För att få bilarna så lätta som möjligt mot slutet av kvalet när de sätter sina snabbaste tider.
En tråkig bieffekt av stallens krav att bilarna ska tankas upp med bränsle de ska starta loppet med innan det sista kvalpasset. Förhoppningsvis ändras det ... det är ju fullkomlit vansinne att varje bil helt i onödan bränner bort 30 liter bränsle till ingen nytta, med tanke på att världen ser ut som den gör idag med stort oljeberoende.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Det här bränslet är så frustrerande att jag nästan får hjärtattack när jag ser kvalen, varför i helvete kan dom inte få köra kvalen med så mycket bränsle som dom vill och sen tanka upp bilen efter kvalet?
Och vad är vitsen med att göraq som dom gör nu?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
LuckyStrike1 skrev:En tråkig bieffekt av stallens krav att bilarna ska tankas upp med bränsle de ska starta loppet med innan det sista kvalpasset. Förhoppningsvis ändras det ... det är ju fullkomlit vansinne att varje bil helt i onödan bränner bort 30 liter bränsle till ingen nytta, med tanke på att världen ser ut som den gör idag med stort oljeberoende.
Absolut. Antingen kortar man ned passet till 5 minuter (ingen är ju i alla fall intresserad av att titta på de första 15) eller så förbjuder man upptankning!
Pepparkvarnen skrev:Det här bränslet är så frustrerande att jag nästan får hjärtattack när jag ser kvalen, varför i helvete kan dom inte få köra kvalen med så mycket bränsle som dom vill och sen tanka upp bilen efter kvalet?
Och vad är vitsen med att göraq som dom gör nu?
Fråga stallen - det är de som inte gick med på något annat med motiveringen att de designat bilar och bränsletankar för att tanka upp innan loppet. Det är de som står emot - FIA:s förslag vara att låta bränslemängd vara helt fritt under alla kvalpass.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Det är ju enkelt löst. Stallen får anmäla, eller lämna in en dunk med den bränslemängd de vill starta med. Sista kvalpasset körs med valfri mängd bränsle.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Första gången jag såg kval i år. Tycker det var rätt kul, tror att det kommer se lite annorlunda ut längre fram under säsongen, som det brukar vara i F1 så är det få som vågar göra något annorlunda, utan alla tittar på varandra. För statestikälskare kul med 5 olika märken på de 6 första platserna på gridden. kanske läge för en riktig startsmäll?
Man skulle gå ut två bilar, sätta sina två snabba varv dom första varven och sen åka runt och fisa två i bredd mitt i racelinjen. Bara för att visa hur man KAN göra.
FIA inför en förändring av kvalsystemet from Imola.
Orsak är att dom vill öka transpasansen, minska kostnader och förbättra underhållningen.
Plats 17-22 kommer att lottas på ett nytt sätt. Man kommer också att slippa se bilar köra runt för att göra av med bränsle i sista delen.
Mer finns att läsa på http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=27584
Geer skrev:FIA inför en förändring av kvalsystemet from Imola.
Orsak är att dom vill öka transpasansen, minska kostnader och förbättra underhållningen.
Plats 17-22 kommer att lottas på ett nytt sätt. Man kommer också att slippa se bilar köra runt för att göra av med bränsle i sista delen.
Mer finns att läsa på http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=27584
Z-tv bjöd ju på det värsta av aprilskämt i morse. Jag höll på att få en hjärtattack när två norskar mumlade. Det var nog den bästa reklamen Blomman/Eje kan få någonsin.
Jag börjar bli skeptisk till det nuvarande kvalsystemet. Den gång som vi får två rödflaggor under ett av passen, och det kommer att hända ju mer desperata en del förare och stall blir vartefter, så kommer resultatet att likna ett lotteri av den sort som Pitpass skämtar om. I dag hade tiotalet förare kunnat stå utan kvaltid om en till rödflagga hade kommit ut vid fel tillfälle. Hur kul är det? Grundidén är bra - att succesivt eliminera de långsammare ekipagen - men mycket av kringtjafset måste elimineras. Det publiken ser framför sig i tv-rutan är det som också utgör resultatet. Det ska inte avgöras i efterhand, baserat på vem och hur många som ska flyttas hit eller dit på griden efter motorbyten. Gärna action, men det får inte ske på bekostnad av sportsligheten och transparensen.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
En annan sak är ju att om alla ska ut de fyra sista minuterna, och det är ju inte som förr när man visste vilka två förare som skulle göra upp om det (eftersom de kanske redan hade gjort ett eller annat försök tidigare), så missar man ju mycket av spänningen i rutan eftersom producenten inte vet vem han ska fokusera på.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Måste det avgöras med ett snabbt varv. Ta och lägg ihop t.ex. dom 5 snabbaste varven i sista delen för att få fram gridden. Då måste dom maxa nästan hela tiden.
Jag ser hellre att de tio sista får var sitt varv, en i taget. Ett sådant förfarande tar ungefär lika lång tid att genomföra som nuvarande system. Bonusen är att vi får se varje förare, varje varv.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Eller så har man bara kvalsystemet som det är nu med en enda skillnad - de tio bästa behöver inte tanka upop bilarna inför sista kvalpasset, utan kan köra så tomma de vill och tanka upp inför loppet efter kvalet.
Då blir sista kvalpasset 20 minuters kamp och full satsning för att få pole. Samtidigt som man får dramatiken med flera bilar på banan som mot slutet bygger upp till en grande finale så att säga. Som det var med det enda kvalsystemet som verkligen har fungerat mer eller mindre utmärkt: 12-varvskvalet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Som det var med det enda kvalsystemet som verkligen har fungerat mer eller mindre utmärkt: 12-varvskvalet.
Systemet innan det, med obegränsat antal varv under en timme, funkade väl också bra?
När hade man det?
Ledsen, mitt minne sviker mig som vanligt så jag kan inte säga på rak arm när. Men på den gamla goden tiden kvalade man ju en timme på fredan och en timme på lördan. Inga restriktioner avseende varv och däck vad jag minns.
Det här med att två rödflagssituationer vid "fel" tillfälle skulle förstöra kvalen håller jag inte med om. Jag tror att den kanske skulle kunna förstöra just det kvalet men sen skulle folk dra lärdom och i alla fall gå ut och sätta ETT snabbt varv medans där är tid kvar. Inte som nu när dom kommer in på sina sista varv med 10 sekunder kvar.
Sen har jag gjort en hel kovändning huruvida jag tycker kvalresultatet är bra. Det är inte lika roligt längre att se folk köra med 10 sekunders marginal.
Nu börjar jag tycka att kvalsystemet suger riktigt hård kula. T o m Eje som allt som oftast glorifierar allt till vansinne tycker att det börjar bli segt.
Jag tycker det är underhållande kval förutom sista varven för att få mer sopp.
Det är kul att först se striden om 16:e platsen, sedan 10:e och sist toppen.
Fast man bör ha Live timing.
Jag tycker man skall korta sista till 15 min och låta bilarna kvala med racebränsle utan att ge tillbaka någon förbrukad soppa. Ev. kan man lägga dom överblivna 5 min. på 1:a eller 2:a omgången.
Det värsta är att det inte funkar för tv-tittarna. Problemet är att alla tio förare är ute samtidigt och försöker sätta sina snabbaste varv och den producent som kan förse tittarna med de rätta bilderna är inte född. Låt de tio bästa göra upp en i taget.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.