Montoya ut från McLaren efter 2006?
-
- Varnad
Montoya ut från McLaren efter 2006?
Ett av de säkraste tecknen på detta är att han helt plötsligt börjat gnälla över Kimis körning, samtidigt som han själv knappt vet vilket håll man skall köra åt på Albert Park.
Jag tror därför att Kimi nu sagt åt RD att det förmodligen blir ett fortsättningskontrakt med McLaren nästa år och att Montoya fått en förvarning om att han kanske skall försöka hitta ett nytt team till nästa år.
Han själv (Montoya) anser nog att han hör hemma i ett stall som McLaren, men är ju så pinsamt långsam och så "lost" vad det gäller inställningarna på bilen att de enda snabba varven han får till är runt sin egen axel.
Som tur är (för honom) får han i alla fall inte skäll inför hela världens tittare på Team Radion om hur ofattbart det är att han är två sekunder långsammare per varv än sin stallkamrat i en likadan bil, som Fisichella fick.
Jag tror därför att Kimi nu sagt åt RD att det förmodligen blir ett fortsättningskontrakt med McLaren nästa år och att Montoya fått en förvarning om att han kanske skall försöka hitta ett nytt team till nästa år.
Han själv (Montoya) anser nog att han hör hemma i ett stall som McLaren, men är ju så pinsamt långsam och så "lost" vad det gäller inställningarna på bilen att de enda snabba varven han får till är runt sin egen axel.
Som tur är (för honom) får han i alla fall inte skäll inför hela världens tittare på Team Radion om hur ofattbart det är att han är två sekunder långsammare per varv än sin stallkamrat i en likadan bil, som Fisichella fick.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
Re: Montoya ut från McLaren efter 2006?
Det var han inte.Jari skrev:Som tur är (för honom) får han i alla fall inte skäll inför hela världens tittare på Team Radion om hur ofattbart det är att han är två sekunder långsammare per varv än sin stallkamrat i en likadan bil
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
Montoya kom in +11 varv. Det räcker väl? Eller rättare sagt, han kom aldrig in för han kunde inte. Men han är klassifierad som +11 varv och det säger en hel del.Razor skrev:Det var han inte.Jari skrev:Som tur är (för honom) får han i alla fall inte skäll inför hela världens tittare på Team Radion om hur ofattbart det är att han är två sekunder långsammare per varv än sin stallkamrat i en likadan bil
-
-
- Varnad
Enligt de faktiska varvtiderna var Kimis snabbaste varv 1,4 sekunder snabbare än Montoyas och jag är fullständigt övertygad om att de på samma varv skilt sig åt mer än 2 sekunder också.
Ja, de är helt betydelselösa om den ena inte går i mål.
Jag fattar i vilket fall som helst inte hur en kille som bryter pga förarmisstag kan skälla på sin stallkamrat som faktiskt kom tvåa i loppet. Något gnällspik inte lyckats med i år då han kommit i mål.
Jag fattar i vilket fall som helst inte hur en kille som bryter pga förarmisstag kan skälla på sin stallkamrat som faktiskt kom tvåa i loppet. Något gnällspik inte lyckats med i år då han kommit i mål.
-
Sett över hela loppet, så länge båda var med, så körde de förvånansvärt jämnt och dessutom så skällde han inte på sin stallkamrat, han ställde sig frågande till att han satsade så mycket på att sätta snabbaste varv på det sista varvet.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
-
-
-
-
-
-
Ok, får väl skaffa premunation på Autosport så man inte missar något.Razor skrev:Det var agerandet vid depåstoppet som det gällde... när Kimi fick sin nya noskon.
Han tyckte inte om att behöva stå och vänta.
Fast jag fattar inte vad man hade för val.
1. Man kunde låta bli att ta in Kimi. Han hade då troligen hamnat sist.
2. Man kunde låta bli att byta noskon (vilket verkade strula lite) och gjort stoppet 10 sek. snabbare. Fast fråga är om Montoya hade klarat Buttom ändå. Button var 10 sek efter montoya på varvet innan stoppet. Hade man inte bytt nos kunde Montoya klara Ralf.
-
-
Det kan jag rekommendera - de har oftast, för att inte säga alltid, mycket bra och välskrivna artiklar och nyheter.Geer skrev:Ok, får väl skaffa premunation på Autosport så man inte missar något.Razor skrev:Det var agerandet vid depåstoppet som det gällde... när Kimi fick sin nya noskon.
Han tyckte inte om att behöva stå och vänta.
Autosport är ju branschtidningen också och en av de äldsta och klart bästa. När Atlasf1 dessutom fusionerades med autosport.com blev de bara bättre. Det var ett par skribenter på Atlas som idag jobbar på Autosport, som var suveräna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
Riktigt kul läsning. Satt Kimi och sov förutom sista varvet ?
"So he was either slow or thinking about something else other than driving except on the last lap."
Säger Montoya om Kimi som satte 11 varv som var snabbare en Montoyas snabbaste, vilket var 1,4 sek långsammare en Kimis snabbaste.
Resultatet av att dom bytte vinge var att jag hamnade över kerben.
Hoppas Montoya kommer över detta snabbt. Skulle vara kul med en kamp mellan Montoya och Schumacher.
"So he was either slow or thinking about something else other than driving except on the last lap."
Säger Montoya om Kimi som satte 11 varv som var snabbare en Montoyas snabbaste, vilket var 1,4 sek långsammare en Kimis snabbaste.
Resultatet av att dom bytte vinge var att jag hamnade över kerben.
Hoppas Montoya kommer över detta snabbt. Skulle vara kul med en kamp mellan Montoya och Schumacher.
-
-
Jag håller med. Han brukar säga vettiga saker. Tror han var lite frustrerad efter loppet och tappade humöret. Borde sagt att han gjorde ett misstag och även han gått och skaffat ny skjorta istället för att gnälla inför journalister.Eau Rouge skrev:Jag gillar Montoya, tycker han är skön. Men här tycker jag det gnälls oerhört mycket. Tycker det luktar enkla bortförklaringar från Montoyas sida om man ska ta dem där uttalandena på allvar.
Varför inte bara göra som Schumacher och erkänna sitt misstag?
-
- Utvisad
Så du menar att de faktiska varvtiderna inte stämmer?Jari skrev:Enligt de faktiska varvtiderna var Kimis snabbaste varv 1,4 sekunder snabbare än Montoyas och jag är fullständigt övertygad om att de på samma varv skilt sig åt mer än 2 sekunder också.
Montoya var ju ungefär lika snabb som Kimi när de körde samtidigt och hade om det inte var för särbehandlingen i stallet sannolikt varit ungefär samtidigt i mål (under 10 sek).
Om du på allvar tror att Kimi är två sekunder snabbare än JPM på varvet så är du ju inte riktigt klok. Jag tror det är en desperation hos dig som nu försöker hitta tecken att Kimi ska stanna i McLaren (och tro mig, jag ser inget hellre), men det mesta tyder att han är på väg bort.
(edit: fel enligt nisses post nedan...)
Senast redigerad av EnzoF1 den ons apr 05, 2006 10:03, redigerad totalt 1 gång.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
-
-
- Utvisad
Tack! Jag har nu korrigerat typon...PC: skrev:Har Kimi klonat sig själv?EnzoF1 skrev:Om du på allvar tror att Kimi är två sekunder snabbare än Kimi på varvet så är du ju inte riktigt klok.
Vilken önskedröm för dig då Enzo, då har dubbelt så många att racka ner på...!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
- Utvisad
Fick Fisichella bilen av Montoya?Jari skrev:...än sin stallkamrat i en likadan bil, som Fisichella fick.
-
- Utvisad
Jag tror snarare att Montoyas varvtider i snitt är max. någon tiondel långsammare än Kimis och att han förmodligen varit snabbare om man räknar bort depåstoppen (då han ju fick vänta lite extra).Jari skrev:Enligt de faktiska varvtiderna var Kimis snabbaste varv 1,4 sekunder snabbare än Montoyas och jag är fullständigt övertygad om att de på samma varv skilt sig åt mer än 2 sekunder också.
Hur du resonerar i det här fallet begriper jag bara inte och du måste ju vara ut och cykla...
-
-
-
- Utvisad
Ja, jag känner mig mer och mer säker på att Montoya egentligen var den snabbare av de två om man räknar bort depåstoppen där ju Montoya fick vänta längre än nödvändigt så att säga.
Så den som egentligen borde vara stressad i McLaren är kanske Kimi...
Så den som egentligen borde vara stressad i McLaren är kanske Kimi...
-
-
Jo, jag ska framföra dina synpunkter till Autosport så får vi se om de hyfsar till skalan till nästa race
Visst är skalan lite väl grov, men diagrammet är ju knappast tänkt för några mer noggranna studier.
Visst är skalan lite väl grov, men diagrammet är ju knappast tänkt för några mer noggranna studier.
Äntligen!
Äntligen!
-
-
- Varnad
Det verkar som om du inte kan läsa den och onoggrannheten på den skalan gör den fullständigt obrukbar för detta ändamål. Det ser på din skala ut som Kimi är två sekunder eller mer snabbare än Montoya på varv 13, 30, 31 och kanske också 32. Någon postade redan det faktumet att Kimi körde 11 varv som var snabbare än Montoyas snabbaste vilket knappast tyder på någon jämnhet.Razor skrev:Tillräckligt bra skala för att slå hål på Jaris argument om två sekunder på varvet, i alla fall.
Det man däremot kan läsa av grafen är att de körde lika sakta bakom säkerhetsbilen, men hur intressant är det?
-
- Varnad
-
Man kan också se att Montoya var snabbare än Kimi i vissa lägen, och inte två sekunder efter per varv.Jari skrev:Det verkar som om du inte kan läsa den och onoggrannheten på den skalan gör den fullständigt obrukbar för detta ändamål. Det ser på din skala ut som Kimi är två sekunder eller mer snabbare än Montoya på varv 13, 30, 31 och kanske också 32. Någon postade redan det faktumet att Kimi körde 11 varv som var snabbare än Montoyas snabbaste vilket knappast tyder på någon jämnhet.
Det man däremot kan läsa av grafen är att de körde lika sakta bakom säkerhetsbilen, men hur intressant är det?
En enkel kalkyl (du vet, när man gör det där svåra och räknar med siffror) och tar fram snittider, sett över de varv som båda var med i loppet så skiljer det väldigt lite:
Kimis snittid per varv blir 1:42,766s och Montoyas 1:42,874s
Räknar man bort depåstoppen, där ju Montoya blev försenad p g a bytet av Kimis noskon under det ena, så blir det än mer intressant...
Då får Kimi en snittid per varv på 1:37,760s och Montoya 1:37,615s
Alltså var Montoya egentligen snabbare än Kimi.
Äntligen!
Äntligen!
-
Hur är det med matematiken Jari?
Sen att Montoya gjorde en miss (där för övrigt också Michael Schumacher körde av) det var kanske inte så bra, men annars hade han troligen blivit trea i loppet. Ifall han inte hade behövt stå och vänta bakom Kimi vid safetycar situationen hade han varit före Ralf och troligen inte åkt av i den där kurvan över huvudtaget.
Något säger mig att Ron kommer satsa mer på Montoya och att Kimi går till Ferrari 2007.
Sen att Montoya gjorde en miss (där för övrigt också Michael Schumacher körde av) det var kanske inte så bra, men annars hade han troligen blivit trea i loppet. Ifall han inte hade behövt stå och vänta bakom Kimi vid safetycar situationen hade han varit före Ralf och troligen inte åkt av i den där kurvan över huvudtaget.
Något säger mig att Ron kommer satsa mer på Montoya och att Kimi går till Ferrari 2007.
-
-
-
- Varnad
Inte ens med snittider får ni ihop det?
I mål var Kimi 11 varv före Montoya, har ni räknat in det i snittiden för hela loppet?
Jag påstår ingenstans att Kimi var i snitt 2s/varv snabbare. Precis lika lite som Fisichella var 2s/varv långsammare än Alonso.
Det jag påstod var att Kimi på något eller några varv visst var 2 sekunder snabbare och alla andra jämförelser om inte även denna är fullständigt meningslösa när apan inte förmår att ta sig i mål.
Det är det som är humorn!
Han utropar sig till en bättre förare samtidigt som han är långsammare än Kimi (som kör en trasig bil) och sen inte ens tar skitet i mål.
Samtidigt som Kimi levererar ännu än bra pallplats.
I mål var Kimi 11 varv före Montoya, har ni räknat in det i snittiden för hela loppet?
Jag påstår ingenstans att Kimi var i snitt 2s/varv snabbare. Precis lika lite som Fisichella var 2s/varv långsammare än Alonso.
Det jag påstod var att Kimi på något eller några varv visst var 2 sekunder snabbare och alla andra jämförelser om inte även denna är fullständigt meningslösa när apan inte förmår att ta sig i mål.
Det är det som är humorn!
Han utropar sig till en bättre förare samtidigt som han är långsammare än Kimi (som kör en trasig bil) och sen inte ens tar skitet i mål.
Samtidigt som Kimi levererar ännu än bra pallplats.
-
Fram tills han körde sönder vingen så skiljde det i snitt knappt 0,4 sekunder/varv till Kimis fördel.Geer skrev:Det var väldigt jämna (när Kimis vinge var trasig).
Varven innan Montoya bröt var varvtiderna:
Lap Kimi Montoya
41 1:30.571 1:32.449
42 1:28.342 1:28.844
43 1:27.474 1:27:789
44 1:27.254 1:27.935
45 1:27.099 1:27.464
46
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
Det är ganska mycket det i en likadan bil.Razor skrev:Fram tills han körde sönder vingen så skiljde det i snitt knappt 0,4 sekunder/varv till Kimis fördel.Geer skrev:Det var väldigt jämna (när Kimis vinge var trasig).
Varven innan Montoya bröt var varvtiderna:
Lap Kimi Montoya
41 1:30.571 1:32.449
42 1:28.342 1:28.844
43 1:27.474 1:27:789
44 1:27.254 1:27.935
45 1:27.099 1:27.464
46
Speciellt som de var på samma taktik.
-
Varför ska vi räkna med varv som inte körs av den ena föraren om vi ska titta på snabbheten hos två förare ?Jari skrev:I mål var Kimi 11 varv före Montoya, har ni räknat in det i snittiden för hela loppet?
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
För att även de sista 11 varven är ganska viktiga för resultatet i loppet.Razor skrev:Varför ska vi räkna med varv som inte körs av den ena föraren om vi ska titta på snabbheten hos två förare ?Jari skrev:I mål var Kimi 11 varv före Montoya, har ni räknat in det i snittiden för hela loppet?
Montoya var 11 varv efter i mål är fakta.
Vill du börja spekulera om något annat, nu eller?
-
Jo, men det är några enstaka varv som gör den skillnaden. Tittar man hur de körde under just den perioden så har Montoya lika många varv där han är snabbare än Kimi, som tvärtom.Jari skrev:Det är ganska mycket det i en likadan bil.
Äntligen!
Äntligen!
-
Det var väl ändå snabbheten som diskuterades; inte resultatet?Jari skrev:För att även de sista 11 varven är ganska viktiga för resultatet i loppet.Razor skrev:Varför ska vi räkna med varv som inte körs av den ena föraren om vi ska titta på snabbheten hos två förare ?Jari skrev:I mål var Kimi 11 varv före Montoya, har ni räknat in det i snittiden för hela loppet?
Montoya var 11 varv efter i mål är fakta.
Vill du börja spekulera om något annat, nu eller?
Äntligen!
Äntligen!
-
- Utvisad
Det där stämmer inte riktigt...Jari skrev: Jag påstår ingenstans att Kimi var i snitt 2s/varv snabbare.
"hur ofattbart det är att han är två sekunder långsammare per varv än sin stallkamrat i en likadan bil"
Jobbigt det där att komma ihåg vad man skriver. Jari, saker och ting blir inte sanna bara för att du påstår det. Särskilt inte när man enkelt kan verifiera dem. Bara för att du är över 2 sek. långsammare än näst långsammast på en gokartbana så är inte JPM 2 sek. långsammare än Kimi, tvärtom var han ju den snabbaste av de två i förra loppet, sett till den tid de båda körde på banan. Men som vanligt så läggs ju resurserna på Kimi... kanske kanske man borde satsa på JPM istället. Det räntar ju bevisligen bättre.
-
-
- Utvisad
Det är ju redan bevisat här ovan... Men eftersom stallet inte, ska vi kalla det "hjälper" Montoya, så blir det så här. Men när han får köra är han ju snabbare än Kimi.form-ola1 skrev:Kan du inte ta fram dom bevisen?EnzoF1 skrev: kanske kanske man borde satsa på JPM istället. Det räntar ju bevisligen bättre.
Kimi har ju flera gånger bevisat att han inte har det som krävs för att bli WDC och det vore kanske dags att ge JPM chansen nu. Jag är övertygad om att han skulle göra ett bättre jobb än Kimi. Och nu har jag siffrorna som bevisar det. Jag grundar inte mina bedömningar på deras nationalitet utan av det de visar på banan och som är verifierbart.
-
Montoya har samma möjligheter som Kimi och har några lopp förra året visat att han kan vara snabbare. Men på det stora hela har Kimi varit snabbast hittils.
I år kan man inte jämföra några tider i lopp 2.
Egentligen inte heller i 3:e efterssom det var mycket safty car, trafik, trasig vinge mm. Fast Montoya gjorde lite för många misstag för att bevisa att han är bättre en Kimi.
Lopp 1 var Kimi klart mycket snabbare.
Det är många lopp kvar och Montoya har chansen at visa att han inte bara pratar utan även är snabbare en Kimi. Fast då får han inte göra som senast.
I år kan man inte jämföra några tider i lopp 2.
Egentligen inte heller i 3:e efterssom det var mycket safty car, trafik, trasig vinge mm. Fast Montoya gjorde lite för många misstag för att bevisa att han är bättre en Kimi.
Lopp 1 var Kimi klart mycket snabbare.
Det är många lopp kvar och Montoya har chansen at visa att han inte bara pratar utan även är snabbare en Kimi. Fast då får han inte göra som senast.
-