Brasiliens Grand Prix - Loppet

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det lär inte bli många omkörningar med det regelförslaget. Snarare bör man få byta spår en gång men sen får man fan hålla sig till det äveni ingången till nästa kurva.

Tärnström
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Det jag menade! :computer:
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Frågan är ju när man ska ha valt det spåret i så fall, i utgången på kurvan innan, efter halva rakan, godtyckligt eller vid 200 metersskylten eller tredje korvståndet från väster.
Svårt att skriva regler om sånt.
Tyvärr har ju sporten nått den nivån idag att allt måste stå skrivet i sten för att det ska följas, både på och utanför banan. Precis som de flesta sporter där det rör sig om stora pengar och det är mer allvarligt än att man går ut och tar en öl med motståndarna efter matchen.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

I stället för att skriva i sten kan de ju skriva i asfalten var det är tillåtet att byta spår.

Tärnström
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Då har vi ju filerna jag nämnde förut.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Bra då säger vi det!
Kaha
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Kaha »

On 2002-04-01 01:12, AndersF1 wrote:
Det där är ju lite lustigt, när uppfanns den regeln egentligen? Är det en [Schumacher]-regel, eller kom det innan hans vinglande intog scenen?
Om jag inte helt missminner mig, så kom regeln till för att hindra Mansell, som hade använt sig av ständiga spårbyten för att blokera.
Sehlis
Inlägg: 14
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Sehlis »

Snart liknar F1 800 m löpning inom friidrotten. Vid starten så har alla sin egen fil och får först byta spår efter en viss linje. Nästan som bilbane racing...
Jag som själv har kört gokart vet att vid första varvet innan allt har lugnat ner sig så sker det fler blockeringar än vad som bör göras men det har alla förare lärt sig sedan juniortiden så ingen blir förvånad. Om man skulle titta lite längre ner i fältet under första varvet, tror ni inte att de byter spår fler gånger än tillåtet ?
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-01 01:26, PeppeF1 wrote:
Det kan du ge dig på! :guitar:

Btw. Ska man få till några omkörningar i dagens Formel 1 tycker jag de ska bestraffa dem som byter spår på rakan, de får välja i början sedan hålla sig där!
:tong:
Binneberra
Inlägg: 84
Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00

Inlägg av Binneberra »

On 2002-04-01 01:29, JTarnstrom wrote:
Det lär inte bli många omkörningar med det regelförslaget. Snarare bör man få byta spår en gång men sen får man fan hålla sig till det äveni ingången till nästa kurva.

Tärnström
:shake:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Schumacher=vingelpelle

Fy fan va' skönt det ska bli att se Montoya förnedra han på Imola nu.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-04-01 01:14, JTarnstrom wrote:
Regeln kom med Schumacher. När minns jag inte. Och den är ett jävla otyg, det håller jag med om.

Tärnström
Efter Kanada 98.
Flatspot
Inlägg: 196
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Flatspot »

Det där snacket om fullbordad Schummimanöver tycker jag ni kan glömma...han hade nog gärna klämt in bilen framför schumacher om han hade kunnat men ferrarin var så startsnabb så han kunde inte.

Och sen det där med att byta spår två ggr. Om du byter spår två ggr och med det hindrar en annan förare så skall du bestraffas men det gjorde inte schumacher. Han bytte spår en gång och täckte upp innern i nästa kurva. Montoya kör på honom och förlorar framvingen och blir tvungen att sakta ner...schumacher är därmed ohotad i vänsterkurvan och intar därmed en bättre linje in i kurvan..

Så det så!!!
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

On 2002-03-31 22:46, Ozikahn wrote:
simonbm: Hi Tony, Do you think Montoya would have won if he didn't have the incident with Michael.

->Tony Jardine replies: Yes I do belive Montoya should have won the Brazilian Grand Prix and I think Sir Frank WIlliams and Patrick Head will have had stern words with him because Juan Pablo did not cover Michael Schumacher on the inside at the start, he tried a chop schuey copycat move from Malaysia on the German but he didn't finish the job. He then ran wide letting Michael through subsequently in his anger and frustration he made an ill judged lunge down the inside of Schumacher which the Ferrari driver blocked. That touch broke his nose punctured a tyre had he made a decent start I'm convinced he would have stayed ahead of Schumacher and won the race.
Tony Jardine vet vad han pratar om :read: Läste att även Alan Jones var inne på samma spår.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Mja, varför var då Schu så lustig på presskonferansen? Han påstod sig inte veta vad som hände med JPM och han påstod att han inte kände något när JPM brakade in i hans Ferrari?? Varför sa han att han inte kände det? Jo han vet helt enkelt att han gjorde något fruktansvärt elakt och ojust medvetet!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Ozikahn den 2002-04-01 11:16 ]</font>
Användarens profilbild
Viktor
Inlägg: 275
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Viktor »

On 2002-04-01 11:16, Ozikahn wrote:
Mja, varför var då Schu så lustig på presskonferansen? Han påstod sig inte veta vad som hände med JPM och han påstod att han inte kände något när JPM brakade in i hans Ferrari?? Varför sa han att han inte kände det? Jo han vet helt enkelt att han gjorde något fruktansvärt elakt och ojust medvetet!
Om du tittar på det från Schumachers bil så ser du att Montoya bara snuddar vid Schumachers bakhjul och med tanke på alla andra vibrationer som finns i bilen tror jag nog att det är lätt att missa det.
Var hittade du Tony Jardine quote??

