Montoya ut från McLaren efter 2006?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Montoya ut från McLaren efter 2006?

Inlägg av Jari »

Ett av de säkraste tecknen på detta är att han helt plötsligt börjat gnälla över Kimis körning, samtidigt som han själv knappt vet vilket håll man skall köra åt på Albert Park.
Jag tror därför att Kimi nu sagt åt RD att det förmodligen blir ett fortsättningskontrakt med McLaren nästa år och att Montoya fått en förvarning om att han kanske skall försöka hitta ett nytt team till nästa år.
Han själv (Montoya) anser nog att han hör hemma i ett stall som McLaren, men är ju så pinsamt långsam och så "lost" vad det gäller inställningarna på bilen att de enda snabba varven han får till är runt sin egen axel.
Som tur är (för honom) får han i alla fall inte skäll inför hela världens tittare på Team Radion om hur ofattbart det är att han är två sekunder långsammare per varv än sin stallkamrat i en likadan bil, som Fisichella fick.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor

Re: Montoya ut från McLaren efter 2006?

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Som tur är (för honom) får han i alla fall inte skäll inför hela världens tittare på Team Radion om hur ofattbart det är att han är två sekunder långsammare per varv än sin stallkamrat i en likadan bil
Det var han inte.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Som tur är (för honom) får han i alla fall inte skäll inför hela världens tittare på Team Radion om hur ofattbart det är att han är två sekunder långsammare per varv än sin stallkamrat i en likadan bil
Det var han inte.
Montoya kom in +11 varv. Det räcker väl? Eller rättare sagt, han kom aldrig in för han kunde inte. Men han är klassifierad som +11 varv och det säger en hel del.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Så det faktum att han bröt innebär alltså att han per automatik var två sekunder långsammare än Kimi per varv och att de faktiska varvtiderna är helt betydelselösa?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Enligt de faktiska varvtiderna var Kimis snabbaste varv 1,4 sekunder snabbare än Montoyas och jag är fullständigt övertygad om att de på samma varv skilt sig åt mer än 2 sekunder också.

Ja, de är helt betydelselösa om den ena inte går i mål.
Jag fattar i vilket fall som helst inte hur en kille som bryter pga förarmisstag kan skälla på sin stallkamrat som faktiskt kom tvåa i loppet. Något gnällspik inte lyckats med i år då han kommit i mål.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Sett över hela loppet, så länge båda var med, så körde de förvånansvärt jämnt och dessutom så skällde han inte på sin stallkamrat, han ställde sig frågande till att han satsade så mycket på att sätta snabbaste varv på det sista varvet.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Enligt tyska autosport gjorde han mer än så.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Då kan du väl, med din outsinliga visdom, upplysa oss stackars inskränkta och numer outbildade korkskallar vad han gjorde mer?

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

Skällde Montoya på teamet också ?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Frågar du mig eller frågar du Jari? :quest:

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

Jag frågar den som vet :)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ok :D

Ja, han uttryckte i alla fall en viss kritik mot stallets agerande, men om han skällde på dem (Don Dennis?) kan jag av naturliga skäl inte uttala mig om, eftersom jag inte var med.

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

Varför ? Var det stallet som bad Kimi öka ?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Det var agerandet vid depåstoppet som det gällde... när Kimi fick sin nya noskon.
Han tyckte inte om att behöva stå och vänta.

Äntligen!
Geer

Inlägg av Geer »

Razor skrev:Det var agerandet vid depåstoppet som det gällde... när Kimi fick sin nya noskon.
Ok, får väl skaffa premunation på Autosport så man inte missar något.

Fast jag fattar inte vad man hade för val.
1. Man kunde låta bli att ta in Kimi. Han hade då troligen hamnat sist.
2. Man kunde låta bli att byta noskon (vilket verkade strula lite) och gjort stoppet 10 sek. snabbare. Fast fråga är om Montoya hade klarat Buttom ändå. Button var 10 sek efter montoya på varvet innan stoppet. Hade man inte bytt nos kunde Montoya klara Ralf.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Givetvis gjorde McLaren rätt i att byta noskon. Synd att det strulade lite i bytet vilket gjorde att deras stopp blev något långa.

Montoya verkar ha varit på dåligt humör ända sedan McLaren talade om att Alonso är klar för att köra hos McLaren 2007.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Geer skrev:
Razor skrev:Det var agerandet vid depåstoppet som det gällde... när Kimi fick sin nya noskon.
Ok, får väl skaffa premunation på Autosport så man inte missar något.
Det kan jag rekommendera - de har oftast, för att inte säga alltid, mycket bra och välskrivna artiklar och nyheter. :up:

Autosport är ju branschtidningen också och en av de äldsta och klart bästa. När Atlasf1 dessutom fusionerades med autosport.com blev de bara bättre. Det var ett par skribenter på Atlas som idag jobbar på Autosport, som var suveräna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Geer

Inlägg av Geer »

Riktigt kul läsning. Satt Kimi och sov förutom sista varvet ?

"So he was either slow or thinking about something else other than driving except on the last lap."

Säger Montoya om Kimi som satte 11 varv som var snabbare en Montoyas snabbaste, vilket var 1,4 sek långsammare en Kimis snabbaste.

Resultatet av att dom bytte vinge var att jag hamnade över kerben. :saucy:

Hoppas Montoya kommer över detta snabbt. Skulle vara kul med en kamp mellan Montoya och Schumacher.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Jag gillar Montoya, tycker han är skön. Men här tycker jag det gnälls oerhört mycket. Tycker det luktar enkla bortförklaringar från Montoyas sida om man ska ta dem där uttalandena på allvar.
Varför inte bara göra som Schumacher och erkänna sitt misstag? :-?
Ferrari.
Geer

Inlägg av Geer »

Eau Rouge skrev:Jag gillar Montoya, tycker han är skön. Men här tycker jag det gnälls oerhört mycket. Tycker det luktar enkla bortförklaringar från Montoyas sida om man ska ta dem där uttalandena på allvar.
Varför inte bara göra som Schumacher och erkänna sitt misstag? :-?
Jag håller med. Han brukar säga vettiga saker. Tror han var lite frustrerad efter loppet och tappade humöret. Borde sagt att han gjorde ett misstag och även han gått och skaffat ny skjorta istället för att gnälla inför journalister.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Enligt de faktiska varvtiderna var Kimis snabbaste varv 1,4 sekunder snabbare än Montoyas och jag är fullständigt övertygad om att de på samma varv skilt sig åt mer än 2 sekunder också.

Ja, de är helt betydelselösa om den ena inte går i mål.
Jag fattar i vilket fall som helst inte hur en kille som bryter pga förarmisstag kan skälla på sin stallkamrat som faktiskt kom tvåa i loppet. Något gnällspik inte lyckats med i år då han kommit i mål.
Så du menar att de faktiska varvtiderna inte stämmer?

Montoya var ju ungefär lika snabb som Kimi när de körde samtidigt och hade om det inte var för särbehandlingen i stallet sannolikt varit ungefär samtidigt i mål (under 10 sek).

Om du på allvar tror att Kimi är två sekunder snabbare än JPM på varvet så är du ju inte riktigt klok. Jag tror det är en desperation hos dig som nu försöker hitta tecken att Kimi ska stanna i McLaren (och tro mig, jag ser inget hellre), men det mesta tyder att han är på väg bort.

(edit: fel enligt nisses post nedan...)
Senast redigerad av EnzoF1 den ons apr 05, 2006 10:03, redigerad totalt 1 gång.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Grafen över varvtiderna säger det mesta om hur jämnt de körde

Bild

Äntligen!
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

EnzoF1 skrev:Om du på allvar tror att Kimi är två sekunder snabbare än Kimi på varvet så är du ju inte riktigt klok.
Har Kimi klonat sig själv?

Vilken önskedröm för dig då Enzo, då har dubbelt så många att racka ner på...! :D
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

PC: skrev:
EnzoF1 skrev:Om du på allvar tror att Kimi är två sekunder snabbare än Kimi på varvet så är du ju inte riktigt klok.
Har Kimi klonat sig själv?

Vilken önskedröm för dig då Enzo, då har dubbelt så många att racka ner på...! :D
Tack! Jag har nu korrigerat typon...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:...än sin stallkamrat i en likadan bil, som Fisichella fick.
Fick Fisichella bilen av Montoya?

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Enligt de faktiska varvtiderna var Kimis snabbaste varv 1,4 sekunder snabbare än Montoyas och jag är fullständigt övertygad om att de på samma varv skilt sig åt mer än 2 sekunder också.
Jag tror snarare att Montoyas varvtider i snitt är max. någon tiondel långsammare än Kimis och att han förmodligen varit snabbare om man räknar bort depåstoppen (då han ju fick vänta lite extra).

Hur du resonerar i det här fallet begriper jag bara inte och du måste ju vara ut och cykla...

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:Grafen över varvtiderna säger det mesta om hur jämnt de körde
Lite halvtaskig skala på den där bilden. Jämna varvtider är ju inom ett par tiondelar. T.o.m. jag brukar hålla mig inom en halv sekund. Så +/- 2-3 sekunder hade kanske varit lagom skala.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Tillräckligt bra skala för att slå hål på Jaris argument om två sekunder på varvet, i alla fall.

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Ja, jag känner mig mer och mer säker på att Montoya egentligen var den snabbare av de två om man räknar bort depåstoppen där ju Montoya fick vänta längre än nödvändigt så att säga.

Så den som egentligen borde vara stressad i McLaren är kanske Kimi...

Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:Tillräckligt bra skala för att slå hål på Jaris argument om två sekunder på varvet, i alla fall.
Jo, men det antog jag, Jari har väl nästan alltid fel, så det var väl inte så intressant. Men för att se jämnheten så var skalan lite grov.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jo, jag ska framföra dina synpunkter till Autosport så får vi se om de hyfsar till skalan till nästa race ;)

Visst är skalan lite väl grov, men diagrammet är ju knappast tänkt för några mer noggranna studier.

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Razor skrev:Jo, jag ska framföra dina synpunkter till Autosport så får vi se om de hyfsar till skalan till nästa race ;)
Gör det, och hälsa ifrån mig att de får skärpa sig om jag skall titta på deras pissgrafer igen.
85-91 s hade varit en lagom skala. :evil:
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:Tillräckligt bra skala för att slå hål på Jaris argument om två sekunder på varvet, i alla fall.
Det verkar som om du inte kan läsa den och onoggrannheten på den skalan gör den fullständigt obrukbar för detta ändamål. Det ser på din skala ut som Kimi är två sekunder eller mer snabbare än Montoya på varv 13, 30, 31 och kanske också 32. Någon postade redan det faktumet att Kimi körde 11 varv som var snabbare än Montoyas snabbaste vilket knappast tyder på någon jämnhet.
Det man däremot kan läsa av grafen är att de körde lika sakta bakom säkerhetsbilen, men hur intressant är det?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

84 - 179 sekunder?
Fattar du hur jämnt det skulle se ut med 107%'s -regeln?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Det verkar som om du inte kan läsa den och onoggrannheten på den skalan gör den fullständigt obrukbar för detta ändamål. Det ser på din skala ut som Kimi är två sekunder eller mer snabbare än Montoya på varv 13, 30, 31 och kanske också 32. Någon postade redan det faktumet att Kimi körde 11 varv som var snabbare än Montoyas snabbaste vilket knappast tyder på någon jämnhet.
Det man däremot kan läsa av grafen är att de körde lika sakta bakom säkerhetsbilen, men hur intressant är det?
Man kan också se att Montoya var snabbare än Kimi i vissa lägen, och inte två sekunder efter per varv.

En enkel kalkyl (du vet, när man gör det där svåra och räknar med siffror) och tar fram snittider, sett över de varv som båda var med i loppet så skiljer det väldigt lite:
Kimis snittid per varv blir 1:42,766s och Montoyas 1:42,874s
Räknar man bort depåstoppen, där ju Montoya blev försenad p g a bytet av Kimis noskon under det ena, så blir det än mer intressant...

Då får Kimi en snittid per varv på 1:37,760s och Montoya 1:37,615s
Alltså var Montoya egentligen snabbare än Kimi.

Äntligen!
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Hur är det med matematiken Jari? ;-)

Sen att Montoya gjorde en miss (där för övrigt också Michael Schumacher körde av) det var kanske inte så bra, men annars hade han troligen blivit trea i loppet. Ifall han inte hade behövt stå och vänta bakom Kimi vid safetycar situationen hade han varit före Ralf och troligen inte åkt av i den där kurvan över huvudtaget.

Något säger mig att Ron kommer satsa mer på Montoya och att Kimi går till Ferrari 2007.
Geer

Inlägg av Geer »

Det var väldigt jämna (när Kimis vinge var trasig).
Varven innan Montoya bröt var varvtiderna:
Lap Kimi Montoya
41 1:30.571 1:32.449
42 1:28.342 1:28.844
43 1:27.474 1:27:789
44 1:27.254 1:27.935
45 1:27.099 1:27.464
46 :D :cry2:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vilket varv körde Kimi sönder bilen?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Inte ens med snittider får ni ihop det?
I mål var Kimi 11 varv före Montoya, har ni räknat in det i snittiden för hela loppet?
Jag påstår ingenstans att Kimi var i snitt 2s/varv snabbare. Precis lika lite som Fisichella var 2s/varv långsammare än Alonso.
Det jag påstod var att Kimi på något eller några varv visst var 2 sekunder snabbare och alla andra jämförelser om inte även denna är fullständigt meningslösa när apan inte förmår att ta sig i mål.

Det är det som är humorn!
Han utropar sig till en bättre förare samtidigt som han är långsammare än Kimi (som kör en trasig bil) och sen inte ens tar skitet i mål.
Samtidigt som Kimi levererar ännu än bra pallplats.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Geer skrev:Det var väldigt jämna (när Kimis vinge var trasig).
Lap Kimi Montoya
Fram tills han körde sönder vingen så skiljde det i snitt knappt 0,4 sekunder/varv till Kimis fördel.

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Geer skrev:Det var väldigt jämna (när Kimis vinge var trasig).
Lap Kimi Montoya
Fram tills han körde sönder vingen så skiljde det i snitt knappt 0,4 sekunder/varv till Kimis fördel.
Det är ganska mycket det i en likadan bil.
Speciellt som de var på samma taktik.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:I mål var Kimi 11 varv före Montoya, har ni räknat in det i snittiden för hela loppet?
Varför ska vi räkna med varv som inte körs av den ena föraren om vi ska titta på snabbheten hos två förare ?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:I mål var Kimi 11 varv före Montoya, har ni räknat in det i snittiden för hela loppet?
Varför ska vi räkna med varv som inte körs av den ena föraren om vi ska titta på snabbheten hos två förare ?
För att även de sista 11 varven är ganska viktiga för resultatet i loppet.
Montoya var 11 varv efter i mål är fakta.
Vill du börja spekulera om något annat, nu eller?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Det är ganska mycket det i en likadan bil.
Jo, men det är några enstaka varv som gör den skillnaden. Tittar man hur de körde under just den perioden så har Montoya lika många varv där han är snabbare än Kimi, som tvärtom.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:
Razor skrev:
För att även de sista 11 varven är ganska viktiga för resultatet i loppet.
Montoya var 11 varv efter i mål är fakta.
Vill du börja spekulera om något annat, nu eller?
Det var väl ändå snabbheten som diskuterades; inte resultatet?

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev: Jag påstår ingenstans att Kimi var i snitt 2s/varv snabbare.
Det där stämmer inte riktigt...

"hur ofattbart det är att han är två sekunder långsammare per varv än sin stallkamrat i en likadan bil"

:D

Jobbigt det där att komma ihåg vad man skriver. Jari, saker och ting blir inte sanna bara för att du påstår det. Särskilt inte när man enkelt kan verifiera dem. Bara för att du är över 2 sek. långsammare än näst långsammast på en gokartbana så är inte JPM 2 sek. långsammare än Kimi, tvärtom var han ju den snabbaste av de två i förra loppet, sett till den tid de båda körde på banan. Men som vanligt så läggs ju resurserna på Kimi... kanske kanske man borde satsa på JPM istället. Det räntar ju bevisligen bättre.

Användarens profilbild
form-ola1

Inlägg av form-ola1 »

EnzoF1 skrev: kanske kanske man borde satsa på JPM istället. Det räntar ju bevisligen bättre.
Kan du inte ta fram dom bevisen?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

form-ola1 skrev:
EnzoF1 skrev: kanske kanske man borde satsa på JPM istället. Det räntar ju bevisligen bättre.
Kan du inte ta fram dom bevisen?
Det är ju redan bevisat här ovan... Men eftersom stallet inte, ska vi kalla det "hjälper" Montoya, så blir det så här. Men när han får köra är han ju snabbare än Kimi.

Kimi har ju flera gånger bevisat att han inte har det som krävs för att bli WDC och det vore kanske dags att ge JPM chansen nu. Jag är övertygad om att han skulle göra ett bättre jobb än Kimi. Och nu har jag siffrorna som bevisar det. Jag grundar inte mina bedömningar på deras nationalitet utan av det de visar på banan och som är verifierbart.

Geer

Inlägg av Geer »

Montoya har samma möjligheter som Kimi och har några lopp förra året visat att han kan vara snabbare. Men på det stora hela har Kimi varit snabbast hittils.
I år kan man inte jämföra några tider i lopp 2.
Egentligen inte heller i 3:e efterssom det var mycket safty car, trafik, trasig vinge mm. Fast Montoya gjorde lite för många misstag för att bevisa att han är bättre en Kimi.
Lopp 1 var Kimi klart mycket snabbare.
Det är många lopp kvar och Montoya har chansen at visa att han inte bara pratar utan även är snabbare en Kimi. Fast då får han inte göra som senast.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Lopp 1 hade Montoya en motor som var felmappad, och inte lämnade full effekt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish