
såg iofs att de hade en för låg statistiksiffra på Ronnies poles..har för mig han har 14st.
Nä, Gösta. Med ditt sätt att räkna är det ett hopplock av snabbaste kvalvarv, som ju bestämmer startpositionen, som självklart har inverkan på den totala hastigheten på racedagen, snabbaste depåpersonalen, som ser till att depåtiden blir så kort som möjligt, den snabbaste raceingenjören som räknat ut vad som är det snabbaste sättet att avverka 30 mil på.Gösta skrev:Den snabbaste föraren måste väl rimligtvis vara den som vinner / vann mest!
Hur skall man annars räkna?
Snabbast på kvalet? Snabbast på ett varv? Varför inte snabbast på en sektor? Eller högst toppfart?
Har sagt det 100 tals gånger förr, F1 handlar om att avverka en racedistans på kortast tid och inget annat, där var och är Maestro fortfarande oomstritt snabbast. Sen kan ni bryta ner loppet eller kvalet till atomer, det betyder ingenting. Det handlar inte om att vara snabb på det eller det varvet utan om att under rådande regelverk och omständigheter komma i mål på kortast tid i en kamp där dina medtävlare antingen försöker vara snabbare eller förhindra dig att vara snabbare än de själva.
Är det samma gen som gör dem till världsmästare i så vitt skilda saker som t ex procenträkning och kaffe och då speciellt corretto?AndersF1 skrev:Nej, det berodde på de berömda finska racinggenerna...![]()
Gener som i F1-sammanhang ploppade upp först i och med svenskfödde Keke.
Vad annars handlar det om???Jari skrev:Nä, Gösta. Med ditt sätt att räkna är det ett hopplock av snabbaste kvalvarv, som ju bestämmer startpositionen, som självklart har inverkan på den totala hastigheten på racedagen, snabbaste depåpersonalen, som ser till att depåtiden blir så kort som möjligt, den snabbaste raceingenjören som räknat ut vad som är det snabbaste sättet att avverka 30 mil på.Gösta skrev:Den snabbaste föraren måste väl rimligtvis vara den som vinner / vann mest!
Hur skall man annars räkna?
Snabbast på kvalet? Snabbast på ett varv? Varför inte snabbast på en sektor? Eller högst toppfart?
Har sagt det 100 tals gånger förr, F1 handlar om att avverka en racedistans på kortast tid och inget annat, där var och är Maestro fortfarande oomstritt snabbast. Sen kan ni bryta ner loppet eller kvalet till atomer, det betyder ingenting. Det handlar inte om att vara snabb på det eller det varvet utan om att under rådande regelverk och omständigheter komma i mål på kortast tid i en kamp där dina medtävlare antingen försöker vara snabbare eller förhindra dig att vara snabbare än de själva.
Osv. När man sätter hastighetsrekord rukar det räcka att köra en kilometer åt båda hållen och och som rekord räcker snittet av, eller det sämsta av tiderna åt endera hållet.
I ett F1-lopp gäller det att hamna i en snabbare bil än de andra pga av omständigheter och sen gärna vara stallets interna gullgosse. Annars kan det hända att du får starta med pallbockarna kvar under bilen eller utveckla hastiga romsproblem på sista varvet.
Där är vi tämligen överens!!!El Scorcho skrev:Ni är inte direkt roliga. Ni är väldigt okunniga, okänsliga, obildade, naiva och relativt tröga i huvudet.
Det handlar om känsla. Vissa människor uppfattar känsla, andra gör det inte.
Ja e inte bitter.El Scorcho skrev:Nej Gösta, det är en empirisk utvärdering av dina samlade inlägg här på forumet. Du är mest ganska plump och det där med stil kan du ju inte köpa som sagt.
Precis! ALLT ANNAT ÄN RÅ FART!!!El Scorcho skrev:Gösta: "F1 handlar om allt annat än "rå fart"
![]()
Case closed.
Har inte läst boken / artikeln! Men kom inte och påstå att F1 handlar om "raw speed" för det gör det absolut inte, det krävs avsevärt fler komponenter än så! AVSEVÄRT FLER! Farten är en konsekvens av det som de övriga i laget presterar. Till exempel så kunde en apa vunnit i en Williams årgång 96 och 97. Förarna som vann de åren visade inte något överdriven "rå fart" efter det.El Scorcho skrev:Nja Gösta - det verkar som du inte har förstått överhuvudtaget vad artikeln handla om. Den handlade om rå fart, inte teamwork, depåstrategier, politik och så vidare utan "fart".
Självklart förstår vi att det inte är exakt samma sak som att vinna ett lopp eller ett VM. Men vi uppskattar naturbegåvningarna som har det där lilla extra. Det var det som det handlade om. Det verkar som du blandar ihop begreppen.
Och det var inte mitt personliga tyckande som satte Ronnie som 5:a eller Ayrton före Schumi. Det var t.ex. Max Mosley, Jean Todt, Keke Rosberg, Eddie Jordan mfl samt jämförande statistik mellan teamkamrater i F1.
Är det någon som har påstått det då?Gösta skrev:Har inte läst boken / artikeln! Men kom inte och påstå att F1 handlar om "raw speed" för det gör det absolut inte, det krävs avsevärt fler komponenter än så! AVSEVÄRT FLER! Farten är en konsekvens av det som de övriga i laget presterar. Till exempel så kunde en apa vunnit i en Williams årgång 96 och 97. Förarna som vann de åren visade inte något överdriven "rå fart" efter det.El Scorcho skrev:Nja Gösta - det verkar som du inte har förstått överhuvudtaget vad artikeln handla om. Den handlade om rå fart, inte teamwork, depåstrategier, politik och så vidare utan "fart".
Självklart förstår vi att det inte är exakt samma sak som att vinna ett lopp eller ett VM. Men vi uppskattar naturbegåvningarna som har det där lilla extra. Det var det som det handlade om. Det verkar som du blandar ihop begreppen.
Och det var inte mitt personliga tyckande som satte Ronnie som 5:a eller Ayrton före Schumi. Det var t.ex. Max Mosley, Jean Todt, Keke Rosberg, Eddie Jordan mfl samt jämförande statistik mellan teamkamrater i F1.
Nej, det gör han inte. Läs det du ska diskutera först innan du diskuterar så blir det lättare.Gösta skrev:Schroccho implicerar att F1 handlar om "raw peed", och jag har en helt annan upfattning. Det är så många komponenter som måste sammspela och så mycket hjälp föraren har till sitt förfogande och skall kunna utnyttja att ren körförmåga (om det är vad den osedvanligt korkade termen "raw peed" förmodas betyda) inte har, eller har relativt liten påverkan på förarens resultat. Hurvida Ronnie P eller Ayrton S var talangfulla förare vet jag inte, men jag är övertygad att ingen av dessa var särskilt exceptionellt tallangfulla som förare. Den ene var en galning som gick över lik i sin iver att vinna och till sist över sitt eget, den ander hämmades av stallpolitiska hänsynstaganden och mördades av klantiga funktionärer. Var någon av dom exceptionellt duktig som F1 förare? Troligtvis inte. Då var både Alain P, Juan Manuel F, Michael S och några till avsevärt bättre som F1 förare som bevisligen var snabbare i den miljö de verkade i.
Gösta skrev:2 av förarna som listas i det 2á eller 3´dje inlägget hade lite för hög "raw speed"! Där håller min teori om indianen och tåget.
Ronnies fatala krasch berodde väl knappast på att han hade för hög "råfart"?Gösta skrev:2 av förarna som listas i det 2á eller 3´dje inlägget hade lite för hög "raw speed"! Där håller min teori om indianen och tåget. Alla beundrar deras mod men inte deras förstånd. Att ha högst fart är inte en köregenskap utan en brist på självbevarelsedrift.
Läs artikeln först i så fall, och återkom till diskussionen efteråt för det är uppenbart att du inte vet vad du diskuterar och bara kör din gamla vanliga tjatiga skiva.Gösta skrev:2 av förarna som listas i det 2á eller 3´dje inlägget hade lite för hög "raw speed"! Där håller min teori om indianen och tåget. Alla beundrar deras mod men inte deras förstånd. Att ha högst fart är inte en köregenskap utan en brist på självbevarelsedrift. Man kan sätta en apa i en bil och visa honom vilken pedal han skall trampa på ch vilken han skall undvika att trampa på. Efteråt är det bara att räkna antalet överlevane apor och konstatera vem som inte hade högst "raw speed". Utan att ha läst artikeln så får jag en känsla av att journalisterna försöker mäta tid med en tumstock. Slutsatserna saknar både validitet och reabilitet för det dom försöker mäta, eftersom det finns en fastslagen måttstock för hur prestationer i F1 mäts.
Den längsta eller den kortaste är väl ganska lätt att mäta med tumstock, i övrigt tror jag att jag förstår...LuckyStrike1 skrev:Det visar skillnaden med att göra en åsiktsbaserad rankninglista över den mest krullhåriga, den snabbaste, den längsta, den kortaste, den snyggaste, den bästa, den tekniskt mest skickliga, den trevligaste, den med häftigaste namnet, den med tråkigaste namnet .... det är en åsiktsrankning - det är ingen mätning av något, det är en åsiktsbaserad lista tänkt att roa och underhålla lite och de är ganska intressanta att läsa från tid till annan för att få lite olika inputs.
Gissa nu vilka 2 det var som omkomm under ett bilrace och vem som omkom i samband med schabbel i starten!Superswede skrev:Gösta skrev:2 av förarna som listas i det 2á eller 3´dje inlägget hade lite för hög "raw speed"! Där håller min teori om indianen och tåget.
Vad har Peterson med apor och indianer att göra? Han omkom för att han blev påkörd av en idiot vid starten av Monza 1978.
Min teori är att det går att lära apor att skriva.
Inte riktigt, snabbheten (den som kallas "rå fart")är beroende på hur bra jobb många andra har gjort. Löst sittande däck, taskig aerodynamik, dålig ballans, mm mm är faktorer som påverkar detta. Men om man satte alla i en och samma bil i tur och ordning så skulle man få ett rättvisare mått. Det är detta som gör att man inta har någon validitet och reabilitet i den typen av utalanden.Razor skrev: Rå fart är ett sorts mått på hur pass körskicklig en förare är... hur pass snabbt han kan vränga en bil runt en räserbana.
Den som är äckligt snabb trots faktorer som dålig balans, taskig aerodynamik, trilskande växellådor då?Gösta skrev:Inte riktigt, snabbheten (den som kallas "rå fart")är beroende på hur bra jobb många andra har gjort. Löst sittande däck, taskig aerodynamik, dålig ballans, mm mm är faktorer som påverkar detta. Men om man satte alla i en och samma bil i tur och ordning så skulle man få ett rättvisare mått. Det är detta som gör att man inta har någon validitet och reabilitet i den typen av utalanden.Razor skrev: Rå fart är ett sorts mått på hur pass körskicklig en förare är... hur pass snabbt han kan vränga en bil runt en räserbana.
Ditt svar / genmäle var både informativt, klargörande och välgrundat. Ja jag förstår och har gjort så hela tiden. Det jag vände mig mot var termen "rå fart" och listningen som allmänngiltig sanning. Självfallet har jag min egen sanning. Den ser du här.LuckyStrike1 skrev:Läs artikeln först i så fall, och återkom till diskussionen efteråt för det är uppenbart att du inte vet vad du diskuterar och bara kör din gamla vanliga tjatiga skiva.Gösta skrev:2 av förarna som listas i det 2á eller 3´dje inlägget hade lite för hög "raw speed"! Där håller min teori om indianen och tåget. Alla beundrar deras mod men inte deras förstånd. Att ha högst fart är inte en köregenskap utan en brist på självbevarelsedrift. Man kan sätta en apa i en bil och visa honom vilken pedal han skall trampa på ch vilken han skall undvika att trampa på. Efteråt är det bara att räkna antalet överlevane apor och konstatera vem som inte hade högst "raw speed". Utan att ha läst artikeln så får jag en känsla av att journalisterna försöker mäta tid med en tumstock. Slutsatserna saknar både validitet och reabilitet för det dom försöker mäta, eftersom det finns en fastslagen måttstock för hur prestationer i F1 mäts.
Det en enkel vanlig rankning byggd på åsikter frånn en expertjury, inget annat. Man har listat de snabbaste förarna i F1 - och det är inte detsamma som de bästa utan det är helt enkelt de snabbaste. En helt normal och inte särskilt konstig ranking alls byggd på åsikter från en utvald expertjury. Man försöker inte mäta någonting med något, man gör bara en rankning.
Man kan hålla med om åsikterna om vem som var snabbast eller man kan ha en egen åsikt om det. Det är inte et försök till något annat än en helt normal vanlig rankninglista byggd på ett antal förutsättningar och åsikter. Så är det med det.
Du kan göra din rankinglista byggd på dina åsikter, jag kan göra min. F1 Racing har gjort sin. Den har kanske lite mer tyngd eftersom den bygger på åsikter från ett antal välkända experter men det är fortfarande bara en vanligt harmlös lista byggd på åsikter.
Ronnie Peterson var defintivt en av de absolut snabbaste förarna i F1 enligt väldigt många. Inte den mest kompletta och bästa, men defintivit den snabbaste. Han är ett väldigt bra exempel på detta, ett annat bra exempel var Gilles Villeneuve. Den kanske snabbaste F1-föraren någonsin enligt väldigt många.
Men att vinna motorsportmästerskap har aldrig handlat om att vara snabbast utan om att att vara bäst, och i epitetet "bäst" ligger så mycket annat än att "bara" vara snabbast.
Damon Hill var kanske inte den snabbaste F1-föraren i världen, men han var 1996 bäst av dem alla. Och i termer av resultat, prestationer, mätbara prestationer, så kommer han faktiskt väldigt högt upp på en lista över alla F1-förares prestationer i tiderna.
Det visar skillnaden med att göra en åsiktsbaserad rankninglista över den mest krullhåriga, den snabbaste, den längsta, den kortaste, den snyggaste, den bästa, den tekniskt mest skickliga, den trevligaste, den med häftigaste namnet, den med tråkigaste namnet .... det är en åsiktsrankning - det är ingen mätning av något, det är en åsiktsbaserad lista tänkt att roa och underhålla lite och de är ganska intressanta att läsa från tid till annan för att få lite olika inputs.
Racing handlar inte bara om en klocka och ett mätband, racing är som all idrott passion och känsla också. Och tack för att det är så.
Monza är t.ex. långt ifrån den bästa F1-banan, det är väl en av de sämre F1-banorna rent mätbart och logiskt. Men vad gäller passion, känsla och historia är det få banor som slår Monza och sådant ska också ha sin plats.
Förstår du bättre nu?
Då är han äckligt snabb!Razor skrev:Den som är äckligt snabb trots faktorer som dålig balans, taskig aerodynamik, trilskande växellådor då?Gösta skrev:Inte riktigt, snabbheten (den som kallas "rå fart")är beroende på hur bra jobb många andra har gjort. Löst sittande däck, taskig aerodynamik, dålig ballans, mm mm är faktorer som påverkar detta. Men om man satte alla i en och samma bil i tur och ordning så skulle man få ett rättvisare mått. Det är detta som gör att man inta har någon validitet och reabilitet i den typen av utalanden.Razor skrev: Rå fart är ett sorts mått på hur pass körskicklig en förare är... hur pass snabbt han kan vränga en bil runt en räserbana.
Det hoppas jag verkligen att man inte gjort!Razor skrev:Ingen här har väl tagit listningen som allmän sanning och vad är det för fel på begreppet "rå fart"?
Listan är en subjektiv sammanställning av de som gjorde listan.
Ja, som Ronnie!!! (han var väldigt snabb, enligt mitt tycke snabbare än både Senna och Clark)Razor skrev:Som t ex Ronnie, då.
En oerhört urusel och lite löjlig gissning, inte bara för att Jean Todt inte är en förare och inte var aktuell för en lista över de snabbaste F1-förarna till att börja med.Gösta skrev:Det hoppas jag verkligen att man inte gjort!Razor skrev:Ingen här har väl tagit listningen som allmän sanning och vad är det för fel på begreppet "rå fart"?
Listan är en subjektiv sammanställning av de som gjorde listan.
"Rå fart" åter så vidrigt subjektivt och osant i samband med F1, det var det jag inte gillade.
Ja, det var just det som LS1 så fint förklarade. Att man inte skall ta den som sanning utan som kuriousa. Det finns säkert faktorer med i bilden som "jag fick ingen fribiljett till det racet av Todt, så han skall inte få några poäng av mig" eller "Senna dog ju så tragiskt under ett F1 lopp, så han får några martyrpoäng". Bara en gissning!!!!
LuckyStrike1 skrev:En oerhört urusel och lite löjlig gissning, inte bara för att Jean Todt inte är en förare och inte var aktuell för en lista över de snabbaste F1-förarna till att börja med.Gösta skrev:Det hoppas jag verkligen att man inte gjort!Razor skrev:Ingen här har väl tagit listningen som allmän sanning och vad är det för fel på begreppet "rå fart"?
Listan är en subjektiv sammanställning av de som gjorde listan.
"Rå fart" åter så vidrigt subjektivt och osant i samband med F1, det var det jag inte gillade.
Ja, det var just det som LS1 så fint förklarade. Att man inte skall ta den som sanning utan som kuriousa. Det finns säkert faktorer med i bilden som "jag fick ingen fribiljett till det racet av Todt, så han skall inte få några poäng av mig" eller "Senna dog ju så tragiskt under ett F1 lopp, så han får några martyrpoäng". Bara en gissning!!!!
Men juryn består av många professionella som har detta som sitt levebröd, de är inte så dumma att de gör sig ovän med viktiga människor över något som en enkel rankinglista. Särskilt inte som väl alla i den juryn har presspass och fribiljetter till alla F1-race redan.
Att sätta snabbaste varv på sista varvet är ingen merit. Åtminstone inte om man heter Kimi, kanske är skillnad om man heter Ronnie, jag vet inte.Superswede skrev: Eller kanske för att han satte snabbaste varv på sista varvet på Österreichring 1978 trots att han ledde med 35 sek.?
Jag har inte en aning vad varken "raw" eller för den delen "fried speed" är. LS1 gjorde en bra ansats att försöka definiera det, men jag upplevde det som att han inte nådde riktigt ända fram. Hoppas han blir lite irriterad på detta och ger en klarare bild av det. (han gör sina bästa inlägg när han är bitter, irriterad och inåtvänd )Lillis skrev:
Någon kan väl först börja med att definiera "raw speed" och sedan kan ni fortsätta med erat dravel som inte leder någonstans
Jag definerade inte begreppet raw speed, jag gjorde inte ett försök att definera begreppet raw speed och det är helt ointressant att definera det.Gösta skrev:Jag har inte en aning vad varken "raw" eller för den delen "fried speed" är. LS1 gjorde en bra ansats att försöka definiera det, men jag upplevde det som att han inte nådde riktigt ända fram. Hoppas han blir lite irriterad på detta och ger en klarare bild av det. (han gör sina bästa inlägg när han är bitter, irriterad och inåtvänd )Lillis skrev:
Någon kan väl först börja med att definiera "raw speed" och sedan kan ni fortsätta med erat dravel som inte leder någonstans
För mig är F1 en sport som faller i kategorin empiriska lagsporter. Exempel på dessa är staffetlöpning, ishockey, mfl. Är en eller flera länkar i kedjan svaga så uteblir oftast resultaten av högre valör. Några vill placera F1 i kategorin konstsim, isdans, dressyr och andra bedömningssporter. och då kan man ta till diffusa uttryck för att beskriva något som är svårt att definiera. Som till exempel "raw speed". Kan en klocka / tidtagare se skillnad om farten är rå eller inte rå? Antingen är man snabb eller inte fullt så snabb, beroende på dagsformen, bilens egenskaper, vädret, däcken, mm mm. Schabblar nissarna i depån och tar 1 min på sig att tanka så talar klockan om för dom att dom gjorde ett uselt jobb och den snubben som hade fart, rå eller kokt hamnar hopplöst efter i tävlingen. Snubblar en stafettlöpare på 4 x 100 m så spelar det ofta inte så stor roll hur bra de övriga 3 springer. Men visst, man kan säkert slänga ur sig saker som "han är jävligt snabb, men har lite oflyt".