Brasiliens Grand Prix - Loppet
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Frågan är ju när man ska ha valt det spåret i så fall, i utgången på kurvan innan, efter halva rakan, godtyckligt eller vid 200 metersskylten eller tredje korvståndet från väster.
Svårt att skriva regler om sånt.
Tyvärr har ju sporten nått den nivån idag att allt måste stå skrivet i sten för att det ska följas, både på och utanför banan. Precis som de flesta sporter där det rör sig om stora pengar och det är mer allvarligt än att man går ut och tar en öl med motståndarna efter matchen.
Svårt att skriva regler om sånt.
Tyvärr har ju sporten nått den nivån idag att allt måste stå skrivet i sten för att det ska följas, både på och utanför banan. Precis som de flesta sporter där det rör sig om stora pengar och det är mer allvarligt än att man går ut och tar en öl med motståndarna efter matchen.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om jag inte helt missminner mig, så kom regeln till för att hindra Mansell, som hade använt sig av ständiga spårbyten för att blokera.On 2002-04-01 01:12, AndersF1 wrote:
Det där är ju lite lustigt, när uppfanns den regeln egentligen? Är det en [Schumacher]-regel, eller kom det innan hans vinglande intog scenen?
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Snart liknar F1 800 m löpning inom friidrotten. Vid starten så har alla sin egen fil och får först byta spår efter en viss linje. Nästan som bilbane racing...
Jag som själv har kört gokart vet att vid första varvet innan allt har lugnat ner sig så sker det fler blockeringar än vad som bör göras men det har alla förare lärt sig sedan juniortiden så ingen blir förvånad. Om man skulle titta lite längre ner i fältet under första varvet, tror ni inte att de byter spår fler gånger än tillåtet ?
Jag som själv har kört gokart vet att vid första varvet innan allt har lugnat ner sig så sker det fler blockeringar än vad som bör göras men det har alla förare lärt sig sedan juniortiden så ingen blir förvånad. Om man skulle titta lite längre ner i fältet under första varvet, tror ni inte att de byter spår fler gånger än tillåtet ?
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: ons mar 06, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Det där snacket om fullbordad Schummimanöver tycker jag ni kan glömma...han hade nog gärna klämt in bilen framför schumacher om han hade kunnat men ferrarin var så startsnabb så han kunde inte.
Och sen det där med att byta spår två ggr. Om du byter spår två ggr och med det hindrar en annan förare så skall du bestraffas men det gjorde inte schumacher. Han bytte spår en gång och täckte upp innern i nästa kurva. Montoya kör på honom och förlorar framvingen och blir tvungen att sakta ner...schumacher är därmed ohotad i vänsterkurvan och intar därmed en bättre linje in i kurvan..
Så det så!!!
Och sen det där med att byta spår två ggr. Om du byter spår två ggr och med det hindrar en annan förare så skall du bestraffas men det gjorde inte schumacher. Han bytte spår en gång och täckte upp innern i nästa kurva. Montoya kör på honom och förlorar framvingen och blir tvungen att sakta ner...schumacher är därmed ohotad i vänsterkurvan och intar därmed en bättre linje in i kurvan..
Så det så!!!
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tony Jardine vet vad han pratar om Läste att även Alan Jones var inne på samma spår.On 2002-03-31 22:46, Ozikahn wrote:
simonbm: Hi Tony, Do you think Montoya would have won if he didn't have the incident with Michael.
->Tony Jardine replies: Yes I do belive Montoya should have won the Brazilian Grand Prix and I think Sir Frank WIlliams and Patrick Head will have had stern words with him because Juan Pablo did not cover Michael Schumacher on the inside at the start, he tried a chop schuey copycat move from Malaysia on the German but he didn't finish the job. He then ran wide letting Michael through subsequently in his anger and frustration he made an ill judged lunge down the inside of Schumacher which the Ferrari driver blocked. That touch broke his nose punctured a tyre had he made a decent start I'm convinced he would have stayed ahead of Schumacher and won the race.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Mja, varför var då Schu så lustig på presskonferansen? Han påstod sig inte veta vad som hände med JPM och han påstod att han inte kände något när JPM brakade in i hans Ferrari?? Varför sa han att han inte kände det? Jo han vet helt enkelt att han gjorde något fruktansvärt elakt och ojust medvetet!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Ozikahn den 2002-04-01 11:16 ]</font>
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Ozikahn den 2002-04-01 11:16 ]</font>
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om du tittar på det från Schumachers bil så ser du att Montoya bara snuddar vid Schumachers bakhjul och med tanke på alla andra vibrationer som finns i bilen tror jag nog att det är lätt att missa det.On 2002-04-01 11:16, Ozikahn wrote:
Mja, varför var då Schu så lustig på presskonferansen? Han påstod sig inte veta vad som hände med JPM och han påstod att han inte kände något när JPM brakade in i hans Ferrari?? Varför sa han att han inte kände det? Jo han vet helt enkelt att han gjorde något fruktansvärt elakt och ojust medvetet!
Var hittade du Tony Jardine quote??
/Viktor
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Det fanns på ITVs chatt med Tony Jardine igår efter loppet.On 2002-04-01 11:22, Viktor wrote:Om du tittar på det från Schumachers bil så ser du att Montoya bara snuddar vid Schumachers bakhjul och med tanke på alla andra vibrationer som finns i bilen tror jag nog att det är lätt att missa det.On 2002-04-01 11:16, Ozikahn wrote:
Mja, varför var då Schu så lustig på presskonferansen? Han påstod sig inte veta vad som hände med JPM och han påstod att han inte kände något när JPM brakade in i hans Ferrari?? Varför sa han att han inte kände det? Jo han vet helt enkelt att han gjorde något fruktansvärt elakt och ojust medvetet!
Var hittade du Tony Jardine quote??
/Viktor
Lemon. mja visst var han konstig på pre4sskonferansen
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Tyvärr faller denna teori på att MS på presskonferensen sa sig inte veta vad som hände med JPM. Då kan han ju inte vetat att han var ohotad i ingången till kurvan.On 2002-04-01 10:58, Flatspot wrote:
Montoya kör på honom och förlorar framvingen och blir tvungen att sakta ner...schumacher är därmed ohotad i vänsterkurvan och intar därmed en bättre linje in i kurvan..
Så det så!!!
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Det är så tråkigt när han ljuger var gång han kör fult. Om han stått för sina manövers så hade han varit mer imponerande, men påter igen så väljer han att blurra på med dålig lögn och ögona ser ut som på ett får var gång han ljuger.
Till och med intervjuaren tyckte det var så uppebart så att han inte orkade ge Schu en förklaring.
Till och med intervjuaren tyckte det var så uppebart så att han inte orkade ge Schu en förklaring.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tror att vi har beviset där, Williams pitcrews tjatter på en kommunikationsradio. Dålig radiodisciplin?On 2002-04-01 15:01, LuckyStrike1 wrote:
Undrar varför Williams pitcrew sa i radion direkt efter kraschen "Märkligt vad tidigt Schumacher bromsade där..."
Dax att skriva lite regler när man får bromsa?
Om vissa övegödda förare inte drack så mycket coca-cola och åt lite mindre hamburgare så kanske de kunde hålla sig i fysisk och psykisk trim så att de hann reagera för alla eventualiteter framför dem.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Jag begriper inte hans logik där, kan någon förklara den för mig?
_________________
"Så när ni argumenterar för något, då är ni löjliga men när jag leker Don Quijote och slåss mot väderkvarnar, då är jag allas vår "Caped Crusader"!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-04-01 17:37 ]</font>
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 805
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hällingsjö
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Din engelska är visst inte den bästa. Han sa att han inte kände något när Montoya körde in i honom...On 2002-04-01 17:36, Jari wrote:
...Det som är roligt i sammanhanget är att Michael ZigZacker i presskonferensen sa att han inte visste om att Montoya var där, så han lämnade ett fritt spår till höger om sig så att han skulle kunna ta sig förbi i fritt spår...
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Först och främst så såg han mycket riktigt Montoya tappa flera passeringar men visste inte varför. Och om ni tittar på videosekvenserna så ser ni att vingen inte lossnar direkt heller..=)
Sen så det där tjafset om att bromsa tidigt eller ej. Det spelar ingen roll om framförvarande bromsar tidigare in i kurvan..det är jämt den som är bakom som har ansvaret för att inte köra in i framförvarande. Dessutom om ni själva har kört på bana så vet ni att om ni skall ta innerlinjen in i en kurva så kan du inte köra i samma hastighet som på den vanliga linjen (mao måste bromsa tidigare) och ännu mer dessutom (!!!) så körde han inte på racinglinjen och hade följaktligen inte lika mycket grepp som han brukar ha så det är rätt så självklart att han fick bromsa tidigare. (Som jag ser det så gjorde Montoya en Verstappen i miniatyr..=)))
En klar racingaccident mao...och jag tycker ni som söker fel hos Schumacher är allmänt patetiska...get yourself a life!!!
Dessutom...ska ni skriva en förkortning på Schumacher så skriv då Schummi eller MS eller nått sånt...och inte annat nidgrejs som ni hittar på på eran patetiska fritid.
Tack för mig..=)
Sen så det där tjafset om att bromsa tidigt eller ej. Det spelar ingen roll om framförvarande bromsar tidigare in i kurvan..det är jämt den som är bakom som har ansvaret för att inte köra in i framförvarande. Dessutom om ni själva har kört på bana så vet ni att om ni skall ta innerlinjen in i en kurva så kan du inte köra i samma hastighet som på den vanliga linjen (mao måste bromsa tidigare) och ännu mer dessutom (!!!) så körde han inte på racinglinjen och hade följaktligen inte lika mycket grepp som han brukar ha så det är rätt så självklart att han fick bromsa tidigare. (Som jag ser det så gjorde Montoya en Verstappen i miniatyr..=)))
En klar racingaccident mao...och jag tycker ni som söker fel hos Schumacher är allmänt patetiska...get yourself a life!!!
Dessutom...ska ni skriva en förkortning på Schumacher så skriv då Schummi eller MS eller nått sånt...och inte annat nidgrejs som ni hittar på på eran patetiska fritid.
Tack för mig..=)
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Så lite bromstester är bara kul? Jag vet inte om så många förare skulle hålla med dig om det...On 2002-04-01 20:15, Flatspot wrote:
Sen så det där tjafset om att bromsa tidigt eller ej. Det spelar ingen roll om framförvarande bromsar tidigare in i kurvan..det är jämt den som är bakom som har ansvaret för att inte köra in i framförvarande.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ett jäkla tjat om bromstester. Frågan är inte ens aktuell. Ställ frågan till er själva: Skulle ni ställa er på bromsen om ni visste att ni hade en förare i full kareta bakom er? Svarar ni ja på den frågan är det dags att uppsöka en psykiater. Jag är säker på att zz kan rekommendera en.
För ni kan väl aldrig mena att Schumacher var så skicklig att han bromsade precis så mycket att Montoya skulle knäcka vingen utan att lämna ens en skråma på Ferrarin?
Tärnström
För ni kan väl aldrig mena att Schumacher var så skicklig att han bromsade precis så mycket att Montoya skulle knäcka vingen utan att lämna ens en skråma på Ferrarin?
Tärnström
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jag hörde MS säga det Jari skriver om.On 2002-04-01 19:40, Pastis wrote:Din engelska är visst inte den bästa. Han sa att han inte kände något när Montoya körde in i honom...On 2002-04-01 17:36, Jari wrote:
...Det som är roligt i sammanhanget är att Michael ZigZacker i presskonferensen sa att han inte visste om att Montoya var där, så han lämnade ett fritt spår till höger om sig så att han skulle kunna ta sig förbi i fritt spår...
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00