Nästan alla skåpvagnar är lätt lastbilsregistrerade och dieseldrivna. Fördelar, nackdelar, hur mycket kostar försäkringar till såna jämfört med personbilar osv? Tips och råd tas tacksamt emot!

Ja, om det är "för stor" i lagens mening (B-kort), vi pratar om... jag frågade om den var för stor för just Lemons personliga del eftersom han nämnde att den inte ska vara "för stor".Jari skrev:Jag tror att gränsen går vid 3500 kg. Storleken har således ingen direkt betydelse, men dyker upp som automatisk begränsare ändå. Transporten i exemplet tror jag går igenom med lätthet.
Du har tolkat rättLuckyStrike1 skrev:Jag tolkar dig som att du behöver något med personbilskomfort men som ändå har rejält med lastutrymmen?
Om du kan vinkla karten till 1760mm kan du fundera på den här:Lemon skrev:Nej, Transporter är inte för stor, möjligen är den något dyr. Minimimått för mig är 1.5 x 1.8 meter. Caddyn hade varit perfekt om lastutrymmet hade haft detta mått.
Det är väl inte så mkt personbil över dem, eftersom flera av modellerna bygger på lastbilschassin.Razor skrev:Har inte Iveco några vettiga alternativ?
Det är en av världens största tillverkare av medelstora skåp och lastbilar. Det blir man inte om man inte har ett bra förhållande mellan pris / kvalité i kundens ögon!Jari skrev:Nej, Iveco är väl italienskt?Razor skrev:Har inte Iveco några vettiga alternativ?
Då varken håller den eller kan låta bli att rosta bort.
De lärde sig inte under de första 100 åren...Lemon skrev:Ford Transit Connect skulle helt klart vara ett alternativ om den bara fanns i lite äldre årgångar. Vekar vara en rätt ny bilmodell. Ford, visst, men nån gång borde väl även Ford lära sig att bygga bilar som håller
Måste du vara så jobbig?Gösta skrev:Det är en av världens största tillverkare av medelstora skåp och lastbilar. Det blir man inte om man inte har ett bra förhållande mellan pris / kvalité i kundens ögon!Jari skrev:Nej, Iveco är väl italienskt?Razor skrev:Har inte Iveco några vettiga alternativ?
Då varken håller den eller kan låta bli att rosta bort.
Dom finska vagnarna är säkert MYCKET bättre!!!![]()
Här i tidningen Åkeri & Transport kan du läsa precis hur dåliga IVECO är!!!!
http://www.akeritransport.se/article/ar ... 478/1/195/
I sånt fall skulle jag vilja ha en som någon redan rivit ut baksätena och konverterat till lätt lastbil. Kan vara bra att ha något lastskydd oxå. Skulle inte kännas helt tryggt att åka omkring med en 90 kilos kart bakom stolsryggen i händelse av en smäll.AndersF1 skrev:Volvo 940 kombi då?
Där har jag för mig att lastutrymmet räcker både på längden och tvären.
Åkeri & Transport vänder sig inte till bilälskare. Den vänder sig till en branch som har transporter av varor och människor som en inkomstkälla!Jari skrev:Åkeri & Transport är inte den ledande tidningen för bilälskare här i landet.
Vad de säger, eller Vi Bilägare eller någon annan nördtidning heller för den delen bekymrar mig inte. Kolla försäljningsstatistiken i stället.
Iveco platsar knappt på listan i vårt klimat.
Jari skrev: Hur vet du att han har större erfarenhet av tarnsportfordon än jag?
Jag är smickrad för den ungdom du tar mig för.Gösta skrev:Jari skrev: Hur vet du att han har större erfarenhet av tarnsportfordon än jag?
Av den enkla anledningen att han var gammal nog att vara din far samt att han jobbat med postens transporter innan du bara var en klåda i din fars pung. (37 års tjänst på postens transport)
(Jag vet detta eftersom en av de äldre damerna på jobbet brukar prata med honom. Dom verkar ha en "flört")
I vårt klimat säljer väl V70 ungefär 25 ggr så mycket som BMW 5-serie.Jari skrev:Åkeri & Transport är inte den ledande tidningen för bilälskare här i landet.
Vad de säger, eller Vi Bilägare eller någon annan nördtidning heller för den delen bekymrar mig inte. Kolla försäljningsstatistiken i stället.
Iveco platsar knappt på listan i vårt klimat.
Ja självklart anser du TopCab-förarna vara bäst... det måste väl vara de svarta bilarna och skinnklädseln...Jari skrev:Det finns inga som kör så illa som taxichaffisar och jag har aldrig påstått något annat. Hur hälften av kåren kunnat få körkort över huvudtaget är för mig en gåta. Värst är Kurir, Transfer, 020, fribilarna, RingTaxi/Norrväst och stora delar av Taxi Sovjet (läs Stockholm).
Topcab däremot sätter en stor ära i att ta sina kunder både snabbt och säkert dit dom skall utan genvägar och med en sån enkel devis har man överlevt upp och nergångarna i branschen i över 20 år.
Kolla ökningstakten för BMW-försäljningen i landet och kom igen sen.