Champ Car + IndyCar nya rykten

The American zone...
Användarens profilbild
SunnyRikard

Champ Car + IndyCar nya rykten

Inlägg av SunnyRikard »

När Tony George och Kalkhoven möttes under Race of Champions i Paris så var det djupa diskusioner om en sammanslagning http://www.suntown.nu/Motor%20News%202006.htm
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Här är länken:
http://www.autoweek.com/apps/pbcs.dll/a ... 21006/1001

Så slipper man omvägen.... :)

/Jan
Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

Man vill ju få lite trafik till sin egen sida vettu ;-)
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

Och nu snackar de igen....

http://www.duluthsuperior.com/mld/dulut ... 180843.htm

Indy Racing League president Tony George and Kevin Kalkhoven, co-owner of the Champ Car World Series, confirmed Friday that they are talking about unifying the rival American open-wheel series.

Asked if it can get done this time, Kalkhoven said, "We're talking and that's a good thing. The best thing would be if everyone else just goes away and leave us alone."

George first said that, even if a deal does get done, it could not happen by 2007. Later, though, he said, "I supposed if all the stars, moons and planets aligned, it could be possible. But what are the chances of that?"
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Nu erkänner till och med den store skeptikern - dvs jag - att det verkar faktiskt vara en sammanslagning på gång. Det vore ju väldigt intressant och nu verkar båda serierna bli tillräckligt desperata.
Användarens profilbild
Rainer

Inlägg av Rainer »

Kan aldrig bli någon "sammanslagning"...officiellt kallas det för "merger" fast det egentligen blir en "take-over"....den ena serien försvinner helt enkelt. Och den andra blir kvar.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ligger nog en del i det du säger, Rainer, men frågan är vem som kommer att "vinna". TG har fortfarande kronjuvelen i form av Indy 500. Lite förvånande är det också att ChampCar har gett sig in i denna diskussion just nu, med tanke på att de har nytt reglemente på gång. Allt pekar på att de har stakat ut en framtid utan TG och Indy 500 men känslan är nu att de inte litar på att de kan stå på egna ben. Årets säsong har kanske blivit en mellansäsong för mycket. Ska det bli en sammanslagning på ChampCars villkor så vill det till att IRL-stallen backar ChampCar, inte TG. En ren sammanslagning, där TG har lika stort inflytande som ChampCar-ägarna, det tror jag inte är möjligt.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Rainer

Inlägg av Rainer »

Nej det kommer inte att bli på lika villkor, om det blir av.

Och jag har också funderat på samma sak, att Champcar får nya bilar till nästa år. Det kan ju bli som så att IRL "tar över" fast, med Champcars nya intressanta Panoz bilar.

Då kan ju bilmaterialet åtminstone bli "All-American"...om vi nu räknar Ford (Cosworth) som amerikanskt.

Det som talar emot detta är att alla IRL stall måste investera i nytt material.

IRL borde ha förra året kört sista året på IRL:s tre-års cykel. Lite osäker på hur de gör i år. De har inte bytt till helt nya bilar, som brukligt vart tredje år. Kan hända har de förlängt cykeln till fyra år, vilket då skulle bli "convenient" för ett helt nytt chassi nästa år.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Om Champ Car fortsätter som nu så kanske det inte finns något kvar att slå ihop med snart.

Inte nog med att de namnstarkaste förarna, de största profilerna och de bästa förarna och stallen idag kör i Indycar. De har också de spännande fighterna.

I Champ Car är det ett decimerat och tunt startfält både bland förare och stall. Och det blir inte bättre av att Bourdais vinner allt och att TV-sändningarna är ganska trista.

Jag tvivlar på att en ny bil räcker för att fixa intresset.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Tänkte damma av det här lite. Det är ju inte så intressant längre. Visst - ingen svensk som kör, men det är inte bara det. CART finns ju inte mer. Inte som det var. Det var en fantastisk serie med massor av bra racing - massor av bra förare - hög standard - kvalitet. CART så sent som 2002 var fortfarande före IRL i min värld. Men nu finns inget kvar.
2 surpellar förstörde amerikansk formelbilsracing. Kanske den kan resa sig igen. Så länge r.i.p. Vad hände..NASCAR vann..? Det är ju rent ut sagt en stor jävla skandal att den skiten ska utgöra substitutet för racing.

CART idag? En patetisk serie med en Bourdais och sen 17 tomtar som är utfyllnad. IRL - lite mer bra förare nuförtiden - konstigt nog - men de får köra runt runt med slöa bilar när de flesta hellre skulle vilja köra på racerbanor.

Kort sagt - jag är skeptisk. Men någongång kommer serierna slås ihop och bli ungefär vad det var förr. Hoppas man får vara med då.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

NASCAR vann inte ... NASCAR hade redan vunnit. CART och formelbilsracing var aldrig så stort i USA att det kunde mästa sig med NASCAR.

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Nascar får gärna vara stort - men jag tycker bara det är synd att formelbilsracingen ger dem walkover. Personligen så har jag för mig att Nascar inte hade vunnit vid den tiden, men det spelar egentligen ingen roll. Det som spelar roll är att det inte finns plats för två formelbilsserier i USA.

Ifall de som styrde verkligen brydde sig om motorsport så borde de kunna komma överens om något som gör att det blir en serie.

I och för sig - på sikt så verkar det troligt att IRL kommer ta över. De har loppet - mer sponsorer och dessutom börjar de mer och mer köra på vanliga racerbanor. Det känns som de försöker bli CART.

IRL har också en snygg logga och genomtänkt marknadsföring - till skillnad från Champcar Worldseries bla bla bla presented by...

Ursäkta - ja jag är lite bitter. Jag satt just och tänkte på Newman Haas team med Nigel Mansell, Al Unser Jr, Alex Zanardi mfl..och en rad spännande lopp på perfekt tid på söndagskvällen..
:D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

NASCAR har alltid varit den klart dominerande motorsporten i USA, så har det varit länge länge och Champ Car på sin storhetstid var inte i närheten av NASCAR:s popularitet.

Sen är det synd att formelbilsracingen i USA har haft stora problem i över 10 år nu, självförvållade sådana.

Men NASCAR:s popularitet nådde de inte upp till ens på storhetstiden.

Jag tror för övrigt inte att det skulle finnas plats för två F1-serier i Europa/övriga världen heller. En splittrad serie där skulle få samma typ av konsekvenser som det fått i USA. Inbördeskrig är aldrig bra.

Men det är vad vi har vad gäller formelbilsracing i USA, men nu fortsätter Indycar utöka loppen på vanliga banor.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev: Men NASCAR:s popularitet nådde de inte upp till ens på storhetstiden.
Fasiken Lucy inte ofta du har fel men nu har du det ;)

Nä kanske inte helt men i ett avseende hade IndyCar ett klart övertag, visst Daytona ditten och CocaCola 600 datten men inget klådde INDY500 och då menar jag inget ingen NASCAR-tävling var i närhten och nu har dom blåst om i 340. Det är en gåta hur man kan förstöra en sån tratition och instution på bara några år.

Sen ska man komma ihåg att NASCAR och IndyCar inte alltid har konkurerat om samma publik, i mångas ögon är NASCAR fortfarande en riktig redneck-sport som dom inte skulle ta i med tång.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jo - det med redneck sport i södern hänger kvar rätt starkt. Det är ytterligare ett problem med motorsport i USA. Många förknippa motorsport så starkt med Nascar och tycker det är ..hmm i brist på bättre ord så skriver jag "bonnigt". CART fanns har alltid ansett sig mer kunniga - och med viss rätt...och ska jag generalisera mer så är det ofta man kan höra wow..yippee..och så vidare när en Nascar bil kör i muren medan det är tvärtom med formelbilsracing.
Jag kanske generaliserar en hel del nu - men det är mina åsikter...
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Cheever skrev:
LuckyStrike1 skrev: Men NASCAR:s popularitet nådde de inte upp till ens på storhetstiden.
Fasiken Lucy inte ofta du har fel men nu har du det ;)

Nä kanske inte helt men i ett avseende hade IndyCar ett klart övertag, visst Daytona ditten och CocaCola 600 datten men inget klådde INDY500 och då menar jag inget ingen NASCAR-tävling var i närhten och nu har dom blåst om i 340. Det är en gåta hur man kan förstöra en sån tratition och instution på bara några år.

Sen ska man komma ihåg att NASCAR och IndyCar inte alltid har konkurerat om samma publik, i mångas ögon är NASCAR fortfarande en riktig redneck-sport som dom inte skulle ta i med tång.
Det är ju inte fel på det sättet att CART aldrig var uppe i NASCAR:s nuvarande popularitet, men det har ju inte NASCAR heller varit i närheten av förr. På 80-talet var inte NASCAR så himla populärt, utan det är väl de senaste 10 åren som de rusat iväg.
De har kraftigt inriktat sig på att få fler kvinliga fans för att få dit familjer och desssutom har de sagt att de helst önskade att sydstatsflaggorna helt försvann ifrån läktarna. Dale Earnhart jr. uttalade sig också lite lätt nedsättande om de något rasistiska undertonerna som tydligen finns bland en del sydstatsflaggeviftande rednecks, vilket inte gjorde honom allt för populär. Speciella förarprogram för kvinnor och minoriteter, etc.. Så de håller absolut på att delvis byta ut sin publik, eller iallafall utöka den kraftigt med en ny publik.

Även bland förarna har det ju skett en föryngring där det mer går mot hyfsat vältränade racerförare typ Jeff Gordon, istället för de ibland lätt överåriga och överviktiga förare som tidigare ockuperat en del av styrningarna.
Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

Så blir det något denna gången då?

Nu som varje år vid denna tid så kommer ryktena om en sammanslagning av serierna i US. Nu verkar det l i t e mer allvar denna gång och många talar sig förstås varma för en sammanslagning.

Texas Motor Speedwaypresident Eddie Gossage has spoken out in favour of a merger between the IndycarSeries and Champ CarWorld Series after speculation that unification could be reached ahead of the 2008 campaign.

http://www.crash.net/motorsport/indycar ... erger.html
Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

Verkar vara klart nu http://sports.espn.go.com/rpm/news/stor ... id=3253353

The Indy Racing League and the Champ Car series have signed a deal to unify the two American open-wheel series.
Användarens profilbild
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

SunnyRikard skrev:Verkar vara klart nu http://sports.espn.go.com/rpm/news/stor ... id=3253353

The Indy Racing League and the Champ Car series have signed a deal to unify the two American open-wheel series.
Det var bra. Istället för två halvintressanta serier så samlar man ihop alla kända namn till en.
Vilken, vilka sänder?
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Äntligen...