Gällande F1-Racings utmärkelser så var jag med och bidrog till dessa. Jag är i princip överens med utfallet. Att Alonso blev årets "kvalare" och årets "start" , att Kubica blev årets "nykommling", Button för årets bästa körning, och porrflavio årets personlighet (han borde få detta pris varje år) mm mm är helt rätt enligt mig.
Men hur är det med den råa farten? Den är mera intressant. Kärlek går inte att mäta, inte skönhet heller, liksom musikupplevelse, men vi fick lära oss vad fart är relativt tidigt i skolan.
Fart (inom fysiken: v) är avståndsförändring per tidsenhet. Fart är en skalär storhet med dimensionen längd/tid. Vektormotsvarigheten kallas hastighet. Enheten för fart är detsamma som enheten för hastighet (fart saknar, till skillnad från en vektor, riktning).
Om "90 kilometer i timmen rakt norrut" är hastigheten, så är farten "90 kilometer i timmen". Farten beräknas som
v={d \over t}
där d är avståndet och t är tiden
Fordon har ofta hastighetsmätare, vilka dock i strikt mening borde kallas fartmätare. Dock kan beteckningen försvaras om mätaren visar minus när man backar; den visar då hastighet i bilens endimensionella riktning.
(Källa: Wikipedia)
Inte ett enda ord om att den skulle kunna vara rå eller kokt, stekt, friterad????