Sorglig - sorgligare - Montoya

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Capito! :lol:
Ironi är inte alltid så lätt i skriven form.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Förstår att du använder dig av zz:s logik för någon egen tycks du inte ha längre.

Tärnström
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Nej, jag är nästan lika blåst som Montoya. Jag menar, köra om, hur dum får man bli?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Montoya körde inte om. Han körde på. Vet du inte skillnad på det förstår jag varför du inte har körkort.

Tärnström
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Nu närmar vi oss scenariot med helikoptrarna igen. :crazy:

Undrar var den där nicolas är. Han skulle ju vara den enda riktiga Montoyasupportern här. Tyst är det enda han är.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Men vi har lärt oss en sak om F1 denna helg i allafall! Vad som än händer så är det Montoyas fel. :razz:

Jag antar att det redan ligger ett straff och väntar på Montoya i Italien.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Snälla, lugna ner er nu. Kan ni skriva inlägg utan att hela tiden förolämpa varandra? Det blir så himla tråkigt.

Olika åsikter är OK - men försök argumentera någorlunda sakligt :wink:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Jo, det är väl lite onödigt hårt ibland här kanske.

Man får ju även tänka på att JPM bara är inne på sin andra säsong och detta var det 20de loppet. MS och Häkkä mfl gjorde massor av misstag i början av sina F1 karriärer. Med tiden gjorde de färre för att de skaffade sig massor av rutin med åren.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Ozi
Bra exempel, se bara på MS senast i Brasilien där han gjorde ett stort misstag! :lol:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Nu lät det som MS också hade slutat men det har han inte. MS ärrutinerad.
Gäst

Inlägg av Gäst »

AnFRAN, jag börjar tro att du är svagt förståndshandikappad, allternativt att dina sympatier för JPM är så djupa och av den karaktären att du ser honom som närmast gudomlig och ofelbar.

Han körde på MS i Malaysia och straffades (visserligen milt) för det. Nu körde han på MS igen och orsaken att han inte straffades under pågående race var att han inte fick fördel av sin påkörning. Dock så är risken mycket stor att han straffas inför nästa lopp för det som hände i Brasilien. Återstår att se om det blir så.

Nu får du vakna ur din lilla puppa och lära dig att försöka förstå vad racing handlar om, nämligen, strategi, taktik, avvaktan, planering, tålamod och allt detta över en sässong som för närvarande består av 17 lopp.


Montoya visar på frapperande omognad för F1. Han är stundvis mycket snabb men saknar ett kallt och beräknande sinne. Någon skrev "ett race vinns inte i första kurvan" och det är sant. Hade han varit mogen så hade han låtit bli att köra på MS och försökt att köra om honom vid ett senare tilfälle i loppet.

Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

PeppeF1. MS har även rutin av att göra misstag :grin:
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

zz
Har du snackat med Naziir? :smash:
Hellstone
Inlägg: 91
Blev medlem: lör feb 09, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Hellstone »

Flera "vild hjärnor" har sedemera blivit världsmästare, tex James Hunt och Jody Schekter
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-01 23:17, Ozikahn wrote:
Nu börjar ju teorierna bli lite till spetsade :grin: Alla vet vi att Montoya var den snabbaste på banan så hade han hållt sig lite kall så hade han vunnit loppet utan problem.
Jag vet inte hur snabb han hade varit efter fem varv, vet du?
Var han på en ett, två eller trestoppsstrategi?
Vilket är egentligen det snabbaste sättet runt Interlagos?
Fördjupa gärna.
RALLYTOK
Inlägg: 512
Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00

Inlägg av RALLYTOK »

Fram med fler vildhjärnor i F1 !!!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-04-02 06:50, Jari wrote:
Jag vet inte hur snabb han hade varit efter fem varv, vet du?
Var han på en ett, två eller trestoppsstrategi?
Vilket är egentligen det snabbaste sättet runt Interlagos?
Fördjupa gärna.
Efter tre varv hade han varit snabb, efter fyar varv ännu snabbare och efter fem varv hade han varit jättesnabb.

