Tillåt stallorder

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
GPWC
Inlägg: 196
Blev medlem: tis jun 21, 2005 11:53
Ort: Oben...

Inlägg av GPWC »

minna skrev: Du tillhör verkligheten :evil:
vad skönt att du inte gör det! :puss:
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Gösta skrev:
GMD skrev:
minna skrev: För dom flesta är konstruktörsmästerskapet nr 2, då pratar jag om förare och 70-90% av tittarna.
Förare kör för sig själva och tävlar mot andra förare, medan stallen bygger bilar för att tävla mot andra stall och andra bilar. Eller?
Fel.

Stallen konstruerar och bygger 2 bilar som de utnyttjar på bästa sätt för att vinna i första hand WCC och i andra hand även WDC.
Var det inte det jag skrev?
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

GMD skrev:
Gösta skrev:
GMD skrev: Förare kör för sig själva och tävlar mot andra förare, medan stallen bygger bilar för att tävla mot andra stall och andra bilar. Eller?
Fel.

Stallen konstruerar och bygger 2 bilar som de utnyttjar på bästa sätt för att vinna i första hand WCC och i andra hand även WDC.
Var det inte det jag skrev?
Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!

Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Gösta skrev:
GMD skrev:
Gösta skrev: Fel.

Stallen konstruerar och bygger 2 bilar som de utnyttjar på bästa sätt för att vinna i första hand WCC och i andra hand även WDC.
Var det inte det jag skrev?
Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!

Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

GMD skrev:
Gösta skrev:
GMD skrev: Var det inte det jag skrev?
Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!

Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.
Förarna kör mest för att dom skall leverera poäng till konstruktörsmästerskapet, därefter så lämnar stallet synpunkter (order) hur dom skall köra för förarmästerskapet. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Gösta skrev:
GMD skrev:
Gösta skrev: Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!

Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.
Förarna kör mest för att dom skall leverera poäng till konstruktörsmästerskapet, därefter så lämnar stallet synpunkter (order) hur dom skall köra för förarmästerskapet. :up:
Vilket tar det hela tillbaka till ursprungsfrågan: varför ska konstruktörerna bry sig om förarmästerskapet när de har ett eget mästerskap att tänka på. Ta bort båda mästerskapen och inför bara ett mästerskap som är både bästa stall och bästa förare i ett. Och varje stall kan köra med en förare, och varför inte införa enhetsmotorer, enhetschassin osv också?
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Gösta skrev:
GMD skrev:
Gösta skrev: Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!

Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.
Förarna kör mest för att dom skall leverera poäng till konstruktörsmästerskapet
Tror du verkligen att det är deras inställning?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Inför enhetsförare...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

GMD skrev:
Gösta skrev:
GMD skrev: Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.
Förarna kör mest för att dom skall leverera poäng till konstruktörsmästerskapet
Tror du verkligen att det är deras inställning?
Ja, de som tar sin sport på allvar ser det nog så. Det är Ron som har anställt Kimi inte tvärtom. Kimi har inget val. Antingen kör han för Ron på Ron´s villkor eller så får han söka sig en ny arbetsgivare. (Vem som nu skulle vilja betala för ett mediokert fyllo vet jag inte. Dom verkar vara av samma skrot och korn, Matti Nykinen och Kimi Räikonen) :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Och Ron har sagt att man siktar på båda mästerskapen och kommer att göra allt vad man kan för att vinna både förar- och konstruktörsmästerskapet. Rons villkor är att vinna båda mästerskapen, och det kör både Kimi och Montoya för.

Liknande sak har Briatore sagt i år, och alla stall har nog samma uppfattning. Se bara på Ferrari som matchar Schumacher hårt.

Förarmästerskapet är det som får mest uppmärksamhet bland publik, media, fans = det som är värt mest i marknadsföringspengar = det som man satsar hårdast på.

En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:
En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
Generellt sett ja. Men det gäller inte Damon Hill. :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Gösta skrev: Det är Ron som har anställt Kimi inte tvärtom. Kimi har inget val. Antingen kör han för Ron på Ron´s villkor eller så får han söka sig en ny arbetsgivare.
Stallet skriver ett kontrakt med föraren. Där anges både stallets och förarens villkor. Båda parter ställer villkor.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:
En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
Generellt sett ja. Men det gäller inte Damon Hill. :D
Damon Hills värde som världsmästare var enormt. Både Jordan och Arrows fick sponsorer värda massor av miljoner för att kontraktera Damon Hill som var ett mycket stort namn i Storbrittanien.

Arrows kunde säkra stora pengar från både Yamaha (motorleverantör) och Danka som förnyade kontrakten med stora pengar för att få dit Damon Hill.

Nästa år blev det Jordan - vars brittiska tobakssponsor Benson & Hedges ska närmast ha fördubblat sin sponsring av Jordan när de gjorde klart med Hill. Större delen av Hills lön betalades direkt eller indirekt av Benson & Hedges.

Så Hills marknadsvärde steg ofantligt mycket efter VM-titeln 1996 - till glädje för de stall han körde för. Jordan växte ju under den här tiden till ett topp 4-stall i F1. Och förutom den ökade attraktionskraften hos sponsorerna man fick med världsmästaren Hill i stallet, så gav ju Hill också Jordan deras första seger i F1 (och höll på att ge Arrows deras första F1-seger)

Samma sak när Michael Schumacher gick till Ferrari 1996. Bara det att Ferrari 1996 kunde sätta nr 1 på bilen var en jättegrej - och Marlboro övergav McLaren i samma läge som den möjligheten uppenbarade sig.

Jacques Villeneuve var som världsmästare 1997 för BAT värd enorma pengar - och från 2000 klev Honda med på tåget.

Så för ett stall är det mycket värt att ha en världsmästare i stallet. Så jag skulle nog våga påstå att förarmästerskapet i sponsringspengar är mer värt - men att en framskjuten placering i konstruktörsmästerskapet ger stallet mer pengar i resebidrag och liknande från Bernie Ecclestone.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

LuckyStrike1 skrev:Förarmästerskapet är det som får mest uppmärksamhet bland publik, media, fans = det som är värt mest i marknadsföringspengar = det som man satsar hårdast på.

En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
Varför finns det då över huvud taget två mästerskap?
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

GMD skrev:Varför finns det då över huvud taget två mästerskap?
Det står klart och tydligt några rader upp. :lol:
Ferrari.
Användarens profilbild
bilpojke#1
Inlägg: 180
Blev medlem: lör aug 20, 2005 01:30
Ort: Stockholm

Inlägg av bilpojke#1 »

Nu måste man ta hänsyn till de som betalar kalaset, också kända som sponsorer. Vissa förare har 0 marknadsvärde. Typ Kimi, Rubens, Trulli, mfl.

Kimi har gott marknadsvärde.
Isblå ögon.
Finlandia vodka.
Nokian Hakkapelitta.
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

GMD skrev:
LuckyStrike1 skrev:Förarmästerskapet är det som får mest uppmärksamhet bland publik, media, fans = det som är värt mest i marknadsföringspengar = det som man satsar hårdast på.

En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
Varför finns det då över huvud taget två mästerskap?
För att avgöra vilket stall som ska få mest respengar och bäst placering i depågatan:
Så för ett stall är det mycket värt att ha en världsmästare i stallet. Så jag skulle nog våga påstå att förarmästerskapet i sponsringspengar är mer värt - men att en framskjuten placering i konstruktörsmästerskapet ger stallet mer pengar i resebidrag och liknande från Bernie Ecclestone.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish