Monaco 2006
-
En reflektion över loppet:
Alonso suverän och felfri som vanligt.
Kimi skitsnabb, men frågan är om det är så smart att ligga på så hårt hela tiden på en bana där man svårligen kommer om, om nu inte den framförvarande gör ett misstag. Det kan man kanske vänta av Webber, men knappast av Alonso. Då är det nog bättre att spara lite på däcken så att det finns låga tider kvar i samband med depåstoppen.
Som Alonso sade att han gjorde i den andra stinten då han märkte att däcken tog slut i första. Sedan tog den regerande världmästaren det lugnt i slutet och riskerade ingenting. Se och lär, Kimi.
Kraftig otur för Kimi och helt ofattbart att de lyckas få samma fel igen - har Kimi idkat intim samvaro med nån meks fru, eller ogillar de honom ändå?
Kimi hade möjligen kunnat vinna, med tanke på att han tog ombord mer soppa än Alonso vid första stoppet, men samtidigt verkar det ju som att båda tankade lika mycket vid det andra stoppet, så det troliga är nog att Alonso kom in tidigare än han behövde vid första stoppet eftersom hans däck var slut och han därför kanske var rädd att Kimi skulle komma förbi om Alonso låg ute för länge. I den andra stinten tog han det, som han sa, lugnt för att spara däcken till depåstoppet, vilket aldrig inföll pga SC:n.
Webber skötte sig bra, även om han kanske hetsades till ett misstag när Kimi passerade, men Kimi hade nog passerat ändå, förr eller senare, så ingen större förlust att tappa den placeringen.
Montoya var klart långsammare än Kimi, men gjorde inga direkta misstag, utan bärgade en välförtjänt andraplats, när de andra försvann.
DC skötte sig också bra, men låg trots allt bakom Klien och så himla jätteimponerande var det inte. Bara t.ex. tre förare som hade sämre snabbaste-tid, men erfarenhet bärgade upp honom på pallen. Klien verkade dock ha ryckt upp sig, även om jag inte direkt följde hans lopp.
Rubens har jag ingen egentlig uppfattning om. Hade bytt hjälm med Kanaan - jättefräck och crazy som vanligt... Button verkade dock ovanligt blek.
Schumacher hamnade där man hade kunnat förvänta sig, varvad av ledaren och hade tur att många där framme bröt av tekniska skäl. Om han inte hade fuskat i kvalet hade han troligen kunnat starta tre eller möjligen tvåa och därifrån hade han troligen tagit en andraplats och kanske tom kunnat utmana om segern. Hans däck såg ju snabba ut i slutet, även om de snabbaste antingen hade slagit av i slutet eller brutit.
Fisi om inte usel, så ytterst blek. Varvad av sin stallkompis är ju riktigt dåligt även om man startar ifrån nionde rutan. Dessutom passerad av Schumacher som startade ifrån depån.
Massa gjorde en blek figur och verkade stundtals livrädd att förstöra bilen - det tog en himla tid att komma om dem där bak.
BMW gjorde väl ingen direkt jätteglad, annat än möjligen konkurrenterna. Men två poäng är ju fler än noll och han gjorde en himla bra start, Heidi.
Liuzzi såg däremot rätt bra ut ett tag och bet ifrån rätt bra. När det gäller snabbhet undrar jag om inte RedBull skulle tjäna på att byta förarbesättningar i sina stall.
Trulli höll jag på att glömma bort, men han var helt OK, skötte sina kort väl och hade sånär kunnat sluta på pallen, om än med viss tur. Nu blev det otur istället... Ralfs avstånd fram till Trulli imponerade däremot inte, även om jag inte kan påstå att jag direkt följde hans lopp.
Alonso suverän och felfri som vanligt.
Kimi skitsnabb, men frågan är om det är så smart att ligga på så hårt hela tiden på en bana där man svårligen kommer om, om nu inte den framförvarande gör ett misstag. Det kan man kanske vänta av Webber, men knappast av Alonso. Då är det nog bättre att spara lite på däcken så att det finns låga tider kvar i samband med depåstoppen.
Som Alonso sade att han gjorde i den andra stinten då han märkte att däcken tog slut i första. Sedan tog den regerande världmästaren det lugnt i slutet och riskerade ingenting. Se och lär, Kimi.
Kraftig otur för Kimi och helt ofattbart att de lyckas få samma fel igen - har Kimi idkat intim samvaro med nån meks fru, eller ogillar de honom ändå?
Kimi hade möjligen kunnat vinna, med tanke på att han tog ombord mer soppa än Alonso vid första stoppet, men samtidigt verkar det ju som att båda tankade lika mycket vid det andra stoppet, så det troliga är nog att Alonso kom in tidigare än han behövde vid första stoppet eftersom hans däck var slut och han därför kanske var rädd att Kimi skulle komma förbi om Alonso låg ute för länge. I den andra stinten tog han det, som han sa, lugnt för att spara däcken till depåstoppet, vilket aldrig inföll pga SC:n.
Webber skötte sig bra, även om han kanske hetsades till ett misstag när Kimi passerade, men Kimi hade nog passerat ändå, förr eller senare, så ingen större förlust att tappa den placeringen.
Montoya var klart långsammare än Kimi, men gjorde inga direkta misstag, utan bärgade en välförtjänt andraplats, när de andra försvann.
DC skötte sig också bra, men låg trots allt bakom Klien och så himla jätteimponerande var det inte. Bara t.ex. tre förare som hade sämre snabbaste-tid, men erfarenhet bärgade upp honom på pallen. Klien verkade dock ha ryckt upp sig, även om jag inte direkt följde hans lopp.
Rubens har jag ingen egentlig uppfattning om. Hade bytt hjälm med Kanaan - jättefräck och crazy som vanligt... Button verkade dock ovanligt blek.
Schumacher hamnade där man hade kunnat förvänta sig, varvad av ledaren och hade tur att många där framme bröt av tekniska skäl. Om han inte hade fuskat i kvalet hade han troligen kunnat starta tre eller möjligen tvåa och därifrån hade han troligen tagit en andraplats och kanske tom kunnat utmana om segern. Hans däck såg ju snabba ut i slutet, även om de snabbaste antingen hade slagit av i slutet eller brutit.
Fisi om inte usel, så ytterst blek. Varvad av sin stallkompis är ju riktigt dåligt även om man startar ifrån nionde rutan. Dessutom passerad av Schumacher som startade ifrån depån.
Massa gjorde en blek figur och verkade stundtals livrädd att förstöra bilen - det tog en himla tid att komma om dem där bak.
BMW gjorde väl ingen direkt jätteglad, annat än möjligen konkurrenterna. Men två poäng är ju fler än noll och han gjorde en himla bra start, Heidi.
Liuzzi såg däremot rätt bra ut ett tag och bet ifrån rätt bra. När det gäller snabbhet undrar jag om inte RedBull skulle tjäna på att byta förarbesättningar i sina stall.
Trulli höll jag på att glömma bort, men han var helt OK, skötte sina kort väl och hade sånär kunnat sluta på pallen, om än med viss tur. Nu blev det otur istället... Ralfs avstånd fram till Trulli imponerade däremot inte, även om jag inte kan påstå att jag direkt följde hans lopp.
-
-
Misstänker att Alonso gick in tidigare än nödvändigt. Dels klagade han på att däcken hade börjat ta stryk, dels är det ju inte riskfritt att stanna ute i sju varv, göra ett lika långt stopp som Kimi och hoppas kunna behålla ledningen. Inte i Monaco där trafiken är oberäknelig och helt avgörande. Bättre då att gå i depå strax efteråt trots att tanken inte börjar bli tom.
Men jag kan erkänna att jag trodde segern var Kimis strax efter att de hade gjort sina första stopp.
Men jag kan erkänna att jag trodde segern var Kimis strax efter att de hade gjort sina första stopp.
-
-
- Utvisad
Ja, jag tror inte heller det. Han tog väl igen en jävla massa de sista 15-20 varven och han körde/blev omsläppt av Alonso när han hade Fisichella alldeles bakom sig, vilket ju var rätt och schysst av Alonso.Crazy F1 skrev:Så vitt jag vet AF1 så var Schumacher INTE varvad när de kom i mål...inte för att det spelar så stor roll, men rätt ska vara rätt sägs det.
Men inte fasen slutade han väl varvad.
Och även om han blivit varvad så är det väl inte lika uselt som Fisichella som ju ändå startade på "normal" position.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Utvisad
Alonso gick nog in tidigare för att inte riskera att Kimi skulle komma om. Eftersom de stannade lika länge i depån det andra stoppet så lär de ha haft lika mycket soppa i bilarna...AndersF1 skrev:Ron sade att de trodde sig ha soppa för 7 varv fler än Alonso efter första stoppet, men varför tog det då lika lång tid för dem i depån i samband med andra stoppet?Sami skrev:
Vilken makalös tur han har Alonso. Han hade varit rökt om inte Webbers Williams packat ihop och SC kommit ut.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Det stämmer, både han och Fisichella tog sig förbi Alonso eller blev förbisläppta, kanske man ska säga.Crazy F1 skrev:Så vitt jag vet AF1 så var Schumacher INTE varvad när de kom i mål...inte för att det spelar så stor roll, men rätt ska vara rätt sägs det.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Lysande lopp tycker jag - bra på alla sätt och vis. Underbar Alonso-seger som dessutom smakar så mycket sötare tack vare lite bitterhet här och där
Korrekt domslut för övrigt.
FIA gjorde en liknande bedömning som de gjorde med Montoyas tilltag att bromsa in kraftig under träningen i Monaco ifjol vilket orsakade bilar bakom att krascha.
FIA sände ifjoll en mycket kraftig signal om att man i Monaco inte alls accepterar några sådana tilltag och bestraffar det, och det gick inte att misstolka av någon.
Nu gjorde man bedömningen efter att ha sett data från Schumachers bil att han medvetet stannade på banan med avstängd motor. Då finns det ingenting annat att göra än det man gjorde. Fullt korrekt alltså.
Korrekt domslut för övrigt.
FIA gjorde en liknande bedömning som de gjorde med Montoyas tilltag att bromsa in kraftig under träningen i Monaco ifjol vilket orsakade bilar bakom att krascha.
FIA sände ifjoll en mycket kraftig signal om att man i Monaco inte alls accepterar några sådana tilltag och bestraffar det, och det gick inte att misstolka av någon.
Nu gjorde man bedömningen efter att ha sett data från Schumachers bil att han medvetet stannade på banan med avstängd motor. Då finns det ingenting annat att göra än det man gjorde. Fullt korrekt alltså.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Tycker man får höra det mest hela tiden på forums här och där.
Tjock, fet colombian. Mjölnarson. Kokainsmugglare. Korkad. Håller inte F1-mått .... det är en del av de återkommande beskrivningarna av Montoya från några få men högljudda skribenter på forum som detta och f1bb.
Det finns fyra förare i F1 som får den slags epitet:
Kimi, Schumacher, Alonso och Montoya. Av några få men högljudda.
Tjock, fet colombian. Mjölnarson. Kokainsmugglare. Korkad. Håller inte F1-mått .... det är en del av de återkommande beskrivningarna av Montoya från några få men högljudda skribenter på forum som detta och f1bb.
Det finns fyra förare i F1 som får den slags epitet:
Kimi, Schumacher, Alonso och Montoya. Av några få men högljudda.
-
- Utvisad
Just denna seger uppfyller ju alla kriterier på "Uppkört". Men den räknas så klart lika mycket för det...LuckyStrike1 skrev:Lysande lopp tycker jag - bra på alla sätt och vis. Underbar Alonso-seger som dessutom smakar så mycket sötare tack vare lite bitterhet här och där
-
-
Det har jag inte heller påstått, utan jag skrev att Schumacher blev varvad av ledaren, vilket både han och Fisi blev. Vad är fel i det? Nu kommer jag inte ihåg exakt när, men Fisi blev varvad efter lite drygt halva loppet.Crazy F1 skrev:Så vitt jag vet AF1 så var Schumacher INTE varvad när de kom i mål...inte för att det spelar så stor roll, men rätt ska vara rätt sägs det.
Alonso slog sedan av i slutet så att [Schumacher] och Fisi kom ikapp igen och blev förbisläppta.
-
Det tog inte lika lång tid. Räikkönens totaltid på det varvet var 0.355 sekunder snabbare men uppenbarligen så lyckades Renault få ut Alonso precis framför ändå. Dock så tvivlar jag på att Kimi hade sju varv mer soppa i sin bil, men förmodligen hade han kört ett eller möjligen två varv längre än Alonso och det hade troligen räckt. För Kimi såg hela tiden ut att kunna köra snabbare Alonso.AndersF1 skrev:Ron sade att de trodde sig ha soppa för 7 varv fler än Alonso efter första stoppet, men varför tog det då lika lång tid för dem i depån i samband med andra stoppet?Sami skrev:
Vilken makalös tur han har Alonso. Han hade varit rökt om inte Webbers Williams packat ihop och SC kommit ut.
-
Brukar inte Ron varje tävlingshelg förklara hur mycket mer bensin man har?
Antingen efter kvalen, eller efter att man har brutit ett lopp. Det låter nästan varje gång som de kör med nedtyngda bilar som nästan aldrig behöver tankas.
Lik förbannat är de ofta bland de första, och sällan bland de sista, in i depå för bränslepåfyllning.
Antingen efter kvalen, eller efter att man har brutit ett lopp. Det låter nästan varje gång som de kör med nedtyngda bilar som nästan aldrig behöver tankas.
Lik förbannat är de ofta bland de första, och sällan bland de sista, in i depå för bränslepåfyllning.
-
Det var länge sedan McLaren hade tyngst bilar i starten. Alla trodde ju att Webber startade med en i princip tom tank men han var ju den som kom in sist av ledargänget. Mark Webber har sett rikigt vass ut i år, men mycket av det kanske beror på Nico Rosbergs usla insatser. Rosberg verkar inte vara en sådan enorm talang som förra årets GP2 gav sken av.
-
Nej, det är väl just det.
Man hör så ofta från McLaren fortfarande antydningar och kommentarer om "bra kvalresultat med tanke på vår strategi" och liknande som antyder att man har mer bränsle än konkurrenterna. Sen visar det sig att de ara är långsammare utan att var nedtyngda av mer bränsle.
Man hör så ofta från McLaren fortfarande antydningar och kommentarer om "bra kvalresultat med tanke på vår strategi" och liknande som antyder att man har mer bränsle än konkurrenterna. Sen visar det sig att de ara är långsammare utan att var nedtyngda av mer bränsle.
-
-
Varvtiden ja, men enligt Forix så var skillnaden mellan tiderna i depån endast 2/1000s till Alonsos fördel.Sami skrev:Det tog inte lika lång tid. Räikkönens totaltid på det varvet var 0.355 sekunder snabbare
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
Razor skrev:Strax efter det att han hade kört om Coulthard, vill jag minnas.Crazy F1 skrev:Schumi "blev varvad" när han gick in i depån, när fisichella blev det vet jag inte.
Fisico kämpade väl för att ta sig om en Red bull / Toro rosso bil då han tvangs att lämna idealspår för Alonso!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
Enligt regelverket är det väl det han skall göra när blåflaggan hängs ut, och man ser tydligt att han börjar hålla uppsikt efter dem.Gösta skrev:Razor skrev:Strax efter det att han hade kört om Coulthard, vill jag minnas.Crazy F1 skrev:Schumi "blev varvad" när han gick in i depån, när fisichella blev det vet jag inte.
Fisico kämpade väl för att ta sig om en Red bull / Toro rosso bil då han tvangs att lämna idealspår för Alonso!!!
-
Han hindrade på intet sätt Alonso (han som fick sin pp vansinnigt hårt uppkörd) att ta sig förbi!!!!! Snällt och prydligt (i bäste Rubensstil) så gled han undan så Alonso kunde fortsätta ostörd!!!!Nisse skrev:Enligt regelverket är det väl det han skall göra när blåflaggan hängs ut, och man ser tydligt att han börjar hålla uppsikt efter dem.Gösta skrev:Razor skrev: Strax efter det att han hade kört om Coulthard, vill jag minnas.
-
-
-
Det är möjligt att du tycker att han skulle behöva en sådan skylt!!
Men det är inte så vansinigt många förare som vunnit med en Jordanbil! Det visar hans osedvanligt goda kvalité som förare!!
Att han nu har blivit Alonsos egen Rubens får du väl tacka porrFlavio för!! I Monaco var det han som gjorde det som många efterlyser, en underbar omkörning av Coulthard (som ju får anses som en erfaren förare) där k o s s a n inte ens såg när blixten slog ner!!
Men det är inte så vansinigt många förare som vunnit med en Jordanbil! Det visar hans osedvanligt goda kvalité som förare!!
Att han nu har blivit Alonsos egen Rubens får du väl tacka porrFlavio för!! I Monaco var det han som gjorde det som många efterlyser, en underbar omkörning av Coulthard (som ju får anses som en erfaren förare) där k o s s a n inte ens såg när blixten slog ner!!
-
-
Frentzen vann tre race för Jordan.
Hill vann ett race för Jordan.
Och de körde båda två 100% av racedistansen varje gång de vann och fick segerpokal redan på plats.
Det är så man vinner på riktigt
Hill vann ett race för Jordan.
Och de körde båda två 100% av racedistansen varje gång de vann och fick segerpokal redan på plats.
Det är så man vinner på riktigt
-
-
-
-
Undrar om det är placeringen av den där pokalen ifrån Interlagos som skaver för Fisi och som gör det så svårt för honom att köra fort?
Stackars Kimi som tvingades trycka upp den - inte konstigt att han tagit till flaskan.
Allt är Alonsos fel och det kompenserar han nu genom att göra Fisi till åtlöje.
Det är mycket som kan förklaras med utgångspunkt ifrån det loppet.
Stackars Kimi som tvingades trycka upp den - inte konstigt att han tagit till flaskan.
Allt är Alonsos fel och det kompenserar han nu genom att göra Fisi till åtlöje.
Det är mycket som kan förklaras med utgångspunkt ifrån det loppet.
-