Det nya kvalsystemet.

Kungaklassen av motorsport...
Geer

Inlägg av Geer »

Nu är jag nöjd :)

Bra och läsvärda artiklar idag. :up:
Flatspot

Inlägg av Flatspot »

Det enda som inte är solklart för mig är varför det inte är solklart?
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

En fundering angående sista kvalperioden. Vad är syftet med att bilarna bara ska cirkulera och bränna soppa i en kvart, innan de kör sina snabba varv?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

För att få bilarna så lätta som möjligt mot slutet av kvalet när de sätter sina snabbaste tider.

En tråkig bieffekt av stallens krav att bilarna ska tankas upp med bränsle de ska starta loppet med innan det sista kvalpasset. Förhoppningsvis ändras det ... det är ju fullkomlit vansinne att varje bil helt i onödan bränner bort 30 liter bränsle till ingen nytta, med tanke på att världen ser ut som den gör idag med stort oljeberoende.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Det här bränslet är så frustrerande att jag nästan får hjärtattack när jag ser kvalen, varför i helvete kan dom inte få köra kvalen med så mycket bränsle som dom vill och sen tanka upp bilen efter kvalet?

Och vad är vitsen med att göraq som dom gör nu?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

LuckyStrike1 skrev:En tråkig bieffekt av stallens krav att bilarna ska tankas upp med bränsle de ska starta loppet med innan det sista kvalpasset. Förhoppningsvis ändras det ... det är ju fullkomlit vansinne att varje bil helt i onödan bränner bort 30 liter bränsle till ingen nytta, med tanke på att världen ser ut som den gör idag med stort oljeberoende.
Absolut. Antingen kortar man ned passet till 5 minuter (ingen är ju i alla fall intresserad av att titta på de första 15) eller så förbjuder man upptankning!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Pepparkvarnen skrev:Det här bränslet är så frustrerande att jag nästan får hjärtattack när jag ser kvalen, varför i helvete kan dom inte få köra kvalen med så mycket bränsle som dom vill och sen tanka upp bilen efter kvalet?

Och vad är vitsen med att göraq som dom gör nu?
Fråga stallen - det är de som inte gick med på något annat med motiveringen att de designat bilar och bränsletankar för att tanka upp innan loppet. Det är de som står emot - FIA:s förslag vara att låta bränslemängd vara helt fritt under alla kvalpass.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det är ju enkelt löst. Stallen får anmäla, eller lämna in en dunk med den bränslemängd de vill starta med. Sista kvalpasset körs med valfri mängd bränsle.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Dom skulle lägga ihop dom 5 snabbaste varven i sista kvalet. Då har dom inte råd att glida runt.
Geer

Inlägg av Geer »

Vad händer om man märker att man har för mycket soppa efter kvalet (top10) Måste man fylla på det man tilldelas för varven innom 110% ?
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Första gången jag såg kval i år. Tycker det var rätt kul, tror att det kommer se lite annorlunda ut längre fram under säsongen, som det brukar vara i F1 så är det få som vågar göra något annorlunda, utan alla tittar på varandra. För statestikälskare kul med 5 olika märken på de 6 första platserna på gridden. kanske läge för en riktig startsmäll?
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Man skulle gå ut två bilar, sätta sina två snabba varv dom första varven och sen åka runt och fisa två i bredd mitt i racelinjen. Bara för att visa hur man KAN göra. ;-)
Geer

Inlägg av Geer »

FIA inför en förändring av kvalsystemet from Imola.
Orsak är att dom vill öka transpasansen, minska kostnader och förbättra underhållningen.
Plats 17-22 kommer att lottas på ett nytt sätt. Man kommer också att slippa se bilar köra runt för att göra av med bränsle i sista delen.
Mer finns att läsa på http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=27584
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det var 1 April idag ja ...

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

jag misstänkte det när jag såg att Button har pole.
Geer

Inlägg av Geer »

LuckyStrike1 skrev:Det var 1 April idag ja ...
:hump: Nu förstörde du det roliga :wink:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Geer skrev:FIA inför en förändring av kvalsystemet from Imola.
Orsak är att dom vill öka transpasansen, minska kostnader och förbättra underhållningen.
Plats 17-22 kommer att lottas på ett nytt sätt. Man kommer också att slippa se bilar köra runt för att göra av med bränsle i sista delen.
Mer finns att läsa på http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=27584
Fantastiskt! :up:
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Z-tv bjöd ju på det värsta av aprilskämt i morse. Jag höll på att få en hjärtattack när två norskar mumlade. Det var nog den bästa reklamen Blomman/Eje kan få någonsin.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Och norrmännen fick nog något att längta efter då Eje och Blomman gick ut i norska ZTV istället.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag börjar bli skeptisk till det nuvarande kvalsystemet. Den gång som vi får två rödflaggor under ett av passen, och det kommer att hända ju mer desperata en del förare och stall blir vartefter, så kommer resultatet att likna ett lotteri av den sort som Pitpass skämtar om. I dag hade tiotalet förare kunnat stå utan kvaltid om en till rödflagga hade kommit ut vid fel tillfälle. Hur kul är det? Grundidén är bra - att succesivt eliminera de långsammare ekipagen - men mycket av kringtjafset måste elimineras. Det publiken ser framför sig i tv-rutan är det som också utgör resultatet. Det ska inte avgöras i efterhand, baserat på vem och hur många som ska flyttas hit eller dit på griden efter motorbyten. Gärna action, men det får inte ske på bekostnad av sportsligheten och transparensen.

Tärnström

Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Jag tycker kvalsystemet är piss.
Det är ju precis som Janne själv sa: Det är dem sista fyra minuterna som är intressanta... :down:
Ferrari.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

En annan sak är ju att om alla ska ut de fyra sista minuterna, och det är ju inte som förr när man visste vilka två förare som skulle göra upp om det (eftersom de kanske redan hade gjort ett eller annat försök tidigare), så missar man ju mycket av spänningen i rutan eftersom producenten inte vet vem han ska fokusera på.

Tärnström

Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

Måste det avgöras med ett snabbt varv. Ta och lägg ihop t.ex. dom 5 snabbaste varven i sista delen för att få fram gridden. Då måste dom maxa nästan hela tiden. :up:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag ser hellre att de tio sista får var sitt varv, en i taget. Ett sådant förfarande tar ungefär lika lång tid att genomföra som nuvarande system. Bonusen är att vi får se varje förare, varje varv.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Härligt att se att det är fler än jag som inte tycker det nya kvalsystemet är så jäkla bra och underhållande.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Eller så har man bara kvalsystemet som det är nu med en enda skillnad - de tio bästa behöver inte tanka upop bilarna inför sista kvalpasset, utan kan köra så tomma de vill och tanka upp inför loppet efter kvalet.

Då blir sista kvalpasset 20 minuters kamp och full satsning för att få pole. Samtidigt som man får dramatiken med flera bilar på banan som mot slutet bygger upp till en grande finale så att säga. Som det var med det enda kvalsystemet som verkligen har fungerat mer eller mindre utmärkt: 12-varvskvalet.

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

LuckyStrike1 skrev:Som det var med det enda kvalsystemet som verkligen har fungerat mer eller mindre utmärkt: 12-varvskvalet.
Systemet innan det, med obegränsat antal varv under en timme, funkade väl också bra?
Ricky

Inlägg av Ricky »

Det gamla 12 varvs kavlet bytte dom väl ut för dom mindre stallen fick för dåligt med tv-tid, var det inte därför?
"I always said that to become champion when Michael is still on track gives it more value"
"It has for us been pleasure for us to race with him."
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cuscino skrev:
LuckyStrike1 skrev:Som det var med det enda kvalsystemet som verkligen har fungerat mer eller mindre utmärkt: 12-varvskvalet.
Systemet innan det, med obegränsat antal varv under en timme, funkade väl också bra?
När hade man det?

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ricky skrev:Det gamla 12 varvs kavlet bytte dom väl ut för dom mindre stallen fick för dåligt med tv-tid, var det inte därför?
Fast det fick de ju inte? Vilka var det som nästan alltid var först ut och då var i det närmaste ensamma på banan och därmed fick bra exponering?

Det klagades också på att de första 20 - 30 minuterna var händelselösa.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

LuckyStrike1 skrev:
Cuscino skrev:
När hade man det?
Ledsen, mitt minne sviker mig som vanligt så jag kan inte säga på rak arm när. Men på den gamla goden tiden kvalade man ju en timme på fredan och en timme på lördan. Inga restriktioner avseende varv och däck vad jag minns.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag vill minnas att det var max 12 varv och begränsningar på hur många däck man fick använda på en helg även då.

Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Jag tror att 12 varvs-kvalificeringen infördes 1995.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Cuscino skrev:Jag tror att 12 varvs-kvalificeringen infördes 1995.
Nej, jag har tillgång till reglerna för 1994 och där finns 12-varvskvalet med.

Äntligen!
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Det här med att två rödflagssituationer vid "fel" tillfälle skulle förstöra kvalen håller jag inte med om. Jag tror att den kanske skulle kunna förstöra just det kvalet men sen skulle folk dra lärdom och i alla fall gå ut och sätta ETT snabbt varv medans där är tid kvar. Inte som nu när dom kommer in på sina sista varv med 10 sekunder kvar.

Sen har jag gjort en hel kovändning huruvida jag tycker kvalresultatet är bra. Det är inte lika roligt längre att se folk köra med 10 sekunders marginal.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Razor skrev:
Cuscino skrev:Jag tror att 12 varvs-kvalificeringen infördes 1995.
Nej, jag har tillgång till reglerna för 1994 och där finns 12-varvskvalet med.
OK, 1993 då?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vet ej, har inte tillgång till reglerna 1963 - 1993.

Äntligen!
anden

Inlägg av anden »

JAg tycker att de nya kvalsystemet är bra förutom sista 20 miunterna :up:
Anders

Kimi räikkönen är bäst!
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Nu börjar jag tycka att kvalsystemet suger riktigt hård kula. T o m Eje som allt som oftast glorifierar allt till vansinne tycker att det börjar bli segt.

:down: :down:
Ferrari.
Geer

Inlägg av Geer »

Jag tycker det är underhållande kval förutom sista varven för att få mer sopp.
Det är kul att först se striden om 16:e platsen, sedan 10:e och sist toppen.
Fast man bör ha Live timing.

Jag tycker man skall korta sista till 15 min och låta bilarna kvala med racebränsle utan att ge tillbaka någon förbrukad soppa. Ev. kan man lägga dom överblivna 5 min. på 1:a eller 2:a omgången.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det värsta är att det inte funkar för tv-tittarna. Problemet är att alla tio förare är ute samtidigt och försöker sätta sina snabbaste varv och den producent som kan förse tittarna med de rätta bilderna är inte född. Låt de tio bästa göra upp en i taget.

Tärnström