Det nya kvalsystemet.
-
Det nya kvalsystemet.
Någon mer än jag som tycker det verkar vara lite rörigt?
Kan den som har full koll på hur det funkar med tre omgångar och tider, samt regler för bensin förklara?
Kan den som har full koll på hur det funkar med tre omgångar och tider, samt regler för bensin förklara?
-
Vete fan om någon har full koll.
Så här såg det ut innan Super Aguri bekräftades ialla fall.
Kvalet börjar med alla bilar, i full fart, som de vill med valfri bränslemängd. Efter 15 minuter slås de sista 5 ut.
Efter ytterligare 15 minuter försvinner ytterligare 5, så det är 10 bilar kvar. De 10 som har slagits ut och har plats 20-11 får nu tanka upp valfri mängd bensin innan bilarna ställs i parc fermé.
De kvarvarande 10 gör upp om plats 1-10. De måste starta kvalet med den mängd bränsle de tänkt starta loppet med. De får undre sista halvtimme köra obegränsat antal varv precis som under första halvtimmen.
När det är klart, måste de fylla upp med bränslet de gjort av med under kvalet innan bilarna ställs i parc fermé. För att undvika att man åker runt och bränner extra mycket bensin under kvalet, har FIA tagit fram en schablon för bränsleförbrukningen som gäller för alla stall oavsett deras faktiska bränsleförbrukning.
Hur det blir med hur många som slås ut när, nu när det är 22 istället för 20 bilar i och med Super Aguri har jag inte hört något om. Men det blir väl så att det slås ut 7 istället för 5 bilar första kvarten kanske ...
Hoppas det här var klart nog?
Så här såg det ut innan Super Aguri bekräftades ialla fall.
Kvalet börjar med alla bilar, i full fart, som de vill med valfri bränslemängd. Efter 15 minuter slås de sista 5 ut.
Efter ytterligare 15 minuter försvinner ytterligare 5, så det är 10 bilar kvar. De 10 som har slagits ut och har plats 20-11 får nu tanka upp valfri mängd bensin innan bilarna ställs i parc fermé.
De kvarvarande 10 gör upp om plats 1-10. De måste starta kvalet med den mängd bränsle de tänkt starta loppet med. De får undre sista halvtimme köra obegränsat antal varv precis som under första halvtimmen.
När det är klart, måste de fylla upp med bränslet de gjort av med under kvalet innan bilarna ställs i parc fermé. För att undvika att man åker runt och bränner extra mycket bensin under kvalet, har FIA tagit fram en schablon för bränsleförbrukningen som gäller för alla stall oavsett deras faktiska bränsleförbrukning.
Hur det blir med hur många som slås ut när, nu när det är 22 istället för 20 bilar i och med Super Aguri har jag inte hört något om. Men det blir väl så att det slås ut 7 istället för 5 bilar första kvarten kanske ...
Hoppas det här var klart nog?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
-
-
-
-
-
- Varnad
-
-
Dette står i reglene:
Alle får kjøre så mange runder de vil. Den beste tiden uansett runde teller.
Det er tillatt å fylle bensin etter kvalet. Men de 10 raskeste må fylle til det nivået de hadde etter 30 min. De 12 siste får fylle så mye bensin de vil.
6 biler forsvinner altså etter 15 min. Deretter 6 biler etter 30 min.The above procedure is based upon a Championship entry of 20 cars. If 22 are entered six cars will be
excluded after each of the periods a) and b) and, if 24 are entered, six cars will be excluded after each of
the periods a) and b) leaving 12 cars eligible for period c).
Alle får kjøre så mange runder de vil. Den beste tiden uansett runde teller.
Det er tillatt å fylle bensin etter kvalet. Men de 10 raskeste må fylle til det nivået de hadde etter 30 min. De 12 siste får fylle så mye bensin de vil.
-
Flera varv valfritt och efter shoot-out måte de tio bilarna fylla på med det bränsle de har förbrukat under kvalet. Innan shoot-out måste bilarna fylla på med den mängd man tänkt sig starta loppet med.Fp730a skrev:Någon som hade koll på motorras frågan? Det jag inte riktigt förstår är.. När dom "bästa" sista bilarna är kvar. Är det då ETT varv dom kör som dom ska sätta tiden på eller kommer dom att ha flera varv på sig?...Kommer folk pressa varrandra att starta med mindre och mindre bränsle?...
-
-
10 bilar kvar, 20 minuter. Shoot-out.
Inför de 20 minuterna måste man tanka upp bilen med den bränslemängd man vill starta loppet med.
Sen har man valfritt antal varv att sätta bästa tid på under dessa 20 minuter.
När 20 minuter har gått är plats 1-10 avgjort.
FIA sätter inför varje helg en schablon för bränsleförbrukningen - 1 varv drar X liter bränsle.
Antalet körda varv x FIA:s schablon = liter bränsle resp. stall måste tanka upp resp. bil med inför starten på söndagen.
Motiveringen till schablon är att inget stall ska ha en fördel av att köra med extra bränsleslukande inställningar under kvalet, så de kan fylla på extrea mycket bränsle inför starten vilket vore en fördel.
De bilar som inte går till shoot-out - dvs bil 11 och nedåt - har fördelen av att efter kvalet välja vilken bränslemängd man ska starta loppet med.
Inför de 20 minuterna måste man tanka upp bilen med den bränslemängd man vill starta loppet med.
Sen har man valfritt antal varv att sätta bästa tid på under dessa 20 minuter.
När 20 minuter har gått är plats 1-10 avgjort.
FIA sätter inför varje helg en schablon för bränsleförbrukningen - 1 varv drar X liter bränsle.
Antalet körda varv x FIA:s schablon = liter bränsle resp. stall måste tanka upp resp. bil med inför starten på söndagen.
Motiveringen till schablon är att inget stall ska ha en fördel av att köra med extra bränsleslukande inställningar under kvalet, så de kan fylla på extrea mycket bränsle inför starten vilket vore en fördel.
De bilar som inte går till shoot-out - dvs bil 11 och nedåt - har fördelen av att efter kvalet välja vilken bränslemängd man ska starta loppet med.
-
-
Fast att starta 11:a i F1 idag med svårigheten att köra om är en så pass stor nackdel att det överväger alla fördelar med att starta med fulltankad bil. Särskilt som tankarna i år inte är så stora att det verkligen ger en jättefördel.
Schabloner kom till för att FIa inte ville att stallen skulle åka runt och bränna av extra mycket bränsle under kvalet.
Det här nya kvalet kan säkert bli intressant - men det är lite för krångligt uppbyggt tycker jag. Dessutom - jag hävdar fortfarande att det aldrig var något fel på det gamla 1 timme, 12 varv per bil-kvalet. Det byggde upp till en otroligt spännande avslutning.
Med några små justeringar hade det kunnat bli närmast felfritt. Istället har man sedan dess haft det ena misslyckandet efter det andra.
Schabloner kom till för att FIa inte ville att stallen skulle åka runt och bränna av extra mycket bränsle under kvalet.
Det här nya kvalet kan säkert bli intressant - men det är lite för krångligt uppbyggt tycker jag. Dessutom - jag hävdar fortfarande att det aldrig var något fel på det gamla 1 timme, 12 varv per bil-kvalet. Det byggde upp till en otroligt spännande avslutning.
Med några små justeringar hade det kunnat bli närmast felfritt. Istället har man sedan dess haft det ena misslyckandet efter det andra.
-
Jag hörde en ide om att alla måste de första 30 minuterna köra minst ett varv och sen dom sista ett varv så tar man dom två bästa tiderna och adderar. Den med lägst totaltid startar först. Och om man misslyckas att sätta en tid i första halvtimmen kommer der räknas som om det varvet tog 60minuter (eller något).
Men inte rimligt att jag får bestämma detta så ingen ide att vara bitter utan snarare sätta sig in i reglerna så man kan förklara för farsan INNAN loppen. Annars kommer han sitta som ett frågetecken och jag kommer bli nerringd och överröst med frågor..
"Jag är inte bitter jag inte..."
Men inte rimligt att jag får bestämma detta så ingen ide att vara bitter utan snarare sätta sig in i reglerna så man kan förklara för farsan INNAN loppen. Annars kommer han sitta som ett frågetecken och jag kommer bli nerringd och överröst med frågor..
"Jag är inte bitter jag inte..."
-
Kanske blir kul att titta på det nya formatet, men lite krångligt.
Nu inför FIA dessutom 110% regeln för top 10 kvalet. Bilarna skulle troligtvis köra extremt långsamt för att spara bränsle. Kanske inte så lyckat för dom som är ute på ett snabbt varv. Därför får man inget extra bränsle efter kvalet om man kör långsammare en 110 % av sitt snabbaste varv. In och utvarv räknas.
“If they are outside 110 percent of their own fastest lap, that lap will not count towards their fuel credit.”
Bra att man inte kan fisåka för att spara bränsle men mindre bra att man inte kan sakta in för att få ett rent varv.
Får man göra två snabba varv på ett försök? Det borde i så fall vara bättre med två om man får tillbaka bränsle per tidtaget varv. Fast räknas in och utvarv blir det nog inga två varvs försök.
Hur går det då med 110% regeln om man gör två varv?
Nu inför FIA dessutom 110% regeln för top 10 kvalet. Bilarna skulle troligtvis köra extremt långsamt för att spara bränsle. Kanske inte så lyckat för dom som är ute på ett snabbt varv. Därför får man inget extra bränsle efter kvalet om man kör långsammare en 110 % av sitt snabbaste varv. In och utvarv räknas.
“If they are outside 110 percent of their own fastest lap, that lap will not count towards their fuel credit.”
Bra att man inte kan fisåka för att spara bränsle men mindre bra att man inte kan sakta in för att få ett rent varv.
Får man göra två snabba varv på ett försök? Det borde i så fall vara bättre med två om man får tillbaka bränsle per tidtaget varv. Fast räknas in och utvarv blir det nog inga två varvs försök.
Hur går det då med 110% regeln om man gör två varv?
-
-
-
- Varnad
-
-
Huar var det nu det var - 0 är ingenting och 1 är 100% mer?
Två varv på ett försök gör väl ingen större skillnad - om man inte kan vara inom 110% av sitt bästa varv för att man kör två varv efter varandra bör man inte vara i topp 10.
Frågan är vad som händer om en förare kör av, eller snurrar, och fullföljer varvet däremot ...
Två varv på ett försök gör väl ingen större skillnad - om man inte kan vara inom 110% av sitt bästa varv för att man kör två varv efter varandra bör man inte vara i topp 10.
Frågan är vad som händer om en förare kör av, eller snurrar, och fullföljer varvet däremot ...
-
- Varnad
Så gick den inte.Razor skrev:Fel, angående vad; att 1 är 100% mer än 0?
Jag är besviken. Jag har sett dig som en intelligent människa med fryntligt humör och ett öppet sinne. Jag börjar tro att Enzo, som i förhållande är rena motsatsen har kommit över ditt login.
Dumma Enzo, vad har du gjort med gamla trevliga Razor?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Så här skrev du 29 maj 2005:Jari skrev:Så gick den inte.Razor skrev:Fel, angående vad; att 1 är 100% mer än 0?
Betyder inte det att 1 är 100% mer än 0?Jari skrev:Noll är ingenting och 1 är hundra procent mer. 1 är egentligen oändligt mycket mer än ingenting, men oavsett hur mycket mer det är kan det inte vara mer än 100%.
Om inte så kan du kanske förtydliga vad du menade.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
- Varnad
Om du har 0 och ett att välja på så är deras procentsatser som de jag beskrev i förhållande till varandra, ja.Razor skrev:Så här skrev du 29 maj 2005:Jari skrev:Så gick den inte.Razor skrev:Fel, angående vad; att 1 är 100% mer än 0?Betyder inte det att 1 är 100% mer än 0?Jari skrev:Noll är ingenting och 1 är hundra procent mer. 1 är egentligen oändligt mycket mer än ingenting, men oavsett hur mycket mer det är kan det inte vara mer än 100%.
Om inte så kan du kanske förtydliga vad du menade.
-
-
- Utvisad
Jag har väl antagligen inte så öppet sinne som Jari så ovältaligt uttrycker det men jag tycker det är både förbluffande och skrämmande att Jari inte har en susning om vad procent är för något.
Jari, hur fan kom du in på KTH? Kvoterades du in i Sesamkvoten eller? Man måste väl ha minst 3 i gymnasiematte på N-nivå för att vara behörig. Med dina kunskaper så kan du fan inte ha klarat sjätteklass en gång...
Helt jävla otroligt...
Jag börjar snart tro på att Jari får rösta i riksdagsvalet. Myndigheterna försöker väl kompensera honom på alla sätt som går. Mannen saknar ryggrad och hjärna...
Jari, hur fan kom du in på KTH? Kvoterades du in i Sesamkvoten eller? Man måste väl ha minst 3 i gymnasiematte på N-nivå för att vara behörig. Med dina kunskaper så kan du fan inte ha klarat sjätteklass en gång...
Helt jävla otroligt...
Jag börjar snart tro på att Jari får rösta i riksdagsvalet. Myndigheterna försöker väl kompensera honom på alla sätt som går. Mannen saknar ryggrad och hjärna...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
Jari:
11 är 1 mer än 10, betyder det att 11 är 100% mer än 10?
Procent beskriver ju ett förhållande till något, alltså andel, vilket betyder multiplikation/division och inte addition/subtraktion. Andelen 1/100 eller 0,01 översätts då till 1% för att få det mer lättförståeligt.
Varför inte bara erkänna att du inte riktigt fattat det där med procenträkning och därför hade fel, så är saken ur världen?
Procent beskriver ju ett förhållande till något, alltså andel, vilket betyder multiplikation/division och inte addition/subtraktion. Andelen 1/100 eller 0,01 översätts då till 1% för att få det mer lättförståeligt.
Varför inte bara erkänna att du inte riktigt fattat det där med procenträkning och därför hade fel, så är saken ur världen?
-
-
-
-
- Varnad
Ja, för att vara doktor läser du som en kratta.AndersF1 skrev:Jari:
Det gäller här faktiskt bara förhållandet mellan vilket reellt tal som helst och dess förhållande till 0, eller om ni så vill allt eller inget, eller för att uttrycka det i procent, 0 eller 100%.
-
- Varnad
-
Jari skrev:Ja, för att vara doktor läser du som en kratta.
Det gäller här faktiskt bara förhållandet mellan vilket reellt tal som helst och dess förhållande till 0, eller om ni så vill allt eller inget, eller för att uttrycka det i procent, 0 eller 100%.
Du har verkligen inte förstått det där med procent, eller hur?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
Du har fortfarande inte visat på vilket sätt jag har fel i just det här fallet.Razor skrev:Jari skrev:Ja, för att vara doktor läser du som en kratta.
Jag kan en del om procent utöver just detta exempel, men visa gärna på vilket sätt jag har fel här först.
-
- Utvisad
Du har fel i dina påståenden, punkt slut.Jari skrev:Du har fortfarande inte visat på vilket sätt jag har fel i just det här fallet.Razor skrev:Jari skrev:Ja, för att vara doktor läser du som en kratta.
Jag kan en del om procent utöver just detta exempel, men visa gärna på vilket sätt jag har fel här först.
1 är INTE 100% mer än 0.
Vilket reellt tal är INTE 100% mer än 0.
Det är makalöst att en vuxen människa som du inte vet vad procent är.
Jari, hur många procent mer är 3 än 1?
Hur många procent mer är 10 än 1?
Hur många procent mer är 2 än 1?
Och slutligen, hur många procent mer är 1 än 0?
Jari, du har 100% fel i den här frågan, precis som i röstningsfrågan! Det borde säga dig nåt!
Men du kan väl svara på mina fyra frågor här ovanför så kan vi se vad du kan om procent.
Sedan kan du fundera på hur många procent 1 är av 10 och hur många procent 2 är av 3, t.ex...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Ett mängdtal med värdet noll uttrycker att det inte finns något av nämnda mängd, där finns inget, det är tomt...Jari skrev:Det gäller här faktiskt bara förhållandet mellan vilket reellt tal som helst och dess förhållande till 0, eller om ni så vill allt eller inget, eller för att uttrycka det i procent, 0 eller 100%.
Kan man förhålla sig till något som inte existerar?
Procent eller det engelska per-cent beskriver vad som helst uppdelat i hundra delar.
1 är hundra procent , men även talet 2 är hundra procent om det inte nämns i förhållande till något annat.
Även 235 är hundra procent av sig själv, en procent av det är ju givetvis 2,35 men om 235 skall förhålla sig till 2350 så blir det talet bara värt tio procent.
Men noll är noll, det har oförändrat samma värde oavsett hur man ställer det i relation till andra tal.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Utvisad
OK då Jari, om du inte super så får du i dig 0% alkohol. Om du då tar en fyra, har du ökat ditt alkoholintag med 100% enligt dig. Men om du tar en åtta då, då har du ju ökat alkoholintaget med 100% också, men en åtta är ju 100% mer än en fyra, alltså borde en åtta från första början vara 200% enligt din logik?Jari skrev:Jag är mer intresserad av hur man räknar ut när och hur mycket sup man skall ta....
-
... och så måste man räkna med om man dricker 40-procentigt eller 50-procentigt, exempelvis...
Om man tar en sup alltså en mer än noll supar så har man druckit 100% som bara är värd 40% så blir man tvungen att dricka 2,5 supar för att komma upp i 100% mer än ingen sup... eller nåt...(?)
De e svårt å tänka på pocenten...
Om man tar en sup alltså en mer än noll supar så har man druckit 100% som bara är värd 40% så blir man tvungen att dricka 2,5 supar för att komma upp i 100% mer än ingen sup... eller nåt...(?)
De e svårt å tänka på pocenten...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Utvisad
-
Jari:
Eftersom procent uttrycker hundradelar så är en ökning med 1 (från ursprungvärdet x) en ökning med (1/x) * 100%.
T ex så är en ökning med 1 från ursprungsvärdet 1 detsamma som en ökning med (1/1) * 100% = 100% och en ökning med 1 från ursprungsvärdet 2 är det samma som en ökning med (1/2)*100% = 50%.
Sätt in siffran 0 istället för x och du får svaret på hur många procents ökning 1 är från ursprungsvärdet 0.
Jag slår vad om 5 000:- att svaret inte är 100%.
Eftersom procent uttrycker hundradelar så är en ökning med 1 (från ursprungvärdet x) en ökning med (1/x) * 100%.
T ex så är en ökning med 1 från ursprungsvärdet 1 detsamma som en ökning med (1/1) * 100% = 100% och en ökning med 1 från ursprungsvärdet 2 är det samma som en ökning med (1/2)*100% = 50%.
Sätt in siffran 0 istället för x och du får svaret på hur många procents ökning 1 är från ursprungsvärdet 0.
Äntligen!
Äntligen!
-
Din kurs i % räkning är både informativ och pedagogisk! Kan det vara så att Jari skrev fel då han skrev om den nu så beryktade procentuella ökningen? Han misstog sig helt enkelt.Razor skrev:Jari:
Efter denna exemplariska lektion i % räkningens grunder så tror jag att Jari behärskar detta! (vilket jag för övrigt trodde han även gjorde tidigare med men misstog sig)
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
Nästa steg är blir att räkna ut hur mycket det blir om man minskar 100 med 10% och sedan höjer det nya värdet med 10%.Gösta skrev:Efter denna exemplariska lektion i % räkningens grunder så tror jag att Jari behärskar detta! (vilket jag för övrigt trodde han även gjorde tidigare med men misstog sig)
Klarar man det så har man tillräckliga kunskaper i procenträkningens sköna konst, för att kunna hantera momsen.
Äntligen!
Äntligen!
-
Det kommer här.Razor skrev:Nästa steg är blir att räkna ut hur mycket det blir om man minskar 100 med 10% och sedan höjer det nya värdet med 10%.Gösta skrev:Efter denna exemplariska lektion i % räkningens grunder så tror jag att Jari behärskar detta! (vilket jag för övrigt trodde han även gjorde tidigare med men misstog sig)
Klarar man det så har man tillräckliga kunskaper i procenträkningens sköna konst, för att kunna hantera momsen.
100 x 0,9 = 90 . (här minskar jag 100 med 10%)
90 x 1,1 = 99. (här höjer jag värdet med 10%)
Är du nöjd nu???
Nu är % avhandlat och vi slipper höra mer om detta! Jari läser här och lär!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
-
- Varnad
Du läste uppenbarligen inte den här?EnzoF1 skrev:Du har fel i dina påståenden, punkt slut.Jari skrev:Du har fortfarande inte visat på vilket sätt jag har fel i just det här fallet.Razor skrev:
1 är INTE 100% mer än 0.
Vilket reellt tal är INTE 100% mer än 0.
Det är makalöst att en vuxen människa som du inte vet vad procent är.
Jari, hur många procent mer är 3 än 1?
Hur många procent mer är 10 än 1?
Hur många procent mer är 2 än 1?
Och slutligen, hur många procent mer är 1 än 0?
Jari, du har 100% fel i den här frågan, precis som i röstningsfrågan! Det borde säga dig nåt!
Men du kan väl svara på mina fyra frågor här ovanför så kan vi se vad du kan om procent.
Sedan kan du fundera på hur många procent 1 är av 10 och hur många procent 2 är av 3, t.ex...
-
- Varnad
Du beskriver samma sak som jag gjorde här:PC: skrev:Ett mängdtal med värdet noll uttrycker att det inte finns något av nämnda mängd, där finns inget, det är tomt...Jari skrev:Det gäller här faktiskt bara förhållandet mellan vilket reellt tal som helst och dess förhållande till 0, eller om ni så vill allt eller inget, eller för att uttrycka det i procent, 0 eller 100%.
Kan man förhålla sig till något som inte existerar?
Procent eller det engelska per-cent beskriver vad som helst uppdelat i hundra delar.
1 är hundra procent , men även talet 2 är hundra procent om det inte nämns i förhållande till något annat.
Även 235 är hundra procent av sig själv, en procent av det är ju givetvis 2,35 men om 235 skall förhålla sig till 2350 så blir det talet bara värt tio procent.
Men noll är noll, det har oförändrat samma värde oavsett hur man ställer det i relation till andra tal.