Lätt lastbil?

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
Lemon

Lätt lastbil?

Inlägg av Lemon »

Jag funderar på att byta/sälja min personbil och skaffa något skåpvagnsliknande istället. Funderade först på något Caddy-aktigt, men jag misstänker att lastutrymmet kommer vara för litet. Jag vill absolut inte ha för stort fordon utan bara precis det jag behöver.

Nästan alla skåpvagnar är lätt lastbilsregistrerade och dieseldrivna. Fördelar, nackdelar, hur mycket kostar försäkringar till såna jämfört med personbilar osv? Tips och råd tas tacksamt emot! :)
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vad är max. storlek, är t ex en VW Transport för stor?
Bild
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag tror att gränsen går vid 3500 kg. Storleken har således ingen direkt betydelse, men dyker upp som automatisk begränsare ändå. Transporten i exemplet tror jag går igenom med lätthet.
Förr, när jag körde mycket skåp fanns det hos merca stora as såsom t.ex modellen 608 som gick som lätt lastbil fast den var stor som en vanlig nästan. (Fast i skåpform)
Lastbilar är betydligt billigare skattemässigt. Det är därför många försöker lastbilsregga sina gamla V70 osv.
Diesel är det enda som är riktigt effektivt med sin förmåga att gå på lägre varv och ändå leverera mera vridmoment. Hur mycket de drar beror nästan helt på hur man kör och vart.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Nej, Transporter är inte för stor, möjligen är den något dyr. Minimimått för mig är 1.5 x 1.8 meter. Caddyn hade varit perfekt om lastutrymmet hade haft detta mått.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Försäkringen är ingen stor kostnad på den typen av bilar normalt, men som alltid: ta reg.nr och kolla upp hos resp. försäkringsbolag. Det är en jäkla djungel.

Jag tolkar dig som att du behöver något med personbilskomfort men som ändå har rejält med lastutrymmen?

Citroen Berlingo, Peugeot Partner m.fl. blir väl då för små antar jag? De finns ju som personbilsvariant och som rena skåpvarianter med bara två sittplatser. Personbilsvarianterna går det att ta ur baksäten när man vill lasta. Annars är de bra bilar, med bra dieselmotorer.

Nästa steg upp är väl Peugeot Boxer, Mercedes Vito och VW Transporter. Citroen har också en variant vas namn jag har glömt bort nu. De finns också som rena skåp och med säten för persontransport som kan tas bort när man lastar.

En annan variant, som har bra komfort, är de amerikanska schabraken. Chevrolet Transsport t.ex. men den har nog bara V6-bensin och blir för dyr misstänker jag. Chrysler voyager finns med dieselmotor har jag för mig, men vet inte hur bra den är. Blir nog också ganska dyr.

Räcker utrymmet tror jag någon av de mindre mer personbilsliknande Peugeot Partner, Citroen Berlingo Family eller liknande är bra. Go-carten bör få plats men det blir kanske lite trångt. fördel: billiga och bra dieselmotorer.

Annars blir det större VW Transporter, MB Vito (som kan bli lite dyr i persontransportutförande, men det finns gott om skåpvarianter med två/tre säten om det räcker), eller Peugeot Boxer.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Jag tror att gränsen går vid 3500 kg. Storleken har således ingen direkt betydelse, men dyker upp som automatisk begränsare ändå. Transporten i exemplet tror jag går igenom med lätthet.
Ja, om det är "för stor" i lagens mening (B-kort), vi pratar om... jag frågade om den var för stor för just Lemons personliga del eftersom han nämnde att den inte ska vara "för stor".
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Nästa steg upp är väl Peugeot Boxer, Mercedes Vito och VW Transporter. Citroen har också en variant vas namn jag har glömt bort nu.
Är det Jumpy eller Jumper som du tänker på?

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ehhh ... Jumper är den stora, Jumpy är den lilla ... så tror jag det hänger ihop.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jo, Berlingo är den minsta, Jumpy är nästa och Jumper är störst.

Jumpyn verkar vara perfekt för Lemons ändamål (misstänker att det är gokarten som ska transporteras). Den finns med extra långt skåp också så man får plats med lite annat än bara karten i skåpet.

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ja, jag tror att Citroen Jumpy definitivt ska övervägas. Citroen har ju dokumenterat bra dieselmotorer och deras transportprogram är definitivt kvalitetsmässigt bra idag.

Jag skulle nog kika länge på en Citroen Jumpy, persontransportutrustad, med dieselmotor och möjlighet att lyfta ut baksätena vid transport.

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

LuckyStrike1 skrev:Jag tolkar dig som att du behöver något med personbilskomfort men som ändå har rejält med lastutrymmen?
Du har tolkat rätt :up:

Då fordonet större delen av året kommer att gå som personbilstransport vill jag inte ha något onödigt dyrt eller stort. Lastutrymmet behöver jag endast när gokarten ska transporteras till och från tävlingar och som garage inför dessa transporter. En gokart kan lätt göras lite smalare genom att ta bort hjul och/eller sidkåpor. Tyvärr är den svårare att göra kortare. Berlingo, Caddy och allt vad dom heter hade varit perfekt, men tyvärr tror jag lastutrymmena i dom är för korta :(

Nästa steg är Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Nissan Serena Cargo och kanske några till.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Lemon, för att inte hamna där att din framtida rörelses tillväxt begränsas av fordonets storlek så rekomenderar jag att du "tänker stort"

Om något år så kör du Formel 2 (eller vad lingonserien under F1 heter) då behöver du mera plats och tvingas söka fordon igen.

Bild

Satsa på något liknande som denna!! :up: :up: :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nissan Serena kan jag direkt avråda från - vinglig, bullriga, slö, hemsk.

Peugeot och Citroen är inga dumma val - tyvvär mest vanliga som skåp, ovanliga utrustade för persontransport.

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Av det jag har hittat på nätet så verkar Volkswagen Caddy ha det längsta lastutrymmet av dom "mindre" tilltänkta alternativen. Blir nog så att jag får bege mig till en handlare beväpnad med tumstock för att få exakta mått. Annars får det nog bli Jumpy eller Expert. Fast Caddyn tilltalar mig mer. Ligger bättre till i pris, större utbud mm gör att jag hoppas på den just nu.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Har inte Iveco några vettiga alternativ?

Äntligen!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Volvo 940 kombi då?
Där har jag för mig att lastutrymmet räcker både på längden och tvären och bilen verkar maskinellt hålla i evigheter, om än kanske inte världens bränslesnålaste. Dock ingen katastrof.
Går även bra att sova i, om man lastar ur den först, vill säga.
Funkar även bra som husvagnsdragare, ifall det skulle bli aktuellt.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Lemon skrev:Nej, Transporter är inte för stor, möjligen är den något dyr. Minimimått för mig är 1.5 x 1.8 meter. Caddyn hade varit perfekt om lastutrymmet hade haft detta mått.
Om du kan vinkla karten till 1760mm kan du fundera på den här:
http://www.ford.se/spg/getImage.asp?ima ... review.pdf

Men nackdelen är ju att det är en Fård.
Den större är visst 1900 mm lång i lastutrymmet såg jag nu.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Volvon är ju faktiskt ett riktigt bra förslag, om utrymmet räcker.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:Har inte Iveco några vettiga alternativ?
Nej, Iveco är väl italienskt?
Då varken håller den eller kan låta bli att rosta bort.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det är väl inte så mkt personbil över dem, eftersom flera av modellerna bygger på lastbilschassin.

Bra transportbilar, bra bussalternativ, men inte så mycket persontransport till vardags över dem så att säga.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Hmm... du har nog rätt.

Äntligen!
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Ford Transit Connect skulle helt klart vara ett alternativ om den bara fanns i lite äldre årgångar. Vekar vara en rätt ny bilmodell. Ford, visst, men nån gång borde väl även Ford lära sig att bygga bilar som håller :roll:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så länge de håller sig till enkla småbilar och transportmodeller så fungerar det nog rätt bra hos Ford.

Transit finns det ju gott om, i många varianter och modeller på andrahandsmarknaden. Många av dem har dock rullat i taxitrafik.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:
Det är en av världens största tillverkare av medelstora skåp och lastbilar. Det blir man inte om man inte har ett bra förhållande mellan pris / kvalité i kundens ögon!

Dom finska vagnarna är säkert MYCKET bättre!!! :down:

Här i tidningen Åkeri & Transport kan du läsa precis hur dåliga IVECO är!!!!
http://www.akeritransport.se/article/ar ... 478/1/195/

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Lemon skrev:Ford Transit Connect skulle helt klart vara ett alternativ om den bara fanns i lite äldre årgångar. Vekar vara en rätt ny bilmodell. Ford, visst, men nån gång borde väl även Ford lära sig att bygga bilar som håller :roll:
De lärde sig inte under de första 100 åren...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Jari skrev:
Det är en av världens största tillverkare av medelstora skåp och lastbilar. Det blir man inte om man inte har ett bra förhållande mellan pris / kvalité i kundens ögon!

Dom finska vagnarna är säkert MYCKET bättre!!! :down:

Här i tidningen Åkeri & Transport kan du läsa precis hur dåliga IVECO är!!!!
http://www.akeritransport.se/article/ar ... 478/1/195/
Måste du vara så jobbig?
En entreprenör i Italien får besök av killar i slokhattar som säger nu köper du Iveco, annars blir du en del av betongfundamentet är ett exempel på hur Iveco lyft sin försäljning.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

AndersF1 skrev:Volvo 940 kombi då?
Där har jag för mig att lastutrymmet räcker både på längden och tvären.
I sånt fall skulle jag vilja ha en som någon redan rivit ut baksätena och konverterat till lätt lastbil. Kan vara bra att ha något lastskydd oxå. Skulle inte kännas helt tryggt att åka omkring med en 90 kilos kart bakom stolsryggen i händelse av en smäll.

Just nu lutar det nog mer och mer mot en Caddy. Karten borde ju gå att vinkla i händelse av att längden inte riktigt räcker till.

Tack för alla tips hittills :up: Fler tas tacksamt emot :)
Senast redigerad av Lemon den ons mar 08, 2006 13:49, redigerad totalt 1 gång.
Gösta

Inlägg av Gösta »

IVECO Daily - En riktig lastbil, smidig som en personbil

När Daily introducerades för mer än 20 år sedan, var den redan från början ett vinnande koncept. Under dessa år har över 2 miljoner kunder haft glädje av det allsidiga Daily-programmet.

Daily har sedan länge bevisat sin kvalitet av världsklass med nöjda ägare som sett Daily som en lönsam del av sin verksamhet.

Modellprogrammet omfattar skåpbilar, chassin och dubbelhytter med totalvikter från 3,2 till 6,5 ton.

Daily har effektiviserat transporterna i klassen för lätta lastbilar tack vare Daily´s förankring i den lastbilskultur som kännetecknar IVECO.

IVECO har medvetet avstått från att tillverka ett arbetsfordon baserat på en personbilskonstruktion, detta för att säkra styrka och hållbarhet. Som en naturlig vidareutveckling av Daily-konceptet, introducerades den helt nya Daily-serien 1999. Den kombinerar lastbilens styrka och personbilens smidighet, lämplig för transporter i stadstrafik.

Mindre än 8 månader efter premiären, blev nya Daily utsedd till "Van of the year 2000" av Europeisk fackpress, vilket bevisar att nya Daily mycket väl svarar mot förväntningarna och marknadens höga krav på rationella, snabba och miljövänliga transporter.

Grunden är lagd för en ny stor Daily-epok!

Andra tidningar i branchen skriver så här illa om de värdelösa italienska transportfordonsföretaget!

Men du verkar ha koll att bedömma deras kvalité!!

Har du sett en rostig Iveco då måste alla vara lika rostiga. Lexus batterier är värdelösa. Mika sköt en Mercedesmotor på sin F1 bil då finns samma fel på alla motorer det står Mercedes på. !!!!!!!!!!

IBLAND UNDRAR JAG??????? :o

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Iveco bygger utmärkta transport- och entrepenadbilar och chassin för allt från värdetransporter till bussar och hela vägen upp till tunga lastbilar.

Anses i branschen tillhöra toppen i kategorin - utmärkta helt enkelt.

Troligen lite gör "grova" för att vara det Lemon behöver bara. Men om man behöver en bra transportbil, eller skåpbil, t.ex. är Iveco ett utmärkt val.

Det finns dessutom två Ivecoexperter i Sverige som är väldigt duktiga på byggnationer av Ivecobilar. Bland annat en kille som bygger och säljer väldigt bra bussar på Ivecochassin.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Från GOOGLE

Din sökning - Finska transportfordonsbyggare - matchade inte något dokument.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:Från GOOGLE

Din sökning - Finska transportfordonsbyggare - matchade inte något dokument.
Prova att söka på finska :lol:
Gösta

Inlägg av Gösta »

Några vad som anses opartiska omdömmen om IVECO.

Artiklar från tidningen Åkeri & Transport, som är en branchtidning!!!

http://www.akeritransport.se/article/ar ... 132/1/202/

http://www.akeritransport.se/article/ar ... 128/1/202/

http://www.akeritransport.se/article/ar ... /81/1/202/

http://www.akeritransport.se/article/ar ... /36/1/202/

Har problem med att hitta negativa omdömmen om IVECO från branchfolk!!!!!!!

Men Jari vet säkert något dom inte vet. Att den inte är Finsk måste ju vara en jättenackdel. Att Jari sett en rostig IVECO måste ju betyda att det var den finaste IVECO´n som han sett och att alla andra är ännu sämre!!!

Men dom säljer många bilar och kunderna är nöjda. Så något rätt måste dom ju göra?????? :o

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Åkeri & Transport är inte den ledande tidningen för bilälskare här i landet.
Vad de säger, eller Vi Bilägare eller någon annan nördtidning heller för den delen bekymrar mig inte. Kolla försäljningsstatistiken i stället.
Iveco platsar knappt på listan i vårt klimat.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:Åkeri & Transport är inte den ledande tidningen för bilälskare här i landet.
Vad de säger, eller Vi Bilägare eller någon annan nördtidning heller för den delen bekymrar mig inte. Kolla försäljningsstatistiken i stället.
Åkeri & Transport vänder sig inte till bilälskare. Den vänder sig till en branch som har transporter av varor och människor som en inkomstkälla!

Vill du läsa tidningar som vänder sig till bilälskare så rekomenderar jag Auto Motor & Sport, Teknikens värld eller liknande. Vi bilägare ges ut av en konsumentförening.

Jag noterar att det inte bekymrar dig. Men det bekymrar mig att du så här offentligt visar hur oerhört okunnig du är i detta ämne. Det finns faktiskt mindre kritiska människor här på forumet som kan få för sig att ta dig på allvar, det är ett bekymmer för mig och blir det senare i livet för dom.

Har du inget vettigt att tilföra debatten så föreslår jag att du antingen kommer in med ett "roligt" inlägg som är så absurt att det inte kan av misstag tas på allvar eller betraktar det andra skriver och tar lärdom.

Gösta

Inlägg av Gösta »

Gick ut nyss för att köpa snus. Just då parkerade vårt postbud sin IVECO skåpbil utanför för att hämta paket från de företag som finns i huset. Växlade några ord med honom och frågade vad han tyckte om sin skåpbil. Han verkade lite stressad och svarade i språnget "bästa jävla bil postverket någonsin köppt"!!!!

Det var bara en åsikt av många. Men den uttrycktes av en som har lite mer erfarenhet av lätta / medeltunga transportfordon än vad Jari har.
Andra tycker säkert annorlunda än denna förare, men att kategoriskt uttrycka sig som Jari gör är lite väl magstarkt. Och att dessutom hänvisa att bilen skulle vara dålig för att den är Italiensk och inte passar vårt klimat visar på stor okunnighet om bilar.

IVECO byggs i en del av Italien där klimatet kan vara kärvare än vad den är i Sverige!!!!

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Kärvt, men osaltat?
Vad är det för jävla pucko som tar mig på allvar?
Är han ny här eller? :aha:
Den där postkillen, körde han sån där el-flak-moppe innan eller?
Hur vet du att han har större erfarenhet av tarnsportfordon än jag?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev: Vad är det för jävla pucko som tar mig på allvar?
Är han ny här eller? :aha:
En glimt av självinsikt... :)
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev: Hur vet du att han har större erfarenhet av tarnsportfordon än jag?

Av den enkla anledningen att han var gammal nog att vara din far samt att han jobbat med postens transporter innan du bara var en klåda i din fars pung. (37 års tjänst på postens transport)

(Jag vet detta eftersom en av de äldre damerna på jobbet brukar prata med honom. Dom verkar ha en "flört")

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Jari skrev: Hur vet du att han har större erfarenhet av tarnsportfordon än jag?

Av den enkla anledningen att han var gammal nog att vara din far samt att han jobbat med postens transporter innan du bara var en klåda i din fars pung. (37 års tjänst på postens transport)

(Jag vet detta eftersom en av de äldre damerna på jobbet brukar prata med honom. Dom verkar ha en "flört")
Jag är smickrad för den ungdom du tar mig för.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Åkeri & Transport är inte den ledande tidningen för bilälskare här i landet.
I vårt klimat säljer väl V70 ungefär 25 ggr så mycket som BMW 5-serie.

