Nya motorregler fr o m 2011, vad tycks?

Kungaklassen av motorsport...
kanotisten
Inlägg: 198
Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11

Nya motorregler fr o m 2011, vad tycks?

Inlägg av kanotisten »

FIA president Max Mosley has proposed to totally revolutionise formula one's engine rules.

Although the brand new 2.4 litre V8 formula is yet to even debut at a grand prix, the Briton revealed that the Federation was - for 2011 - thinking about no longer mandating the number of cylinders or engine capacity.

Instead, one of the only limits on engine design would be the amount of fuel allowed per race.

''All kinds of motors will be allowed,'' Max was quoted as saying by the Italian 'La Gazzetta dello Sport' newspaper, ''but every car will get an equal amount of fuel. So it will be based on (fuel) consumption. Who wins will be the one who uses (the fuel) best.''

Mosley admitted that his idea also tips its hat to the world's 'oil crisis' and to critics of the excesses and waste of futile motor racing.

He said : ''It is something that we will talk about at greater length on a later date.''

Source GMM
© CAPSIS International

Själv tycker jag att det verkar vara ett lysande förslag! Att få fram en så energieffektiv motor som möjligt borde ju verkligen främja kreativiteten hos motortillverkarna. Jag undrar vad vi skulle få se för konstruktioner, turbo? diesel? stora variationer i cylindervolym?
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Formel 1 kommer inte att överleva till 2011.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Det där påminner om Per Gillbrands förslag, som jag tror han lade fram någon gång på 80-talet, att släppa i princip allt fritt i Formel 1, förutom bränslemängden.
/Jan
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Bränslespararrejs brukar vara alldeles lagom skoj att titta på... En av 80-talets mindre bra saker i F1. :(
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Men om jag tolkar Max rätt så menar han att släppa motorreglementet fritt, det var det inte på 80-talet. Då kan det nog bli rätt intressant.
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Relativt fritt vad gäller turbo eller inte, och antalet cylindrar var det i och för sig på 80-talet. Men även om det är helt fritt så tror jag inte att ekonomirace där man sprar bränsle och den som sparar bäst vinner blir särskilt kul att se på.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
kanotisten
Inlägg: 198
Blev medlem: ons dec 01, 2004 12:11

Inlägg av kanotisten »

Nja, det gäller ju fortfarande att vara först över mållinjen, inte att förbruka minst bränsle. I och för sig kan det säkert bli så att vissa förare förbrukar lite för mycket i början av loppet och därför tvingas snålköra mot slutet och det vore ju inte så kul att se på..
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det var ialla fall inte särskilt kul att se på för 20 år sen...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Konsten är väl som alltid att se till att vara först över mållinjen. Om det hänger på att få däck-motor(poff)-chassie-chafför eller soppan har väl ingen betydelse. Skulle gärna se en begränsning på datorkapaciteten i bilskrället också.
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Tycker det här med bensinförbrukningen låter som en smart ide. Dels för att det blir lite innovativt igen.. kanske en v39a är bäst eller en rak etta ?.. vad vet jag :). Men det skulle nog komma många lösningar. Sen tror jag inte dom skulle få så lite bensin att farten skulle bli ALLT för lidande ;)
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Fp730a skrev:kanske en v39a är bäst eller en rak etta ?
Varför inte dubbla, raka V8:or som Börje pratade om för några år sedan?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Det här förslaget känns inte särskilt upphetsande.
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

mmm, dom där raka v8orna har ju varit bra i hawaiiansk isbaneracing. Har hört att dom kör det den 31 Januari varje år.. Riktigt spännande där! Var där döda farmor en gång.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

På pappret en bra idé. Frågan är hur det kommer att bli i praktiken. Jag gissar att tillverkarna kommer att ge förarna möjlighet att temporärt ta ut mer effekt, för omkörningar, vilket drar mer bränsle. Det kan innebära att en del får ta det försiktigt mot slutet. Det är i och för sig ingen skillnad mot de däckregler vi hade förra året. Den som plockade ut mer ur sina däck i början av loppet hade mindre kvar att köra med på slutet. Utan elektroniska hjälpmedel kommer det att ställa högre krav på förarna och min åsikt är att F1 även ska innehålla ett strategiskt moment. Som Eje Elgh sa i en intervju: Det gäller att köra fort fast långsamt (eller nåt i den stilen).


Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag gillar tanken på fler dimensioner.
JAG har inga problem med att få ännu mer att försöka analysera in i ekvationerna.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Verbatim
Inlägg: 27
Blev medlem: fre dec 23, 2005 08:45

Inlägg av Verbatim »

Mosley verkar mer och mer dement.
Ena sekunden lägger han en massa förslag som skall spara pengar, nästa sekund kommer det här.....

Eftersom det finns en sådan enorm mängd parametrar att variera (bränsletyp, antal cylindrar, slagvolym, sugmotor/turbo/kompressor etc etc) kommer det krävas enorma insatser på R&D från stallen inför säsongen.
När sedan säsongen kommer igång så får alla svaret på om just deras koncept var vinnande. Det kommer troligen då vara 1 stall som har träffat rätt och 10 stall som inte gjort det....
Det vinnande stallet hade kanske satsat på V10 sugmotor på 4 liter och dom andra på diverse andra koncept (3 liters V8 m turbo, 2 liters 2-takt på metanol, etc etc)
Vips måste då de 10 stallen konstruera helt nya koncept mitt under säsongen.
Den stora spridningen i koncept kommer också leda till stora skillnader i prestanda (åtminstone i början till utvecklingen "svängt in " sig på ett koncept som funkar, och då är vi tillbaka på ruta 1)
Stora skillnader i prestanda kommer inte leda till bättre racing tror jag....

Idiotiskt förslag.

Max, please get on your medication again
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

Verbatim skrev:Mosley verkar mer och mer dement.
Ena sekunden lägger han en massa förslag som skall spara pengar, nästa sekund kommer det här.....

Eftersom det finns en sådan enorm mängd parametrar att variera (bränsletyp, antal cylindrar, slagvolym, sugmotor/turbo/kompressor etc etc) kommer det krävas enorma insatser på R&D från stallen inför säsongen.
När sedan säsongen kommer igång så får alla svaret på om just deras koncept var vinnande. Det kommer troligen då vara 1 stall som har träffat rätt och 10 stall som inte gjort det....
Det vinnande stallet hade kanske satsat på V10 sugmotor på 4 liter och dom andra på diverse andra koncept (3 liters V8 m turbo, 2 liters 2-takt på metanol, etc etc)
Vips måste då de 10 stallen konstruera helt nya koncept mitt under säsongen.
Den stora spridningen i koncept kommer också leda till stora skillnader i prestanda (åtminstone i början till utvecklingen "svängt in " sig på ett koncept som funkar, och då är vi tillbaka på ruta 1)
Stora skillnader i prestanda kommer inte leda till bättre racing tror jag....

Idiotiskt förslag.

Max, please get on your medication again
Helt enig...
Laste till pa kopet att Max hade lagt fram ett forslag att motorspecifikationera skulle lasas i tre ars tid. Han menade att Renault hade kommit med iden...
Renault daremot hade forslagit att bade dom tekniska och spotsliga reglerna skull lasas for tre ar. Han laser tydligen forslagen som fan laser bibeln...
I en langre tid nu sa har jag kallat dessa regelandringar for patetiska. Nu hittar man inte ord langre.


Ursakta for att jag skriver utan a, a och o. E i Brasilien for tillfallet. Dom jag talat om F1 med har anser att for Brasiliens del sa dog F1 tillsammans med Senna. Namner man Barren blir dom rod i ogonen och kallar han for mindre smickrande saker. Dom anser att det ar en skam for Brasilien att han ar en tradgubbe at Ferrari och Schumi. Under Sennas tid var F1 nastan lika stort som fotbollen. Jag tror inte att Massa kommer att kunna andra deras asikter...
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Mr T skrev:Laste till pa kopet att Max hade lagt fram ett forslag att motorspecifikationera skulle lasas i tre ars tid. Han menade att Renault hade kommit med iden...
Renault daremot hade forslagit att bade dom tekniska och spotsliga reglerna skull lasas for tre ar. Han laser tydligen forslagen som fan laser bibeln...
Så då kan det alltså inte vara Renaults idé längre, eftersom han bara tog till sig ena halvan av idéen?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

Razor skrev:
Mr T skrev:Laste till pa kopet att Max hade lagt fram ett forslag att motorspecifikationera skulle lasas i tre ars tid. Han menade att Renault hade kommit med iden...
Renault daremot hade forslagit att bade dom tekniska och spotsliga reglerna skull lasas for tre ar. Han laser tydligen forslagen som fan laser bibeln...
Så då kan det alltså inte vara Renaults idé längre, eftersom han bara tog till sig ena halvan av idéen?
Ena halvan? Kanske en tiondel. Tekniska delen handla val mer an om bara motorerna. Skillanden ar att Renaults foslag skulle uppskattas av manga, Max ide ar bara en i raden av hans forsok att toppa listan pa idioter som har med F1 att gora. Han ligger for ovrigt god etta efter fjolarets imponerade bedrifter...
Jag bara undrar hur i helvete han menar att det skulle vara genomforbart?
Om t.ex ett stall lyckas med maskinen det aret specken lases och dom andra stallena inte gor det, ska man da se pa driten i tre ars tid forren man kan hoppas pa att det blir kamp igen???

Dom senaste aren sa har man varit tvungen att studera regeltexter infor varje sasongsstart for att veta vad som galler. Sen tar det bara nat lopp och sa andras dom igen.

Ska det vara pa detta viset va? Ska det faktiskt vara pa detta viset?
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Äsch, det är ju bara Mosleys gamla vanliga taktik. Lägga fram ett par idiotförslag alla förfarasar sig över och ägnar tid och kraft åt att bekämpa och så återkommer han och får igenom något mer neutrala förslag. Förslag som alla helt plötsligt inte tycker är så farliga i jämförelse med hans idiotiförslag, men som egentligen är rejält radikala och som han annars aldrig hade fått igenom.

Och det fungerar varje gång ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Zolti
Inlägg: 51
Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39

Inlägg av Zolti »

Rent tekniskt kan det bli interesant men det blir varken billigt eller sportsligt rättvist. Angående drivmedel så blir det väl ändå någon sorts begränsning, alla stall måste hålla sig till samma bränsle. Energiinnehållet är ju inte samma i diesel, bensin, etanol, metanol, väte, rapsolja eller vad de nu tänkas välja att köra motorerna på.

Tekniskt blir det interesant därför att det blir större spelrum att experimentera med diverse lösningar för att utnyttja så mycket som möjligt av energin samt återvinna energi vid inbromsningar. Lösningar som kan komma att användas i alla fordon.

Sportsligt kan det bli som förr då något stall kom på något revolutionerande och dominerade alla lopp.

Annars håller jag med Bernie som sa att man borde behållit V10 men varvtalsbegränsat dem. Nu fick stallen utvecka nya motorer för dyra pengar som ändå kan komma att varvtalsbegräsnas så småningom när effektuttagen blir för höga...
Användarens profilbild
FerrariF1
Inlägg: 92
Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40

Inlägg av FerrariF1 »

Varför begränsa allting?
Tänk vad roligt att se på F1 utan massa tråkiga begränsningar.
Visst kan det vara lite begränsning eller specifika ramar på längd, bredd, höjd, däck och motor men att börja med varvtalsbegränsning och enhetsdelar är knappast något upphetsande.
Att veta att det går att göra något värre men att något begränsar det så försvinner spänningen.
Zolti
Inlägg: 51
Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39

Inlägg av Zolti »

FerrariF1 skrev:Varför begränsa allting?
Tänk vad roligt att se på F1 utan massa tråkiga begränsningar.
Visst kan det vara lite begränsning eller specifika ramar på längd, bredd, höjd, däck och motor men att börja med varvtalsbegränsning och enhetsdelar är knappast något upphetsande.
Att veta att det går att göra något värre men att något begränsar det så försvinner spänningen.

Som teknikintereserad så håller jag med, utan tekniska begränsningar så kan det bli hur roligt som helst, för de teknikintereserade. Stallen kan anställa hur mycket folk som helst och prova den ena tekniska lösningen efter den andra.

Vill man däremot ha spännade tävlingar där förarskicklighten spelar en större roll så lutar det mer åt någon form av "enhetsklass" med massor av begränsningar.

Idealet vore lite av varje. Gör begränsningar i den tekniska delen som inte för utvecklingen framåt, t.ex. enhetsdäck, aerodynamik, bromsar, mm. där det spenderas massor av pengar till ingen nytta för allmänheten. Låt istället stallen ha större frihet vad gäller drivning där miljövänlighet är ledordet. Hur det ska utformas kan nog diskuteras men idén borde vara att höja verkningsgraden och använda miljövänligare bränslen. Med högre verkningsgrad kan man ju starta loppet med mindre bränslemängd men begränsar man inte effekten eller bränslemängden kommer det bara att sluta i hästkraftsraseri...
Användarens profilbild
Mr T
Inlägg: 686
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Åland

Inlägg av Mr T »

LuckyStrike1 skrev:Äsch, det är ju bara Mosleys gamla vanliga taktik. Lägga fram ett par idiotförslag alla förfarasar sig över och ägnar tid och kraft åt att bekämpa och så återkommer han och får igenom något mer neutrala förslag. Förslag som alla helt plötsligt inte tycker är så farliga i jämförelse med hans idiotiförslag, men som egentligen är rejält radikala och som han annars aldrig hade fått igenom.

Och det fungerar varje gång ...
Tack for forklaring LL! Det var en AHA-upplevelse! :idea: :idea: :idea:

Faan att man inte insett det tidigare. Taktiken hans fungerar verkligen.
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
DrT
Inlägg: 169
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sverige

Inlägg av DrT »

......är det inte så att vad man egentligen tänker sig är att begränsa är energiflödet från tanken till motorn - inte själva den totala bränsleförbrukningen ? ....även om det till viss del blir samma sak av det....

Tankar som självaste Kieth Duckworth framförde för snart 40 år sen vill jag minnas....