/Viktor
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Vad dillar du om ozi? Eller har du kanske kontakt med Gud fader himself däruppe eftersom du tydligen vet vad MS tycker och tänker.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-04-01 11:22, Viktor wrote:
On 2002-04-01 11:16, Ozikahn wrote:
Mja, varför var då Schu så lustig på presskonferansen? Han påstod sig inte veta vad som hände med JPM och han påstod att han inte kände något när JPM brakade in i hans Ferrari?? Varför sa han att han inte kände det? Jo han vet helt enkelt att han gjorde något fruktansvärt elakt och ojust medvetet!
Om du tittar på det från Schumachers bil så ser du att Montoya bara snuddar vid Schumachers bakhjul och med tanke på alla andra vibrationer som finns i bilen tror jag nog att det är lätt att missa det.
Var hittade du Tony Jardine quote??

/Viktor
Det fanns på ITVs chatt med Tony Jardine igår efter loppet.

Lemon. :grin: mja visst var han konstig på pre4sskonferansen
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-04-01 10:58, Flatspot wrote:
Montoya kör på honom och förlorar framvingen och blir tvungen att sakta ner...schumacher är därmed ohotad i vänsterkurvan och intar därmed en bättre linje in i kurvan..

Så det så!!!
Tyvärr faller denna teori på att MS på presskonferensen sa sig inte veta vad som hände med JPM. Då kan han ju inte vetat att han var ohotad i ingången till kurvan.

regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Han sade väl att han såg att Montoya tappade men inte visste varför.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Schumi sa att han såg Montoya tappa placeringar, men att han inte visste varför han gjorde det.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Hitler insåg nog att det dog en massa judar på 40-talet, men han förstod inte hur det gick till. :roll:
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Hjälpe det inte att sova.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Vadå? Mina Hitlerliknelser är alltid bra.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

precis som dina förutsägelser om rätt stora krasher.
Kan du inte skriva lite om Ariel Hitler...
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-04-01 11:34, Lemon wrote:
Schumi sa att han såg Montoya tappa placeringar, men att han inte visste varför han gjorde det.
Är det nån som tror honom? Det var ett löjligt försöka att spela oskyldig. Och till råga på allt berömmer han JPM för att ha varit sjysst i de två första kurvorna!

Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Klart som fan vi tror honom. Ifrågasätt inte Messias :angel: trovärdighet nu.
Boy
Inlägg: 364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Boy »

Han menade troligtvis att Montoya lämnade plats, kanske...?
/Boy
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Det är så tråkigt när han ljuger var gång han kör fult. Om han stått för sina manövers så hade han varit mer imponerande, men påter igen så väljer han att blurra på med dålig lögn och ögona ser ut som på ett får var gång han ljuger.

Till och med intervjuaren tyckte det var så uppebart så att han inte orkade ge Schu en förklaring.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Nu är det svammel i den högre skolan märker jag. Varför skulle Schumacher ljuga om incidenten? Alla kunde ju se på tvn att Montoyas framvinge stötte lätt ihop med Schumis bil. Schumacher har inte förnekat det. Det enda han sade var att han inte märkte av själva sammanstötningen.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Det var inte direkt nån hård smäll verkar det som, eftersom Juan Pablos framvinge flyger av just när han kommer ut ur slipstreamingen och får mer tryck på framvingen....
Boy
Inlägg: 364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Boy »

Lite konstigt..
/Boy
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Undrar varför Williams pitcrew sa i radion direkt efter kraschen "Märkligt vad tidigt Schumacher bromsade där..."

:roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-04-01 15:01, LuckyStrike1 wrote:
Undrar varför Williams pitcrew sa i radion direkt efter kraschen "Märkligt vad tidigt Schumacher bromsade där..."

:roll:
Jag tror att vi har beviset där, Williams pitcrews tjatter på en kommunikationsradio. Dålig radiodisciplin?

Dax att skriva lite regler när man får bromsa?

Om vissa övegödda förare inte drack så mycket coca-cola och åt lite mindre hamburgare så kanske de kunde hålla sig i fysisk och psykisk trim så att de hann reagera för alla eventualiteter framför dem.
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Efter gårdagens broms övning av Schumi så kan jag inte längre hålla på honom! Jag kommer från och med nu hålla på McLaren, samt Montoya. Jag tror jag kommer att kunna sova bättre då!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sov gott Ozi! :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:argh2:
Jag begriper inte hans logik där, kan någon förklara den för mig?

_________________
"Så när ni argumenterar för något, då är ni löjliga men när jag leker Don Quijote och slåss mot väderkvarnar, då är jag allas vår "Caped Crusader"! :wink:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-04-01 17:37 ]</font>
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

Their moving the goal posts again!!! Patrick Head om FIA

Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

On 2002-04-01 15:35, Ozikahn wrote:
Jag kommer från och med nu hålla på McLaren, samt Montoya.
Me, me, men jag tror inte Montoya kör för McLaren... :tong:

Om nu Schummi bromsa så falsigt tidigt så var det väl vara för Monkey att passera honom :cplain:
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

:roll:

Det var väl det han försökte också!
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Hörru, llowgren, det är ju bilar de kör. Inte helikoptrar.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

On 2002-04-01 17:36, Jari wrote:
...Det som är roligt i sammanhanget är att Michael ZigZacker i presskonferensen sa att han inte visste om att Montoya var där, så han lämnade ett fritt spår till höger om sig så att han skulle kunna ta sig förbi i fritt spår...
Din engelska är visst inte den bästa. Han sa att han inte kände något när Montoya körde in i honom... :cplain:
Flatspot
Inlägg: 196
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Flatspot »

Först och främst så såg han mycket riktigt Montoya tappa flera passeringar men visste inte varför. Och om ni tittar på videosekvenserna så ser ni att vingen inte lossnar direkt heller..=)

Sen så det där tjafset om att bromsa tidigt eller ej. Det spelar ingen roll om framförvarande bromsar tidigare in i kurvan..det är jämt den som är bakom som har ansvaret för att inte köra in i framförvarande. Dessutom om ni själva har kört på bana så vet ni att om ni skall ta innerlinjen in i en kurva så kan du inte köra i samma hastighet som på den vanliga linjen (mao måste bromsa tidigare) och ännu mer dessutom (!!!) så körde han inte på racinglinjen och hade följaktligen inte lika mycket grepp som han brukar ha så det är rätt så självklart att han fick bromsa tidigare. (Som jag ser det så gjorde Montoya en Verstappen i miniatyr..=)))

En klar racingaccident mao...och jag tycker ni som söker fel hos Schumacher är allmänt patetiska...get yourself a life!!!

Dessutom...ska ni skriva en förkortning på Schumacher så skriv då Schummi eller MS eller nått sånt...och inte annat nidgrejs som ni hittar på på eran patetiska fritid.

Tack för mig..=)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2002-04-01 20:15, Flatspot wrote:

Sen så det där tjafset om att bromsa tidigt eller ej. Det spelar ingen roll om framförvarande bromsar tidigare in i kurvan..det är jämt den som är bakom som har ansvaret för att inte köra in i framförvarande.
Så lite bromstester är bara kul? Jag vet inte om så många förare skulle hålla med dig om det...
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2002-04-01 20:15, Flatspot wrote:Dessutom...ska ni skriva en förkortning på Schumacher så skriv då Schummi eller MS eller nått sånt...och inte annat nidgrejs som ni hittar på på eran patetiska fritid.
Schummi är felstavat.
Nu är jag patetisk igen. :mad:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ett jäkla tjat om bromstester. Frågan är inte ens aktuell. Ställ frågan till er själva: Skulle ni ställa er på bromsen om ni visste att ni hade en förare i full kareta bakom er? Svarar ni ja på den frågan är det dags att uppsöka en psykiater. Jag är säker på att zz kan rekommendera en.

För ni kan väl aldrig mena att Schumacher var så skicklig att han bromsade precis så mycket att Montoya skulle knäcka vingen utan att lämna ens en skråma på Ferrarin?

Tärnström
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Nej, det menar jag inte. Jag undrar vad Flatspot menar med att "det är jämt den som är bakom som har ansvaret för att inte köra in i framförvarande".
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

On 2002-04-01 19:40, Pastis wrote:
On 2002-04-01 17:36, Jari wrote:
...Det som är roligt i sammanhanget är att Michael ZigZacker i presskonferensen sa att han inte visste om att Montoya var där, så han lämnade ett fritt spår till höger om sig så att han skulle kunna ta sig förbi i fritt spår...
Din engelska är visst inte den bästa. Han sa att han inte kände något när Montoya körde in i honom... :cplain:
Jag hörde MS säga det Jari skriver om.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Michael Schumacher:
I moved over to the left to leave the outside free. I didn't feel anything, I just suddenly saw him dropping back so that may explain to you what happened. :idea:


Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Är det där ordagrant eller är det snott från nån sajt? Jag har för mig att det var några fler ord om varför han ville byta spår.