Finanskrisen och framtiden för F1

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Visst ser det dystert ut för banker osv som i dag är stora sponsorer inom F1. Men vi får inte glömma att det finns massor av pengar i t ex Tv-spelbranschen.

Om Max kan tänka sig att byta bekantskapskrets, byta bort fina kostymer, flotta salonger och skaffa sig polare med kepsen bakåfram och Gällivarehäng så kan det nog rulla på ett tag till.

Jag tror egentligen inte att F1 i sig har problem även om kostnaderna har skenat iväg. F1 är prestige och då ska det kosta och jag ser det inte som omöjligt att det blir fler sponsorer med mindre andelar i framtiden, eller branschorienterat.

Om Bank-eran nu går mot sitt slut inom F1 så får vi kanske vänja oss vid att det står Nintendo, Playstation eller Xbox på bilarna om några säsonger.
Inte omöjligt enligt min mening.. Kanske Coca Cola vs, Redbull osv... :spec:
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Det är till exempel fortfarande billigare att driva ett F1-stall än att lansera en ny liten stadsjeep från Volvo eller SAAB globalt.
Jag håller med Gösta. Det finns dessutom pengar i omlopp, fråga Abramovich, Murdoch, Soros och deras gelikar.
Fan, till och med Ron och Bernie kan driva flera stall alldeles på egen hand.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Ja pengarna har ju inte tagit slut precis - bara omfördelats. F1 bana i Moskva ligger på lut och blir nog verklighet - där fattas det inga pengar.

Om amerikaner är beredda att satsa på F1 utan lopp "over there" är litet tveksamt, men å andra sidan är ju ekonomin global och den Amerikanska ekonomin är inte vad den en gång varit.

Att det är Asien som blickarna riktas mot känns lika logiskt som vemodigt, och redan nu körs det ju nästa lika många lopp utanför europa som innanför.

Läste någonstans att de stora stallen gör åt med ca 3 miljarder per säsong, ganska mycket pengar, men å andra sidan så rullar ju pengarna och genererar jobb osv. Pengar som rullar är bra pengar :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Jögga skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev: Vad menar du? Utan privatstall? Antagligen fullt.
Jag vet inte hur gammal du är, men om du var med på 1980-talet så kanske du minns alla de stall som förkvalade på torsdagar, för att sedan åka ur kvalet på fredag? Inte var det mer spännande för det.
Det är inte privatstallen som gör att det saknas bilar på gridden, snarare tvärt om.
Jag var med på 80-talet. Vad jag menar är att privatstall är inte räddningen för F1. När tobaksbolagen försvinner från sporten så är biltillverkarna dess ersättare.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Jögga skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev: Vad menar du? Utan privatstall? Antagligen fullt.
Jag vet inte hur gammal du är, men om du var med på 1980-talet så kanske du minns alla de stall som förkvalade på torsdagar, för att sedan åka ur kvalet på fredag? Inte var det mer spännande för det.
Det är inte privatstallen som gör att det saknas bilar på gridden, snarare tvärt om.
Jag var med på 80-talet. Vad jag menar är att privatstall är inte räddningen för F1. När tobaksbolagen försvinner från sporten så är biltillverkarna dess ersättare.
Och när biltillverkarna försvinner, vilka blir deras ersättare?
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Fredrik i Trollhättan skrev:När tobaksbolagen försvinner från sporten så är biltillverkarna dess ersättare.
Är det verkligen så?
Jag vill nog snarare påstå att när privatstallen försvinner så är biltillverkarna dess ersättare på gott och ont.

Tobaksbolagen var sponsorer, biltillverkarna är idag stallägare.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

JTarnstrom skrev:
Och när biltillverkarna försvinner, vilka blir deras ersättare?
De som vill tjäna pengar så klart. Det kan vara kondomtillverkare eller vad som helst. Så länge det finns människor som är beredda att betala pengar för att se F1 så länge kommer F1 att finnas kvar. Vem som äger de olika stallen är tämligen ointressant utom för bakåtsträvare som dig.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Razor skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:När tobaksbolagen försvinner från sporten så är biltillverkarna dess ersättare.
Är det verkligen så?
Jag vill nog snarare påstå att när privatstallen försvinner så är biltillverkarna dess ersättare på gott och ont.

Tobaksbolagen var sponsorer, biltillverkarna är idag stallägare.
Precis, en jäkla skillnad.
Bild
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:
Och när biltillverkarna försvinner, vilka blir deras ersättare?
De som vill tjäna pengar så klart. Det kan vara kondomtillverkare eller vad som helst. Så länge det finns människor som är beredda att betala pengar för att se F1 så länge kommer F1 att finnas kvar. Vem som äger de olika stallen är tämligen ointressant utom för bakåtsträvare som dig.
Om du vill se kondomtillverkare tävla mot finansbolag tycker jag att det är märkligt att du inte engagerar dig mer i korpidrotten, Gösta. Racing ska bedrivas av team som har racing som sin kärnverksamhet. Mer racing än så blir det inte.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jaha, då är även Bernie Ecclestone för standardmotorer!

https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=7443&dept=F1
Bild
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:
Och när biltillverkarna försvinner, vilka blir deras ersättare?
De som vill tjäna pengar så klart. Det kan vara kondomtillverkare eller vad som helst. Så länge det finns människor som är beredda att betala pengar för att se F1 så länge kommer F1 att finnas kvar. Vem som äger de olika stallen är tämligen ointressant utom för bakåtsträvare som dig.
Ja F1 lär överleva på det ena eller andra sättet. På 70-talet överlevde man 2 oljekriser bl.a.

Fast Ron Dennis blev som följd av oljekrisen -73 tvungen att sälja sitt nystartade team, Token (!), då en sponsor drog öronen åt sig...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

PC: skrev:
Gösta skrev:
JTarnstrom skrev:
Och när biltillverkarna försvinner, vilka blir deras ersättare?
De som vill tjäna pengar så klart. Det kan vara kondomtillverkare eller vad som helst. Så länge det finns människor som är beredda att betala pengar för att se F1 så länge kommer F1 att finnas kvar. Vem som äger de olika stallen är tämligen ointressant utom för bakåtsträvare som dig.
Ja F1 lär överleva på det ena eller andra sättet. På 70-talet överlevde man 2 oljekriser bl.a.

Fast Ron Dennis blev som följd av oljekrisen -73 tvungen att sälja sitt nystartade team, Token (!), då en sponsor drog öronen åt sig...
Problemet idag är att F1 är betydligt mer sårbart än på 70-talet. Det går inte att jämföra sportens problem då med dagens finansiella verklighet.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

JTarnstrom skrev:
PC: skrev:
Gösta skrev: De som vill tjäna pengar så klart. Det kan vara kondomtillverkare eller vad som helst. Så länge det finns människor som är beredda att betala pengar för att se F1 så länge kommer F1 att finnas kvar. Vem som äger de olika stallen är tämligen ointressant utom för bakåtsträvare som dig.
Ja F1 lär överleva på det ena eller andra sättet. På 70-talet överlevde man 2 oljekriser bl.a.

Fast Ron Dennis blev som följd av oljekrisen -73 tvungen att sälja sitt nystartade team, Token (!), då en sponsor drog öronen åt sig...
Problemet idag är att F1 är betydligt mer sårbart än på 70-talet. Det går inte att jämföra sportens problem då med dagens finansiella verklighet.
Man får väl rätta munnen efter matsäcken.

Jag tror exempelvis inte att en Truckie tjänade en halv miljon om året på 70-talet för att köra F1-bilar mellan banorna...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

PC: skrev:
Man får väl rätta munnen efter matsäcken.

Jag tror exempelvis inte att en Truckie tjänade en halv miljon om året på 70-talet för att köra F1-bilar mellan banorna...
Det motsvarar ju knappt en noskon, om det ens räcker...
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

JTarnstrom skrev:
PC: skrev:
Man får väl rätta munnen efter matsäcken.

Jag tror exempelvis inte att en Truckie tjänade en halv miljon om året på 70-talet för att köra F1-bilar mellan banorna...
Det motsvarar ju knappt en noskon, om det ens räcker...
Som du själv säger. Det går att spara in både här och där...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Gevalia
Inlägg: 142
Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21

Inlägg av Gevalia »

Pastis skrev:Jaha, då är även Bernie Ecclestone för standardmotorer!

https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&id=7443&dept=F1

:barf:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

PC: skrev:
JTarnstrom skrev:
PC: skrev:
Man får väl rätta munnen efter matsäcken.

Jag tror exempelvis inte att en Truckie tjänade en halv miljon om året på 70-talet för att köra F1-bilar mellan banorna...
Det motsvarar ju knappt en noskon, om det ens räcker...
Som du själv säger. Det går att spara in både här och där...
Hur ska man spara, menar du? Och hur ska man se till att det sker en kostnadssänkning överlag och att den är rättvis? Det finns ju ingen som kommer att göra det frivilligt om ingen annan gör det, då har man ju gett motståndarna en fördel – och förlorar man på banan på grnd av det, då tappar man intäkter. Det finns med andra ord inga motiv för något stall att spara som inte motverkar syftet med själva deltagandet, det vill säga att vinna.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Pastis skrev:Jaha, då är även Bernie Ecclestone för standardmotorer!
Standardmotorer är att gå steget för långt.

Däremot så kunde ju lådorna vara levererade från en och samma tillverkare, gärna någon som inte är knuten till något av teamen idag.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

JTarnstrom skrev:
PC: skrev:
JTarnstrom skrev: Det motsvarar ju knappt en noskon, om det ens räcker...
Som du själv säger. Det går att spara in både här och där...
Hur ska man spara, menar du? Och hur ska man se till att det sker en kostnadssänkning överlag och att den är rättvis? Det finns ju ingen som kommer att göra det frivilligt om ingen annan gör det, då har man ju gett motståndarna en fördel – och förlorar man på banan på grnd av det, då tappar man intäkter. Det finns med andra ord inga motiv för något stall att spara som inte motverkar syftet med själva deltagandet, det vill säga att vinna.
Du använder många ord till att säga ingenting.

Sjävklart måste saker och ting regleras, man bygger inte noskon för en dryg halvmiljon som man inte får använda...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

PC: skrev:Sjävklart måste saker och ting regleras, man bygger inte noskon för en dryg halvmiljon som man inte får använda...
Vi förbjuder alltså noskoner :idea:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

PC: skrev:
JTarnstrom skrev:
PC: skrev: Som du själv säger. Det går att spara in både här och där...
Hur ska man spara, menar du? Och hur ska man se till att det sker en kostnadssänkning överlag och att den är rättvis? Det finns ju ingen som kommer att göra det frivilligt om ingen annan gör det, då har man ju gett motståndarna en fördel – och förlorar man på banan på grnd av det, då tappar man intäkter. Det finns med andra ord inga motiv för något stall att spara som inte motverkar syftet med själva deltagandet, det vill säga att vinna.
Du använder många ord till att säga ingenting.

Sjävklart måste saker och ting regleras, man bygger inte noskon för en dryg halvmiljon som man inte får använda...
Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du argumenterar för. Du ger dig in i leken och säger att man måste rätta mun efter matsäcken. Jag ställer en rak fråga till dig om hur du anser att detta ska gå till och du svarar inte. Då blir det poänglöst att fortsätta, men du är välkommen att göra ett försök till.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Nu har tillverkarna kommenterat förslaget om standardmotorer och de är inte glada. De flesta verkar avvisa förslaget och menar att om det skulle bli verklighet, skulle de dra sig ur. Toppen! Inte helt överraskande ställer de sig bakom att använda standarddelar vad gäller övriga delar av bilen. Helt klart har FIA ett trumfkort att spela ut framöver. Själv ser jag gärna att de gör det så att vi blir av med biltillverkarna och får in lite friskt blod i sporten, men det som kommer att hända är sannolikt att vi får se ett ökat användande av standarddelar framöver och kostnaderna kommer förhoppnignsvis att sjunka. Säger förhoppningsvi, eftersom erfarenheten säger att stallen istället kommer att skyffla in mer pengar där utveckling fortfarande är tillåten. Denna utveckling tenderar att bli mcyekt kostsam och ju snävare ett reglemente är, desto dyrare brukar varje tiondel bli att utveckla fram.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:
PC: skrev:
JTarnstrom skrev: Hur ska man spara, menar du? Och hur ska man se till att det sker en kostnadssänkning överlag och att den är rättvis? Det finns ju ingen som kommer att göra det frivilligt om ingen annan gör det, då har man ju gett motståndarna en fördel – och förlorar man på banan på grnd av det, då tappar man intäkter. Det finns med andra ord inga motiv för något stall att spara som inte motverkar syftet med själva deltagandet, det vill säga att vinna.
Du använder många ord till att säga ingenting.

