Champ Car + IndyCar nya rykten
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Champ Car + IndyCar nya rykten
När Tony George och Kalkhoven möttes under Race of Champions i Paris så var det djupa diskusioner om en sammanslagning http://www.suntown.nu/Motor%20News%202006.htm
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Här är länken:
http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/a ... 21006/1001
Så slipper man omvägen....
/Jan
http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/a ... 21006/1001
Så slipper man omvägen....
/Jan
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Man vill ju få lite trafik till sin egen sida vettu
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Och nu snackar de igen....
http://www.duluthsuperior.com/mld/dulut ... 180843.htm
Indy Racing League president Tony George and Kevin Kalkhoven, co-owner of the Champ Car World Series, confirmed Friday that they are talking about unifying the rival American open-wheel series.
Asked if it can get done this time, Kalkhoven said, "We're talking and that's a good thing. The best thing would be if everyone else just goes away and leave us alone."
George first said that, even if a deal does get done, it could not happen by 2007. Later, though, he said, "I supposed if all the stars, moons and planets aligned, it could be possible. But what are the chances of that?"
http://www.duluthsuperior.com/mld/dulut ... 180843.htm
Indy Racing League president Tony George and Kevin Kalkhoven, co-owner of the Champ Car World Series, confirmed Friday that they are talking about unifying the rival American open-wheel series.
Asked if it can get done this time, Kalkhoven said, "We're talking and that's a good thing. The best thing would be if everyone else just goes away and leave us alone."
George first said that, even if a deal does get done, it could not happen by 2007. Later, though, he said, "I supposed if all the stars, moons and planets aligned, it could be possible. But what are the chances of that?"
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Märsta,Sweden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ligger nog en del i det du säger, Rainer, men frågan är vem som kommer att "vinna". TG har fortfarande kronjuvelen i form av Indy 500. Lite förvånande är det också att ChampCar har gett sig in i denna diskussion just nu, med tanke på att de har nytt reglemente på gång. Allt pekar på att de har stakat ut en framtid utan TG och Indy 500 men känslan är nu att de inte litar på att de kan stå på egna ben. Årets säsong har kanske blivit en mellansäsong för mycket. Ska det bli en sammanslagning på ChampCars villkor så vill det till att IRL-stallen backar ChampCar, inte TG. En ren sammanslagning, där TG har lika stort inflytande som ChampCar-ägarna, det tror jag inte är möjligt.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Märsta,Sweden
Nej det kommer inte att bli på lika villkor, om det blir av.
Och jag har också funderat på samma sak, att Champcar får nya bilar till nästa år. Det kan ju bli som så att IRL "tar över" fast, med Champcars nya intressanta Panoz bilar.
Då kan ju bilmaterialet åtminstone bli "All-American"...om vi nu räknar Ford (Cosworth) som amerikanskt.
Det som talar emot detta är att alla IRL stall måste investera i nytt material.
IRL borde ha förra året kört sista året på IRL:s tre-års cykel. Lite osäker på hur de gör i år. De har inte bytt till helt nya bilar, som brukligt vart tredje år. Kan hända har de förlängt cykeln till fyra år, vilket då skulle bli "convenient" för ett helt nytt chassi nästa år.
Och jag har också funderat på samma sak, att Champcar får nya bilar till nästa år. Det kan ju bli som så att IRL "tar över" fast, med Champcars nya intressanta Panoz bilar.
Då kan ju bilmaterialet åtminstone bli "All-American"...om vi nu räknar Ford (Cosworth) som amerikanskt.
Det som talar emot detta är att alla IRL stall måste investera i nytt material.
IRL borde ha förra året kört sista året på IRL:s tre-års cykel. Lite osäker på hur de gör i år. De har inte bytt till helt nya bilar, som brukligt vart tredje år. Kan hända har de förlängt cykeln till fyra år, vilket då skulle bli "convenient" för ett helt nytt chassi nästa år.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om Champ Car fortsätter som nu så kanske det inte finns något kvar att slå ihop med snart.
Inte nog med att de namnstarkaste förarna, de största profilerna och de bästa förarna och stallen idag kör i Indycar. De har också de spännande fighterna.
I Champ Car är det ett decimerat och tunt startfält både bland förare och stall. Och det blir inte bättre av att Bourdais vinner allt och att TV-sändningarna är ganska trista.
Jag tvivlar på att en ny bil räcker för att fixa intresset.
Inte nog med att de namnstarkaste förarna, de största profilerna och de bästa förarna och stallen idag kör i Indycar. De har också de spännande fighterna.
I Champ Car är det ett decimerat och tunt startfält både bland förare och stall. Och det blir inte bättre av att Bourdais vinner allt och att TV-sändningarna är ganska trista.
Jag tvivlar på att en ny bil räcker för att fixa intresset.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Tänkte damma av det här lite. Det är ju inte så intressant längre. Visst - ingen svensk som kör, men det är inte bara det. CART finns ju inte mer. Inte som det var. Det var en fantastisk serie med massor av bra racing - massor av bra förare - hög standard - kvalitet. CART så sent som 2002 var fortfarande före IRL i min värld. Men nu finns inget kvar.
2 surpellar förstörde amerikansk formelbilsracing. Kanske den kan resa sig igen. Så länge r.i.p. Vad hände..NASCAR vann..? Det är ju rent ut sagt en stor jävla skandal att den skiten ska utgöra substitutet för racing.
CART idag? En patetisk serie med en Bourdais och sen 17 tomtar som är utfyllnad. IRL - lite mer bra förare nuförtiden - konstigt nog - men de får köra runt runt med slöa bilar när de flesta hellre skulle vilja köra på racerbanor.
Kort sagt - jag är skeptisk. Men någongång kommer serierna slås ihop och bli ungefär vad det var förr. Hoppas man får vara med då.
2 surpellar förstörde amerikansk formelbilsracing. Kanske den kan resa sig igen. Så länge r.i.p. Vad hände..NASCAR vann..? Det är ju rent ut sagt en stor jävla skandal att den skiten ska utgöra substitutet för racing.
CART idag? En patetisk serie med en Bourdais och sen 17 tomtar som är utfyllnad. IRL - lite mer bra förare nuförtiden - konstigt nog - men de får köra runt runt med slöa bilar när de flesta hellre skulle vilja köra på racerbanor.
Kort sagt - jag är skeptisk. Men någongång kommer serierna slås ihop och bli ungefär vad det var förr. Hoppas man får vara med då.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Nascar får gärna vara stort - men jag tycker bara det är synd att formelbilsracingen ger dem walkover. Personligen så har jag för mig att Nascar inte hade vunnit vid den tiden, men det spelar egentligen ingen roll. Det som spelar roll är att det inte finns plats för två formelbilsserier i USA.
Ifall de som styrde verkligen brydde sig om motorsport så borde de kunna komma överens om något som gör att det blir en serie.
I och för sig - på sikt så verkar det troligt att IRL kommer ta över. De har loppet - mer sponsorer och dessutom börjar de mer och mer köra på vanliga racerbanor. Det känns som de försöker bli CART.
IRL har också en snygg logga och genomtänkt marknadsföring - till skillnad från Champcar Worldseries bla bla bla presented by...
Ursäkta - ja jag är lite bitter. Jag satt just och tänkte på Newman Haas team med Nigel Mansell, Al Unser Jr, Alex Zanardi mfl..och en rad spännande lopp på perfekt tid på söndagskvällen..
Ifall de som styrde verkligen brydde sig om motorsport så borde de kunna komma överens om något som gör att det blir en serie.
I och för sig - på sikt så verkar det troligt att IRL kommer ta över. De har loppet - mer sponsorer och dessutom börjar de mer och mer köra på vanliga racerbanor. Det känns som de försöker bli CART.
IRL har också en snygg logga och genomtänkt marknadsföring - till skillnad från Champcar Worldseries bla bla bla presented by...
Ursäkta - ja jag är lite bitter. Jag satt just och tänkte på Newman Haas team med Nigel Mansell, Al Unser Jr, Alex Zanardi mfl..och en rad spännande lopp på perfekt tid på söndagskvällen..
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
NASCAR har alltid varit den klart dominerande motorsporten i USA, så har det varit länge länge och Champ Car på sin storhetstid var inte i närheten av NASCAR:s popularitet.
Sen är det synd att formelbilsracingen i USA har haft stora problem i över 10 år nu, självförvållade sådana.
Men NASCAR:s popularitet nådde de inte upp till ens på storhetstiden.
Jag tror för övrigt inte att det skulle finnas plats för två F1-serier i Europa/övriga världen heller. En splittrad serie där skulle få samma typ av konsekvenser som det fått i USA. Inbördeskrig är aldrig bra.
Men det är vad vi har vad gäller formelbilsracing i USA, men nu fortsätter Indycar utöka loppen på vanliga banor.
Sen är det synd att formelbilsracingen i USA har haft stora problem i över 10 år nu, självförvållade sådana.
Men NASCAR:s popularitet nådde de inte upp till ens på storhetstiden.
Jag tror för övrigt inte att det skulle finnas plats för två F1-serier i Europa/övriga världen heller. En splittrad serie där skulle få samma typ av konsekvenser som det fått i USA. Inbördeskrig är aldrig bra.
Men det är vad vi har vad gäller formelbilsracing i USA, men nu fortsätter Indycar utöka loppen på vanliga banor.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Fasiken Lucy inte ofta du har fel men nu har du detLuckyStrike1 skrev: Men NASCAR:s popularitet nådde de inte upp till ens på storhetstiden.
Nä kanske inte helt men i ett avseende hade IndyCar ett klart övertag, visst Daytona ditten och CocaCola 600 datten men inget klådde INDY500 och då menar jag inget ingen NASCAR-tävling var i närhten och nu har dom blåst om i 340. Det är en gåta hur man kan förstöra en sån tratition och instution på bara några år.
Sen ska man komma ihåg att NASCAR och IndyCar inte alltid har konkurerat om samma publik, i mångas ögon är NASCAR fortfarande en riktig redneck-sport som dom inte skulle ta i med tång.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Jo - det med redneck sport i södern hänger kvar rätt starkt. Det är ytterligare ett problem med motorsport i USA. Många förknippa motorsport så starkt med Nascar och tycker det är ..hmm i brist på bättre ord så skriver jag "bonnigt". CART fanns har alltid ansett sig mer kunniga - och med viss rätt...och ska jag generalisera mer så är det ofta man kan höra wow..yippee..och så vidare när en Nascar bil kör i muren medan det är tvärtom med formelbilsracing.
Jag kanske generaliserar en hel del nu - men det är mina åsikter...
Jag kanske generaliserar en hel del nu - men det är mina åsikter...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är ju inte fel på det sättet att CART aldrig var uppe i NASCAR:s nuvarande popularitet, men det har ju inte NASCAR heller varit i närheten av förr. På 80-talet var inte NASCAR så himla populärt, utan det är väl de senaste 10 åren som de rusat iväg.Cheever skrev:Fasiken Lucy inte ofta du har fel men nu har du detLuckyStrike1 skrev: Men NASCAR:s popularitet nådde de inte upp till ens på storhetstiden.
Nä kanske inte helt men i ett avseende hade IndyCar ett klart övertag, visst Daytona ditten och CocaCola 600 datten men inget klådde INDY500 och då menar jag inget ingen NASCAR-tävling var i närhten och nu har dom blåst om i 340. Det är en gåta hur man kan förstöra en sån tratition och instution på bara några år.
Sen ska man komma ihåg att NASCAR och IndyCar inte alltid har konkurerat om samma publik, i mångas ögon är NASCAR fortfarande en riktig redneck-sport som dom inte skulle ta i med tång.
De har kraftigt inriktat sig på att få fler kvinliga fans för att få dit familjer och desssutom har de sagt att de helst önskade att sydstatsflaggorna helt försvann ifrån läktarna. Dale Earnhart jr. uttalade sig också lite lätt nedsättande om de något rasistiska undertonerna som tydligen finns bland en del sydstatsflaggeviftande rednecks, vilket inte gjorde honom allt för populär. Speciella förarprogram för kvinnor och minoriteter, etc.. Så de håller absolut på att delvis byta ut sin publik, eller iallafall utöka den kraftigt med en ny publik.
Även bland förarna har det ju skett en föryngring där det mer går mot hyfsat vältränade racerförare typ Jeff Gordon, istället för de ibland lätt överåriga och överviktiga förare som tidigare ockuperat en del av styrningarna.
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Så blir det något denna gången då?
Nu som varje år vid denna tid så kommer ryktena om en sammanslagning av serierna i US. Nu verkar det l i t e mer allvar denna gång och många talar sig förstås varma för en sammanslagning.
Texas Motor Speedwaypresident Eddie Gossage has spoken out in favour of a merger between the IndycarSeries and Champ CarWorld Series after speculation that unification could be reached ahead of the 2008 campaign.
http://www.crash.net/motorsport/indycar ... erger.html
Nu som varje år vid denna tid så kommer ryktena om en sammanslagning av serierna i US. Nu verkar det l i t e mer allvar denna gång och många talar sig förstås varma för en sammanslagning.
Texas Motor Speedwaypresident Eddie Gossage has spoken out in favour of a merger between the IndycarSeries and Champ CarWorld Series after speculation that unification could be reached ahead of the 2008 campaign.
http://www.crash.net/motorsport/indycar ... erger.html
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Verkar vara klart nu http://sports.espn.go.com/rpm/news/stor ... id=3253353
The Indy Racing League and the Champ Car series have signed a deal to unify the two American open-wheel series.
The Indy Racing League and the Champ Car series have signed a deal to unify the two American open-wheel series.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Det var bra. Istället för två halvintressanta serier så samlar man ihop alla kända namn till en.SunnyRikard skrev:Verkar vara klart nu http://sports.espn.go.com/rpm/news/stor ... id=3253353
The Indy Racing League and the Champ Car series have signed a deal to unify the two American open-wheel series.
Vilken, vilka sänder?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister