Razor skrev:LuckyStrike1 skrev:
Det är ingen tendens som har poppat upp nyligen - det är en situation som alltid har funnits i F1. Eftersom vi nu är i en lågkonjunktur så blir det bara fler stall som måste gå den vägen, liksom det var under mitten av 90-talet då det också var extra tufft ekonomiskt för många stall.
Frågan är om inte rena pay-drivers var vanligare förr när i stort sett vem som helst med pengar kunde köpa sig en bil och ställa upp oavsett förarskicklighet.
Superlicensen var ju ett sätt att få bukt med problemet med rena noviser på banan
Historia är alltid intressant och det säger en del om nutid. Superlicencen har väl uppfyllt målet väl genom att hindra de mest vansinniga penningstinna amatörer från rejsa på banan, det var bra gjort.
Men det här är en annan nivå, ingen total novis kan längre tävlingsköra en F1:a men det verkar blivit svårare att ta sig in i F1 på rent sportsliga framgångar o talang, kanske är det en villfarelse, kanske inte!
Gissningsvis är F1 relativt sett dyrare idag än någonsin tidigare, så om man idag får snegla än mer på sponsorspengen istället för erfarhet/mognad/talang osv vore inte konstigt, det vore mycket marknadsmässigt, iaf på kortare sikt.
Det är dock trist att pengarna har sånt inflytande, för de garanterar inte att den sportsliga kampen sker på högsta nivå.
Bara för att fenomenet inte är nytt så behöver man ju inte samtycka för det...nog kan man filosofera kring det, om det är bra eller dåligt, inte bara svälja......Det är väl det ett forum är till för.....eller?
Sponsring o bilsport har väl historiskt sett oftast varit dirket sponsring till stall eller bilägare, inte till enskilda förare...eller har jag fel här med..???