Sjävklart måste saker och ting regleras, man bygger inte noskon för en dryg halvmiljon som man inte får använda...
Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du argumenterar för. Du ger dig in i leken och säger att man måste rätta mun efter matsäcken. Jag ställer en rak fråga till dig om hur du anser att detta ska gå till och du svarar inte. Då blir det poänglöst att fortsätta, men du är välkommen att göra ett försök till.
Egentligen borde jag väl inte lägga mig i, men om du börjar en diskussion utifrån utgångspunkten att man måste svara så får man väl kanske det svar du önskar dig. Jag och några till anser det inte finnas något behov för hysteriska visioner om att man genast måste göra något från en vecka till nästa för att börser nånstans rasar pga samma typ av hysteriska reaktioner över något annat som de ansett missgynnar deras spekulationer.
Tror inte stallen förlorar mer än vad de nu tjänar in på sänkta bensinkostnader på direkt sikt, men vad vet jag.
Undantaget kan vara RBS, men Williams var redan över öronen skuldsatt.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jari, med utgångspunkt från vad PC har skrivit så blir jag faktiskt inte klok på om han argumenterar för eller mot kostnadsnedskärningar och hur de i så fall ska gå till. Att rätta mun efter matsäcken uttrycker en föreställning om att ekonomin inom F1 är självreglerande och att ingen utomstående behöver lägga sig i vad som händer.

Dessutom är det så att Mosley, readn långt före finanskrisen har varnat för att F1 måste förändras om det ska överleva. Nu, när krisen är över oss, då börjar stallen vakna till liv och kläcker idéer som hönor på steroider. Till och med Bernie talar om sportens överlevnad. De som inte tror att något behöver göras blir allt färre.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jag har inte sagt att man skall göra det ena eller det andra.

Konstaterar bara att om nu kostnaden är ett problem, så får man väl råda bot på det.
Men tyvärr har jag inget patentsvar att leverera, så egentligen bör jag väl hålla tyst...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Jögga skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev: Vad menar du? Utan privatstall? Antagligen fullt.
Jag vet inte hur gammal du är, men om du var med på 1980-talet så kanske du minns alla de stall som förkvalade på torsdagar, för att sedan åka ur kvalet på fredag? Inte var det mer spännande för det.
Det är inte privatstallen som gör att det saknas bilar på gridden, snarare tvärt om.
Jag var med på 80-talet. Vad jag menar är att privatstall är inte räddningen för F1. När tobaksbolagen försvinner från sporten så är biltillverkarna dess ersättare.
Snarare så att när tobaksbolagen försvinner så kommer andra i deras ställe. Det är ett förhållandevis billigt sätt för globala företag att synas i tv i de flesta länder.

Om det skulle vara biltillverkarna som ersätter tobaksbolagen så skulle ju Ferrari, BMW, Toyota och Honda inte behöva sponsorer utan dom skulle i så fall sponsra privatstall.
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

JTarnstrom skrev:Nu har tillverkarna kommenterat förslaget om standardmotorer och de är inte glada. De flesta verkar avvisa förslaget och menar att om det skulle bli verklighet, skulle de dra sig ur. Toppen! Inte helt överraskande ställer de sig bakom att använda standarddelar vad gäller övriga delar av bilen. Helt klart har FIA ett trumfkort att spela ut framöver. Själv ser jag gärna att de gör det så att vi blir av med biltillverkarna och får in lite friskt blod i sporten,
Nu har jag inte följt hela debatten, så jag ber om ursäkt om jag har missat något, men jag reagerade på att du vill bli av med biltillverkarna. Jag tror att det som definitivt kan döda Formel 1 som vi känner det, är om man jagar ut biltillverkarna.

BMW, Mercedes, Ferrari/Fiat, Renault, Toyota, Honda deltar i Formel 1 eftersom det är ett fantastisk skyltfönster för deras verksamhet = att sälja bilar till konsumenter. Bortsett från den tekniska utmaningen finns det enorma känslomässiga värden förknippat med Formel 1 som biltillverkarna kan dra nytta av i sin marknadsföring.

Driver man ut biltillverkarna och försöker återskapa något liknande som fanns på 60- och 70-talen, där små racingstall byggde egna bilar och köpte motorer från Cosworths lagerhylla, reducerar man Formel 1 till någon obetydlig företeelse som ingen bryr sig om, utom förstås vi die hard entusiaster.

För vad gör biltillverkarna om de drivs ut ur Formel 1? Jo, de lägger pengarna på någon annan racingserie där de kan visa sin förträfflighet ur teknisk och kommersiell synpunkt. Det kan bli i form av ett mästerskap för extrema standardbilar typ DTM, eller sportvagnar typ LeMans eller varför inte en ny formelbilsserie som biltillverkarna själva bestämmer över.

Och vart kommer de bästa förarna att ta vägen? Kommer de att stanna kvar i det billiga obetydliga F1-mästerskapet? Eller kommer de att gå till biltillverkarnas serie, där det finns pengar att tjäna? Svaret är givet. De bästa förarna går dit där de får bäst betalt.

Jag för min del tror inte ett ögonblick på domedagsprofetiorna om att alla biltillverkare plötsligt lämnar racingen för att det kostar för mycket. Racingen är en del av deras marknadsföring och så länge det finns en marknad för bilar kommer det att finnas plats för ett racingmästerskap med mycket pengar i omlopp.

För att Formel 1-mästerskapet som det är idag, med världens bästa förare, skall fortleva är det helt avgörande att ha biltillverkarna på sin sida. Kostnadsbesparingar ska man jobba för, det ligger i allas intresse, men man ska utforma dessa besparingar i samarbete med biltillverkarna. Man ska inte sparka ut dem. Den som sparkar ut biltillverkarna är också den som kommer att få ta ansvaret för F1-sportens död.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Jari, med utgångspunkt från vad PC har skrivit så blir jag faktiskt inte klok på om han argumenterar för eller mot kostnadsnedskärningar och hur de i så fall ska gå till. Att rätta mun efter matsäcken uttrycker en föreställning om att ekonomin inom F1 är självreglerande och att ingen utomstående behöver lägga sig i vad som händer.

Dessutom är det så att Mosley, readn långt före finanskrisen har varnat för att F1 måste förändras om det ska överleva. Nu, när krisen är över oss, då börjar stallen vakna till liv och kläcker idéer som hönor på steroider. Till och med Bernie talar om sportens överlevnad. De som inte tror att något behöver göras blir allt färre.
Mosley kanske hade velat leka 8 på en men hade bara råd med 5?
Jag tror inte det är helt solklart att varken jag eller PC anser att kostnadsbesparingar är lika nödvändiga som du tydligen gör.
F1 kommer finnas kvar om 10 år och 20 år vare sig de får enhetsmotorer eller inte. det vore en större förlust för sporten att de började med kommunistiska regler än tappade ett stall eller två. I deras ställe kommer alltid ett eller två stall i gengäld.
Så har det alltid varit oavsett börsoro.
Det är tydligen ofantligt lätt att skapa masshysteri i dagens samhällen och det är synd, för det är så vi styrs numera i sk demokratier.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Jögga skrev:Om det skulle vara biltillverkarna som ersätter tobaksbolagen så skulle ju Ferrari, BMW, Toyota och Honda inte behöva sponsorer utan dom skulle i så fall sponsra privatstall.
Tvivlar du på att biltillverkarna numera har tagit över tobaksbolagens roll som de största sponsorerna i F1 (och som sponsor räknar jag även de som driver egna stall)?
De sponsorer som väljer att stödja de stora fabriksteamen gör det för att få synas tillsammans med dessa. Osäkert om man hade sponsrat privatstall i samma omfattning. Jag menar det hade ju säkert varit billigare för Shell att få sitt namn på en Force India än på en Ferrari.

Dessutom får man se tillverkarnas kostnader på F1 i perspektiv. Man lägger otroliga pengar på marknadsföring ändå och för t.ex. Ferrari är F1 den enda marknadsföring man håller sig med.
PS
Inlägg: 239
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av PS »

Jag läste nyligen att Ferraris produktion av sportbilen California är slutsåld ända fram till 2011. Och Maserati (som ingår i samma koncern) har ökat sin försäljning med 40% i år. Så något rätt gör nog Ferrari och moderbolaget Fiat. Formel 1-satsningen t.ex. är nog det mest helrätta de gör och det är jag tämligen säker på att de kommer att fortsätta med i många, många år framöver. :)
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Angående standardmotorer så är det ju inte troligt att Ferrari skulle fortsätta i F1 om man var tvungen att använda en Renualt-motor med Ferrariklistermärken på. Eller tvärt om. BMW med en Mercedesmotor? En stor del av reklamvärdet försvinner ju. Reklam till ett större värde än vad motorutvecklingen kostar förmodligen. Och den som får motorutvecklingen, vad ska den tillverkaren få betala? Reklamvärdet där blir ju enormt. Vår motor används i F1....
Jag tror det är just motorerna som är närmast förknippat med tillverkaren. Jämför med bromsar som man köper från en underleverantör. Ingen som bryr sig. Motor och aerodynamik, där sitter identiteten hos en F1-bil tycker jag.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

PS skrev:Jag läste nyligen att Ferraris produktion av sportbilen California är slutsåld ända fram till 2011. Och Maserati (som ingår i samma koncern) har ökat sin försäljning med 40% i år. Så något rätt gör nog Ferrari och moderbolaget Fiat. Formel 1-satsningen t.ex. är nog det mest helrätta de gör och det är jag tämligen säker på att de kommer att fortsätta med i många, många år framöver. :)
...och BMW är ju inte den biltillverkare det går sämst för just nu. Om det beror på F1 satsningen ska jag låta vara osagt men det skadar ju inte. Just BMW har faktiskt, hur underligt det låter, lite negativ klang hos många p.g.a. av det klientel som glider runt i de förra modellerna. Och ändå gör man succé försäljningsmässigt. Bra betalt får man också.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

BMW och Toyota var de enda bilmärkena som gick bra under förra "krisen".
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
F1-fan
Inlägg: 223
Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12

Inlägg av F1-fan »

PS skrev:Jag läste nyligen att Ferraris produktion av sportbilen California är slutsåld ända fram till 2011. Och Maserati (som ingår i samma koncern) har ökat sin försäljning med 40% i år. Så något rätt gör nog Ferrari och moderbolaget Fiat. Formel 1-satsningen t.ex. är nog det mest helrätta de gör och det är jag tämligen säker på att de kommer att fortsätta med i många, många år framöver. :)
Ferrari tillverkar sportbilar för att ha råd att hålla på med F1!
Liiite skillnad mot de andra biltillverkarna :wink:
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

F1-fan skrev:
PS skrev:Jag läste nyligen att Ferraris produktion av sportbilen California är slutsåld ända fram till 2011. Och Maserati (som ingår i samma koncern) har ökat sin försäljning med 40% i år. Så något rätt gör nog Ferrari och moderbolaget Fiat. Formel 1-satsningen t.ex. är nog det mest helrätta de gör och det är jag tämligen säker på att de kommer att fortsätta med i många, många år framöver. :)
Ferrari tillverkar sportbilar för att ha råd att hålla på med F1!
Liiite skillnad mot de andra biltillverkarna :wink:
Ha ha ha - det var bra länge sedan Enso Ferrari började tillverka bilar för privatmarknaden för att bekosta sin racingsatsning. Nu för tiden är det sponsorer som står för notan - inte Ferrari själva .. Jösses!! :o
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Ferraris största sponsor är sannolikt moderbolaget...Fiat.
F1-fan
Inlägg: 223
Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12

Inlägg av F1-fan »

Petrol skrev:
F1-fan skrev:
PS skrev:Jag läste nyligen att Ferraris produktion av sportbilen California är slutsåld ända fram till 2011. Och Maserati (som ingår i samma koncern) har ökat sin försäljning med 40% i år. Så något rätt gör nog Ferrari och moderbolaget Fiat. Formel 1-satsningen t.ex. är nog det mest helrätta de gör och det är jag tämligen säker på att de kommer att fortsätta med i många, många år framöver. :)
Ferrari tillverkar sportbilar för att ha råd att hålla på med F1!
Liiite skillnad mot de andra biltillverkarna :wink:
Ha ha ha - det var bra länge sedan Enso Ferrari började tillverka bilar för privatmarknaden för att bekosta sin racingsatsning. Nu för tiden är det sponsorer som står för notan - inte Ferrari själva .. Jösses!! :o
Visst har du rätt i att sponsorer står för största delen av intäkterna för F1 satsningen! de har väl stått för ca 60-80% genom åren ?
Resterande har man fått täcka upp på annat vis.
Fiat har tidigare stöttat upp med pengar... men har inte på senare år behövt göra det eftersom Ferraris försäljning av bilar och sponsorsintäkter gått så bra!
Ferraris huvudmål är att vara med och tävla i F1!!
Om man får tro vad Lucas Montezemelo och Jean Todt sagt.
Jösses på dig själv :D
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Jag undrar ibland hur folk tänker...

Om man läser i artikeln http://www.viasatsport.se/content/view/13761/37/

Så undrar man hur dum Nick Fry är.

Han vill sänka kostnaden med 25-33% i F1.

Sen ser man vad stallen har för omsättningar.

Det är väll upp till vart stall hur mycket pengar dom vill spendera.
Toro Rosso är ett lysande exempel på hur mycket man kan göra med lite pengar. Han får ju skylla sig själva att dom inte kan bygga bra bilar med alla dom pengarna dom använder...
Jag tror ju inte Honda kommer att prestera bättre om dom andvänder mindre pengar. Dom har andra problem :roll:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Averell
Inlägg: 115
Blev medlem: tor feb 12, 2004 20:39

Inlägg av Averell »

Hur den ekonomiska framtiden för F1 blir beror mycket på hur den lågkonjunktur vi är på våg in i blir. Risken är stor att det kommer att ta många år innan vi har en mer normal finansiell värld där krediter går att fås för de företag som vill investera och privatpersoner som vill konsumera, då menar jag i hela världen. Lägg till de minskade förmögenheterna världen över med nedgångar på världens börser med 20 % på en vecka och över 50 % på tolv månader
Man ska inte måla f-n på väggen men om jag tänker svart så kan detta bli en lågkonkonjunktur som bara har "toppats" av depressionen på 30-talet. Då kommmer F1 att påverkas kraftigt, både från ägarhåll, sponsorer och tv-intäkter.....

Nu gläds vi åt en rolig avslutning på årets säsong!!
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing."
David Jefferies 1972 - 2003
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Jag tror ju i.o.f.s. inte de som redan har snormycket pengar har tappat 50%. Det är nog bara du och jag med våra pensionsfonder som gått på den pärlan. För många av dom är det snart julafton och köpläge. Pengarna i samhället har inte försvunnit. Dom finns fortfarande.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Jögga skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev: Vad menar du? Utan privatstall? Antagligen fullt.
Jag vet inte hur gammal du är, men om du var med på 1980-talet så kanske du minns alla de stall som förkvalade på torsdagar, för att sedan åka ur kvalet på fredag? Inte var det mer spännande för det.
Det är inte privatstallen som gör att det saknas bilar på gridden, snarare tvärt om.
Jag tycker precis tvärt om ;)

Det var spännande som fan att 'se' Lill-Lövis kval till sig en 30:e plats som sen hade räckt till en 16:e på gridden. Framförallt slapp vi Kaiser i kommentatorsstolen och Lill-Lövis kunde bre på med sin smålänska istället.


Utan att sett hela er diskussion, kan inte F1 behöva en börskrasch? jag undrar om inte det är modellen...

Ut med alla biltillverkarna bara, gör en ctrl+alt+delete på skiten.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Det verkar som om några här tror att F1 sponsras med lånta pengar?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Honda brände £147 millar och hade 667 anställda 2007. Någon som tror att de var färre 2008? Man undrar hur länge man tänker pumpa in pengar och inte ha några sponsorer samtidigt som resultaten uteblir.

http://www.ft.com/cms/s/0/aa7198e2-b510 ... fd18c.html
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Pengar är till för att rullas vidare! :evil:
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Låter ju sunt att rulla pengar...

