Nä, men snart kanske vi har en svensk i Rugby-VM... eller det kanske vi redan har, vad vet jag...Razor skrev:I kvällens sportsändningar på SVT fick Rugby-VM mer utrymme än F1-VM får under en hel säsong... och så undrar vi varför vi inte har någon svensk i F1?
Björn F1 2004?
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 00:48
- Ort: Sthlm
Det är bara att gratulera finnarna.....helt enkelt!Sami skrev:AndersF1, du låter lika bitter som vanligt(lite Cliff Barnes över det hela) när du analyserar finska racingtalanger. Det är inte Finlands fel att Sverige och dess företag hellre backar upp talanger inom curling, pingis, och Squaredance, plockepinn, än motorsport...
Nästan så att Sveriges vändning i hockey VM (i våras 1 - 5 till 6 - 5 för Sv.) uppväger den dåliga uppbackningen, fast bara nästan.
Nej all heder åt finnarnas goda förmåga att skapa och plantera talanger i de högsta motorserierna. Sverige ligger efter i planteringen, för talanger finns. Fram med den stora sätt-maskinen tack!
-
- Inlägg: 176
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 18:38
Sorry! Jag hade för mig att Valencia var sista racet. (dom har ju så många race där i Spanien.)Är det inte två lopp och alltså 40 p kvar att kriga om i Nissan Worldseries V6? Han har ju i alla fall fått storstryk av sin stallkamrat Montagny som har mer än dubbelt så många poäng. Han ligger även efter Karthikeyan som tidvis hade stora problem att slå sin stallkompis Peter Sundberg ifjol. Så Sundberg och Kovalainen är kanske jämnbördiga, men till skillnad ifrån Heikki har Peter kapat åt sig ett par Formelbilstitlar
Kovalainen vann inte FRenault när han körde där, han vann inte F3 och nu vann han inte heller FNissan. Så det kanske vore bättre att kolla efter de som slår honom än att ge honom en F1-plats. Men så länge han är finne och inte svensk så skulle det inte alls förvåna mig heller om han dök upp i F1 snart. Men först skall han kanske förlora i ännu en serie nästa år?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Har jag påstått det, eller vad menar du?Sami skrev:Det är inte Finlands fel att Sverige och dess företag hellre backar upp talanger inom curling, pingis, och Squaredance, plockepinn, än motorsport...
Tja, det är klart att jag tycker att det är bittert att nationalitet och pengapåse skall betyda så mycket mer än talang och resultat, eftersom det missgynnar svenska talanger då de hellre tar nån halvbra finne eller brasse med bra uppbackning och kontakter.
Dels skulle det vara lite roligt att ha en landsman med som man kan hålla på, men framförallt skulle det öka intresset för motorsport i Sverige och det skulle vi motorsportintresserade helt klart tjäna på, då det troligen skulle bli lättare att skaffa sponsorpengar för lovande talanger och lägre serier.
Det är just nu lite hönan och ägget-problem, så länge det inte finns någon bra svensk i F1 så blir det inga pengar och eftersom det inte finns några pengar bakom så finns det ingen bra svensk i F1.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Fan..F1 måste vara i mental kris..när inte F3000 mästaren ens verkar få ett enda testkontrakt..
Alltså..Björn..ta hellre ett testkontrakt i F1 var som helst än en sits i lusigt team som Patrick Racing..som inte kommer vara ett framgångsrikt team i den halvdöda CART-serien nästa år..PS..jag är gammal CART-entusiast..men det kommer att ta ett tag innan den serien får tillbaka sin lyskraft..om den ens får det..
Alltså..Björn..ta hellre ett testkontrakt i F1 var som helst än en sits i lusigt team som Patrick Racing..som inte kommer vara ett framgångsrikt team i den halvdöda CART-serien nästa år..PS..jag är gammal CART-entusiast..men det kommer att ta ett tag innan den serien får tillbaka sin lyskraft..om den ens får det..
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Du säger det själv, "dra med sig stora sponsorpengar", detta är det F1 vi kommer at få se tyna bort om inte de allra bästa kör F1 längre. När de sportsliga framgångarna fått mindre betydelse än pengar när nya förare skall rekryteras, när svågerpolitik räcker för att få in en massa Piquet, Rosberg o allt vad de heter.El Scorcho skrev:beror snarare på att Townsend Bell har en intressant marknad bakom sig och troligen kan dra med sig stora sponsorpengar..såg nu att Jaguar har signat Christian Klien...jaha..han har kört F3..men! han har en stor sponsor bakom sig..fan..jag trodde Björn skulle ha en liten chans på den sitsen..
F1 har en vikande publiksiffra, Bernie tycker att kanske man kan lura lite andra kontinenter o länder, men de fattar snart oxå...i USA går det ju inte så bra.....varför????????
När publiken drar då drar sponsorerna fortare än kvickt, publiken skiter i om den vassaste bilen på gridden har 800 hk eller 900 hk, vi vill se racing med de bästa förararna i världen slåss om placeringar med bilar och banor som går att köra om på ---- racing ----!
F1 ligger idag långt ifrån det och lever nog på sin historia än så länge, men hur länge...
-
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 19:38
- Ort: Stockholm
Nä, det e ju så, kolla publiksiffrorna i staterna när dom kör NASCAR, det är ett säljande koncept, om man skulle ta ett snack med Bernie.....
Otroligt att dom motorerna håller, 10000 rpm i 2 timmar med stötstänger och enkelkam, det e rockn' roll helt enkelt
Otroligt att dom motorerna håller, 10000 rpm i 2 timmar med stötstänger och enkelkam, det e rockn' roll helt enkelt
Jari, HELA Karelen har ALDRIG tillhört Finland.
Jari skrev:Vem har påstått att "hela karelen" har varit finskt?
Jari skrev:till och med östkarelen har hört till finland långt efter Nöteborg.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Ja ett koncept som håller iaf......vete farfar me F1!Kilroyx skrev:Nä, det e ju så, kolla publiksiffrorna i staterna när dom kör NASCAR, det är ett säljande koncept, om man skulle ta ett snack med Bernie.....
Otroligt att dom motorerna håller, 10000 rpm i 2 timmar med stötstänger och enkelkam, det e rockn' roll helt enkelt
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Det verkar som alla är extra upprörda av formel 1:s utveckling.. Men ärligt talat, är ni inte bara färgade av att ni vill ha en svensk i F1? Det har funnits köpeförare i formel1 sedan 50-talet och man kan alltid tala om att de bästa inte för chansen. Björn har inte någon enorm sponsorbackning, men det beror ju inte enbart på att är från Sverige att han inte för köra F1.. Han har ju inte imponerat något väldigt på testerna han fått... Och f3000 är inte den plantskolan som den en gång varit. Jag skulle nog akta mig för Cart om jag var honom iallafall... hellre testsits i f1.
Man kan alltid klaga över att inte alla de bästa är med.. Men det är inget som är typiskt för just den här tidsperioden.. 2003 var en av de absolut bästa säsongerna och även om det finns en viss dalande pouläritet så är f1 fortfarande mycket mer beskådat nu än tex på det gyllende åttiotalet.
Man kan alltid klaga över att inte alla de bästa är med.. Men det är inget som är typiskt för just den här tidsperioden.. 2003 var en av de absolut bästa säsongerna och även om det finns en viss dalande pouläritet så är f1 fortfarande mycket mer beskådat nu än tex på det gyllende åttiotalet.
____________
In med Sato!!
In med Sato!!
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Visst vill jag ha en svensk med i F1, men bara om han är riktigt bra, jag är ingen störra BW fan, men han har kvaliteterna det har han ju bevisat i F3000.frongor skrev:Det verkar som alla är extra upprörda av formel 1:s utveckling.. Men ärligt talat, är ni inte bara färgade av att ni vill ha en svensk i F1? Det har funnits köpeförare i formel1 sedan 50-talet och man kan alltid tala om att de bästa inte för chansen. Björn har inte någon enorm sponsorbackning, men det beror ju inte enbart på att är från Sverige att han inte för köra F1.. Han har ju inte imponerat något väldigt på testerna han fått... Och f3000 är inte den plantskolan som den en gång varit. Jag skulle nog akta mig för Cart om jag var honom iallafall... hellre testsits i f1.
Man kan alltid klaga över att inte alla de bästa är med.. Men det är inget som är typiskt för just den här tidsperioden.. 2003 var en av de absolut bästa säsongerna och även om det finns en viss dalande pouläritet så är f1 fortfarande mycket mer beskådat nu än tex på det gyllende åttiotalet.
En halvdan svensk jeppe som köpt sin plats utan att vara riktigt duktig vore inte samma sak.
F3000 kanske inte är en plantskola nu längre dom du säger men det hänger på en lös tråd på att inköpsporten är bredare nu.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad säger du om Justin Wilson och Sebastian Bourdais - två andra F3000-mästare på sista tiden?
Krav på att förare tar med sig sponsorer till stall är inget nytt vare sig i F1 eller motorsport. Det har skett i 20-30 år och såväl i F1 som i CART, NASCAR, rally och andra serier. Det är vad som krävs - varken mer eller mindre.
Krav på att förare tar med sig sponsorer till stall är inget nytt vare sig i F1 eller motorsport. Det har skett i 20-30 år och såväl i F1 som i CART, NASCAR, rally och andra serier. Det är vad som krävs - varken mer eller mindre.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
True true.....LuckyStrike1 skrev:Vad säger du om Justin Wilson och Sebastian Bourdais - två andra F3000-mästare på sista tiden?
Krav på att förare tar med sig sponsorer till stall är inget nytt vare sig i F1 eller motorsport. Det har skett i 20-30 år och såväl i F1 som i CART, NASCAR, rally och andra serier. Det är vad som krävs - varken mer eller mindre.
Kanske det alltid varit så, men kanske finns där en tendens att allt oerfarnare förare får chansen, innan de riktigt har bevisat vad de kan.
Har för mig att för 20 -30 år sen så köpte sig inga finniga 20 åringar in i stallen.
Hursomhelst borde finnas ett fast regelsystem som tvingar dig genom genom lägre serier som garanterar en viss rutin innan man kan köpa sig en plats i F1. Ex att man måste kört F3000 2 säsonger innan man kan kliva upp eller liknande!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kommer inte ihåg hans namn nu, men en förare dog i starten av Kanadas GP 1982 - han hade köpt sig in i F1, och var endast där tack vare sponsorspengar.
Niki Lauda är en annan kille, vet inte om han var finnig iofs, men han köpte sig in i F1 - det var mer än 20 år sen.
Det har alltid varit så här - mer eller mindre alla förare i dagens startfält har haft sponsorer/biltillverkare bakom sig som har hjälpt dem in i F1.
Egentligen är Räikkönen ett undantag från det liksom Panis. Räikkönens manager lånade pengar privat för att betala för Räikkönens Sauber-test och resten är som man brukar säga historia.
Panis tror jag fick en plats på merit men hade franska motorsportsförbundets satsning bakom sig som placerade honom i Ligier.
Det är ingen tendens som har poppat upp nyligen - det är en situation som alltid har funnits i F1. Eftersom vi nu är i en lågkonjunktur så blir det bara fler stall som måste gå den vägen, liksom det var under mitten av 90-talet då det också var extra tufft ekonomiskt för många stall.
Niki Lauda är en annan kille, vet inte om han var finnig iofs, men han köpte sig in i F1 - det var mer än 20 år sen.
Det har alltid varit så här - mer eller mindre alla förare i dagens startfält har haft sponsorer/biltillverkare bakom sig som har hjälpt dem in i F1.
Egentligen är Räikkönen ett undantag från det liksom Panis. Räikkönens manager lånade pengar privat för att betala för Räikkönens Sauber-test och resten är som man brukar säga historia.
Panis tror jag fick en plats på merit men hade franska motorsportsförbundets satsning bakom sig som placerade honom i Ligier.
Det är ingen tendens som har poppat upp nyligen - det är en situation som alltid har funnits i F1. Eftersom vi nu är i en lågkonjunktur så blir det bara fler stall som måste gå den vägen, liksom det var under mitten av 90-talet då det också var extra tufft ekonomiskt för många stall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 274
- Blev medlem: lör feb 15, 2003 01:00
- Ort: Karlskrona
Helt riktigt, men det är just att fler och fler stall tar till detta som är det stora problemet och en skrämmande utveckling. Att Minardi och några till gör det är ingen överraskning, men nu är det hälften av startfältet och DET tycker iallafall jag är skrämmande, särskilt med tanke på att man aldrig plockas direkt in i ett toppstall utan att först gå via de mindre stallen...med andra ord gäller mer än någonsin...inga pengar-ingen F1!!!! Det suger fett!!LuckyStrike1 skrev:Kommer inte ihåg hans namn nu, men en förare dog i starten av Kanadas GP 1982 - han hade köpt sig in i F1, och var endast där tack vare sponsorspengar.
Niki Lauda är en annan kille, vet inte om han var finnig iofs, men han köpte sig in i F1 - det var mer än 20 år sen.
Det har alltid varit så här - mer eller mindre alla förare i dagens startfält har haft sponsorer/biltillverkare bakom sig som har hjälpt dem in i F1.
Egentligen är Räikkönen ett undantag från det liksom Panis. Räikkönens manager lånade pengar privat för att betala för Räikkönens Sauber-test och resten är som man brukar säga historia.
Panis tror jag fick en plats på merit men hade franska motorsportsförbundets satsning bakom sig som placerade honom i Ligier.
Det är ingen tendens som har poppat upp nyligen - det är en situation som alltid har funnits i F1. Eftersom vi nu är i en lågkonjunktur så blir det bara fler stall som måste gå den vägen, liksom det var under mitten av 90-talet då det också var extra tufft ekonomiskt för många stall.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Han hette Riccardo Paletti och hann inte väja för Didier Pironis bil som hade stallat på gridden.LuckyStrike1 skrev:Kommer inte ihåg hans namn nu, men en förare dog i starten av Kanadas GP 1982 - han hade köpt sig in i F1, och var endast där tack vare sponsorspengar.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Frågan är om inte rena pay-drivers var vanligare förr när i stort sett vem som helst med pengar kunde köpa sig en bil och ställa upp oavsett förarskicklighet.LuckyStrike1 skrev: Det är ingen tendens som har poppat upp nyligen - det är en situation som alltid har funnits i F1. Eftersom vi nu är i en lågkonjunktur så blir det bara fler stall som måste gå den vägen, liksom det var under mitten av 90-talet då det också var extra tufft ekonomiskt för många stall.
Superlicensen var ju ett sätt att få bukt med problemet med rena noviser på banan
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tidigare var det ju också billigare så det gick att rent bokstavligt köpa sig en plats för pengar. Idag, med de höga kostnaderna i F1, handlar det om 60 upp till 100Mkr för en säsong och det kan ju ingen betala.
Vilka stall är det i dagens startfält som behöver förare med sponsorer?
Minardi, Jordan och nu Jaguar är väl egentligen de enda stallen som uttalat tar in förare med krav på sponsorer. Det är en tredjedel av startfältet det.
Jaguar får väl betecknas som ett undantag av dessa, eftersom Fords dåliga ekonomi kombinerat med lågkonjunkturen har tvingat dem till att för första gången fästa vikt vid förare med sponsorer.
Sauber gör väl det möjligtvis indirekt genom att numera välja förare som Ferrari förespråkar för att få lite billigare motorer. Honda har gärna en japan för att öka profilen på den japanska marknaden gentemot jätten Toyota. Toyota vill öka sin marknadsandel i Sydamerika och har ingenting emot sydamerikanska förare. BMW vill gärna ha en tysk för den tyska marknaden, Renault har ingenting emot latinska förare eftersom deras största marknad är i Sydeuropa o.s.v. Men här handlar det inte om betalande förare.
Jag tycker inte det här är särskilt upprörande egentligen - det hör till motorsport och har varit en del av motorsport så länge den har funnits. En förare som vill leva på sin sport måste inte bara vara snabb över ett varv. Han måste ockås vara minst lika duktig säljare av sig själv och ha ett duktigt team bakom sig som kan få sponsorer att finansiera racingen. En förare som bara är snabb kommer alltid, och har alltid, haft svårt att ta sig in i F1. Även förare som Michael Schumacher, Häkkinen och Montoya hade stora sponsorer bakom dem som hjälpte dem till ett F1-kontrakt. Fenomenet finns i alla serier, både nationella och internationella och på alla nivåer och är ingenting nytt.
Vilka stall är det i dagens startfält som behöver förare med sponsorer?
Minardi, Jordan och nu Jaguar är väl egentligen de enda stallen som uttalat tar in förare med krav på sponsorer. Det är en tredjedel av startfältet det.
Jaguar får väl betecknas som ett undantag av dessa, eftersom Fords dåliga ekonomi kombinerat med lågkonjunkturen har tvingat dem till att för första gången fästa vikt vid förare med sponsorer.
Sauber gör väl det möjligtvis indirekt genom att numera välja förare som Ferrari förespråkar för att få lite billigare motorer. Honda har gärna en japan för att öka profilen på den japanska marknaden gentemot jätten Toyota. Toyota vill öka sin marknadsandel i Sydamerika och har ingenting emot sydamerikanska förare. BMW vill gärna ha en tysk för den tyska marknaden, Renault har ingenting emot latinska förare eftersom deras största marknad är i Sydeuropa o.s.v. Men här handlar det inte om betalande förare.
Jag tycker inte det här är särskilt upprörande egentligen - det hör till motorsport och har varit en del av motorsport så länge den har funnits. En förare som vill leva på sin sport måste inte bara vara snabb över ett varv. Han måste ockås vara minst lika duktig säljare av sig själv och ha ett duktigt team bakom sig som kan få sponsorer att finansiera racingen. En förare som bara är snabb kommer alltid, och har alltid, haft svårt att ta sig in i F1. Även förare som Michael Schumacher, Häkkinen och Montoya hade stora sponsorer bakom dem som hjälpte dem till ett F1-kontrakt. Fenomenet finns i alla serier, både nationella och internationella och på alla nivåer och är ingenting nytt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Historia är alltid intressant och det säger en del om nutid. Superlicencen har väl uppfyllt målet väl genom att hindra de mest vansinniga penningstinna amatörer från rejsa på banan, det var bra gjort.Razor skrev:Frågan är om inte rena pay-drivers var vanligare förr när i stort sett vem som helst med pengar kunde köpa sig en bil och ställa upp oavsett förarskicklighet.LuckyStrike1 skrev: Det är ingen tendens som har poppat upp nyligen - det är en situation som alltid har funnits i F1. Eftersom vi nu är i en lågkonjunktur så blir det bara fler stall som måste gå den vägen, liksom det var under mitten av 90-talet då det också var extra tufft ekonomiskt för många stall.
Superlicensen var ju ett sätt att få bukt med problemet med rena noviser på banan
Men det här är en annan nivå, ingen total novis kan längre tävlingsköra en F1:a men det verkar blivit svårare att ta sig in i F1 på rent sportsliga framgångar o talang, kanske är det en villfarelse, kanske inte!
Gissningsvis är F1 relativt sett dyrare idag än någonsin tidigare, så om man idag får snegla än mer på sponsorspengen istället för erfarhet/mognad/talang osv vore inte konstigt, det vore mycket marknadsmässigt, iaf på kortare sikt.
Det är dock trist att pengarna har sånt inflytande, för de garanterar inte att den sportsliga kampen sker på högsta nivå.
Bara för att fenomenet inte är nytt så behöver man ju inte samtycka för det...nog kan man filosofera kring det, om det är bra eller dåligt, inte bara svälja......Det är väl det ett forum är till för.....eller?
Sponsring o bilsport har väl historiskt sett oftast varit dirket sponsring till stall eller bilägare, inte till enskilda förare...eller har jag fel här med..???
Senast redigerad av Gonzo den mån dec 08, 2003 14:37, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Den regeln finns redan i superlicensen, men det är en regel som det ofta görs undantag ifrån.
Räikkönen var t.ex aldrig kvalificerad till en superlicens när han skulle in i F1, utan hade en licens på dispens per lopp som undantag. Hade man följt reglerna helt strikt hade Räikkönen inte kunnat köra F1 2001. Ricardo Rosset var däremot en kille som uppfyllde reglerna enligt superlicensen har jag för mig. Honom gick det ju så där för Tomas Kaiser är en svensk förare som på 80-talet hade ett F1-kontrakt mer eller mindre klart. Men någon superlicens blev det aldrig för honom för han ansågs inte vara tillräckligt meriterad för det.
Sponsring har länge varit något mellan sponsorer och förare också. Niki Lauda har t.ex än idag ett personligt sponsorsavtal för den keps han alltid har på sig. Ralf Schumacher förhandlar just nu med Williams om en fortsättning i Williams, där de inte kommer överens om utrymmet för Ralfs personliga sponsorer. Michael Schumacher har med Ferrari ett avgtal som tillåter honom att ha personliga sponsorer med på sin föraroverall o.s.v. Så historiskt sett har det varit lika vanligt att förare har egna sponsorsvtal liksom att stallen har det. Förare tjänar pengar på en lön från sitt stall, en lön från sina sponsorer och souvenirförsäljning.
Räikkönen var t.ex aldrig kvalificerad till en superlicens när han skulle in i F1, utan hade en licens på dispens per lopp som undantag. Hade man följt reglerna helt strikt hade Räikkönen inte kunnat köra F1 2001. Ricardo Rosset var däremot en kille som uppfyllde reglerna enligt superlicensen har jag för mig. Honom gick det ju så där för Tomas Kaiser är en svensk förare som på 80-talet hade ett F1-kontrakt mer eller mindre klart. Men någon superlicens blev det aldrig för honom för han ansågs inte vara tillräckligt meriterad för det.
Sponsring har länge varit något mellan sponsorer och förare också. Niki Lauda har t.ex än idag ett personligt sponsorsavtal för den keps han alltid har på sig. Ralf Schumacher förhandlar just nu med Williams om en fortsättning i Williams, där de inte kommer överens om utrymmet för Ralfs personliga sponsorer. Michael Schumacher har med Ferrari ett avgtal som tillåter honom att ha personliga sponsorer med på sin föraroverall o.s.v. Så historiskt sett har det varit lika vanligt att förare har egna sponsorsvtal liksom att stallen har det. Förare tjänar pengar på en lön från sitt stall, en lön från sina sponsorer och souvenirförsäljning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Jo men då tänker du på sponsring inom F1 specifikt o inte allmänt inom motorsport som du skrev Lucky..eller hur!
Michael Schumacher behövde inte ta sig in i F1 via sponsorspengar, förgasar - Willie fixade saken med Eddie Jordan.
Eddie blev så glad så att han julade ut.
Men sen så blev Makrillen så gott som shanghaijad av Benneton.
Men det har väl varit vanligt med pengar, men duktiga förare oxå och då är det ju inga problem, bara de är bra!
Michael Schumacher behövde inte ta sig in i F1 via sponsorspengar, förgasar - Willie fixade saken med Eddie Jordan.
Eddie blev så glad så att han julade ut.
Men sen så blev Makrillen så gott som shanghaijad av Benneton.
Men det har väl varit vanligt med pengar, men duktiga förare oxå och då är det ju inga problem, bara de är bra!
-
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 19:38
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej, jag tänker på allmänt inom motorsport. Det är mycekt vanligt att förare i olika serier har avtal med egna sponsorer utanför stallets sponsorer, och det gäller inte bara F1. Det enda de behöver tänka på är att det ju är lite dumt att den privata sponsorn inte är konkurrent med stallets sponsor.Gonzo skrev:Jo men då tänker du på sponsring inom F1 specifikt o inte allmänt inom motorsport som du skrev Lucky..eller hur!
Fel. Mercedes betalade Eddie Jordan för Michael Schumachers plats och kontrakt med stallet. Så det var sponsorspengar från Mercedes som betalade för platsen hos Jordan. Däremot ingick inte i avtalet att ha Mercedes-dekaler på Jordanbilen liksom det inte kommer att finnas Red Bull dekaler på Jaguar nästa år.Michael Schumacher behövde inte ta sig in i F1 via sponsorspengar, förgasar - Willie fixade saken med Eddie Jordan. Eddie blev så glad så att han julade ut.
Men sen så blev Makrillen så gott som shanghaijad av Benneton.
Eddie missade dock att skriva ett kontrakt med Schumacher för resten av säsongen och längre tid framåt, så han kunde hoppa vidare till Benetton utan att EJ fick ett öre för Schumacher - en läxa Eddie har lärt sig sedan dess, och har tjänat stora pengar på att sälja förare till andra stall liksom Minardi. Fisichella och Trulli är två exempel på förare där Minardi skrivit långa kontrakt med förarna som sedan sålts vidare till andra stall och/eller managers.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ron Dennis kommentar till Eddie Jordan var: "Välkommen till Pirayaklubben"LuckyStrike1 skrev:
Eddie missade dock att skriva ett kontrakt med Schumacher för resten av säsongen och längre tid framåt, så han kunde hoppa vidare till Benetton utan att EJ fick ett öre för Schumacher - en läxa Eddie har lärt sig sedan dess, och har tjänat stora pengar på att sälja förare till andra stall liksom Minardi. Fisichella och Trulli är två exempel på förare där Minardi skrivit långa kontrakt med förarna som sedan sålts vidare till andra stall och/eller managers.
http://www.alexreade.net/acatalog/The_Pirahna_Club.html
/Jan
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Vet inte var du får uppgifterna från Lucy men mina kommer Deva's MS hemsida.
"In the middle of August 1991 he made his debut at the Belgian Grand Prix in Spa, after being taken up by the Irishman Eddie Jordan's Ford team without the usual financial hurdles, thanks to the support of his team-mates and his manager Willi Weber."
Inget om Merca där inte....och hade det inte sett konstigt ut om det stod Mercedes Benz på Jordan bilen.....
Var det inte så att Jordan behövde en förare när en Gachot eller vad han hette lyckades hamna i finkan efter ett taxi-bråk i London?
När jag körde rally så blev bilen sponsrad, jag fick helt enkelt klistra på lite dekaler, men jajja skit samma!
"In the middle of August 1991 he made his debut at the Belgian Grand Prix in Spa, after being taken up by the Irishman Eddie Jordan's Ford team without the usual financial hurdles, thanks to the support of his team-mates and his manager Willi Weber."
Inget om Merca där inte....och hade det inte sett konstigt ut om det stod Mercedes Benz på Jordan bilen.....
Var det inte så att Jordan behövde en förare när en Gachot eller vad han hette lyckades hamna i finkan efter ett taxi-bråk i London?
När jag körde rally så blev bilen sponsrad, jag fick helt enkelt klistra på lite dekaler, men jajja skit samma!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Eddie Jordan har själv i flera intervjuer sagt att han fick betalt för att Schumacher skulle köra, och han hade inte heller råd att låta någon förare köra gratis det året, utan alla måste betala. Schumacher var under den tiden under kontrakt med Mercedes, och de betalade Eddie Jordan för sitsen för att Schumacher skulle få debutera i F1.
Som du säkert såg i mitt inlägg så skrev jag också att det inte var några Mercedes-dekaler på Jordan-bilen - avtalet omfattade inte dekaler på bilen utan handlade helt om att Schumacher skulle placeras i en F1-sits när möjligheten fanns efter Gachots fängelsestraff. Nästa säsong kommer det inte att finnas Red Bull-dekaler på Jaguaren, även om Red Bull betalar Jaguar för att Klien ska köra för dem.
Som du säkert såg i mitt inlägg så skrev jag också att det inte var några Mercedes-dekaler på Jordan-bilen - avtalet omfattade inte dekaler på bilen utan handlade helt om att Schumacher skulle placeras i en F1-sits när möjligheten fanns efter Gachots fängelsestraff. Nästa säsong kommer det inte att finnas Red Bull-dekaler på Jaguaren, även om Red Bull betalar Jaguar för att Klien ska köra för dem.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Är du 100% säker nu att du inte är ute på hal is lucy?LuckyStrike1 skrev:Eddie Jordan har själv i flera intervjuer sagt att han fick betalt för att Schumacher skulle köra, och han hade inte heller råd att låta någon förare köra gratis det året, utan alla måste betala. Schumacher var under den tiden under kontrakt med Mercedes, och de betalade Eddie Jordan för sitsen för att Schumacher skulle få debutera i F1.
Känner mig inte det minsta övertygad faktiskt.
Senast redigerad av Gonzo den mån dec 08, 2003 19:16, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
100% säker på att det var så det låg till, och det är inget konstigt med det. Schumacher var en MB-förare och Schumacher betalade för sin första F1-sits tack vare MB. Eddie Jordan hade inte råd att ge en förare en gratis sits det året, det fanns inte en möjlighet till det. Ta det inte som kritik mot Schumacher på något sätt, för så är det inte menat.
Marlboro betalade för Häkkinens karriär fram till F1 och såg till att Häkkinen hamnade hos Lotus för sin F1-debut.
Det är inte ett dugg konstigt att ens de bästa av de bästa har varit tvungna att ha med sig sponsorer för att komma in i F1 en gång i tiden.
Alla förare behöver för övrigt sponsorer för att ta sig upp i alla klasser så det är standardförfarande. Det finns inte en förare i F3000 t.ex som inte har betalat för sin sits i form av sponsorer.
Marlboro betalade för Häkkinens karriär fram till F1 och såg till att Häkkinen hamnade hos Lotus för sin F1-debut.
Det är inte ett dugg konstigt att ens de bästa av de bästa har varit tvungna att ha med sig sponsorer för att komma in i F1 en gång i tiden.
Alla förare behöver för övrigt sponsorer för att ta sig upp i alla klasser så det är standardförfarande. Det finns inte en förare i F3000 t.ex som inte har betalat för sin sits i form av sponsorer.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Lugn i stormglaset, nu ska vi reda ut det här.LuckyStrike1 skrev:100% säker på att det var så det låg till, och det är inget konstigt med det. Schumacher var en MB-förare och Schumacher betalade för sin första F1-sits tack vare MB. Eddie Jordan hade inte råd att ge en förare en gratis sits det året, det fanns inte en möjlighet till det. Ta det inte som kritik mot Schumacher på något sätt, för så är det inte menat.
Marlboro betalade för Häkkinens karriär fram till F1 och såg till att Häkkinen hamnade hos Lotus för sin F1-debut.
Det är inte ett dugg konstigt att ens de bästa av de bästa har varit tvungna att ha med sig sponsorer för att komma in i F1 en gång i tiden.
Alla förare behöver för övrigt sponsorer för att ta sig upp i alla klasser så det är standardförfarande. Det finns inte en förare i F3000 t.ex som inte har betalat för sin sits i form av sponsorer.
Vet ej om Schumacher känner sig kritiserad, fråga honom, men jag tror nog inte det.
Platsen var redan betald av Gachots isf....så det talar emot.
Häkkinen har inte med Schumacher kontrakt att göra, möjligen rökte mackan Marlboro, vet ej!
Annars var det bara hörsägen va!
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det Lucy skriver stämmer. Merecedes pröjsade för Schumis styrning hos Jordan. Eddie Jordan skrev även ett treårskontrakt med Schumacher. Ett kontrakt som Schumacher bröt någon vecka senare. Detta bråkades det om i ett par år innan Schumacher och Eddie Jordan gjorde upp i godo.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Svar nej - det är fakta.Gonzo skrev:Annars var det bara hörsägen va!
Finns bland annat att läsa i böcker om Eddie Jordans första år som stallägare i F1.
Läsning som för övrigt kan rekommenderas - Jordan GP var minst sagt riktigt illa ute redan under första året. Hade det inte varit för Bernie och ett lån av honom hade de aldrig klarat av hela säsongen och definitivt inte säsongen efter. Pengarna i stallet var slut efter halva säsongen, så det handlade rent bokstavligt om att hitta tillräckligt med pengar för att kunna köra nästa lopp. Andrea de Ceasaris Marlboro-sponsor fick bland annat lägga upp ännu mer pengar än avtalat. Gachot fick lägga upp mer pengar. Stallet tog in sponsorer för endast ett lopp, för att kunna betala reseräkningarna. Man hade inte ens råd att testa Schumacher innan loppet, utan Willi Weber fick betala för att Schumacher skulle kunna köra några varv på Silverstone.
Problemet var bara att det var med tävlingsbilen som skulle köras i Belgiens GP, så stallet var oroligt för att de slitna delarna på bilen inte ens skulle kunna hålla genom testet. Man bad Schumacher att köra lugnt för att spara på bilen, men tyckte att Schumacher ändå körde alldeles för fort. Efteråt sa Schumacher att han hade kört långt under sin förmåga och att det gick väldigt långsamt ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Lucy Now we talking...!
Min första källa var fel eller så tolkade jag den fel.
Hans styrning kostade 450.000 D-Mark enligt denna länk.
http://www.research-racing.de/jordan.htm
Min första källa var fel eller så tolkade jag den fel.
Hans styrning kostade 450.000 D-Mark enligt denna länk.
http://www.research-racing.de/jordan.htm
Senast redigerad av Gonzo den mån dec 08, 2003 22:14, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 19:38
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
Eftersom denna tråd egentligen handlar om BW och F1 och inte, som på senare tid vem betalade vad för styrning i F1, så drar jag till denna tråd till topic.
En uppdatering från Örnulf himself:
Ok! Direktrapport fran ett riktigt regnit Jerez. Bjorn kommer att kora hela dagen i morgon (Onsdag). Forhoppningsvis har det da slutat regna efter de skyfall som varit under hela dagen idag. Alla teamen finns pa plats sa det kan bli intressant att se hur det kommer att fungera.
Intressant att se hur det går idag.
/
En uppdatering från Örnulf himself:
Ok! Direktrapport fran ett riktigt regnit Jerez. Bjorn kommer att kora hela dagen i morgon (Onsdag). Forhoppningsvis har det da slutat regna efter de skyfall som varit under hela dagen idag. Alla teamen finns pa plats sa det kan bli intressant att se hur det kommer att fungera.
Intressant att se hur det går idag.
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Gothenburg, Sweden
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 19:38
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
-
- Inlägg: 176
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 18:38
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ja, sponsringen gällde bara testet inför Indy.
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=3849
/Jan
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news&dept=F1&id=3849
/Jan
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
BW´s manager Christian Horner säger nu:
"We will look at all the options, and hopefully we'll have something sorted in the next few weeks."
Jag tror personligen numer att BW inte kommer att ha med F1 alls att göra nästa säsong, det har gått för lång tid, vi får hoppas att han gör sig bra där han nu hamnar och att han kommer till något bra stall 2005.
/
"We will look at all the options, and hopefully we'll have something sorted in the next few weeks."
Jag tror personligen numer att BW inte kommer att ha med F1 alls att göra nästa säsong, det har gått för lång tid, vi får hoppas att han gör sig bra där han nu hamnar och att han kommer till något bra stall 2005.
/
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)