vad skönt att du inte gör det!minna skrev: Du tillhör verkligheten
Tillåt stallorder
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
- Ort: Oben...
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Var det inte det jag skrev?Gösta skrev:Fel.GMD skrev:Förare kör för sig själva och tävlar mot andra förare, medan stallen bygger bilar för att tävla mot andra stall och andra bilar. Eller?minna skrev: För dom flesta är konstruktörsmästerskapet nr 2, då pratar jag om förare och 70-90% av tittarna.
Stallen konstruerar och bygger 2 bilar som de utnyttjar på bästa sätt för att vinna i första hand WCC och i andra hand även WDC.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!GMD skrev:Var det inte det jag skrev?Gösta skrev:Fel.GMD skrev: Förare kör för sig själva och tävlar mot andra förare, medan stallen bygger bilar för att tävla mot andra stall och andra bilar. Eller?
Stallen konstruerar och bygger 2 bilar som de utnyttjar på bästa sätt för att vinna i första hand WCC och i andra hand även WDC.
Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.Gösta skrev:Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!GMD skrev:Var det inte det jag skrev?Gösta skrev: Fel.
Stallen konstruerar och bygger 2 bilar som de utnyttjar på bästa sätt för att vinna i första hand WCC och i andra hand även WDC.
Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Förarna kör mest för att dom skall leverera poäng till konstruktörsmästerskapet, därefter så lämnar stallet synpunkter (order) hur dom skall köra för förarmästerskapet.GMD skrev:Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.Gösta skrev:Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!GMD skrev: Var det inte det jag skrev?
Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Vilket tar det hela tillbaka till ursprungsfrågan: varför ska konstruktörerna bry sig om förarmästerskapet när de har ett eget mästerskap att tänka på. Ta bort båda mästerskapen och inför bara ett mästerskap som är både bästa stall och bästa förare i ett. Och varje stall kan köra med en förare, och varför inte införa enhetsmotorer, enhetschassin osv också?Gösta skrev:Förarna kör mest för att dom skall leverera poäng till konstruktörsmästerskapet, därefter så lämnar stallet synpunkter (order) hur dom skall köra för förarmästerskapet.GMD skrev:Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.Gösta skrev: Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!
Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Tror du verkligen att det är deras inställning?Gösta skrev:Förarna kör mest för att dom skall leverera poäng till konstruktörsmästerskapetGMD skrev:Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.Gösta skrev: Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!
Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Ja, de som tar sin sport på allvar ser det nog så. Det är Ron som har anställt Kimi inte tvärtom. Kimi har inget val. Antingen kör han för Ron på Ron´s villkor eller så får han söka sig en ny arbetsgivare. (Vem som nu skulle vilja betala för ett mediokert fyllo vet jag inte. Dom verkar vara av samma skrot och korn, Matti Nykinen och Kimi Räikonen)GMD skrev:Tror du verkligen att det är deras inställning?Gösta skrev:Förarna kör mest för att dom skall leverera poäng till konstruktörsmästerskapetGMD skrev: Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Och Ron har sagt att man siktar på båda mästerskapen och kommer att göra allt vad man kan för att vinna både förar- och konstruktörsmästerskapet. Rons villkor är att vinna båda mästerskapen, och det kör både Kimi och Montoya för.
Liknande sak har Briatore sagt i år, och alla stall har nog samma uppfattning. Se bara på Ferrari som matchar Schumacher hårt.
Förarmästerskapet är det som får mest uppmärksamhet bland publik, media, fans = det som är värt mest i marknadsföringspengar = det som man satsar hårdast på.
En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
Liknande sak har Briatore sagt i år, och alla stall har nog samma uppfattning. Se bara på Ferrari som matchar Schumacher hårt.
Förarmästerskapet är det som får mest uppmärksamhet bland publik, media, fans = det som är värt mest i marknadsföringspengar = det som man satsar hårdast på.
En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Generellt sett ja. Men det gäller inte Damon Hill.LuckyStrike1 skrev:
En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Damon Hills värde som världsmästare var enormt. Både Jordan och Arrows fick sponsorer värda massor av miljoner för att kontraktera Damon Hill som var ett mycket stort namn i Storbrittanien.Gösta skrev:Generellt sett ja. Men det gäller inte Damon Hill.LuckyStrike1 skrev:
En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
Arrows kunde säkra stora pengar från både Yamaha (motorleverantör) och Danka som förnyade kontrakten med stora pengar för att få dit Damon Hill.
Nästa år blev det Jordan - vars brittiska tobakssponsor Benson & Hedges ska närmast ha fördubblat sin sponsring av Jordan när de gjorde klart med Hill. Större delen av Hills lön betalades direkt eller indirekt av Benson & Hedges.
Så Hills marknadsvärde steg ofantligt mycket efter VM-titeln 1996 - till glädje för de stall han körde för. Jordan växte ju under den här tiden till ett topp 4-stall i F1. Och förutom den ökade attraktionskraften hos sponsorerna man fick med världsmästaren Hill i stallet, så gav ju Hill också Jordan deras första seger i F1 (och höll på att ge Arrows deras första F1-seger)
Samma sak när Michael Schumacher gick till Ferrari 1996. Bara det att Ferrari 1996 kunde sätta nr 1 på bilen var en jättegrej - och Marlboro övergav McLaren i samma läge som den möjligheten uppenbarade sig.
Jacques Villeneuve var som världsmästare 1997 för BAT värd enorma pengar - och från 2000 klev Honda med på tåget.
Så för ett stall är det mycket värt att ha en världsmästare i stallet. Så jag skulle nog våga påstå att förarmästerskapet i sponsringspengar är mer värt - men att en framskjuten placering i konstruktörsmästerskapet ger stallet mer pengar i resebidrag och liknande från Bernie Ecclestone.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 534
- Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
- Ort: Sveriges Chicago
Varför finns det då över huvud taget två mästerskap?LuckyStrike1 skrev:Förarmästerskapet är det som får mest uppmärksamhet bland publik, media, fans = det som är värt mest i marknadsföringspengar = det som man satsar hårdast på.
En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 180
- Blev medlem: lör aug 20, 2005 01:30
- Ort: Stockholm
Nu måste man ta hänsyn till de som betalar kalaset, också kända som sponsorer. Vissa förare har 0 marknadsvärde. Typ Kimi, Rubens, Trulli, mfl.
Kimi har gott marknadsvärde.
Isblå ögon.
Finlandia vodka.
Nokian Hakkapelitta.
Kimi har gott marknadsvärde.
Isblå ögon.
Finlandia vodka.
Nokian Hakkapelitta.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
För att avgöra vilket stall som ska få mest respengar och bäst placering i depågatan:GMD skrev:Varför finns det då över huvud taget två mästerskap?LuckyStrike1 skrev:Förarmästerskapet är det som får mest uppmärksamhet bland publik, media, fans = det som är värt mest i marknadsföringspengar = det som man satsar hårdast på.
En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
Så för ett stall är det mycket värt att ha en världsmästare i stallet. Så jag skulle nog våga påstå att förarmästerskapet i sponsringspengar är mer värt - men att en framskjuten placering i konstruktörsmästerskapet ger stallet mer pengar i resebidrag och liknande från Bernie Ecclestone.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish