Pengar som rullar är bra pengar
Om amerikaner är beredda att satsa på F1 utan lopp "over there" är litet tveksamt, men å andra sidan är ju ekonomin global och den Amerikanska ekonomin är inte vad den en gång varit.
Att det är Asien som blickarna riktas mot känns lika logiskt som vemodigt, och redan nu körs det ju nästa lika många lopp utanför europa som innanför.
Läste någonstans att de stora stallen gör åt med ca 3 miljarder per säsong, ganska mycket pengar, men å andra sidan så rullar ju pengarna och genererar jobb osv. Pengar som rullar är bra pengar
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Jag var med på 80-talet. Vad jag menar är att privatstall är inte räddningen för F1. När tobaksbolagen försvinner från sporten så är biltillverkarna dess ersättare.Jögga skrev:Jag vet inte hur gammal du är, men om du var med på 1980-talet så kanske du minns alla de stall som förkvalade på torsdagar, för att sedan åka ur kvalet på fredag? Inte var det mer spännande för det.Fredrik i Trollhättan skrev: Vad menar du? Utan privatstall? Antagligen fullt.
Det är inte privatstallen som gör att det saknas bilar på gridden, snarare tvärt om.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Och när biltillverkarna försvinner, vilka blir deras ersättare?Fredrik i Trollhättan skrev:Jag var med på 80-talet. Vad jag menar är att privatstall är inte räddningen för F1. När tobaksbolagen försvinner från sporten så är biltillverkarna dess ersättare.Jögga skrev:Jag vet inte hur gammal du är, men om du var med på 1980-talet så kanske du minns alla de stall som förkvalade på torsdagar, för att sedan åka ur kvalet på fredag? Inte var det mer spännande för det.Fredrik i Trollhättan skrev: Vad menar du? Utan privatstall? Antagligen fullt.
Det är inte privatstallen som gör att det saknas bilar på gridden, snarare tvärt om.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Är det verkligen så?Fredrik i Trollhättan skrev:När tobaksbolagen försvinner från sporten så är biltillverkarna dess ersättare.
Jag vill nog snarare påstå att när privatstallen försvinner så är biltillverkarna dess ersättare på gott och ont.
Tobaksbolagen var sponsorer, biltillverkarna är idag stallägare.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
De som vill tjäna pengar så klart. Det kan vara kondomtillverkare eller vad som helst. Så länge det finns människor som är beredda att betala pengar för att se F1 så länge kommer F1 att finnas kvar. Vem som äger de olika stallen är tämligen ointressant utom för bakåtsträvare som dig.JTarnstrom skrev:
Och när biltillverkarna försvinner, vilka blir deras ersättare?
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Precis, en jäkla skillnad.Razor skrev:Är det verkligen så?Fredrik i Trollhättan skrev:När tobaksbolagen försvinner från sporten så är biltillverkarna dess ersättare.
Jag vill nog snarare påstå att när privatstallen försvinner så är biltillverkarna dess ersättare på gott och ont.
Tobaksbolagen var sponsorer, biltillverkarna är idag stallägare.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om du vill se kondomtillverkare tävla mot finansbolag tycker jag att det är märkligt att du inte engagerar dig mer i korpidrotten, Gösta. Racing ska bedrivas av team som har racing som sin kärnverksamhet. Mer racing än så blir det inte.Gösta skrev:De som vill tjäna pengar så klart. Det kan vara kondomtillverkare eller vad som helst. Så länge det finns människor som är beredda att betala pengar för att se F1 så länge kommer F1 att finnas kvar. Vem som äger de olika stallen är tämligen ointressant utom för bakåtsträvare som dig.JTarnstrom skrev:
Och när biltillverkarna försvinner, vilka blir deras ersättare?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jaha, då är även Bernie Ecclestone för standardmotorer!
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=7443&dept=F1
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=7443&dept=F1
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Ja F1 lär överleva på det ena eller andra sättet. På 70-talet överlevde man 2 oljekriser bl.a.Gösta skrev:De som vill tjäna pengar så klart. Det kan vara kondomtillverkare eller vad som helst. Så länge det finns människor som är beredda att betala pengar för att se F1 så länge kommer F1 att finnas kvar. Vem som äger de olika stallen är tämligen ointressant utom för bakåtsträvare som dig.JTarnstrom skrev:
Och när biltillverkarna försvinner, vilka blir deras ersättare?
Fast Ron Dennis blev som följd av oljekrisen -73 tvungen att sälja sitt nystartade team, Token (!), då en sponsor drog öronen åt sig...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Problemet idag är att F1 är betydligt mer sårbart än på 70-talet. Det går inte att jämföra sportens problem då med dagens finansiella verklighet.PC: skrev:Ja F1 lär överleva på det ena eller andra sättet. På 70-talet överlevde man 2 oljekriser bl.a.Gösta skrev:De som vill tjäna pengar så klart. Det kan vara kondomtillverkare eller vad som helst. Så länge det finns människor som är beredda att betala pengar för att se F1 så länge kommer F1 att finnas kvar. Vem som äger de olika stallen är tämligen ointressant utom för bakåtsträvare som dig.JTarnstrom skrev:
Och när biltillverkarna försvinner, vilka blir deras ersättare?
Fast Ron Dennis blev som följd av oljekrisen -73 tvungen att sälja sitt nystartade team, Token (!), då en sponsor drog öronen åt sig...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Man får väl rätta munnen efter matsäcken.JTarnstrom skrev:Problemet idag är att F1 är betydligt mer sårbart än på 70-talet. Det går inte att jämföra sportens problem då med dagens finansiella verklighet.PC: skrev:Ja F1 lär överleva på det ena eller andra sättet. På 70-talet överlevde man 2 oljekriser bl.a.Gösta skrev: De som vill tjäna pengar så klart. Det kan vara kondomtillverkare eller vad som helst. Så länge det finns människor som är beredda att betala pengar för att se F1 så länge kommer F1 att finnas kvar. Vem som äger de olika stallen är tämligen ointressant utom för bakåtsträvare som dig.
Fast Ron Dennis blev som följd av oljekrisen -73 tvungen att sälja sitt nystartade team, Token (!), då en sponsor drog öronen åt sig...
Jag tror exempelvis inte att en Truckie tjänade en halv miljon om året på 70-talet för att köra F1-bilar mellan banorna...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det motsvarar ju knappt en noskon, om det ens räcker...PC: skrev:
Man får väl rätta munnen efter matsäcken.
Jag tror exempelvis inte att en Truckie tjänade en halv miljon om året på 70-talet för att köra F1-bilar mellan banorna...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Som du själv säger. Det går att spara in både här och där...JTarnstrom skrev:Det motsvarar ju knappt en noskon, om det ens räcker...PC: skrev:
Man får väl rätta munnen efter matsäcken.
Jag tror exempelvis inte att en Truckie tjänade en halv miljon om året på 70-talet för att köra F1-bilar mellan banorna...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
Pastis skrev:Jaha, då är även Bernie Ecclestone för standardmotorer!
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=7443&dept=F1
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Hur ska man spara, menar du? Och hur ska man se till att det sker en kostnadssänkning överlag och att den är rättvis? Det finns ju ingen som kommer att göra det frivilligt om ingen annan gör det, då har man ju gett motståndarna en fördel – och förlorar man på banan på grnd av det, då tappar man intäkter. Det finns med andra ord inga motiv för något stall att spara som inte motverkar syftet med själva deltagandet, det vill säga att vinna.PC: skrev:Som du själv säger. Det går att spara in både här och där...JTarnstrom skrev:Det motsvarar ju knappt en noskon, om det ens räcker...PC: skrev:
Man får väl rätta munnen efter matsäcken.
Jag tror exempelvis inte att en Truckie tjänade en halv miljon om året på 70-talet för att köra F1-bilar mellan banorna...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Du använder många ord till att säga ingenting.JTarnstrom skrev:Hur ska man spara, menar du? Och hur ska man se till att det sker en kostnadssänkning överlag och att den är rättvis? Det finns ju ingen som kommer att göra det frivilligt om ingen annan gör det, då har man ju gett motståndarna en fördel – och förlorar man på banan på grnd av det, då tappar man intäkter. Det finns med andra ord inga motiv för något stall att spara som inte motverkar syftet med själva deltagandet, det vill säga att vinna.PC: skrev:Som du själv säger. Det går att spara in både här och där...JTarnstrom skrev: Det motsvarar ju knappt en noskon, om det ens räcker...
Sjävklart måste saker och ting regleras, man bygger inte noskon för en dryg halvmiljon som man inte får använda...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du argumenterar för. Du ger dig in i leken och säger att man måste rätta mun efter matsäcken. Jag ställer en rak fråga till dig om hur du anser att detta ska gå till och du svarar inte. Då blir det poänglöst att fortsätta, men du är välkommen att göra ett försök till.PC: skrev:Du använder många ord till att säga ingenting.JTarnstrom skrev:Hur ska man spara, menar du? Och hur ska man se till att det sker en kostnadssänkning överlag och att den är rättvis? Det finns ju ingen som kommer att göra det frivilligt om ingen annan gör det, då har man ju gett motståndarna en fördel – och förlorar man på banan på grnd av det, då tappar man intäkter. Det finns med andra ord inga motiv för något stall att spara som inte motverkar syftet med själva deltagandet, det vill säga att vinna.PC: skrev: Som du själv säger. Det går att spara in både här och där...
Sjävklart måste saker och ting regleras, man bygger inte noskon för en dryg halvmiljon som man inte får använda...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu har tillverkarna kommenterat förslaget om standardmotorer och de är inte glada. De flesta verkar avvisa förslaget och menar att om det skulle bli verklighet, skulle de dra sig ur. Toppen! Inte helt överraskande ställer de sig bakom att använda standarddelar vad gäller övriga delar av bilen. Helt klart har FIA ett trumfkort att spela ut framöver. Själv ser jag gärna att de gör det så att vi blir av med biltillverkarna och får in lite friskt blod i sporten, men det som kommer att hända är sannolikt att vi får se ett ökat användande av standarddelar framöver och kostnaderna kommer förhoppnignsvis att sjunka. Säger förhoppningsvi, eftersom erfarenheten säger att stallen istället kommer att skyffla in mer pengar där utveckling fortfarande är tillåten. Denna utveckling tenderar att bli mcyekt kostsam och ju snävare ett reglemente är, desto dyrare brukar varje tiondel bli att utveckla fram.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Egentligen borde jag väl inte lägga mig i, men om du börjar en diskussion utifrån utgångspunkten att man måste svara så får man väl kanske det svar du önskar dig. Jag och några till anser det inte finnas något behov för hysteriska visioner om att man genast måste göra något från en vecka till nästa för att börser nånstans rasar pga samma typ av hysteriska reaktioner över något annat som de ansett missgynnar deras spekulationer.JTarnstrom skrev:Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du argumenterar för. Du ger dig in i leken och säger att man måste rätta mun efter matsäcken. Jag ställer en rak fråga till dig om hur du anser att detta ska gå till och du svarar inte. Då blir det poänglöst att fortsätta, men du är välkommen att göra ett försök till.PC: skrev:Du använder många ord till att säga ingenting.JTarnstrom skrev: Hur ska man spara, menar du? Och hur ska man se till att det sker en kostnadssänkning överlag och att den är rättvis? Det finns ju ingen som kommer att göra det frivilligt om ingen annan gör det, då har man ju gett motståndarna en fördel – och förlorar man på banan på grnd av det, då tappar man intäkter. Det finns med andra ord inga motiv för något stall att spara som inte motverkar syftet med själva deltagandet, det vill säga att vinna.
Sjävklart måste saker och ting regleras, man bygger inte noskon för en dryg halvmiljon som man inte får använda...
Tror inte stallen förlorar mer än vad de nu tjänar in på sänkta bensinkostnader på direkt sikt, men vad vet jag.
Undantaget kan vara RBS, men Williams var redan över öronen skuldsatt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jari, med utgångspunkt från vad PC har skrivit så blir jag faktiskt inte klok på om han argumenterar för eller mot kostnadsnedskärningar och hur de i så fall ska gå till. Att rätta mun efter matsäcken uttrycker en föreställning om att ekonomin inom F1 är självreglerande och att ingen utomstående behöver lägga sig i vad som händer.
Dessutom är det så att Mosley, readn långt före finanskrisen har varnat för att F1 måste förändras om det ska överleva. Nu, när krisen är över oss, då börjar stallen vakna till liv och kläcker idéer som hönor på steroider. Till och med Bernie talar om sportens överlevnad. De som inte tror att något behöver göras blir allt färre.
Dessutom är det så att Mosley, readn långt före finanskrisen har varnat för att F1 måste förändras om det ska överleva. Nu, när krisen är över oss, då börjar stallen vakna till liv och kläcker idéer som hönor på steroider. Till och med Bernie talar om sportens överlevnad. De som inte tror att något behöver göras blir allt färre.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Snarare så att när tobaksbolagen försvinner så kommer andra i deras ställe. Det är ett förhållandevis billigt sätt för globala företag att synas i tv i de flesta länder.Fredrik i Trollhättan skrev:Jag var med på 80-talet. Vad jag menar är att privatstall är inte räddningen för F1. När tobaksbolagen försvinner från sporten så är biltillverkarna dess ersättare.Jögga skrev:Jag vet inte hur gammal du är, men om du var med på 1980-talet så kanske du minns alla de stall som förkvalade på torsdagar, för att sedan åka ur kvalet på fredag? Inte var det mer spännande för det.Fredrik i Trollhättan skrev: Vad menar du? Utan privatstall? Antagligen fullt.
Det är inte privatstallen som gör att det saknas bilar på gridden, snarare tvärt om.
Om det skulle vara biltillverkarna som ersätter tobaksbolagen så skulle ju Ferrari, BMW, Toyota och Honda inte behöva sponsorer utan dom skulle i så fall sponsra privatstall.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Nu har jag inte följt hela debatten, så jag ber om ursäkt om jag har missat något, men jag reagerade på att du vill bli av med biltillverkarna. Jag tror att det som definitivt kan döda Formel 1 som vi känner det, är om man jagar ut biltillverkarna.JTarnstrom skrev:Nu har tillverkarna kommenterat förslaget om standardmotorer och de är inte glada. De flesta verkar avvisa förslaget och menar att om det skulle bli verklighet, skulle de dra sig ur. Toppen! Inte helt överraskande ställer de sig bakom att använda standarddelar vad gäller övriga delar av bilen. Helt klart har FIA ett trumfkort att spela ut framöver. Själv ser jag gärna att de gör det så att vi blir av med biltillverkarna och får in lite friskt blod i sporten,
BMW, Mercedes, Ferrari/Fiat, Renault, Toyota, Honda deltar i Formel 1 eftersom det är ett fantastisk skyltfönster för deras verksamhet = att sälja bilar till konsumenter. Bortsett från den tekniska utmaningen finns det enorma känslomässiga värden förknippat med Formel 1 som biltillverkarna kan dra nytta av i sin marknadsföring.
Driver man ut biltillverkarna och försöker återskapa något liknande som fanns på 60- och 70-talen, där små racingstall byggde egna bilar och köpte motorer från Cosworths lagerhylla, reducerar man Formel 1 till någon obetydlig företeelse som ingen bryr sig om, utom förstås vi die hard entusiaster.
För vad gör biltillverkarna om de drivs ut ur Formel 1? Jo, de lägger pengarna på någon annan racingserie där de kan visa sin förträfflighet ur teknisk och kommersiell synpunkt. Det kan bli i form av ett mästerskap för extrema standardbilar typ DTM, eller sportvagnar typ LeMans eller varför inte en ny formelbilsserie som biltillverkarna själva bestämmer över.
Och vart kommer de bästa förarna att ta vägen? Kommer de att stanna kvar i det billiga obetydliga F1-mästerskapet? Eller kommer de att gå till biltillverkarnas serie, där det finns pengar att tjäna? Svaret är givet. De bästa förarna går dit där de får bäst betalt.
Jag för min del tror inte ett ögonblick på domedagsprofetiorna om att alla biltillverkare plötsligt lämnar racingen för att det kostar för mycket. Racingen är en del av deras marknadsföring och så länge det finns en marknad för bilar kommer det att finnas plats för ett racingmästerskap med mycket pengar i omlopp.
För att Formel 1-mästerskapet som det är idag, med världens bästa förare, skall fortleva är det helt avgörande att ha biltillverkarna på sin sida. Kostnadsbesparingar ska man jobba för, det ligger i allas intresse, men man ska utforma dessa besparingar i samarbete med biltillverkarna. Man ska inte sparka ut dem. Den som sparkar ut biltillverkarna är också den som kommer att få ta ansvaret för F1-sportens död.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Mosley kanske hade velat leka 8 på en men hade bara råd med 5?JTarnstrom skrev:Jari, med utgångspunkt från vad PC har skrivit så blir jag faktiskt inte klok på om han argumenterar för eller mot kostnadsnedskärningar och hur de i så fall ska gå till. Att rätta mun efter matsäcken uttrycker en föreställning om att ekonomin inom F1 är självreglerande och att ingen utomstående behöver lägga sig i vad som händer.
Dessutom är det så att Mosley, readn långt före finanskrisen har varnat för att F1 måste förändras om det ska överleva. Nu, när krisen är över oss, då börjar stallen vakna till liv och kläcker idéer som hönor på steroider. Till och med Bernie talar om sportens överlevnad. De som inte tror att något behöver göras blir allt färre.
Jag tror inte det är helt solklart att varken jag eller PC anser att kostnadsbesparingar är lika nödvändiga som du tydligen gör.
F1 kommer finnas kvar om 10 år och 20 år vare sig de får enhetsmotorer eller inte. det vore en större förlust för sporten att de började med kommunistiska regler än tappade ett stall eller två. I deras ställe kommer alltid ett eller två stall i gengäld.
Så har det alltid varit oavsett börsoro.
Det är tydligen ofantligt lätt att skapa masshysteri i dagens samhällen och det är synd, för det är så vi styrs numera i sk demokratier.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Tvivlar du på att biltillverkarna numera har tagit över tobaksbolagens roll som de största sponsorerna i F1 (och som sponsor räknar jag även de som driver egna stall)?Jögga skrev:Om det skulle vara biltillverkarna som ersätter tobaksbolagen så skulle ju Ferrari, BMW, Toyota och Honda inte behöva sponsorer utan dom skulle i så fall sponsra privatstall.
De sponsorer som väljer att stödja de stora fabriksteamen gör det för att få synas tillsammans med dessa. Osäkert om man hade sponsrat privatstall i samma omfattning. Jag menar det hade ju säkert varit billigare för Shell att få sitt namn på en Force India än på en Ferrari.
Dessutom får man se tillverkarnas kostnader på F1 i perspektiv. Man lägger otroliga pengar på marknadsföring ändå och för t.ex. Ferrari är F1 den enda marknadsföring man håller sig med.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Jag läste nyligen att Ferraris produktion av sportbilen California är slutsåld ända fram till 2011. Och Maserati (som ingår i samma koncern) har ökat sin försäljning med 40% i år. Så något rätt gör nog Ferrari och moderbolaget Fiat. Formel 1-satsningen t.ex. är nog det mest helrätta de gör och det är jag tämligen säker på att de kommer att fortsätta med i många, många år framöver.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Angående standardmotorer så är det ju inte troligt att Ferrari skulle fortsätta i F1 om man var tvungen att använda en Renualt-motor med Ferrariklistermärken på. Eller tvärt om. BMW med en Mercedesmotor? En stor del av reklamvärdet försvinner ju. Reklam till ett större värde än vad motorutvecklingen kostar förmodligen. Och den som får motorutvecklingen, vad ska den tillverkaren få betala? Reklamvärdet där blir ju enormt. Vår motor används i F1....
Jag tror det är just motorerna som är närmast förknippat med tillverkaren. Jämför med bromsar som man köper från en underleverantör. Ingen som bryr sig. Motor och aerodynamik, där sitter identiteten hos en F1-bil tycker jag.
Jag tror det är just motorerna som är närmast förknippat med tillverkaren. Jämför med bromsar som man köper från en underleverantör. Ingen som bryr sig. Motor och aerodynamik, där sitter identiteten hos en F1-bil tycker jag.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
...och BMW är ju inte den biltillverkare det går sämst för just nu. Om det beror på F1 satsningen ska jag låta vara osagt men det skadar ju inte. Just BMW har faktiskt, hur underligt det låter, lite negativ klang hos många p.g.a. av det klientel som glider runt i de förra modellerna. Och ändå gör man succé försäljningsmässigt. Bra betalt får man också.PS skrev:Jag läste nyligen att Ferraris produktion av sportbilen California är slutsåld ända fram till 2011. Och Maserati (som ingår i samma koncern) har ökat sin försäljning med 40% i år. Så något rätt gör nog Ferrari och moderbolaget Fiat. Formel 1-satsningen t.ex. är nog det mest helrätta de gör och det är jag tämligen säker på att de kommer att fortsätta med i många, många år framöver.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Ferrari tillverkar sportbilar för att ha råd att hålla på med F1!PS skrev:Jag läste nyligen att Ferraris produktion av sportbilen California är slutsåld ända fram till 2011. Och Maserati (som ingår i samma koncern) har ökat sin försäljning med 40% i år. Så något rätt gör nog Ferrari och moderbolaget Fiat. Formel 1-satsningen t.ex. är nog det mest helrätta de gör och det är jag tämligen säker på att de kommer att fortsätta med i många, många år framöver.
Liiite skillnad mot de andra biltillverkarna
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Ha ha ha - det var bra länge sedan Enso Ferrari började tillverka bilar för privatmarknaden för att bekosta sin racingsatsning. Nu för tiden är det sponsorer som står för notan - inte Ferrari själva .. Jösses!!F1-fan skrev:Ferrari tillverkar sportbilar för att ha råd att hålla på med F1!PS skrev:Jag läste nyligen att Ferraris produktion av sportbilen California är slutsåld ända fram till 2011. Och Maserati (som ingår i samma koncern) har ökat sin försäljning med 40% i år. Så något rätt gör nog Ferrari och moderbolaget Fiat. Formel 1-satsningen t.ex. är nog det mest helrätta de gör och det är jag tämligen säker på att de kommer att fortsätta med i många, många år framöver.
Liiite skillnad mot de andra biltillverkarna
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Visst har du rätt i att sponsorer står för största delen av intäkterna för F1 satsningen! de har väl stått för ca 60-80% genom åren ?Petrol skrev:Ha ha ha - det var bra länge sedan Enso Ferrari började tillverka bilar för privatmarknaden för att bekosta sin racingsatsning. Nu för tiden är det sponsorer som står för notan - inte Ferrari själva .. Jösses!!F1-fan skrev:Ferrari tillverkar sportbilar för att ha råd att hålla på med F1!PS skrev:Jag läste nyligen att Ferraris produktion av sportbilen California är slutsåld ända fram till 2011. Och Maserati (som ingår i samma koncern) har ökat sin försäljning med 40% i år. Så något rätt gör nog Ferrari och moderbolaget Fiat. Formel 1-satsningen t.ex. är nog det mest helrätta de gör och det är jag tämligen säker på att de kommer att fortsätta med i många, många år framöver.
Liiite skillnad mot de andra biltillverkarna
Resterande har man fått täcka upp på annat vis.
Fiat har tidigare stöttat upp med pengar... men har inte på senare år behövt göra det eftersom Ferraris försäljning av bilar och sponsorsintäkter gått så bra!
Ferraris huvudmål är att vara med och tävla i F1!!
Om man får tro vad Lucas Montezemelo och Jean Todt sagt.
Jösses på dig själv
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Jag undrar ibland hur folk tänker...
Om man läser i artikeln http://www.viasatsport.se/content/view/13761/37/
Så undrar man hur dum Nick Fry är.
Han vill sänka kostnaden med 25-33% i F1.
Sen ser man vad stallen har för omsättningar.
Det är väll upp till vart stall hur mycket pengar dom vill spendera.
Toro Rosso är ett lysande exempel på hur mycket man kan göra med lite pengar. Han får ju skylla sig själva att dom inte kan bygga bra bilar med alla dom pengarna dom använder...
Jag tror ju inte Honda kommer att prestera bättre om dom andvänder mindre pengar. Dom har andra problem
Om man läser i artikeln http://www.viasatsport.se/content/view/13761/37/
Så undrar man hur dum Nick Fry är.
Han vill sänka kostnaden med 25-33% i F1.
Sen ser man vad stallen har för omsättningar.
Det är väll upp till vart stall hur mycket pengar dom vill spendera.
Toro Rosso är ett lysande exempel på hur mycket man kan göra med lite pengar. Han får ju skylla sig själva att dom inte kan bygga bra bilar med alla dom pengarna dom använder...
Jag tror ju inte Honda kommer att prestera bättre om dom andvänder mindre pengar. Dom har andra problem
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: tor feb 12, 2004 20:39
Hur den ekonomiska framtiden för F1 blir beror mycket på hur den lågkonjunktur vi är på våg in i blir. Risken är stor att det kommer att ta många år innan vi har en mer normal finansiell värld där krediter går att fås för de företag som vill investera och privatpersoner som vill konsumera, då menar jag i hela världen. Lägg till de minskade förmögenheterna världen över med nedgångar på världens börser med 20 % på en vecka och över 50 % på tolv månader
Man ska inte måla f-n på väggen men om jag tänker svart så kan detta bli en lågkonkonjunktur som bara har "toppats" av depressionen på 30-talet. Då kommmer F1 att påverkas kraftigt, både från ägarhåll, sponsorer och tv-intäkter.....
Nu gläds vi åt en rolig avslutning på årets säsong!!
Man ska inte måla f-n på väggen men om jag tänker svart så kan detta bli en lågkonkonjunktur som bara har "toppats" av depressionen på 30-talet. Då kommmer F1 att påverkas kraftigt, både från ägarhåll, sponsorer och tv-intäkter.....
Nu gläds vi åt en rolig avslutning på årets säsong!!
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
David Jefferies 1972 - 2003
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker precis tvärt omJögga skrev:Jag vet inte hur gammal du är, men om du var med på 1980-talet så kanske du minns alla de stall som förkvalade på torsdagar, för att sedan åka ur kvalet på fredag? Inte var det mer spännande för det.Fredrik i Trollhättan skrev: Vad menar du? Utan privatstall? Antagligen fullt.
Det är inte privatstallen som gör att det saknas bilar på gridden, snarare tvärt om.
Det var spännande som fan att 'se' Lill-Lövis kval till sig en 30:e plats som sen hade räckt till en 16:e på gridden. Framförallt slapp vi Kaiser i kommentatorsstolen och Lill-Lövis kunde bre på med sin smålänska istället.
Utan att sett hela er diskussion, kan inte F1 behöva en börskrasch? jag undrar om inte det är modellen...
Ut med alla biltillverkarna bara, gör en ctrl+alt+delete på skiten.
I was misled and that is the way it went
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Honda brände £147 millar och hade 667 anställda 2007. Någon som tror att de var färre 2008? Man undrar hur länge man tänker pumpa in pengar och inte ha några sponsorer samtidigt som resultaten uteblir.
http://www.ft.com/cms/s/0/aa7198e2-b510 ... fd18c.html
http://www.ft.com/cms/s/0/aa7198e2-b510 ... fd18c.html
I was misled and that is the way it went
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Låter ju sunt att rulla pengar...
Jag tror att Formel 1 kommer att få gigantiska problem under nästa säsong. Det finns inga garantier för att ingångna avtal med sponsorer kommer att kunna hållas. Antalet banor som har problem växer för varje dag, CVC:s storslagna planer kommer inte att kunna genomföras (är jag övertygad om). Krisen i kombination med det höga kostnadsläget kommer att knäcka sporten - precis på det vis som jag har ältat i åratal.
Jag tror att Formel 1 kommer att få gigantiska problem under nästa säsong. Det finns inga garantier för att ingångna avtal med sponsorer kommer att kunna hållas. Antalet banor som har problem växer för varje dag, CVC:s storslagna planer kommer inte att kunna genomföras (är jag övertygad om). Krisen i kombination med det höga kostnadsläget kommer att knäcka sporten - precis på det vis som jag har ältat i åratal.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag tror inte F1 får större problem än vanligt, det vill säga något privatstall byter ägare och bilfabrikanterna tuffar på sen minst ett decennium snart, fast du förutspått att de kliver ur när som helst.JTarnstrom skrev:Låter ju sunt att rulla pengar...
Jag tror att Formel 1 kommer att få gigantiska problem under nästa säsong. Det finns inga garantier för att ingångna avtal med sponsorer kommer att kunna hållas. Antalet banor som har problem växer för varje dag, CVC:s storslagna planer kommer inte att kunna genomföras (är jag övertygad om). Krisen i kombination med det höga kostnadsläget kommer att knäcka sporten - precis på det vis som jag har ältat i åratal.
Med det hjyfunna intresset i GB lär sponsorerna stå på kö igen.
Senast redigerad av Jari den tor nov 20, 2008 18:40, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Krisen gör faktiskt att det blir billigare. När fler och fler blir utan uppdrag så kan du köpa dem för mindre pengar.
De stall som går och har gått med vinst kommer klara sig alldeles utmärkt. Och de andra stora biltillverkarna dvs Honda och Toyota går tillräckligt bra för att hålla igång F1-stallen. De har nämligen bilar som går att sälja i dessa tider, små effektiva och billiga.
De stall som går och har gått med vinst kommer klara sig alldeles utmärkt. Och de andra stora biltillverkarna dvs Honda och Toyota går tillräckligt bra för att hålla igång F1-stallen. De har nämligen bilar som går att sälja i dessa tider, små effektiva och billiga.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Inte ens Toyota och Honda kommer att kunna spendera de enorma summor som de lägger på F1 idag. Men det handlar inte bara stallen. Av alla sporter i världen är F1 den ruttnaste, lika rutten som USA:s ekonomi. Resultatet av ett fullständigt hejdlöst spenderande. Det kan inte fortsätta.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
För att nyansera mig: Jämfört med Nascar, som åtminstone reagerar på krisen, händer knappt någonting i F1. I Nascar sparkas nu teampersonal till höger och vänster och man ser över sin ekonomi för att öht ha en säsong nästa år. I F1 laddar teamen upp för en fajt med Bernie och CVC om kulorna, samtidigt som den ena arrangören efter den andra rapporterar problem, eller rent av hoppar av. CVC tror att de ska få med sig stora sponsorer ombord till nästa år som om det inte fanns några bekymmer med att få till en full kalender, eller betala teamen. Honda och Toyota klarar sig förmodligen, de japanska företagen har tydligen kassorna fulla, men Renault, BMW, Williams... Eller Red Bull och Toro Rosso? Mateschitz har ju deg, men även Red Bull måste ju drabbas av en nedgång i ekonomin. Jag har inte sett att några av teamen friställer personal, eller på annat sätt försöker dra ned på kostnaderna inför nästa säsong.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
McLaren och Ferrari är med säkerhet företag som genererar vinst! Vet inte med säkerhet hur många andra stall som har det läget men förmodligen ett antal till. Så länge man kan generera en sund vinst så ser jag inga problem med att man spenderar.
Honda har nästan inga yttre sponsorer. Skulle de behöva så skulle de alltså kunna skramla ihop lite extra kulor.
Stallet som hamnar på 10:e plats får 150 000 000 i pris pengar. (TV-pengar som inte påverkas nämnvärt av denna svacka). Borde vara ganska enkelt att bygga en bil som kommer sist för de pengarna.
Banor som inte har råd att köra F1. Nä, och vad beror det på? Att det skulle vara så väldans dyrt att asfaltera lite öken och slänga upp lite läcktare? Nä, det beror helt enkelt på att Bernie tar hiskligt mycket betalt. Bernie kommer alltså inte stå utan villiga arrangörer om du nu tror att det skulle vara ett problem.
Om det nu skulle vara så att vi hamnar i ett läge där det är riktig kris och det behöver sparas så finns det marginaler att ta av. Det går ju att bygga en bil för betydligt mindre, man förlorar visserligen men det går.
Så var inte orolig F1 kommer överleva denna lilla kris.
Honda har nästan inga yttre sponsorer. Skulle de behöva så skulle de alltså kunna skramla ihop lite extra kulor.
Stallet som hamnar på 10:e plats får 150 000 000 i pris pengar. (TV-pengar som inte påverkas nämnvärt av denna svacka). Borde vara ganska enkelt att bygga en bil som kommer sist för de pengarna.
Banor som inte har råd att köra F1. Nä, och vad beror det på? Att det skulle vara så väldans dyrt att asfaltera lite öken och slänga upp lite läcktare? Nä, det beror helt enkelt på att Bernie tar hiskligt mycket betalt. Bernie kommer alltså inte stå utan villiga arrangörer om du nu tror att det skulle vara ett problem.
Om det nu skulle vara så att vi hamnar i ett läge där det är riktig kris och det behöver sparas så finns det marginaler att ta av. Det går ju att bygga en bil för betydligt mindre, man förlorar visserligen men det går.
Så var inte orolig F1 kommer överleva denna lilla kris.