Nya motorregler fr o m 2011, vad tycks?
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11
Nya motorregler fr o m 2011, vad tycks?
FIA president Max Mosley has proposed to totally revolutionise formula one's engine rules.
Although the brand new 2.4 litre V8 formula is yet to even debut at a grand prix, the Briton revealed that the Federation was - for 2011 - thinking about no longer mandating the number of cylinders or engine capacity.
Instead, one of the only limits on engine design would be the amount of fuel allowed per race.
''All kinds of motors will be allowed,'' Max was quoted as saying by the Italian 'La Gazzetta dello Sport' newspaper, ''but every car will get an equal amount of fuel. So it will be based on (fuel) consumption. Who wins will be the one who uses (the fuel) best.''
Mosley admitted that his idea also tips its hat to the world's 'oil crisis' and to critics of the excesses and waste of futile motor racing.
He said : ''It is something that we will talk about at greater length on a later date.''
Source GMM
© CAPSIS International
Själv tycker jag att det verkar vara ett lysande förslag! Att få fram en så energieffektiv motor som möjligt borde ju verkligen främja kreativiteten hos motortillverkarna. Jag undrar vad vi skulle få se för konstruktioner, turbo? diesel? stora variationer i cylindervolym?
Although the brand new 2.4 litre V8 formula is yet to even debut at a grand prix, the Briton revealed that the Federation was - for 2011 - thinking about no longer mandating the number of cylinders or engine capacity.
Instead, one of the only limits on engine design would be the amount of fuel allowed per race.
''All kinds of motors will be allowed,'' Max was quoted as saying by the Italian 'La Gazzetta dello Sport' newspaper, ''but every car will get an equal amount of fuel. So it will be based on (fuel) consumption. Who wins will be the one who uses (the fuel) best.''
Mosley admitted that his idea also tips its hat to the world's 'oil crisis' and to critics of the excesses and waste of futile motor racing.
He said : ''It is something that we will talk about at greater length on a later date.''
Source GMM
© CAPSIS International
Själv tycker jag att det verkar vara ett lysande förslag! Att få fram en så energieffektiv motor som möjligt borde ju verkligen främja kreativiteten hos motortillverkarna. Jag undrar vad vi skulle få se för konstruktioner, turbo? diesel? stora variationer i cylindervolym?
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Det där påminner om Per Gillbrands förslag, som jag tror han lade fram någon gång på 80-talet, att släppa i princip allt fritt i Formel 1, förutom bränslemängden.
/Jan
/Jan
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Relativt fritt vad gäller turbo eller inte, och antalet cylindrar var det i och för sig på 80-talet. Men även om det är helt fritt så tror jag inte att ekonomirace där man sprar bränsle och den som sparar bäst vinner blir särskilt kul att se på.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
På pappret en bra idé. Frågan är hur det kommer att bli i praktiken. Jag gissar att tillverkarna kommer att ge förarna möjlighet att temporärt ta ut mer effekt, för omkörningar, vilket drar mer bränsle. Det kan innebära att en del får ta det försiktigt mot slutet. Det är i och för sig ingen skillnad mot de däckregler vi hade förra året. Den som plockade ut mer ur sina däck i början av loppet hade mindre kvar att köra med på slutet. Utan elektroniska hjälpmedel kommer det att ställa högre krav på förarna och min åsikt är att F1 även ska innehålla ett strategiskt moment. Som Eje Elgh sa i en intervju: Det gäller att köra fort fast långsamt (eller nåt i den stilen).
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 08:45
Mosley verkar mer och mer dement.
Ena sekunden lägger han en massa förslag som skall spara pengar, nästa sekund kommer det här.....
Eftersom det finns en sådan enorm mängd parametrar att variera (bränsletyp, antal cylindrar, slagvolym, sugmotor/turbo/kompressor etc etc) kommer det krävas enorma insatser på R&D från stallen inför säsongen.
När sedan säsongen kommer igång så får alla svaret på om just deras koncept var vinnande. Det kommer troligen då vara 1 stall som har träffat rätt och 10 stall som inte gjort det....
Det vinnande stallet hade kanske satsat på V10 sugmotor på 4 liter och dom andra på diverse andra koncept (3 liters V8 m turbo, 2 liters 2-takt på metanol, etc etc)
Vips måste då de 10 stallen konstruera helt nya koncept mitt under säsongen.
Den stora spridningen i koncept kommer också leda till stora skillnader i prestanda (åtminstone i början till utvecklingen "svängt in " sig på ett koncept som funkar, och då är vi tillbaka på ruta 1)
Stora skillnader i prestanda kommer inte leda till bättre racing tror jag....
Idiotiskt förslag.
Max, please get on your medication again
Ena sekunden lägger han en massa förslag som skall spara pengar, nästa sekund kommer det här.....
Eftersom det finns en sådan enorm mängd parametrar att variera (bränsletyp, antal cylindrar, slagvolym, sugmotor/turbo/kompressor etc etc) kommer det krävas enorma insatser på R&D från stallen inför säsongen.
När sedan säsongen kommer igång så får alla svaret på om just deras koncept var vinnande. Det kommer troligen då vara 1 stall som har träffat rätt och 10 stall som inte gjort det....
Det vinnande stallet hade kanske satsat på V10 sugmotor på 4 liter och dom andra på diverse andra koncept (3 liters V8 m turbo, 2 liters 2-takt på metanol, etc etc)
Vips måste då de 10 stallen konstruera helt nya koncept mitt under säsongen.
Den stora spridningen i koncept kommer också leda till stora skillnader i prestanda (åtminstone i början till utvecklingen "svängt in " sig på ett koncept som funkar, och då är vi tillbaka på ruta 1)
Stora skillnader i prestanda kommer inte leda till bättre racing tror jag....
Idiotiskt förslag.
Max, please get on your medication again
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Helt enig...Verbatim skrev:Mosley verkar mer och mer dement.
Ena sekunden lägger han en massa förslag som skall spara pengar, nästa sekund kommer det här.....
Eftersom det finns en sådan enorm mängd parametrar att variera (bränsletyp, antal cylindrar, slagvolym, sugmotor/turbo/kompressor etc etc) kommer det krävas enorma insatser på R&D från stallen inför säsongen.
När sedan säsongen kommer igång så får alla svaret på om just deras koncept var vinnande. Det kommer troligen då vara 1 stall som har träffat rätt och 10 stall som inte gjort det....
Det vinnande stallet hade kanske satsat på V10 sugmotor på 4 liter och dom andra på diverse andra koncept (3 liters V8 m turbo, 2 liters 2-takt på metanol, etc etc)
Vips måste då de 10 stallen konstruera helt nya koncept mitt under säsongen.
Den stora spridningen i koncept kommer också leda till stora skillnader i prestanda (åtminstone i början till utvecklingen "svängt in " sig på ett koncept som funkar, och då är vi tillbaka på ruta 1)
Stora skillnader i prestanda kommer inte leda till bättre racing tror jag....
Idiotiskt förslag.
Max, please get on your medication again
Laste till pa kopet att Max hade lagt fram ett forslag att motorspecifikationera skulle lasas i tre ars tid. Han menade att Renault hade kommit med iden...
Renault daremot hade forslagit att bade dom tekniska och spotsliga reglerna skull lasas for tre ar. Han laser tydligen forslagen som fan laser bibeln...
I en langre tid nu sa har jag kallat dessa regelandringar for patetiska. Nu hittar man inte ord langre.
Ursakta for att jag skriver utan a, a och o. E i Brasilien for tillfallet. Dom jag talat om F1 med har anser att for Brasiliens del sa dog F1 tillsammans med Senna. Namner man Barren blir dom rod i ogonen och kallar han for mindre smickrande saker. Dom anser att det ar en skam for Brasilien att han ar en tradgubbe at Ferrari och Schumi. Under Sennas tid var F1 nastan lika stort som fotbollen. Jag tror inte att Massa kommer att kunna andra deras asikter...
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Så då kan det alltså inte vara Renaults idé längre, eftersom han bara tog till sig ena halvan av idéen?Mr T skrev:Laste till pa kopet att Max hade lagt fram ett forslag att motorspecifikationera skulle lasas i tre ars tid. Han menade att Renault hade kommit med iden...
Renault daremot hade forslagit att bade dom tekniska och spotsliga reglerna skull lasas for tre ar. Han laser tydligen forslagen som fan laser bibeln...
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Ena halvan? Kanske en tiondel. Tekniska delen handla val mer an om bara motorerna. Skillanden ar att Renaults foslag skulle uppskattas av manga, Max ide ar bara en i raden av hans forsok att toppa listan pa idioter som har med F1 att gora. Han ligger for ovrigt god etta efter fjolarets imponerade bedrifter...Razor skrev:Så då kan det alltså inte vara Renaults idé längre, eftersom han bara tog till sig ena halvan av idéen?Mr T skrev:Laste till pa kopet att Max hade lagt fram ett forslag att motorspecifikationera skulle lasas i tre ars tid. Han menade att Renault hade kommit med iden...
Renault daremot hade forslagit att bade dom tekniska och spotsliga reglerna skull lasas for tre ar. Han laser tydligen forslagen som fan laser bibeln...
Jag bara undrar hur i helvete han menar att det skulle vara genomforbart?
Om t.ex ett stall lyckas med maskinen det aret specken lases och dom andra stallena inte gor det, ska man da se pa driten i tre ars tid forren man kan hoppas pa att det blir kamp igen???
Dom senaste aren sa har man varit tvungen att studera regeltexter infor varje sasongsstart for att veta vad som galler. Sen tar det bara nat lopp och sa andras dom igen.
Ska det vara pa detta viset va? Ska det faktiskt vara pa detta viset?
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Äsch, det är ju bara Mosleys gamla vanliga taktik. Lägga fram ett par idiotförslag alla förfarasar sig över och ägnar tid och kraft åt att bekämpa och så återkommer han och får igenom något mer neutrala förslag. Förslag som alla helt plötsligt inte tycker är så farliga i jämförelse med hans idiotiförslag, men som egentligen är rejält radikala och som han annars aldrig hade fått igenom.
Och det fungerar varje gång ...
Och det fungerar varje gång ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39
Rent tekniskt kan det bli interesant men det blir varken billigt eller sportsligt rättvist. Angående drivmedel så blir det väl ändå någon sorts begränsning, alla stall måste hålla sig till samma bränsle. Energiinnehållet är ju inte samma i diesel, bensin, etanol, metanol, väte, rapsolja eller vad de nu tänkas välja att köra motorerna på.
Tekniskt blir det interesant därför att det blir större spelrum att experimentera med diverse lösningar för att utnyttja så mycket som möjligt av energin samt återvinna energi vid inbromsningar. Lösningar som kan komma att användas i alla fordon.
Sportsligt kan det bli som förr då något stall kom på något revolutionerande och dominerade alla lopp.
Annars håller jag med Bernie som sa att man borde behållit V10 men varvtalsbegränsat dem. Nu fick stallen utvecka nya motorer för dyra pengar som ändå kan komma att varvtalsbegräsnas så småningom när effektuttagen blir för höga...
Tekniskt blir det interesant därför att det blir större spelrum att experimentera med diverse lösningar för att utnyttja så mycket som möjligt av energin samt återvinna energi vid inbromsningar. Lösningar som kan komma att användas i alla fordon.
Sportsligt kan det bli som förr då något stall kom på något revolutionerande och dominerade alla lopp.
Annars håller jag med Bernie som sa att man borde behållit V10 men varvtalsbegränsat dem. Nu fick stallen utvecka nya motorer för dyra pengar som ändå kan komma att varvtalsbegräsnas så småningom när effektuttagen blir för höga...
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40
Varför begränsa allting?
Tänk vad roligt att se på F1 utan massa tråkiga begränsningar.
Visst kan det vara lite begränsning eller specifika ramar på längd, bredd, höjd, däck och motor men att börja med varvtalsbegränsning och enhetsdelar är knappast något upphetsande.
Att veta att det går att göra något värre men att något begränsar det så försvinner spänningen.
Tänk vad roligt att se på F1 utan massa tråkiga begränsningar.
Visst kan det vara lite begränsning eller specifika ramar på längd, bredd, höjd, däck och motor men att börja med varvtalsbegränsning och enhetsdelar är knappast något upphetsande.
Att veta att det går att göra något värre men att något begränsar det så försvinner spänningen.
-
- Inlägg: 51
- Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39
FerrariF1 skrev:Varför begränsa allting?
Tänk vad roligt att se på F1 utan massa tråkiga begränsningar.
Visst kan det vara lite begränsning eller specifika ramar på längd, bredd, höjd, däck och motor men att börja med varvtalsbegränsning och enhetsdelar är knappast något upphetsande.
Att veta att det går att göra något värre men att något begränsar det så försvinner spänningen.
Som teknikintereserad så håller jag med, utan tekniska begränsningar så kan det bli hur roligt som helst, för de teknikintereserade. Stallen kan anställa hur mycket folk som helst och prova den ena tekniska lösningen efter den andra.
Vill man däremot ha spännade tävlingar där förarskicklighten spelar en större roll så lutar det mer åt någon form av "enhetsklass" med massor av begränsningar.
Idealet vore lite av varje. Gör begränsningar i den tekniska delen som inte för utvecklingen framåt, t.ex. enhetsdäck, aerodynamik, bromsar, mm. där det spenderas massor av pengar till ingen nytta för allmänheten. Låt istället stallen ha större frihet vad gäller drivning där miljövänlighet är ledordet. Hur det ska utformas kan nog diskuteras men idén borde vara att höja verkningsgraden och använda miljövänligare bränslen. Med högre verkningsgrad kan man ju starta loppet med mindre bränslemängd men begränsar man inte effekten eller bränslemängden kommer det bara att sluta i hästkraftsraseri...
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Tack for forklaring LL! Det var en AHA-upplevelse!LuckyStrike1 skrev:Äsch, det är ju bara Mosleys gamla vanliga taktik. Lägga fram ett par idiotförslag alla förfarasar sig över och ägnar tid och kraft åt att bekämpa och så återkommer han och får igenom något mer neutrala förslag. Förslag som alla helt plötsligt inte tycker är så farliga i jämförelse med hans idiotiförslag, men som egentligen är rejält radikala och som han annars aldrig hade fått igenom.
Och det fungerar varje gång ...
Faan att man inte insett det tidigare. Taktiken hans fungerar verkligen.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sverige
......är det inte så att vad man egentligen tänker sig är att begränsa är energiflödet från tanken till motorn - inte själva den totala bränsleförbrukningen ? ....även om det till viss del blir samma sak av det....
Tankar som självaste Kieth Duckworth framförde för snart 40 år sen vill jag minnas....
Tankar som självaste Kieth Duckworth framförde för snart 40 år sen vill jag minnas....