Jag tror att Formel 1 kommer att få gigantiska problem under nästa säsong. Det finns inga garantier för att ingångna avtal med sponsorer kommer att kunna hållas. Antalet banor som har problem växer för varje dag, CVC:s storslagna planer kommer inte att kunna genomföras (är jag övertygad om). Krisen i kombination med det höga kostnadsläget kommer att knäcka sporten - precis på det vis som jag har ältat i åratal.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Låter ju sunt att rulla pengar...

Jag tror att Formel 1 kommer att få gigantiska problem under nästa säsong. Det finns inga garantier för att ingångna avtal med sponsorer kommer att kunna hållas. Antalet banor som har problem växer för varje dag, CVC:s storslagna planer kommer inte att kunna genomföras (är jag övertygad om). Krisen i kombination med det höga kostnadsläget kommer att knäcka sporten - precis på det vis som jag har ältat i åratal.
Jag tror inte F1 får större problem än vanligt, det vill säga något privatstall byter ägare och bilfabrikanterna tuffar på sen minst ett decennium snart, fast du förutspått att de kliver ur när som helst.
Med det hjyfunna intresset i GB lär sponsorerna stå på kö igen.
Senast redigerad av Jari den tor nov 20, 2008 18:40, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Krisen gör faktiskt att det blir billigare. När fler och fler blir utan uppdrag så kan du köpa dem för mindre pengar.

De stall som går och har gått med vinst kommer klara sig alldeles utmärkt. Och de andra stora biltillverkarna dvs Honda och Toyota går tillräckligt bra för att hålla igång F1-stallen. De har nämligen bilar som går att sälja i dessa tider, små effektiva och billiga.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Inte ens Toyota och Honda kommer att kunna spendera de enorma summor som de lägger på F1 idag. Men det handlar inte bara stallen. Av alla sporter i världen är F1 den ruttnaste, lika rutten som USA:s ekonomi. Resultatet av ett fullständigt hejdlöst spenderande. Det kan inte fortsätta.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

För att nyansera mig: Jämfört med Nascar, som åtminstone reagerar på krisen, händer knappt någonting i F1. I Nascar sparkas nu teampersonal till höger och vänster och man ser över sin ekonomi för att öht ha en säsong nästa år. I F1 laddar teamen upp för en fajt med Bernie och CVC om kulorna, samtidigt som den ena arrangören efter den andra rapporterar problem, eller rent av hoppar av. CVC tror att de ska få med sig stora sponsorer ombord till nästa år som om det inte fanns några bekymmer med att få till en full kalender, eller betala teamen. Honda och Toyota klarar sig förmodligen, de japanska företagen har tydligen kassorna fulla, men Renault, BMW, Williams... Eller Red Bull och Toro Rosso? Mateschitz har ju deg, men även Red Bull måste ju drabbas av en nedgång i ekonomin. Jag har inte sett att några av teamen friställer personal, eller på annat sätt försöker dra ned på kostnaderna inför nästa säsong.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

McLaren och Ferrari är med säkerhet företag som genererar vinst! Vet inte med säkerhet hur många andra stall som har det läget men förmodligen ett antal till. Så länge man kan generera en sund vinst så ser jag inga problem med att man spenderar.

Honda har nästan inga yttre sponsorer. Skulle de behöva så skulle de alltså kunna skramla ihop lite extra kulor.

Stallet som hamnar på 10:e plats får 150 000 000 i pris pengar. (TV-pengar som inte påverkas nämnvärt av denna svacka). Borde vara ganska enkelt att bygga en bil som kommer sist för de pengarna.

Banor som inte har råd att köra F1. Nä, och vad beror det på? Att det skulle vara så väldans dyrt att asfaltera lite öken och slänga upp lite läcktare? Nä, det beror helt enkelt på att Bernie tar hiskligt mycket betalt. Bernie kommer alltså inte stå utan villiga arrangörer om du nu tror att det skulle vara ett problem.

Om det nu skulle vara så att vi hamnar i ett läge där det är riktig kris och det behöver sparas så finns det marginaler att ta av. Det går ju att bygga en bil för betydligt mindre, man förlorar visserligen men det går.

Så var inte orolig F1 kommer överleva denna lilla kris.