Australiens GP

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

EnzoF1 skrev:Nu var det ju inte den incidenten jag talade om, där var det nog ingen stallorder. Däremot var och är det ganska uppenbart att Kimi får alla fördelarna och konstiga stallbeslut i sin favör, t.ex. idag och i Kanada förra året.
Om det var depåstoppet du menade, så brukar väl de flesta ta in den bäst placerade föraren först vid SC.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

Alonso var verkligen i särklass idag, :up: tur att inte alla sc ställde till det för honom. Kimi hade kanske kunnat utmana om han inte bromsat på sig och haft hel vinge. Vad hände med vingen, det missade jag?

Jag tror att Alonso tagit det ändå men fajten om förstaplatsen hade kanske infunnit sig om Kimi inte bromsat på sig.

Ferrari behöver 2 nya förare. Säga vad man vill men MS visar tydliga tecken på att hans bästatid är passerad. :down: Han är allt som oftast utanför banan och verkar fortsätta den kräftgång han påbörjade förra året. Iofs började kräftgången från den yttersta toppen så han kan slå till ibland i år men han har inget med titeln att göra.
Och Massa. Nu får ni i klubben " bortom all sans och vett " börja jobba för karln behöver all hjälp han kan få. :D

Sen är det trist att EnzoF1 och Eau Rouges mår så dåligt av att titta på F1. :cry2:

Ett händelserikt lopp som lyckligtvis inte sabbade för dom 2 bästa. Hoppas att McLaren nu kan närma sig så att vi får en fajt hela året.
:dance2:
Användarens profilbild
form-ola1
Inlägg: 536
Blev medlem: mån mar 13, 2006 09:39

Inlägg av form-ola1 »

LuckyStrike1 skrev:En klubb som stöttar Felipe Massa - en klubb för Felipe Massa om Felipe Massa kan man säga. En klubb som har anor långt innan Massas Ferrarikarriär.

En Felipe Massa klubb helt enkelt.
Nu får ni börja jobba lite mer aktivt. Ut i media, fixa hemsidor, ut på gator och torg, visa er. Massa behöver hjälp. :D
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

Bopper skrev:
EnzoF1 skrev:Nu var det ju inte den incidenten jag talade om, där var det nog ingen stallorder. Däremot var och är det ganska uppenbart att Kimi får alla fördelarna och konstiga stallbeslut i sin favör, t.ex. idag och i Kanada förra året.
Om det var depåstoppet du menade, så brukar väl de flesta ta in den bäst placerade föraren först vid SC.
Som i Kanada då?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 8219
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av EnzoF1 »

form-ola1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:En klubb som stöttar Felipe Massa - en klubb för Felipe Massa om Felipe Massa kan man säga. En klubb som har anor långt innan Massas Ferrarikarriär.

En Felipe Massa klubb helt enkelt.
Nu får ni börja jobba lite mer aktivt. Ut i media, fixa hemsidor, ut på gator och torg, visa er. Massa behöver hjälp. :D
Sätt in pengar på mitt konto så börjar jag jobba aktivt. Vi behöver fler medlemmar...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

EnzoF1 skrev:Jag hatar stallorder. I Ferrari får de i alla fall köra om det, men i McLaren ska Kimi matchas fram oavsett vem som är bäst för tillfället...

Undrar om [Schumacher] var och skrev på för Toyota i depån?
Menar du Kanada med dina inlägg ? Var Schumacher i Toyotas depå då också ?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Eau Rouge skrev:
Fp730a skrev:Montoya är ju loppets clown.
Tycker inte Montoya gjorde bort speciellt mycket.
Självklart är det pinsamt att snurra på formationsvarvet, men det har ju Kimi gjort några gånger också.
Varför är han en clown bara för att han tog i lite för hårt i sista kurvan för att få så bra fart med sig som möjligt, men sen att banan är så ojämnt byggd så kör han av. Dessutom var det mycket skräp och skit där redan, kan ju ha varit bidragande?
Så Kimi har inte bara snurrat en eller ett par gånger på formationsvarvet, utan några gånger. Hur många, 3, 4, 5, eller ännu fler? Jäkligt klantigt i så fall, men det förtar dock inte Montoyas klantighet i dagens lopp.

Om banan har dåligt grepp p.g.a. att den är ojämn så måste man ju anpassa sig efter det. Det var inte precis första gången han passerade kurvan. Sedan tyckte jag att ojämnheterna mest var på sidan av banan, vilket gav lite väl stora följder till avåkningen.
Snurrade han inte bakom SC:n också?

Man kan iallafall konstatera att det är en himla tur för Schumacher att han haft tämligen mediokra andraförare genom åren, med tanke på var Rubens är nu och hur nära han varit [Schumacher] tidvis i Ferrari.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Montoya och Schumacher hade bara otur efterssom "banan är så ojämnt byggd"
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

EnzoF1 skrev:
Bopper skrev:
EnzoF1 skrev:Nu var det ju inte den incidenten jag talade om, där var det nog ingen stallorder. Däremot var och är det ganska uppenbart att Kimi får alla fördelarna och konstiga stallbeslut i sin favör, t.ex. idag och i Kanada förra året.
Om det var depåstoppet du menade, så brukar väl de flesta ta in den bäst placerade föraren först vid SC.
Som i Kanada då?
Jag trodde det var dagens lopp du talade om...

Har du inget svar på Geers fråga:
Geer skrev:
EnzoF1 skrev:
Nu var det ju inte den incidenten jag talade om, där var det nog ingen stallorder. Däremot var och är det ganska uppenbart att Kimi får alla fördelarna och konstiga stallbeslut i sin favör, t.ex. idag
I vilket läge var det uppenbart stallorder till Kimis fördel idag ?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Montoya gjorde tre missar idag.
1. Snurrade på formationsvarvet
2. Snurrade bakom säkerhetsbilen
3. Laddade lite för hårt i jakten på Ralf och körde av och fick bryta.

Jag gillar Montoya, men idag var det lite för mycket klumpigheter för att hans prestation ska anses vara godkänd.
.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Hur många F1-lopp har [Schumacher] kört nu egentligen? För många känns det som, men en säsong till så borde han väl vara om Patreses 256 lopp, eller?
Snart är han väl omgiven av förare som knappt var födda när han började köra F1.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev: Snart är han väl omgiven av förare som knappt var födda när han började köra F1.
4-5 år till och det där kan faktiskt slå in .....

Men man ska kanske inte dra för stora växlar på dagens lopp. Många hade ju problem med att få upp värmen i däcken med alla omstarter. Hans bästa varvtid i loppet stod sig ju väl.

Ett misstag som det han gjorde kan ju alla göra ... sådant som händer ibland. Så att konstatera att han är slut nu kanske är att ta i. Men att han är mycket närmare slutet av karriären mot tidigare är ju helt klart.

Jag tror att det bästa för Ferrari vore att han slutade, och att man kunde satsa om med en ny förare som Räikkönen. Hela Ferraristallet verkar se lite bekväma ut för tillfället och vila lite på gamla prestationer. Men en ny förarledare i stallet kan kanske lite nya personer kliva fram, och lite nytt tänkande komma in i stallet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sami skrev:Montoya gjorde tre missar idag.
1. Snurrade på formationsvarvet
2. Snurrade bakom säkerhetsbilen
3. Laddade lite för hårt i jakten på Ralf och körde av och fick bryta.

Jag gillar Montoya, men idag var det lite för mycket klumpigheter för att hans prestation ska anses vara godkänd.
.
Samtidigt är det ju sådant här som gör det så mycket roligare att vara Montoyafan än något annat.

Det händer alltid något, man kan aldrig vara säker och dagar som dessa göra att framgångarna smakar så mycket sötare när de kommer. Passion helt enkelt.

Men visst var det åtminstone två misstag för mycket. Det sista tycker jag inte är så mycket att snacka om. Men de två första är ju lite onödiga.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

AndersF1 skrev:Så Kimi har inte bara snurrat en eller ett par gånger på formationsvarvet, utan några gånger. Hur många, 3, 4, 5, eller ännu fler? Jäkligt klantigt i så fall, men det förtar dock inte Montoyas klantighet i dagens lopp.

Om banan har dåligt grepp p.g.a. att den är ojämn så måste man ju anpassa sig efter det. Det var inte precis första gången han passerade kurvan. Sedan tyckte jag att ojämnheterna mest var på sidan av banan, vilket gav lite väl stora följder till avåkningen.
Snurrade han inte bakom SC:n också?

Man kan iallafall konstatera att det är en himla tur för Schumacher att han haft tämligen mediokra andraförare genom åren, med tanke på var Rubens är nu och hur nära han varit [Schumacher] tidvis i Ferrari.
Kimi har snurrat någon gång på formationsvarvet, ja. Tror det var i Malaysia 2004. Nöjd nu? eller vill du ha fler detaljer?

Jag sa att det var klantigt att åka av där. Att det sedan beror på ojämnheterna i banan kan ju varken Schumacher eller Montoya veta. För där längst ute på kurben var det första gången dem va och det slutade inte så jättebra.

Självklart måste du dissa Schumacher lite på köpet, svårt att hålla sig va? Speciellt nu när han kör som en medelmåtta. Köra av går ju inte...
Ferrari.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Eau Rouge skrev:
Kimi har snurrat någon gång på formationsvarvet, ja. Tror det var i Malaysia 2004. Nöjd nu? eller vill du ha fler detaljer?
Nej, inte nöjd, vill gärna höra om de andra gångerna också, då han tydligen har gjort det några gånger.
Eau Rouge skrev:
Jag sa att det var klantigt att åka av där. Att det sedan beror på ojämnheterna i banan kan ju varken Schumacher eller Montoya veta. För där längst ute på kurben var det första gången dem va och det slutade inte så jättebra.
Det där hängde jag inte med på riktigt. Menar du att deras avåkningar berodde på att de inte visste att gräsmattan efter curbsen var ojämn? Problemet var väl att de ö.h.t. var så långt ut på gräsmattan.
Eau Rouge skrev:
Självklart måste du dissa Schumacher lite på köpet, svårt att hålla sig va? Speciellt nu när han kör som en medelmåtta. Köra av går ju inte...
Varför skulle jag hålla mig?
Han körde inte bara av en gång och låg dessutom alldeles lagom bra till i loppet. Tur för honom att Massa kraschade bort sig, så att han inte fick stryk igen av stallkompisen. :D
Medelmåttor i toppstall skall dissas...
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

AndersF1 skrev:Nej, inte nöjd, vill gärna höra om de andra gångerna också, då han tydligen har gjort det några gånger.
OK, då ber jag om ursäkt för att jag inte var övertydlig. Jag kom inte på exakt när det var Kimi spann på formationsvarvet. därav skrev jag det.
Det där hängde jag inte med på riktigt. Menar du att deras avåkningar berodde på att de inte visste att gräsmattan efter curbsen var ojämn? Problemet var väl att de ö.h.t. var så långt ut på gräsmattan.
Nej, jag menar att curbsen var så pass ojämna och det var det som ledde till att bilen gick in i muren. Gräsmattan nämnde jag ingenting om.
Varför skulle jag hålla mig?
Han körde inte bara av en gång och låg dessutom alldeles lagom bra till i loppet. Tur för honom att Massa kraschade bort sig, så att han inte fick stryk igen av stallkompisen. :D
Medelmåttor i toppstall skall dissas...
Nej, precis. Roar det dig så fortsätt gärna. Konstigt hur man kan få en medelmåtta till sjufaldig mästare genom bara lite pengar och favorisering av Bernie? Mycket konstigt...
Ferrari.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Montoya gjorde ju i alla fall inte som Schumacher i Kina. Det var verkligen en prestation utan dess like.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

AndersF1 skrev:Hur många F1-lopp har [Schumacher] kört nu egentligen? För många känns det som, men en säsong till så borde han väl vara om Patreses 256 lopp, eller?
233 st enligt Forza´s databas

och i mer än hälften har han varit 1:a eller 2:a :clap:
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Sami skrev:Montoya gjorde ju i alla fall inte som Schumacher i Kina. Det var verkligen en prestation utan dess like.
Men varför ta upp det här? Diskussionen handlade väl inte om det?
Ferrari.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad gäller dumma misstag idag får man völ heller inte glömma Fisichellas snurrning under den första perioden med säkerhetsbil.

Det var många förare som drabbades, eller överraskades, av svårigheten att få upp värmen i däcken idag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Varför inte? Den passade ju in alldeles utmärkt.
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

OK, trodde tråden handlade om Australiens GP 2006... :-?
Ferrari.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Undrar förresten hur Fisi känner sig när de säger att han skall köra fortare och inte vara så långt bakom Alonso, samt att han lätt kör om [Schumacher] och så gör han inte det, etc.?
Kan ju inte direkt hjälpa upp självförtroendet.
Lite kul med förarna när de skall förklara för stallet varför de schabblade. Montoyas förklaring inför mekanikerna såg de ju alldeles lagom imponerade av, orkade knappt kolla på honom nä han stod där med sina förklaringar...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Eau Rouge skrev:OK, trodde tråden handlade om Australiens GP 2006... :-?
Tja, du själv pratade ju om Malaysia 2004 och alla andra gånger Kimi snurrat på formationsvarvet ;) Då är det ju bara naturligt att andra förares snurrningar på andra formationsvarv i andra lopp också kan komma att tas upp ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Angående Montoyas snurr under formationen så såg Honda och Renaultpersonalen väldigt sura ut över att Montoya återtog sin plats på gridden. Det är ju inte Montoyas fel att Fisichella stänger av sin bil och räddar situationen :D
Senast redigerad av Sami den sön apr 02, 2006 19:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Eau Rouge skrev:OK, trodde tråden handlade om Australiens GP 2006... :-?
Men Kimis snurrning i Malaysia 2004 passade bra här? :roll:
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Hur var det med Trullis 18 kg efter kvalet ?

Jag tvivlar på att det var den mängd man tankat bilen med och att dom tänkt gå i depå efter 6 varv. Strategiskt osmart.
Tyckte Blomman sa något om att dom fick toppa upp bilen med 18 kg.
Någon som vet ?
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Trulli körde ju aldrig i sista kvalomgången. Så han hade väl bara gjort av med 18 liter. Hur mycket han hade kvar i tanken är väl en annan femma. Eller har jag missuppfattat det hela?
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Sami skrev:Trulli körde ju aldrig i sista kvalomgången. Så han hade väl bara gjort av med 18 liter. Hur mycket han hade kvar i tanken är väl en annan femma. Eller har jag missuppfattat det hela?
Man tankar ju före sista passet så han hade inte gjort slut på något.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

FIA uppgav detta efter kvalet ang. Trullis bil och 18 kg:
This figure was provided by the team to the FIA prior to the start of the third period of qualifying.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Geer skrev: Man tankar ju före sista passet så han hade inte gjort slut på något.
Du har ju rätt, men varför har FIA denna siffra på 18 kg?
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

AndersF1 skrev:Men Kimis snurrning i Malaysia 2004 passade bra här? :roll:
Det var iofs en jämförelse mellan Montoya och honom. Lite skillnad!
Ferrari.
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

LuckyStrike1 skrev:Tja, du själv pratade ju om Malaysia 2004 och alla andra gånger Kimi snurrat på formationsvarvet ;) Då är det ju bara naturligt att andra förares snurrningar på andra formationsvarv i andra lopp också kan komma att tas upp ...
Som jag sa jämförde jag honom med Montoya som idag hade en ganska aktuell snurr på formationsvarvet.
Fast OK, det var ganska motsägelsefullt. Ber om ursäkt.
Ferrari.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Hur är det, Eau Rouge, var resultatet i dagens lopp inte riktigt till din belåtenhet?
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Vad tror du? Naturligtvis inte!
Fast jag erkände att jag hade fel, så jag vet inte vad du vill med det där inlägget?
Ferrari.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sami skrev:
Geer skrev: Man tankar ju före sista passet så han hade inte gjort slut på något.
Du har ju rätt, men varför har FIA denna siffra på 18 kg?
En s.k. bra fråga. FIA säger ju att det var siffran Toyota uppgav för dem inför tredje kvalpasset ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

LuckyStrike1 skrev:
Sami skrev:
Geer skrev: Man tankar ju före sista passet så han hade inte gjort slut på något.
Du har ju rätt, men varför har FIA denna siffra på 18 kg?
En s.k. bra fråga. FIA säger ju att det var siffran Toyota uppgav för dem inför tredje kvalpasset ...
Jag måste erkänna att jag är dålig på de här tankreglerna. Varför ger Toyota
FIA den siffran?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Om jag har fattat det hela rätt så är det så här:
Innan sista kvalpasset så tankar de bilen med den bränslemängd som de vill starta loppet med och uppger för FIA hur mycket det är.
Efter kvalet får de fylla på med en viss mängd bränsle för varje varv de har kört under det sista kvalet, för att komma upp i samma bränslemängd som innan sista passet.

Det är därför som de ligger och fiskör större delen av sista kvalpasset för att kunna "tjäna" lite bränsle.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

AndersF1 skrev:Undrar förresten hur Fisi känner sig när de säger att han skall köra fortare och inte vara så långt bakom Alonso, samt att han lätt kör om [Schumacher] och så gör han inte det, etc.?
Kan ju inte direkt hjälpa upp självförtroendet.
Lite kul med förarna när de skall förklara för stallet varför de schabblade. Montoyas förklaring inför mekanikerna såg de ju alldeles lagom imponerade av, orkade knappt kolla på honom nä han stod där med sina förklaringar...
Kan tänka mig att mekarna hade svårt att köpa Montoyas förklaring när han både hade snurrat på formationsvarvet innan och på kvalet igår.

Fisichella har alltid haft problem med självförtroendet och det här tryckte bara ner honom i skorna ytterligare. Han är nog glad att slippa Alonso i stallet nästa säsong. Bara han inte får Kimi som teamkompis istället.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

LuckyStrike1 skrev:
Sami skrev:
Geer skrev: Man tankar ju före sista passet så han hade inte gjort slut på något.
Du har ju rätt, men varför har FIA denna siffra på 18 kg?
En s.k. bra fråga. FIA säger ju att det var siffran Toyota uppgav för dem inför tredje kvalpasset ...
Jag tror det är såhär:

När 3:e kvalpasset startat får man inte fylla på bränsle.
Om man inte kan köra (som Trulli) har man rätt att ändra strategi.
Man uppger då för FIA hur mycket man vill toppa upp bilen med (18kg för trulli)
Efter kvalet anger FIA hur många varv man gjort och hur mycket bränsle man får. Dom anger också hur mycket den som inte kört vill toppa upp bilen med.


REFUELLING
88
b) Fuel may not be added to nor removed from any car eligible to take part in the third period of
qualifying practice during that period. ...
... Any Competitor whose car is eligible but unable to take part in the third period must, prior to the start of the third period, inform the FIA in writing what quantity of fuel they wish to add to the car when it is released from parc ferme on the day of the race.


Man anger alltså hur mycket man vill addera till de man redan har i bilen under parc ferme. Trulli ville addera 18kg. :idea: :hump:
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Nu är det bara en gåta kvar att lösa.

Vad gjorde Schumacher i Toyotas depå ?
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Geer skrev:Vad gjorde Schumacher i Toyotas depå ?
Det har jag redan gett svaret på.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Geer skrev:
Vad gjorde Schumacher i Toyotas depå ?
Kollade om dom hade några rena skjortor han kunde få! :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Minns det 11:e budordet, Gösta: "Du skall icke härma den som vet bättre"
LuckyStrike1 skrev:men vad sjutton gjorde han i Toyotas garage efteråt - groggy???
Razor skrev:Han ville ha en ny Toyota-skjorta... den han fick i Japan för några år sedan, är så urtvättad nu.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

Razor skrev:Minns det 11:e budordet, Gösta: "Du skall icke härma den som vet bättre"
LuckyStrike1 skrev:men vad sjutton gjorde han i Toyotas garage efteråt - groggy???
Razor skrev:Han ville ha en ny Toyota-skjorta... den han fick i Japan för några år sedan, är så urtvättad nu.

Jag såg inte ditt tidigare inlägg (jag ser ALDRIG dina tidigare inlägg) så jag tänkte bara upplysa om min egen (som även visade sig vara din) teori om vad Schumacher gjorde där. :D


JÄVLA BESSERWISSER :D
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Vad då teori? :o
Det är ingen teori, det är fakta :D
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Eau Rouge skrev: Att det sedan beror på ojämnheterna i banan kan ju varken Schumacher eller Montoya veta. För där längst ute på kurben var det första gången dem va och det slutade inte så jättebra.
Tydligen så visste dom om guppet.

''I have to wonder why it needs to be there,'' Germany's Schumacher told the RTL TV channel.

''In practice (here) three years ago I had another accident there, but nothing has changed.''
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Geer skrev:
Eau Rouge skrev: Att det sedan beror på ojämnheterna i banan kan ju varken Schumacher eller Montoya veta. För där längst ute på kurben var det första gången dem va och det slutade inte så jättebra.
Tydligen så visste dom om guppet.

''I have to wonder why it needs to be there,'' Germany's Schumacher told the RTL TV channel.

''In practice (here) three years ago I had another accident there, but nothing has changed.''
Är det inte typiskt dagens fjollor till racerförare. De ska ha en asfalterad plätt på sidan av banan som räddar dem när de klantar sig. Om kerben är farlig så är det väl bara att undvika den? De ska ju ändå föreställa världens skickligaste chaufförer...
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Cuscino skrev:
Geer skrev:
Eau Rouge skrev: Att det sedan beror på ojämnheterna i banan kan ju varken Schumacher eller Montoya veta. För där längst ute på kurben var det första gången dem va och det slutade inte så jättebra.
Tydligen så visste dom om guppet.

''I have to wonder why it needs to be there,'' Germany's Schumacher told the RTL TV channel.

''In practice (here) three years ago I had another accident there, but nothing has changed.''
Är det inte typiskt dagens fjollor till racerförare. De ska ha en asfalterad plätt på sidan av banan som räddar dem när de klantar sig. Om kerben är farlig så är det väl bara att undvika den? De ska ju ändå föreställa världens skickligaste chaufförer...
Dom har t.o.m hjälmar på sig :wall:
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Geer skrev:Tydligen så visste dom om guppet.

''I have to wonder why it needs to be there,'' Germany's Schumacher told the RTL TV channel.

''In practice (here) three years ago I had another accident there, but nothing has changed.''
Och källan är?
Ferrari.