BMW är enligt dig rena skiten då! ;)

Då kollar vi taxistatistiken då, för enligt dig är ju taxiförarna den enda kompetensen på området. Nej, 100 ggr fler V70 där med.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det finns inga som kör så illa som taxichaffisar och jag har aldrig påstått något annat. Hur hälften av kåren kunnat få körkort över huvudtaget är för mig en gåta. Värst är Kurir, Transfer, 020, fribilarna, RingTaxi/Norrväst och stora delar av Taxi Sovjet (läs Stockholm).
Topcab däremot sätter en stor ära i att ta sina kunder både snabbt och säkert dit dom skall utan genvägar och med en sån enkel devis har man överlevt upp och nergångarna i branschen i över 20 år.

Kolla ökningstakten för BMW-försäljningen i landet och kom igen sen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Citroen och Peugeot har de senaste åren haft de största försäljningsökningarna procentuellt sett ... antar att det alltså är de bästa bilarna ...

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jaså, enligt vilka källor då?
Hur mycket har de ökat sin försäljningsandel enligt dessa?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Officiell registreringsstatistik. Vet inte hur det såg ut för 2005 men under åren 2001 till 2004 hade båda märken stora procentuella försäljningsökningar. Du kan enkelt hitta den officiella registreringsstatistiken själv.

Vet inte om du menar ökning i antal eller procent för BMW?

Om man däremot ska använda försäljning som ett mått på hur bra/dålig olika bilmäkrne är (vilket jag inte förstår vitsen med) så är ju den total försäljningen ett bättre mått än förändringen.

Det är ju inte särskilt svårt att göra stora ökningar från rel. blygsamma nivåer som Citroen och Peugeot eller för den delen BMW. Det intressanta är dock antalet sålda enheter och där är ju Volvo, Saab och VW i särklass i Sverige. Om det betyder att det är bättre bilar eller inte låter jag vara osagt.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Antalet nya BMW 5-serie som såldes under 2005 gick ned med 2,57%, jämfört med 2004, medan t ex VW Passat ökade med 32% under samma period; alltså måste Passaten var en ohyggligt mycket bättre bil än BMW:n.

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man ska väl också påpeka här att BMw inte är med bland de 10 mest sålda bilmärkena i Sverige vad jag förstår. Med den här slags argumentationen är således 10 bilmärken bättre än BMW?

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Ja, BMW 3-serie ligger på 21:a plats, 5-serien på 25:e, 1-serie på 55:e och X3 först på 82:e plats.

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Det finns inga som kör så illa som taxichaffisar och jag har aldrig påstått något annat. Hur hälften av kåren kunnat få körkort över huvudtaget är för mig en gåta. Värst är Kurir, Transfer, 020, fribilarna, RingTaxi/Norrväst och stora delar av Taxi Sovjet (läs Stockholm).
Topcab däremot sätter en stor ära i att ta sina kunder både snabbt och säkert dit dom skall utan genvägar och med en sån enkel devis har man överlevt upp och nergångarna i branschen i över 20 år.

Kolla ökningstakten för BMW-försäljningen i landet och kom igen sen.
Ja självklart anser du TopCab-förarna vara bäst... det måste väl vara de svarta bilarna och skinnklädseln...

Vilken halva av kåren tillhör då du?

Är det en fördel att undvika genvägar menar du? Borde inte det vara en fördel för kunden? Har inte Taxi Sovjet överlevt i 100 år nu?

En annan fråga, ska BMW:s kvaliteter bedömas på försäljningsandel men inte Iveco menar du?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Taxi Sovjets härjningar kan ensamt lastas för att vi fick en avreglering med alla för och nackdelar det innebär.
De klarade inte sitt uppdrag trots monopol.
Nä i sthlms taxivärld står topcab i en liga helt för sig själv.

Ett exempel:
Taxi 020 köpte varumärket Topcab men insåg att de skulle tjäna mer på att bevara det än att integrera det under samma skylt.
För att kunna hjälpa Topcab med det största problemet de har stundvis, dvs bilbrist, har de fått ta vårat taxiprov och på så sätt blivit acjrediterade. Av deras ca 2000 förare har 5 klarat provet.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Det blev en Renault Kangoo, bensindriven, årsmodell 2000 och extra lång version (ca 2 m lastutrymme). Hämtar bilen imorgon. Känns lite vemodigt bara att skiljas från min gamla bil :( Har varit väldigt nöjd med den.