vad skönt att du inte gör det!minna skrev: Du tillhör verkligheten

Var det inte det jag skrev?Gösta skrev:Fel.GMD skrev:Förare kör för sig själva och tävlar mot andra förare, medan stallen bygger bilar för att tävla mot andra stall och andra bilar. Eller?minna skrev: För dom flesta är konstruktörsmästerskapet nr 2, då pratar jag om förare och 70-90% av tittarna.
Stallen konstruerar och bygger 2 bilar som de utnyttjar på bästa sätt för att vinna i första hand WCC och i andra hand även WDC.
Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!GMD skrev:Var det inte det jag skrev?Gösta skrev:Fel.GMD skrev: Förare kör för sig själva och tävlar mot andra förare, medan stallen bygger bilar för att tävla mot andra stall och andra bilar. Eller?
Stallen konstruerar och bygger 2 bilar som de utnyttjar på bästa sätt för att vinna i första hand WCC och i andra hand även WDC.
Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.Gösta skrev:Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!GMD skrev:Var det inte det jag skrev?Gösta skrev: Fel.
Stallen konstruerar och bygger 2 bilar som de utnyttjar på bästa sätt för att vinna i första hand WCC och i andra hand även WDC.
Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
Förarna kör mest för att dom skall leverera poäng till konstruktörsmästerskapet, därefter så lämnar stallet synpunkter (order) hur dom skall köra för förarmästerskapet.GMD skrev:Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.Gösta skrev:Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!GMD skrev: Var det inte det jag skrev?
Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
Vilket tar det hela tillbaka till ursprungsfrågan: varför ska konstruktörerna bry sig om förarmästerskapet när de har ett eget mästerskap att tänka på. Ta bort båda mästerskapen och inför bara ett mästerskap som är både bästa stall och bästa förare i ett. Och varje stall kan köra med en förare, och varför inte införa enhetsmotorer, enhetschassin osv också?Gösta skrev:Förarna kör mest för att dom skall leverera poäng till konstruktörsmästerskapet, därefter så lämnar stallet synpunkter (order) hur dom skall köra för förarmästerskapet.GMD skrev:Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.Gösta skrev: Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!
Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
Tror du verkligen att det är deras inställning?Gösta skrev:Förarna kör mest för att dom skall leverera poäng till konstruktörsmästerskapetGMD skrev:Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.Gösta skrev: Nej, du skrev att förarna kör för sig själva!!
Dom är löneslavar och gör som dom blir tillsagda, dom kör som stalledningen bestämmer att dom skall köra.
Ja, de som tar sin sport på allvar ser det nog så. Det är Ron som har anställt Kimi inte tvärtom. Kimi har inget val. Antingen kör han för Ron på Ron´s villkor eller så får han söka sig en ny arbetsgivare. (Vem som nu skulle vilja betala för ett mediokert fyllo vet jag inte. Dom verkar vara av samma skrot och korn, Matti Nykinen och Kimi Räikonen)GMD skrev:Tror du verkligen att det är deras inställning?Gösta skrev:Förarna kör mest för att dom skall leverera poäng till konstruktörsmästerskapetGMD skrev: Jag menade mer att förarna kör främst för att vinna förarmästerskapet och att stallen bygger bilar för att vinna konstruktörsmästerskapet.
Generellt sett ja. Men det gäller inte Damon Hill.LuckyStrike1 skrev:
En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
Damon Hills värde som världsmästare var enormt. Både Jordan och Arrows fick sponsorer värda massor av miljoner för att kontraktera Damon Hill som var ett mycket stort namn i Storbrittanien.Gösta skrev:Generellt sett ja. Men det gäller inte Damon Hill.LuckyStrike1 skrev:
En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
Varför finns det då över huvud taget två mästerskap?LuckyStrike1 skrev:Förarmästerskapet är det som får mest uppmärksamhet bland publik, media, fans = det som är värt mest i marknadsföringspengar = det som man satsar hårdast på.
En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
För att avgöra vilket stall som ska få mest respengar och bäst placering i depågatan:GMD skrev:Varför finns det då över huvud taget två mästerskap?LuckyStrike1 skrev:Förarmästerskapet är det som får mest uppmärksamhet bland publik, media, fans = det som är värt mest i marknadsföringspengar = det som man satsar hårdast på.
En förarvärldsmästare är värd mer i sponsring än en konstruktörsvärldsmästare i Formel 1.
Så för ett stall är det mycket värt att ha en världsmästare i stallet. Så jag skulle nog våga påstå att förarmästerskapet i sponsringspengar är mer värt - men att en framskjuten placering i konstruktörsmästerskapet ger stallet mer pengar i resebidrag och liknande från Bernie Ecclestone.