Det snabbaste sättet att ta sig runt Interlagos är att köra fort, och det absolut snabbaste sättet att ta sig runt är att köra snabbast av alla - vilket man gör genom att bromsa sist och gasa först.
nicolas
Inlägg: 2688
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Solna

Inlägg av nicolas »

On 2002-04-01 22:46, Lemon wrote:
On 2002-04-01 22:15, valpen wrote:

f-1 cirkusen var dötrist innan monty kom
Va fan vet du om det? Du hade väl ingen aning om att det överhuvudtaget existerade något som hette F1 innan din landsman började köra där.
jag har minnen från senna under mclaren eran(den riktga då).
Mansell också. Man kan säga att jag har följt sporten sen 1992.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

LS1
Trots att Montoya hade mer gas och bromsade senare kom han juh inte särskilt långt! :horny:
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

Jag ser faktiskt inte det "regelvidriga" i Michaels körning.. någon på Atlas påstod att man på digitalfeeden "hörde" MS gå av gasen lite väl omotiverat precis innan sammanstötningen, och det är i så fall en annan sak. Men något vinglande kan man inte snacka om här, det fanns mkt gott om plats på idealspåret in i böjen. Då var Montoyas försök till chop i starten mer drastiskt - konstigt att man inte ser ett enda kritiskt inlägg om det. Synd bara att JPM inte fullföljde täckningen, Michael hade gjort det betydligt bättre.

Vidare så är er debatt om vinglande ganska meningslös, nu säger reglerna (samt den gängse norm som verkar blivit rådande?) att ett spårbyte + ev. återgång till idealspåret är godkänt. Kalla det vad som helst, men något fusk är det inte frågan om.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Amen.

Tärnström
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-04-01 15:45, zz wrote:
On 2002-04-01 14:40, Hannu wrote:
Så en förare i Minardi har lika bra chanser att vinna som en i Ferrari och Williams? :grin:
Det var sällsynt korkat skrivet. Självklart har alla förare lika stor chans att vinna!
Det stämmer möjligen på sopförare som varit med länge, typ Fisi(inte en enda vinst på ca 100 starter = sopa), men nya förare behöver kanske några år på sig att klättra till rätt stall. :smile:
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-04-02 11:17, pUs wrote:
nu säger reglerna (samt den gängse norm som verkar blivit rådande?) att ett spårbyte + ev. återgång till idealspåret är godkänt.
:quest:Gör de? Så här står det i FIA:s "Appendix L to the International Sporting Code"

"...manoeuvres liable to hinder other drivers such as
premature changes of direction, more than one change of
direction, deliberate crowding of cars towards the inside or the
outside of the curve or any other abnormal change of direction,
are strictly prohibited and shall be penalised..."

Ett spårbyte och sedan återgång till idealspåret blir väl "more than one"?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-04-01 23:33, Ozikahn wrote:
Men vi har lärt oss en sak om F1 denna helg i allafall! Vad som än händer så är det Montoyas fel. :razz:

Jag antar att det redan ligger ett straff och väntar på Montoya i Italien.
Japp, och nåt säger mig att ZZ har en klase bananer redo att slänga ut på banan...

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-04-02 12:23, AndersF1 wrote:
Det stämmer möjligen på sopförare som varit med länge, typ Fisi(inte en enda vinst på ca 100 starter = sopa), men nya förare behöver kanske några år på sig att klättra till rätt stall. :smile:
Sedan har ju den största sopan ( :monkey: ) kommit till ett toppstall direkt (Williams) men presterar ju i alla fall ingenting. Jag frågar återigen: När ska Montoya börja köra skiten ur Raffe och Maestro? Det är ju märkligt att Raffe som ju enligt expertisen är så mycket sämre än JPM lyckas förnedra honom lopp efter lopp. Ännu märkligare är det ju att fjollan från Kerpen som inte kan köra om, upprepade gånger hittills i år just förnedrat :monkey: med en massa omkörningar...

Mycket märkligt det där!

Jag börjar redan förbereda mig på bortförklaringarna från Marsupilami m fl... Men de kommer väl att skylla på den klena BMW-motorn eller den uppenbara försteförarstatus som Raffe åtnjuter. :dance:

/E
stoff75
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av stoff75 »

Till Cuscino:
Läs och översätt den där regeln rätt så står det "direction", inte "lane". Alltså får han byta spår, men inte riktning på bilen, mer än en gång.

/Stoff
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

VAd betyder det då, ni tolkare? Att han inte får börja backa när han väl börjat köra framåt, men att han får byta från vänster till höger till vänster till höger, dvs vingla, så mycket han vill så länge han antingen bara backar eller bara kör rakt fram?

Ganska skoj att se tolkningar av FIA's reglemente faktiskt :razz:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-04-02 13:01, EnzoF1 wrote:
On 2002-04-01 23:33, Ozikahn wrote:
Men vi har lärt oss en sak om F1 denna helg i allafall! Vad som än händer så är det Montoyas fel. :razz:

Jag antar att det redan ligger ett straff och väntar på Montoya i Italien.
Japp, och nåt säger mig att ZZ har en klase bananer redo att slänga ut på banan...

/E
Tror han att Fischella ska kunna prestera bättre då? Fischella i sin bananbåt med hjul :razz:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Enzo, jag lovar att kasta in en banan från dig med. :grin:

Känslan är helt rätt. Vi kommer att sitta på "tribuna partenza", och mellan mig och :monkey: kommer det att finnas ett galler för att säkerställa min och mina åskådande vänners säkerhet. Man vet ju alldrig. Som du ser så är :monkey: helt opålitlig. :wink:
stoff75
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av stoff75 »

Luckystrike:
Det innebär att man KAN ("kan", men jag skulle inte vilja stå och argumentera detta mot FIA) argumentera att när Schumi kom ur senna-s:et så hade han en kurs som tog honom sakta men säkert åt vänster. Mitt på rakan bytte han kurs en gång till höger för att hamna i ideal språret.

Alltså bytte han bara riktning en enda gång på den raken.

Tunnt, men helt korrekt.

/Stoff
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Men är inte riktning fram eller bak och byter man åt sidan så byter man spår ? :razz:

Tänk så konstigt det kan bli när man ska börja debattera en helt vanlig raceincident. SÅnt här har ju alltid hänt, alla år och alla förare. Schumi var rätt duktig på att köra av sin framvinge under hans första F1 år också.

Shit happens
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Någon skrev visst att schumis enda chans att slå montoya är att dra honom i starten......

Om jag inte minns fel så körde Michael om Montya på Yttern under accleration i Australien.... :smile:

En sak är säker.

När ralf och michel fightas och Michael är först, då kan det sluta med ralf som segrare eller MS som segrare, det skulle förvåna mycket om det blev en crash....

Om det däremot skulle vara JPM och MS som slagits(Monty först), då slutar det med kollision eller Brytet lopp för de båda i ca 90% av fallen.

Med detta mnar jag att Montoya kör efter allt eller inget principen, typ "om inte jag vinner så ska inte schumi häller göra det" , Ralf och Michel däremot tänker lite längre typ " det viktigaste är att ta sig i mål...
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

äh, när Ralf och Michael kubbas så är det ju lika spännande som att se två blåhåriga tanter knuffa runt på sina kundvagnar inne på Maxi.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-04-02 13:32, stoff75 wrote:
Luckystrike:
Det innebär att man KAN ("kan", men jag skulle inte vilja stå och argumentera detta mot FIA) argumentera att när Schumi kom ur senna-s:et så hade han en kurs som tog honom sakta men säkert åt vänster. Mitt på rakan bytte han kurs en gång till höger för att hamna i ideal språret.

Alltså bytte han bara riktning en enda gång på den raken.

Tunnt, men helt korrekt.

/Stoff
Det skulle kunna ha varit så, men så gick det inte till! Han girade vänster för att stänga JPM och gick sedan ut till höger för att kunna ta kurvan snabbare.
Hellstone
Inlägg: 91
Blev medlem: lör feb 09, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Hellstone »

On 2002-04-02 13:08, EnzoF1 wrote:

Sedan har ju den största sopan ( :monkey: ) kommit till ett toppstall direkt (Williams) men presterar ju i alla fall ingenting. Jag frågar återigen: När ska Montoya börja köra skiten ur Raffe och Maestro? Det är ju märkligt att Raffe som ju enligt expertisen är så mycket sämre än JPM lyckas förnedra honom lopp efter lopp. Ännu märkligare är det ju att fjollan från Kerpen som inte kan köra om, upprepade gånger hittills i år just förnedrat :monkey: med en massa omkörningar...

Mycket märkligt det där!

Jag börjar redan förbereda mig på bortförklaringarna från Marsupilami m fl... Men de kommer väl att skylla på den klena BMW-motorn eller den uppenbara försteförarstatus som Raffe åtnjuter. :dance:

/E
Sku jag inte förstå (till sist :smile:
Användarens profilbild
Integralmannen
Inlägg: 196
Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
Ort: Skånepåg

Inlägg av Integralmannen »

Och det gjorde han enbart för att köra fortare, eller hade han sett att JPM inte var där och valde DÄRFÖR det snabbare spåret?
Jag har sett på reprisen minst 10ggr nu och den stängning som MS gör är på inga sett värre än de som andra förare gjorde under racet. Trulli gentemot Coulthard etc. men inte fan ledde det till att Coulthard körde på Trulli. I slutändan van ju ändå Coulthard över Trulli, så varför kunde inte JPM agera på ett liknande sett? Jo för att han är omogen och inte tillräckligt kall.
Vill man kalla MS agerande regelvidrigt får man nog öppna ögonen även för de fel som andra gör.
Vill vi att förarna inte skall försvara innerspår överhuvudtaget och agera likt Button gjorde gentemot JPM i Malaysia och konstatera att eftersom jag inte har en tillräckligt snabb bil så bryr jag mig inte om att riskera något?
Nä fan JPM får nog vara lite kallare i fortsättningen. Kan inte tänka mig att han skulle förlora särskillt mycket på det. Sen skulle det ju inte vara helt fel om han lärde sig köra om på mer än ett sett! Han var ju faktiskt inte om MS när MS stängde dörren, personligen anser jag att han mycket väll kunnat göra en liknande manöver som den MS gjorde i den första kurvan. Hade han valt ett annorlunda spår och kommit ut jämnsides med MS ur böjjen hade han haft hela påföljande raksträckan att acca ifrån. Med tanke på vilken bil han har kan väll inte det vara helt fel?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

VArför har du sett reprisen 10 ggr när det är så vackert väder ute???

Ut i solen med dig istället - om 2 veckor är det dags för säsongens första lopp i Europa, tjoho :dance:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

Cuscino; "Samt den gängse norm som verkar blivit rådande", skrev jag. Och med gängse norm menar jag möjligheten att återgå till idealspåret inför nästkommande böj.

Jag vet mycket väl vad som står i reglerna. Och hur ska man annars få ihop det? Det är inte slotracing vi talar om. När en förare under normala förhållanden går ut och in ur en böj så går man utifrån, inåt apex, och sedan ut igen - det vet du nog också. Är det då ett spårbyte enligt dig, att gå ut ur en kurva och då låta bilen helt naturligt drifta mot yttern? Eller att göra motsatsen när man ska svepa igenom en böj?

Svarar du ja på de där 2 frågorna så har ju per definition flera generationer av världsmästare brutit mot reglementet innan de nuvarande reglerna kom till, enbart på grund av sina fina spårval.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: pUs den 2002-04-02 14:53 ]</font>
stoff75
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av stoff75 »

"Now I know what the rules are. I gave him room at the first two corners then he cuts across me. Next time I will just do the same as him."

http://www.f1-live.com/en/headlines/new ... 4116.shtml

Jag tycker nog Luckystrike postade den bästa kommentaren på bra länge f.ö - ut i solen med oss!

/Stoff
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-02 12:50, Cuscino wrote:
On 2002-04-02 11:17, pUs wrote:
nu säger reglerna (samt den gängse norm som verkar blivit rådande?) att ett spårbyte + ev. återgång till idealspåret är godkänt.
:quest:Gör de? Så här står det i FIA:s "Appendix L to the International Sporting Code"

"...manoeuvres liable to hinder other drivers such as
premature changes of direction, more than one change of
direction, deliberate crowding of cars towards the inside or the
outside of the curve or any other abnormal change of direction,
are strictly prohibited and shall be penalised..."

Ett spårbyte och sedan återgång till idealspåret blir väl "more than one"?
Vad menar du? Är det "more than one change of direction" du syftar på? Essensen av ditt resonemang blir ju därmed att om man väl bytt linje en gång får man inte svänga i en efteföljande kurva. :argh2: Fast om man väl FÅR svänga i en kurva, måste det ju alltid stå en fritt att göra så på ett sedvanligt sätt!? D v s; svänga hur man vill så länge det inte handlar om en "abnormal change of direction". :idea: Och vips kan vi konstatera att JPM borde gå och tvätta sin hjärna, för den verkar nedsmutsad med sånt där brunt som brukar komma ur stjärten på hundar.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Säger inte reglerna att man MÅSTE byta spår minst en gång per raksträcka? I så fall är alla diskade.
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-02 16:45, ANFRAN wrote:
Säger inte reglerna att man MÅSTE byta spår minst en gång per raksträcka? I så fall är alla diskade.
:???: :???: :???:
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

Bineberra: Du förstod nog ungefär ingenting av mitt inlägg. Den "norm" (..som bevisligen råder för närvarande, eftersom ingen mig veterligen fått ta en bestraffning för det..) med vilken "enbytesregeln" appliceras, tillåter förarna att gå tillbaka till idealspåret efter ett defensivt spårbyte. Vilket jag också tycker är helt okej. Så enkelt är det med det.
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

Eller vem du nu svarade. Det är ju smått omöjligt att lista ut, med 37.5 quotes i varandra.. ähhhhh, nu skiter jag i detta.. hej på er för idag.
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-02 18:23, pUs wrote:
Bineberra: Du förstod nog ungefär ingenting av mitt inlägg. Den "norm" (..som bevisligen råder för närvarande, eftersom ingen mig veterligen fått ta en bestraffning för det..) med vilken "enbytesregeln" appliceras, tillåter förarna att gå tillbaka till idealspåret efter ett defensivt spårbyte. Vilket jag också tycker är helt okej. Så enkelt är det med det.
Eh....haru glömt att aktivera humorn idag? Jag försökte liasom va lite roli. :wave:
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-04-02 14:46, pUs wrote:
Är det då ett spårbyte enligt dig, att gå ut ur en kurva och då låta bilen helt naturligt drifta mot yttern? Eller att göra motsatsen när man ska svepa igenom en böj?
Givetvis inte :wink: Men: reglerna kom ju till för att hindra blockering genom sicksack-körning, eller hur? Alltså, om man inför en vänsterkurva ligger i högerspår (som man ju naturligt gör om även den föregående kurvan var en vänsterkurva) och sedan går över till vänsterspår (för att stänga vägen för, låt oss säga, en colombiansk förare) - då har man gjort ett spårbyte. Går man sedan ut i högerspår igen för att ta kurvan snabbare så gör man väl ett spårbyte till?

OK, egentligen är det inte helt riktigt att tala om spårbyte eftersom det inte, som du mycket riktigt påpekar, handlar om slotracing. Men "change of direction", riktningsbyte, får ju detta som följd. Ut ur föregående kurva har du ju en riktning, som kan sägas följa ett "spår". Om du nu gör ett riktningsbyte kommer bilen att följa ett annat "spår".
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Nu ska han ge tillbaka på Ms. Tycker det är och sjunka lite väl lågt :sad: Gör han det så blir han F1 världens nya pajas.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea:
Alla som ger sig på MS med MS egen medicin är pajasar och rättfärdigar att MS ger igen dubbelt. (Se Coulthard 99) Skulle någon bli för kaxig, som att t.ex utmana MS in i en kurva samtidigt utdelas det för ändamålet nya straffet "Drive through penalty" (Malaysia 02). Skulle Ferrari kunna vara med och slåss om VM om man hävde en diskning, så gör man det. Har någon ett enda exempel på något annat stall som lyckats vända ett beslut i appellationsdomstolen?

Det luktar lite Palestina/Israel om diskussionen.
Jag vill se racing på lika villkor mellan världens bästa förare. Jag vill inte att någon konsekvent skall gynnas av beslut, som ingen annan förstår. Skulle någon bli felaktigt dömd, så borde saken rättas till eller kompenseras. Om den tiopositioners regel som tillkommit någonsin kommer att användas mot Michael Schumacher skall jag äta upp en Dekrakeps.
pUs
Inlägg: 1252
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av pUs »

Sååå, såå. Att hämnas är aldrig bra. Det var inte bra den 21 Oktober 1990 och det kommer inte att bli bra nu heller. Punkt slut.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-04-04 07:10, Jari wrote:
Jag vill se racing på lika villkor mellan världens bästa förare. Jag vill inte att någon konsekvent skall gynnas av beslut, som ingen annan förstår. Skulle någon bli felaktigt dömd, så borde saken rättas till eller kompenseras. Om den tiopositioners regel som tillkommit någonsin kommer att användas mot Michael Schumacher skall jag äta upp en Dekrakeps.
Så är det men när man gynnar omoralen personifierad! Schu kommer aldrig få några straff. Det hade varit betydligt roligare att följa F1 om reglerna var till för alla :sad: