Salo & Häkkinen kör rally ... men vi diskuterar bilar

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Salo & Häkkinen kör rally ... men vi diskuterar bilar

Inlägg av Jari »

Mika Salo och Mika Häkkinen har gjort upp om det på bana i mer än ett decennium och Häkkinen drog till slut där det längsta strået.
I rallyt igår lördags utanför Tavastehus var det dock Salo som styrde och ställde som han ville.
Han slog sin forne granne med över en minut och kom totalt tia i grupp N.
I och för sig ingen överraskning då Salo har en betydande fördel i antalet starter han gjort i såna evenemang.
Beträffande Häkkinens eventuella start i Arctic Lapland Rally tas det beslutet under innevarande helg.
Sista anmälningsdag är nämligen redan på måndag.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nu har Mikas anmälan kommit med på listan.
Han kör i grupp N3 med en Evo7:a och möter Mika Salo, Jyrki Järvilehto bl.a...
Själv kanske jag köper ett stycke Häkkinen Edition A-klasse.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Vem bryr sig? Fortsätt i Dakar-tråden i stället. Jag vill se en fortsättning på hyckleriet, hahahaha.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Själv kanske jag köper ett stycke Häkkinen Edition A-klasse.
Har du halkat i diket med BMW:n ute på Saltarö, eftersom du ska köpa ny bil?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:
Ja, förmodligen är bilen skrotad... man förstår ju att han vill ha framhjulsdrift där ute...

Men hur går det med körglädjen i en Welt-klass? Framhjulsdrift och antisladdsystem som inte kan stängas av?

Har syndaren kanske vaknat sent omsider?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Hycklar han när det gäller drivningen också?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

JTarnstrom skrev:Hycklar han när det gäller drivningen också?

Tärnström
Nu förstår jag inte... finns det saker han INTE hycklar om?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Nej, BMW'n fungerar fortfarande som en klocka och går som familjens "finbil" medan allsköns V70-schabrak får agera traktor åt oss härute.
En Häkkinen edition skulle vara ganska snyggt som golfkärra eller att köra grabben till hockeyn i bara, och när budet ändå givits mig så måste jag ju i alla fall fundera på det.
Den nuvarande ägaren skall nämligen flytta till Spanien med sin obotliga prostatacancer.
Bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift kommer alltid att vara mer underhållande att köra än framhjulsdrift.
Framhjulsdrivet är för såna som inte kan tillräckligt mycket om bilkörningens fysik för att klara av det själva.

När F1-bilar görs framhjulsdrivna kanske jag kan börja tänka om.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

JTarnstrom skrev:Vem bryr sig? Fortsätt i Dakar-tråden i stället. Jag vill se en fortsättning på hyckleriet, hahahaha.

Tärnström
Där ser du vad kul du kan ha åt att jag skriver här.
Synd att du aldrig svarat på frågan bara:
När ska du stå för det du skrev i höstas?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Framhjulsdrivet är för såna som inte kan tillräckligt mycket om bilkörningens fysik för att klara av det själva.
Bilkörningens fysik? Kan du berätta lite mer om den, jag har ju, enligt dig, inte tillräckliga kunskaper om den eftersom jag kör framhjulsdrivet (gånger två, dessutom)? Jag är alltid intresserad av att lära mig något nytt.
Fast du har kanske själv inte tillräckliga kunskaper eftersom du funderar på att köpa en A-klass?

Märkligt dock att fyrhjulsdrivet verkar vara för de som har tillräckliga kunskaper om bilkörningens fysik, men inte framhjulsdrivet?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:En Häkkinen edition skulle vara ganska snyggt som golfkärra eller att köra grabben till hockeyn i bara
En A-klass kan aldrig bli snygg, Häkkinen Edition eller ej... en sminkad gris är fortfarande en gris.

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
Razor skrev:
Nej, BMW'n fungerar fortfarande som en klocka och går som familjens "finbil" medan allsköns V70-schabrak får agera traktor åt oss härute.
En Häkkinen edition skulle vara ganska snyggt som golfkärra eller att köra grabben till hockeyn i bara, och när budet ändå givits mig så måste jag ju i alla fall fundera på det.
Den nuvarande ägaren skall nämligen flytta till Spanien med sin obotliga prostatacancer.
Bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift kommer alltid att vara mer underhållande att köra än framhjulsdrift.
Framhjulsdrivet är för såna som inte kan tillräckligt mycket om bilkörningens fysik för att klara av det själva.

När F1-bilar görs framhjulsdrivna kanske jag kan börja tänka om.
Jari, bevisligen så kan du ju inte hantera bakhjulsdrift, för inte ens en gokart med slicks kan du undgå att konstant snurra med.

Jag tycker du ska fortsätta med taxi resten av livet, och då enbart som passagerare.

Vad gäller underhållning så har drivsättet ingenting med det att göra. Det finns bakhjulsdrivna bilar som är skittrista att köra och framhjulsdriva som är hur roliga som helst.

Men det är klart, är man inte mer kompetent chaffis än att man bara kan hänga ut bakvagnen på vintern, tja, då tycker man nog som du gör.

Har du testat en Miata eller nya Mini t.ex? Din 'finbil' (jösses) är en traktor i jämförelse. Att traktorn sedan har sämre framkomlighet än en annan sak.

Som sagt Jari, inled inte diskussioner som du inte har koll på, du blir bara bortgjord!

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Miatan är väl bakhjulsdriven?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Nej, BMW'n fungerar fortfarande som en klocka.
Du menar att den bara snurrar runt?

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Miatan är väl bakhjulsdriven?
Ja, och Minin framhjulsdriven, två exempel på roliga bilar. Kanske lika roliga, dvs fram- eller bakhjulsdrift spelar ingen roll för att hitta körglädje

Dvs, en bil blir inte körglad bara för att den är bakhjulsdriven...

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Min BMW 320 är bakhjuldriven och den är rolig att köra.
Fast Min Nissan Primera GT var framhjuldriven och minst lika rolig att köra.
Brorsans A4 Quattro är fyrhjuldriven och väldigt rolig att köra.

Aha ... :idea:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Mina Alfa Sprintar var framhjulsdrivna och väldigt roliga att köra; min Alfa GTV var bakhjulsdriven och väldigt rolig att köra även den.
Faktiskt så var Sprintarna roligare att köra än GTV:n...

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:Mina Alfa Sprintar var framhjulsdrivna och väldigt roliga att köra; min Alfa GTV var bakhjulsdriven och väldigt rolig att köra även den.
Faktiskt så var Sprintarna roligare att köra än GTV:n...
Ja, men en varvovillig och tung 530 är knappast kul att köra...

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Vet ingenting om 530:n... har bara kört 525 och den var det inget fel på förutom att takluckorna brukade fastna i öppet läge.

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:Vet ingenting om 530:n... har bara kört 525 och den var det inget fel på förutom att takluckorna brukade fastna i öppet läge.
525 är en lyckad motor, både i 12- som i 24-ventilsversion.
Däremot är den gamla 530 en sällsynt dålig motor. Mycket pga en dålig kombination av svängmassa och borrning/slag. Den 18-hästar klenare 525 var avsevärt piggare och 530 försvann snabbt ur produktion och ersattes av den utvecklade 525 med 24 ventiler. Den fanns har jag för mig bara 2 år i 5-serien. Den drog dessutom mer bensin än 535.

En 530 automat är förhållandevis långsam i accelerationen men har dock en hyfsad toppfart om ca 220 km/h (när den var ny).

Till försvar för den motorn ska dock sägas att den håller mycket bra, den och parallellmodellen i 535 (som eg. var på 3,4 liter) är närmast skottsäkra om de sköts ordentligt. Men de allra flesta köpte 535 istället som ju var en mycket mer lyckad konstruktion med både ordentligt vrid och varvvillighet.

En fördel med 530 är dock att man i princip får dem gratis idag, möjligen pga att de är så oattraktiva och att de är dyra att underhålla.

Jag själv gillar egentligen E34 och av de tidiga så håller jag 518, 525 och 535 som de enda vettiga alternativen. 518 är mycket välbalanserad pga lätt motor. 525 är en smidig kompromiss och 535 en suverän långfärdsbil.
E34 är dessutom den snyggaste BMWn på senare tid, sedan dess har det bara gått utför i min mening.

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jo, E34:an är snygg; det är väl den och den 3-serien som LS1 har, som är de snyggaste BMW-modellerna under modern tid.

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Razor skrev:Jo, E34:an är snygg; det är väl den och den 3-serien som LS1 har, som är de snyggaste BMW-modellerna under modern tid.
Tyvärr blir allt som LS1 skaffar fult... han lyckas besudla det mesta. Ett slags omvänt Midas touch ;)

Jag tycker 850n är ganska snygg..

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

EnzoF1 skrev: Jag tycker 850n är ganska snygg..
Jag är ledsen, men här måste jag nog avbryta...
Den som betecknar en BMW 850 för snygg har härmed förverkat sina aktier i ämnet "snygga bilar" och det är ingen subjektiv fakta utan ett faktum.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

och det gäller nog både Volvon och BMW:n ...

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:och det gäller nog både Volvon och BMW:n ...
Fiaten däremot... Spidern, alltså.

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bild

Du menar denna?

Mkt snygg :up:

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Exakt, det var den jag menade :)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Apropå snygga bilar ...

Bild

Jag tycker M3:an är så läcker i alla avseenden - en av de drömbilar man har och som ska inhandlas en dag när ekonomin tillåter det. Underbar :up:

En annan klar favorit är :

Bild

Det här är tycker jag två moderna bilar som är fantastiskt snygga och utstrålar ren och kär körglädje.

Vill ha

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Apropå snygga bilar ...

Bild

Jag tycker M3:an är så läcker i alla avseenden - en av de drömbilar man har och som ska inhandlas en dag när ekonomin tillåter det. Underbar :up:

En annan klar favorit är :

Bild

Det här är tycker jag två moderna bilar som är fantastiskt snygga och utstrålar ren och kär körglädje.

Vill ha
Nja, snygg är den väl inte, den är för bullig. Det är ju det jag gillar med 850, just att den blir slankare...

Den enda M3 som väcker habegär hos mig är den första.

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

dessutom snål-lucy, nog faan har du råd med en M3. Bara att handla om du vill ha en. Det finns ju faktiskt begagnade på marknaden. Och nu har de väl bytt motorer på alla...

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nix ... har inte råd med inköpspriset och försäkringen på en BMW M3 med et till tre år på nacken.

Mi gräns för bilinköp ligger någonstans runt 200.000 och min gräns för försäkring ligger någonstans kring det jag betalar idag. Så en M3 är helt enkelt för dyr för mig tyvärr. Annars tycker jag att det där är den snyggaste M3:an som har gjorts - en M3 CSL vore verkligen inte dumt.

En Lotus Elise däremot är lite mer överkomlig, men också lite mer opraktisk tyvärr. Och svår att få tag på dessutom, åtminstone ett rätt exemplar.

Man får fortsätta drömma ett tag till.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Bild

Den här har jag mycket svårt att se något snyggt med, men smaken är ju delad...

Inte heller en av BMW:s mest lyckade bilar - sålde rätt dåligt, och hade en hel del kvalitetsproblem också.

Men jag har aldrig varit en fan av BMW annat än av deras 3-serie (förutom den senaste nu som jag har mycket svårt att vänja mig vid)

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Den här har jag mycket svårt att se något snyggt med, men smaken är ju delad...
Färgen är snygg...

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Bild

Den här har jag mycket svårt att se något snyggt med, men smaken är ju delad...

Inte heller en av BMW:s mest lyckade bilar - sålde rätt dåligt, och hade en hel del kvalitetsproblem också.

Men jag har aldrig varit en fan av BMW annat än av deras 3-serie (förutom den senaste nu som jag har mycket svårt att vänja mig vid)
Ja, det är ju samma design som 3-serie coupe, fast mer utdragen, vilket gör den snyggare.

Vad är det som är så snyggt med 3-serie coupe då?

Jag argumenterar för min sak, kan du det? ;)

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

LuckyStrike1 skrev:Nix ... har inte råd med inköpspriset och försäkringen på en BMW M3 med et till tre år på nacken.

Mi gräns för bilinköp ligger någonstans runt 200.000 och min gräns för försäkring ligger någonstans kring det jag betalar idag. Så en M3 är helt enkelt för dyr för mig tyvärr. Annars tycker jag att det där är den snyggaste M3:an som har gjorts - en M3 CSL vore verkligen inte dumt.

En Lotus Elise däremot är lite mer överkomlig, men också lite mer opraktisk tyvärr. Och svår att få tag på dessutom, åtminstone ett rätt exemplar.

Man får fortsätta drömma ett tag till.
Varför inte sukta efter en riktig sportbil istället?
M3 är ju bara en sportig version av en standardbil, med allt vad det innebär av hög tyngdpunkt etc...
Visst, det är kanske en kul kompromiss, men i så fall är ju en 330 betydligt bättre, nästan samma prestanda men billigare att äga.

Nej erkänn att det handlar om att impa på pizzakillen!

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

M3 är tycker jag en utmärkt kompromiss av en bil som går att använda i vardagslag, samtidigt som den är en sportbil som går att utnyttja rejält på banträffar. Jag kräver givetvis inte att du ska tycka detsamma, det har jag nog inte ens antytt. Men jag utnyttjar min fulla rätt att tala om vad just jag tycker i en diskussion som har kommit att handla om bilar nu. M3 brukar ju t.o.m med rätt person bakom ratten matcha och t.o.m. slå kungen av Ringen - de klassiska Porscharna. Det tilltalar mig med M3:an.

Enzo - Om du inte gillar det jag tycker, behöver du ju varken läsa det eller kommentera det eller hur?

Lotus Elise ger mig den sportbilen jag vill ha, men det är en bil som inte riktigt passar vardagsbehovet i övrigt. M3 är en tycker jag suverän kompromiss, och därför gillar jag den. Dessutom tilltalar utseendet mig.

Hur kan man argumentera för rätt och fel vad man tycker om? Jag är rent subjektiv - det här är bilar jag gillar. En Porsche GT3 drömmer jag också om - men det är inte riktigt en vardagsbil heller.

Så för mig är M3 den ultimata vardags/sportbilen och t.ex. en Porsche GT3 eller en Lotus Elise den ultimata sportbilen. I en perfekt värld kunde jag ha både det ena och det andra.

I väntan på att jag har råd att ha antingen en Elise, en M3 eller en Porsche GT3 nöjer jag mig för tillfället med min nuvarande bil.

Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Nya Lotus Europa är en trevlig "kompromiss" för de som vill åka lite bekvämare
Bild

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 51,00.html
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Inte dum heller :up:

Men jag gillar Elises snåla inredning, tunna mattor etc. När det gäller den bilen vill jag inte ha någon kompromiss alls - bara något fullkomligt onödigt ;)

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Elisen är fin... även opel speedster är ball.

Men jag håller annars Miata som en jättefin leksaksbil, överkomlig, grymt rolig och bra kvalitet...
LuckyStrike1 skrev:Inte dum heller :up:

Men jag gillar Elises snåla inredning, tunna mattor etc. När det gäller den bilen vill jag inte ha någon kompromiss alls - bara något fullkomligt onödigt ;)

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tyvärr är jag för lång för Miatan - men får plats i en Elise. Märkligt nog, men jag tror det beror på att man sitter mycket lägre i Elise än i Miatan.

Sen är Elise också en mer renodlad sportbil, byggd för bana vilket Miatan inte är. Men det spelar ju mindre roll, när jag inte får plats i Mazdan utan att se ut som ett ännu större fån än jag redan är.

Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Äh, men Miata? Den är det väl bara kärringar som kör? Av båda könen.
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hårfrisörskebil är min åsikt.

Fast när de kom skulle alla motorjournalister ha en - sen la sig hypen hyfsat kvickt och kvar stod hårfrisörskorna ;)

Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

Idag har jag lärt mig att det är ett faktum att utdraget gör bilar snyggare!
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

också nya s80 ser helt OK ut, nästan lite audi över den..

http://media.putfile.com/Volvo_S80_Newsreel
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Fiaten är den enda bilen som är snygg av dem som har nämnts här. Frågor på det?
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Ja, en fråga: - När ska du skaffa körkort?
/Jan
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

I en crossblade får man den ultimata körupplevelsen och för en rimlig peng, och självklart är den bakhjulsdriven som alla "riktiga" sportbilar :whistle:
Bild
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Aaargh, mina ögon.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hjälp, någon har huggit itu en Smart och placerat en stackars gammal man i den. Är detta bilvärldens variant på itusågade damen?

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag måste erkänna att jag faktiskt har kört en SMART en gång... det var en sällsam upplevelse att behöva klä på sig bilen.

Äntligen!